Pieņemu ka daudziem spokiem, kā jau latviešiem, tīk BMW vāģi. Tad nu raksts par M3. Daudziem šis ir sapņu auto, bet tie kas var atļauties, noteikti nenožēlotu iegādi. Auto spēj apvienot praktiskumu un komfortu ar ātrumu, labu vadāmību, un daudz prieka. Apmēram šada vienmēr ir bijusi M3 pamatformula. Turklāt ja labi meklē, var atrast M3 modeli par pieņemamu cenu, kas pildītu darba auto un brīvdienu izklaides/trases auto funkciju. Savā ziņā šis auto atgādina Porsche 911, taču šos auto nekad nepiemin vienuviet, jo tie ir ļoti dažādi. Ja patīk šadi raksti, manā profilā vēl tādus var atrast. Šī ir jau 5. daļa auto vēstures pētījumu rakstu sērijā. Sorry, ka daži att. mazi.
BMW M3 no pirmsākumiem12
155
2
1. paaudze (1986-1992) E30 Tautā saukts par huligānu. Oriģinālais auto, kas tiek uzskatīts, par vislabāko. Viss sākās, kad Mercedes pārdomāja, un savu 190E Cosworth uzlika nevis uz rallija stenda, bet gan autošosejas. BMW vajadzēja atbildi, tā niknākajam konkurentam, un izdomāja izveidot M3 - ceļa variantu sacīkšu automašīnai, lai pārdotu pietiekamu homologāciju skaitu priekš A sērijas autošosejā. Tam uzstādīja 2.3l četrcilindru dzinēju, kurš būtībā tika salikts kopā no tā, ko BMW M divīzija spēja atrast rūpnīcas plauktos. Daļa no dzinēja detaļām tika aizlienēta no M1 un daļa no M6.
Vēlāk, kad pārdošana gāja no rokas, BMW izgatavoja Evolution versiju ar 215zs, tikai palielinot dzinēja kompresiju. Ļoti retajam Evolution III modelim dzinēja lielums tika palielināts līdz 2.5l un jauda uz 240zs. Līdz 100km/h tas ieskrējās 6.1 sekundē. Tas bija ļoti nopietns cipars astoņdesmitajos gados, kad visi pārsvarā braukāja astrās un sierrās.
Reklāma
M3 varbūt izskatās samērā līdzīgs ja ne vienāds ar parastu 3-sērijas BMW, bet tie ir ļoti dažādi automobīļi. Patiesībā vienīgie 2 virsbūves paneļi, kas šīs mašīnas vienoja, bija jumts un motora pārsegs. Priekšējie amortizatori un atsperes lielā mērā ir pārņemtas no E28 5.sērijas. M3 tika veikti daži uzlabojumi dzīves laikā, lai sacīkšu mašīna paliktu konkurētspējīga. Kopā tika saražoti 18 tūkstoši M3, un mūsdienās tie ir ļoti pieprasīti kolekcionāru vidū. Cenas var sasniegt pat vairāk kā 15 tūkstošus latu, par labu modeli un vēl daudz vairāk par kādu no speciālversijām.
2. paaudze E36 (1992-1999)
Tika piedāvāts kupejas, sedana un kabrioleta variantos, kas bija pareizs solis, pretī lieliem pārdošanas skaitļiem. Dzinējs bija jau 3.0l (vēlāk 3.2l) sešcilindrinieks ar 286zs (vēlāk 321zs). Līdz 100km/h auto tiek 5.2 sekundēs un maksimālais ātrums tika jau ierobežots pie 250km/h. Es gan vēl aizvien nesaprotu, kādēļ vāciešiem ir šī noruna, ierobežot maksimālo ātrumu... ASV importētajiem modeļiem jauda bija tikai 240zs, dēļ izmešu normas.
Šodien šis ir auto, kuru pirkt. Par tādu cenu, ātrāk braukt nav iespējams. Šis ir auto, kuru arī ļoti iecienījuši entuziasti un auto pārbūvētāji. Šim dzinējam ir ļoti liels potenciāls, un to būtībā nemainītu ielika arī nākošās paaudzes M3 modelī. Un šie auto ļoti bieži tiek izmantoti tieši drifta sacensībām, jo tie ir lēti, ar lielu jaudu apveltīti un nav vajadzīgas nekādas pārbūves lai ar to driftotu.
Reklāma
Šo auto pārdeva vairāk kā 60 tūkstoš eksemplāros. Savā laikā šis auto bija īsta raķete. Tikai īsti superauto spēja braukt par to ātrāk, lai gan savā ziņā arī šis auto bija pieskaitāms un vēl aizvien ir, pie pasaules elitārākajiem sporta auto. Tajā laikā šim auto tā īsti vēl nebija konkurentu, it īpaši sedana versijai. Neviens ražotājs nepiedāvāja tik fokusētu automobīli, kā M3, un tas arī ir šī auto veiksmes stāsts.
3. paaudze E46 (2001-2006)
Kā jau piminēju, dzinējs gandrīz tāds pats, kā iepriekšējās paaudzes M3, bet M divīzija izspieda vēl vairāk jaudas no šī dzinēja - 335zs. Šoreiz auto bija daudz vairāk elektronikas, salīdzinot ar samērā vienkāršajiem iepriekšējo paaudžu auto, kuros galvenā lieta, būtībā, bija dzinējs. Šoreiz M3 tika piedāvāts ar maināmiem amortizātoru un stabilitātes programmas režīmiem, un viss kļuva vēl sarežģītāk, ja tika atzīmēta SMG pārnesumkārba opciju sarakstā. Tai bija 7 dažādi regulēšanas režīmi un vēl 2 diferenciālim. Taču tas bija tā vērts, jo šis M3 tika pārdots vairāk kā 100 tūkstošos vienību. Turklāt auto bija tikai viens konkurents - Audi S4, taču šie auto lai gan bija konceptuāli līgdzīgi, tie bija pavisam atšķirīgi. Un acīmredzot, daudz vairāk cilvēkiem iepatikās agresīvākais M3. Līdz 100km/h auto ieskrējās 5.1 sekundē, bet dažviet šie cipari ir minēti arī mazāki. Maksimālais ātrums vēl aizvien bija ierobežots pie 250, taču ar izslēgtu ierobežotāju tas varēja sasniegt 280km/h.
Tika izlaista speciālversija - M3 CSL. Šis auto bija sekotājs BMW 3.0 CSL (t.s. "betmobīlim) kas bija slavens ar savu virsbūvi un tās milzīgajiem spārniem. Auto bija par 100kg vieglāks, tam nebija aizmugurējo sēdekļu un tam bija agresīvāki uzstādījumi visam. Pirmoreiz M auto tika uzstādīts oglekļašķiedras jumts. Tas nebija priekš svara samazinājuma, bet gan vairāk, lai iegūtu stiprāku virsbūvi un samazinātu gravitātes centru, kas daudz palīdz līkumos. Šajā auto daudz kas tika veidots no Oglekļa šķiedras, bet tas viss netika darīts, lai vienkārši nomestu svaru. Tas viss bija ar nolūku - iegūt perfektu svara sadalījumu starp asīm - 50/50. Tādēļ tika svars tika nomests stratēģiski. Tāpat tika palielināta jauda līdz 350zs. Bagāžnieka grīda tika veidota no kartona (tieši tā, es nejokoju) un daudz tika piedomāts par aerodinamiku, ar jaunu difūzoru un spoileri aizmugurē, kā arī priekšējo bamperi, kas ir veidots, lai maksimāli daudz gaisa piekļūtu dzinējam un to atvēsinātu. Tam tika arī uzstādīti BBS vieglsvara diski ar speciālām riepām, kam gandrīz nebija protektora (semi-slicks), tādēļ auto bija ļoti neparedzams mitrā laikā, ko apgalvoja arī BMW. Šajā auto BMW pielika ļoti daudz pūļu un koncentrējās uz sīkumiem, lai braukšanu padarītu labāku. Bet diemžēl tas tika saražots tikai 1400 eksemplāros, un cena, kad tas iznāca, bija ap 60 tūkstošiem latu, kas bija par 20 tūkstošiem vairāk kā standarta M3. Taču daudzi šo auto uzskatīja par visaizraujošāko M3 kāds ir izgatavots.
Reklāma
Un šis ir BMW M3 GTR, jeb auto kas parādīja vietu 911 GT3 un tamlīdzīgiem krūzmobīļiem. :D Kad iznāca M3, Porsche ļoti blatoja ar to, ka viņu GT3 pārspēj M3 CSL. Tad nu BMW rīkojās un priekš ALMS (amerikas lemānas 24h sacensības) izgatavoja šo mazulīti. 4.0 V8 motors, 500zs un minimāls svars. Lai drīkstētu piedalīties sacensībās, vajadzēja iebāzt viņu sērijveidā, un to arī BMW izdarīja. Tika saražoti 10 eksemplāri, neieskaitot sacīkšu auto... Kad šo auto izlaida, Porsche atbildēja, ka nevienam standarta M3 nav V8 dzinējs, bla bla bla. Karoč apd****s Porsche. Bet pat sacīkšu versija M3 GTR bija pilnībā legāla uz ceļiem. Taču ar laiku ALMS noteikumi kļuva stingrāki, un noteica, ka jābūt izlaistiem vismaz 100 auto un 1000 dzinējiem, lai varētu piedalīties sacīkstēs. Ja jūs domājat ka BMW to izdarīja, tad maldāties. Viņi vienkārši izstājās no sacīkšu sērijas. :D Tādēļ dienasgaismu tā arī ieraudzīja tikai 10 auto, no kuriem katram cena bija vairāk kā 200 tūkstoši dolāru. Nav ne jausmas par cik tādu tagad var dabūt, bet pieņemu, ka ja kāds tiks pārdots, par to uzzinās visi, kas seko līdz autopasaulei. Pieņemu ka tagad vērtība varētu sasniegt pat pusmiljonu, dēļ tā ka tas ir tik rets.
Pēdējā paaudze E92 (2008- )
Un nu esam nonākuši līdz svētajam grālam. Vēl vairāk tehnoloģijas, kā iepriekšējā modelī, taču šim auto ir uzstādīts viens no labākajiem motoriem pasaulē - 4.0 V8 ar 420zs. Tas būtībā ir "apgriezts" 5.0 V10 no M5. Taču kaut kādā veidā inženieri ir pamanījušies to uztaisīt vēl mazāku un vieglāku kā veco sešcilindrinieku.