Pievieno rakstu! Seko Draugiem Seko Facebook Seko Twitter
 
5
468

Šī raksta galvenā jēga ir rosināt padomāt par ekonomiskas auto vadīšanas priekšrocībām.

Neesmu nekāds braukšanas ģēnijs, bet ir uzkrājusies neliela pieredze, kas, varbūt, kādam var būt noderīga. Tādēļ mazliet patērēšu savu laiku, lai uzrakstītu dažas rindas par šo tēmu.

Tie, kas vēl nav iztrakojušies savā riesta laikā, un tic, ka ar riepu svilināšanu var iekarot skaistāko meiteņu sirdis – manu rakstu var nelasīt! Neiebilstu. Esmu pats to darījis, tāpēc, kā saka – neviena izvēle nav slikta, galvenais, lai tā sniedz gandarījumu.

Tātad, visa mana teksta jēga ir vienkāršā formulā:

Kur par vidējo nobraukumu... Autors: blusu_kerajs Auto vadīšanas ABC (tehniskā apskate par brīvu!)
1.

Kur par vidējo nobraukumu dienā piemēra pēc tiek ņemts attālums no Salaspils līdz iedomātai darba vietai kaut kur pie Zasulauka dzelzceļa stacijas – 50 km (turp/atpakaļ).

Ko mēs redzam? Ar parasto degvielas patēriņu, kas pilsētas/lauku ciklā vidēji nolietotai vieglajai automašīnai ir ~ 8 l/100km – izrādās, ka gada laikā mēs degvielā notērējam 1234.80 €!

Samazinot degvielas patēriņu tikai par 0,5 l/100km – mēs ietaupām 77,18 €, kas ir vienas nelielas automašīnas ceļa nodokļa gada maksa + tehniskās apskates cena. Vismaz manai Hondai šis skaitlis ir precīzi šāds.

Patiesībā, bez lielas piepūles un prasmēm samazināt degvielas patēriņu pa 1 l/100km nav nekāds brīnuma darbs. Un šis samazinājums jau dod ietaupījumu – 154,35 €. Tātad, bezmaksas apskate un jaunas bremžu uzlikas sanāk! :)

Jā, samazināt patēriņu par 1,5 l/100km – tas jau ir īpašs gadījums, kas prasa šo procesu padarīt par dzīves veidu. Tas ir kā tievēšanas diēta :D. Bet, ja ir mērķis, tad 231,53 € ietaupījums jau dotu iespēju bez maksas iziet ikgadējo tehnisko apskati + jaunu riepu komplektu bonusā. Michelin tur nesanāks, bet kaut kas, kas neizjūk vismaz līdz nākamajam gadam – 100 punkti sanāks.

Nu un taupīšanas apogejs – 2 l/100km !!! Tas ir reāli, bet pat šī raksta autoram nervu sistēma šādam pārbaudījumam nav gatava :D ! Šis ietaupījums dotu 308,70 €, kas ir naudas summa, par kuru brīvi var nopirkt tieši šādu auto, kāds ir nākamajā attēlā, un tā katru gadu! Tātad, gada apskate nav jāiziet vispār nekad (ja auto tiek pirkts ar derīgu apskati) :D !

Autora bilde
Lai mans stāsts nebūtu... Autors: blusu_kerajs Auto vadīšanas ABC (tehniskā apskate par brīvu!)
2.

Lai mans stāsts nebūtu balstīts tikai uz plikiem spriedelējumiem, kā būtu, ja būtu – daži foto un fakti no manas pieredzes piedaloties Drošas braukšanas skolas un Latvia Statoil organizētajos Eko Rallijos:

2013.gads Eko Rallijs XL Bāka. Piedalījos ar 15 g.v. Opel Vectra, 2,0 l dzinējs (benzīns). Auto nekā īpaši netika gatavots. Tikai nedaudz piepumpētas riepas, Rīgas benzīntankos sameklēts labākais benzīns un izmestas visādas nevajadzīgas drazas no salona. Un, protams, neliela veiklība darbojoties ar 'pedāļiem'.

Jāpiezīmē, ka lai atkarotu nokavēto laiku trasē (nomaldījāmies no maršruta :)) – ceļa posms no Kolkas līdz Talsiem tika nobraukts ar ātrumu, kas pārsniedza 120 km/h!

Autora bilde
 Autors: blusu_kerajs Auto vadīšanas ABC (tehniskā apskate par brīvu!)
3.
Autora bilde
Protams nebijām pirmie bet... Autors: blusu_kerajs Auto vadīšanas ABC (tehniskā apskate par brīvu!)
4.

Protams, nebijām pirmie, bet ievērojot ‘sarežģītos’ ceļa apstākļus – sasniegtais degvielas patēriņa rādītājs bija 6,11 l/100km. Tas šajā interesantajā piedzīvojumā nav no sliktākajiem rezultātiem tai vecajai ‘lamatai’ manam Opelim :D!

Rezultātu tabulā – skatīties 'Juris' (atzīmēts ar zaļo krāsu).

Autora bilde
2015gada Miles Eko Rallijs... Autors: blusu_kerajs Auto vadīšanas ABC (tehniskā apskate par brīvu!)
5.

2015.gada Miles Eko Rallijs Ādaži-Cēsis-Ērgļi-Rīga. Piedalījos ar tikko (pirms 4 dienām) pirktu Honda Civic 1,6 l (benzīns). Mašīna tika nopirkta no ‘lūžņiem’, it kā - detaļām. Sagatavošana distancei atkal – tikai atbilstošs spiediens riepās, labākā degviela un mazliet pacietības ar ‘pedāļiem’ :). Distancē, kur 50% bija zemes ceļš, degvielas patēriņš 5,88 l/100km. Nav čempionu līmenis, bet – tātad var braukt arī zem 6 litriem, un nebūt – pēdējam!

Rezultātu tabulā – skatīties 'Juris' (atzīmēts ar zaļo krāsu).

Autora bilde
Nevienu negribu spiest... Autors: blusu_kerajs Auto vadīšanas ABC (tehniskā apskate par brīvu!)
6.

Nevienu negribu spiest briesmīgi taupīt degvielu un ‘vilkties’ pa ceļu kā ‘pendžiņam’! Starp citu, šeit pieminētajos Rallijos, nevienā vietā nebraucu zem atļautā maksimālā – 90 km/h!

Katrs izvēlas tādu dzīves veidu, kāds pašam vislabāk patīk.

Bet prasmīgi ekspluatējot braucamo – izrādīsies, ka ir pilnīgi vienalga, cik maksā degviela, jo tu proti salīdzinājumā ar ‘konkurentiem’ ietaupīt vismaz 20%! Un tas jau ir interesanti.

Kāda ir ‘recepte’ ?

Tas ir vienkārši:

1.Atceries, ka katra reize, kad tu nospied bremžu pedāli – tie ir 50g pa tiešo zemē izlieta degviela! Secinājums, ja proti precīzi paredzēt notikumus uz ceļa un pareizi izvēlēties ātrumu – tu jau esi ietaupījis degvielu. Piemēram, ja redzi ka priekšā ir sarkanā gaisma luksoforā, laicīgi noņem kāju no akseleratora, ieslēdz neitrālo un ļauj mašīnai ripot. Tas dos iespēju sagaidīt zaļo gaismu vēl gaitā. Un tas nozīmē – ietaupīsi uz paātrinājumu pēc krustojuma šķērsošanas.

2.Braukt ar pustukšām, vai nevienādi piepumpētām riepām – atkal ir zaudējumi, īpaši, ja priekšā garāks ceļa gabals. Jaunas, klusas riepas, salīdzinot ar 10g.v. vissezonenēm jau pašas par sevi dod vismaz 100g/100km ietaupījumu!

3.Nepērc ‘kreiso’ degvielu! Man ir bijuši gadījumi, ka ‘taupības’ dēļ nopirkta lētākā degviela pazīstamā ceļa posmā nodeg par 30% vairāk kā parasti!

4.‘Nerausti’ autiņu! Nemēries ‘krāniņiem’ ar citiem braucējiem! Bieži braucot garus ceļa gabalus, savus apdzinējus panāku jau pirmajos Rīgas krustojumos. Un tie ir atkal daži % no patērētās degvielas. Pat ja tu ietaupīsi braucot 100 km gabalā 5 minūtes, vai tu maksātu par šīm minūtēm 2 litru degvielas cenu? Un tā katru dienu? Vai nav izdevīgāk, vienkārši – laicīgi izbraukt?

5.Iemācies izbraukt ceļa līkumus! Pareizi iebraucot līkumā, pie izejas no tā, tu iegūsi ‘bezmaksas’ paātrinājumu. Nepareizi izbraucot līkumu – pretējs efekts, un 5 eiro centi no tavu riepu vērtības nost! :)

6.Apskaties, vai viss, kas mētājas tavā automašīnas bagāžas nodalījumā patiešām ir nepieciešams? Atceries, pat viena tukša skārdene, ja to veselu gadu bez vajadzības vadāsi pa dzimto tēvu zemi – būs notērējusi kādu lieku litru degvielas.

7.Tev patīk mūzika salonā? Atceries, auto radio, kas strādā uz pusi no jaudas akumulātoru 'nosēdina' 2 stundu laikā. Tas ir ~ 70 A/ha. Vai tu esi padomājis, cik degvielas ir vajadzīgs, lai saražotu tik daudz ?

8. Vai zināji, ka jumta bagāžnieki un divriteņu stiprinājumi var palielināt degvielas patēriņu pat vairāk nekā par 20%? Noņem tos, kad neizmanto.

 

Šis raksts nav domāts tiem, kas sevis pierādīšanai ir nopircis auto!

Tas ir domāts tiem, kuriem auto ir tikai transporta līdzeklis.

Autora bilde
 Autors: blusu_kerajs Auto vadīšanas ABC (tehniskā apskate par brīvu!)
7.
Autora bilde
5
468
Citi šī autora raksti:
Lasi vēl labākos rakstus:
komentāri [63]

Lai komentētu, Tev jāreģistrējas!

Reģistrēties
vai ienāc ar:
Kārtot komentārus: populārākie | jaunākie | vecākie
Rādīt bildes
ŽanisReno avatars
Medaļa Sertificēts spoksMedaļa Testu veidotājsMedaļa Sviestmaize
  ŽanisReno 05.12.17 08:31
10
0

man liekas, ka tas ir diezgan droši, ka pieredzējis auto vadītājs šodienas braukšanas eksāmenu nenoliktu. Nejau dēļ braukšanas, bet gan dēļ visādiem sīkumiem - pārspīlētās galvas grozīšanas, lai instruktors redzētu, ka tu paskatījies visos spoguļos pirms manevra, ripināšanas, ātrumā ielikšanas tikai pēc zaļā signāla iedegšanās u.t.t.

dlt128 avatars
Medaļa VidusskolnieksMedaļa Vampīru klana biedrsMedaļa Trumpe
  dlt128 22.03.16 07:37
10
0

Divas lietas - ļoti lielu degvielas patēriņa samazinājumu dos pareizi noregulēta savirze;

Braukšana ar maziem apgriezieniem ne vienmēr nozīmē taupīt naudu, īpaši, ja ir turbodīzelis - labot aizcūkotu vai kvēpu dēļ sabeigtu turbīnu nav lēts prieks - jāskatās mašīnai optimālie degvielas sadegšanas apgriezieni un vismaz pa laikam tie jāizmanto.

bubble avatars
Medaļa Par īpašiem nopelniemMedaļa TestētājsMedaļa Troll killer
  bubble 03.12.17 23:38  
8
0
Instruktors regulāri aizrāda par ripināšanos. Ticu, ka ikdienā viņš to dara, bet, lai noliktu eksāmenu, cik noprotu, tas neies cauri. Vispār, cik esmu sapratusi, pie instruktora jāiet, lai iemācītos nolikt eksāmenu. Ikdienas braukšana ir pavisam cits stāsts.
Prezidentins avatars
Medaļa Spoks
  Prezidentins 22.03.16 07:30
5
0

Ar benzīna motoru tas tiešām ir jūtams mierīga braukšanas un patēriņš, ar dīzeļiem cik esmu mēģinājis tāda jūtama atšķirību neredzu, nez... riekstu laiku esmu pārdzīvojis un tā jau braucu bez iespringuma un tapē nekas nesanāk   (normāli iekļaujoties satiksmē)  Priekš 7vietīga minivena ar 2,5 tonnām (jo gandrīz vienmēr kaut ko vedu) man sanāk apm 6,8l/100km dīzeli pa pilsētu un ārpus 6.5l/100km  diezvai saprāta robežās kaut ko tur vēl var ietaupīt. Līdzīgs auto vojādžers virs 10l mierīgi noēd. Bet raksts labs    

blusu_kerajs avatars
Medaļa BestsellersMedaļa Admins iesakaMedaļa Sensācija
  blusu_kerajs 22.03.16 12:23
5
0

atbildot uz Varenais Komentētājs komentāru " Neviena autoskola tev nekad nemācīs izņ... "

Šo punktu es apstrīdēšu vienmēr!

Es zinu šo autoskolu dīvaino prasību. Ir dzirdēts no apmācamajiem . Bet es gribētu pavērot instruktoru braukšanas stilu privātajā braukšanā. Neticu, ka viņi nelieto auto ripināšanu brīvgaitā!

Man nekad nav gadījies, kad 'pēkšņi' un negaidīti ir 'jāpatinas' uz priekšu!

Lai šo situāciju kontrolētu ir domāti atpakaļskata spoguļi.

Ja 0,5s laikā nespēj ielikt 'robā' lai uzsāktu kādu neparedzētu manevru - brauc uz servisu labot kārbu, vai pamācies rīkoties ar ātruma pārslēgu!

Pastāvīgi turēt 'robā' - tas ir meitenītēm, kurām ātrumu pārslēgšana ir problēma jau nenoteiksmē.

PlasticR avatars
Medaļa MaģistrantsMedaļa DoktorantsMedaļa Trumpe
  PlasticR 03.04.16 22:56
5
0

atbildot uz blusu_kerajs komentāru " Atkārtoju, ja dzinējs darbojas, tas tērē degv... " ripojot dzinēju griež transmisija, degvielu tam nevajag. ecu sprauslām nedod signālu smidzināt, sūkņa sapumpētā degviela atgriežas bākā, patēriņš 0.

PlasticR avatars
Medaļa MaģistrantsMedaļa DoktorantsMedaļa Trumpe
  PlasticR 03.04.16 22:43
5
0

atbildot uz blusu_kerajs komentāru "Ja dzinējs strādā - tas tērē! Šis ir mīts, rip... " tas nav mīts. ripojot pārnesumā degvielu tērē vienīgi karburatori un seni inžektori. mūsdienu auto ar elektronisku dzinēja vadību ripojot pārnesumā degvielu netērē.

blusu_kerajs avatars
Medaļa BestsellersMedaļa Admins iesakaMedaļa Sensācija
  blusu_kerajs 22.03.16 10:52
4
0

atbildot uz sozoss komentāru " Kurā drošas braukšanas skolā Tev mācīja... " Un kas tur nepareizs?

Vai tad pareizi ir dzīt līdz pašam krustam, un tad bremzēt līdz pieres atsitas stiklā?

Dzīve daudz lietas notiek savādāk, kā māca skolās. Nez kāpēc?

KremljaTrollis avatars
Medaļa Dienas joksMedaļa Dienas joksMedaļa Vidusskolnieks
  KremljaTrollis 22.03.16 16:50
4
0

atbildot uz Fellow citizen komentāru " Tur jau nav ko daudz stāstīt. Cik esmu ... " Man autoskolā stāstīja, ka ziemā neitrālajā ripot ir bīstami un var izraisīt avārijas nemākuļiem..

sozoss avatars
Medaļa MaģistrantsMedaļa BakalaursMedaļa Teamwork
  sozoss 22.03.16 07:05
5
1

Kurā drošas braukšanas skolā Tev mācīja ,, Piemēram, ja redzi ka priekšā ir sarkanā gaisma luksoforā, laicīgi noņem kāju no akseleratora, ieslēdz neitrālo un ļauj mašīnai ripot.

blusu_kerajs avatars
Medaļa BestsellersMedaļa Admins iesakaMedaļa Sensācija
  blusu_kerajs 06.12.17 23:48
4
0

atbildot uz liivs komentāru " "7.Tev patīk mūzika salonā? Atceries, a... "

Ja rēķina pēc parametriem, tā sanāk, kā tu saki.

Bet man ir vairākkārtēja rūgta pieredze - aizmirsu izslēgt rādio - pēs 3 stundām - nevar piešķilt.

Iespējams, tur ir iesaistīti paranormālie demoni?

---

Vispār jau, man šis raksts ir tapis uz paša pieredzes bāzes, nevis skalojot interneta āres. Protams, citiem var būt cita pieredze un intereses.

Un nemaz nedusmojos uz tiem, kuri man braucot gar Ādažiem uz 100, paiet garām kā stāvošam! Droši vien viņiem ir pienākums atbalstīt degvielas tirgotāju biznesu, vai arī ... riesta laiks ir topā, un šķiet, ka visas beibes būs viņu, ja dīdīs savu rumaku, kā driģenes saēdušies.

Reiz ar vienu tādu bemberistu skrējos (man bija Ford siera)., kas ir reti tizls autiņš.

Protams, kamēr uz asfalta, viņa 2,5 litru dzinējs ar 5 stobriem man kabināja.

Bet kad pienāca zemes ceļa posms mežā ar daudz, daudz līkumiņiem - atguvu savu pašcieņu!

blusu_kerajs avatars
Medaļa BestsellersMedaļa Admins iesakaMedaļa Sensācija
  blusu_kerajs 22.03.16 13:11
4
0

atbildot uz Prezidentins komentāru " Man tāds gadījums studentu gados bija b... "

Braukt lēni - tas nav tas pats, kas - braukt ekonomiski.

Ir zināmas sakarības, kas nosaka transporta līdzekļa masas, airodinamikas, dzinēja jaudas un citu parametru nozīmi, kas kopā veido sistēmas lietderības koeficientu.

Katrai mašīnai tas ir nedaudz atšķirīgs. Piemēram, manai Hondai - tas ir ātrums ~ 85-105 km/h. Ja brauc ātrāk, palielinās patēriņš, ja brauc lēnāk - rezultāts tas pats.

vUps avatars
Medaļa DoktorantsMedaļa BakalaursMedaļa Maģistrs
  vUps 22.03.16 07:32
3
0

Beidzot kāds prātīgs raksts.   

blusu_kerajs avatars
Medaļa BestsellersMedaļa Admins iesakaMedaļa Sensācija
  blusu_kerajs 04.12.17 20:05
3
0

atbildot uz Juris1604 komentāru "     Taisnība vien Tev ir... "

Es taču  raksta beigās teicu: nevienu nespiežu to darīt!

Bet tas ir interesanti. Un nevajag iedomāties, ka esmu baigais nūģis, kapeikpisējs. Man tīri labi patīk paskriet, ja ceļš nav taisns. Uz taisnajiem man miegs nāk, garlaicīgi !

PlasticR avatars
Medaļa MaģistrantsMedaļa DoktorantsMedaļa Trumpe
  PlasticR 03.04.16 17:17
3
0

atbildot uz blusu_kerajs komentāru "Šo punktu es apstrīdēšu vienmēr! Es zinu šo au... " ripinoties pie luksofora lietderīgi atstāt pārnesumā, vai ieslēgt augstāko (atkarīgs no ripojamā attāluma). iemesls tam ir tāds, ka ripojot pārnesumā dzinējs degvielu nepatērē.

blusu_kerajs avatars
Medaļa BestsellersMedaļa Admins iesakaMedaļa Sensācija
  blusu_kerajs 03.04.16 23:01
3
0

atbildot uz PlasticR komentāru " ripojot dzinēju griež transmisija, degvielu t... " Manis pēc, dzīvo ar pārliecību, ka ir 0, ja tas tev dod prieku.

Es mazliet saprotu fiziku, un zinu - 0 nav iespējama!

Rintijs avatars
Medaļa Dienas domaMedaļa 1/13 kūciņasMedaļa Bakalaurs
  Rintijs 26.03.16 16:08
3
0

Ar vieglo mēs varam braukt kā mēs gribam-ekonomiski,neekonomiski,tas no katra atkarīgs,cik katrs mīl kapeiku,bet kravas auto vadītājiem tā sāk palikt kā obligāta prasība no darba devēja puses-braukt ekonomiski,tiek pasniegti kursi par šo tēmu utt., pamatprincipi ir tieši tādi paši kā te tika minēti,bet ar kravas auto tur ir vēl citas nianses,kā vienu varu minēt,ka tiek izmantota arī inerce kalnu pārvarēšanai utt...mašinas paliek ar vien gudrākas,aprīkotas ar visādām gudrām sistēmām,(šefs pat sēžot offisā pie PC var redzēt šofera degvielas patēriņu)kas it kā palīdz ekonomēt,bet tāpat uzskatu ka galvenais ekomonijas pamatprincips ir situāciju paredzēšana uz ceļa + gāzēt visu to pasākumu ar prātu un bezjēdzīgi nebremzēt.

Strāvonis avatars
Medaļa VUGD priekšnieksMedaļa VUGD priekšnieksMedaļa VUGD priekšnieks
  Strāvonis 22.03.16 12:34
3
0

Šitie padomi jāņem vērā

Fosilija
Spoku fosilijas ikonaFosilija 08.12.17 18:08
3
0

Super raksts! Cik saprotu, tad ar automātu nekādas ripināšanās nesanāk, jo esmu dzirdējis ka no D uz N likt kamēr mašīna kustās nav veselīgi. Vismaz ir iespēja izvēlēties pārnesumus, bet tā arī ir tāda lēnāka sistēma. Pirmo mašīnu noteikti meklēšu manuālo un zem 1000, lai ziemas laikā varu noārdīt sajūgu.

KAIZER avatars
Medaļa RecidīvistsMedaļa Sponsora favorītsMedaļa Sertificēts spoks
  KAIZER 04.12.17 12:00  
3
0
Paldies, ka padalies ar savu pieredzi un padomiem! Varbūt Tu varētu piekto punktu nedaudz sīkāk paskaidrot?!?
« 1  2  3  4 »