Šoreiz es Jums pastāstīšu par kādu ASV armijas helihopteru kuram bija iespēja un potenciāls kļūt par vienu no nāvējošākajām kaujas mašīnām pasaulē, bet diemžēl vai par laimi tā palika tikai kā prototips.
Futūristiskais ASV armijas helikopters no pagātnes.7
1966.gadā Lockheed kompānija uzvarēja konkursā par iespēju ražot jaunu kaujas helihopteru ASV armijai „Lockheed AH-56 Cheyenne” ar tiem laikiem unikālu dizainu. Kas daudzējādā ziņā atgādina mūsdienu X-2 eksperimentālo helihopteru, tikai ar vienu galveno rotoru.
ASV armijas vajadzībām kopa tika saražoti 10 prototipi kuru testēšanas rezultāti bija daudzsološi.
Šis kaujas helihopters spēja attīstīt vēra ņemamu ātrumu , proti 390km/h pat lidojot zemā augstumā, kas pat priekš mūsdienu kaujas helihopteriem ir liels ātrums. Tas bija iespējams tāpēc ka lidošanas procesā vairums enerģijas tika nogādāta astes(dzenošajam) rotoram, bet galvenais rotors saņēma tikai 20 – 25 % no enerģijas.
Lieki piebilst ka mūsdienu ātrākais helihopters x-2(bildē) spēj sasniegt 460 km/h. Tai pat laikā AH- 56 laika biedrs AH-1 spēja sasniegt tikai 282 km/h ātrumu.
Šim kaujas helihopteram bija iespaidīgs uguns spēks, proti , tas bija bruņots ar sešām TOW prettanku raķetēm, 30 mm lielkalibra ložmetēju, 7.62 mm ložmetēju vai 40 mm granātmetēju. Kā arī 70 mm nevadāmajām raķetēm.
Šo kaujas mašīnu vadīja divu cilvēku komanda pilots un ieroču eksperts kas kontrolēja raķešu palaišanu un mīnmetēju vai ložmetēju.
Šim helihopteram pašmasa bija 5.5 t, bet pilnā kaujas ekipējumā masa varēja sasniegt pat 11.7 t. Ar maksimālo lidošanas augstumu 6.3 km un spēju nolidot 1970 km bez nosēšanas nodrošināja šim helihopteram plašas iespējas visdažādākajās misijās.
Taču šis projekts tika atcelts tehnisko problēmu un budžeta pārtērēšanas dēļ kāri militāro uzskatu maiņas dēļ. Projekts piedzīvoja savas beigas 1972 gadā.
Taču 1972 gadā ASV uzsāka jaunu projektu kas noveda pie AH-64 Apache izstrādes, kas ir kļuvis par vienu no labākajiem un pazīstamākajiem kaujas helihopteriem pasaulē.