1. sagraušanas posms. upuri izolē un pakļauj vardarbībai.
• ieslēgšana roku vai kāju dzelžos. (pagaidām vēl nav)
• stāvēšana vai sēdēšana vienā pozā vairākas stundas. teiksim, no divdesmit pāri astoņiem no rīta līdz trijiem pēcpusdienā ar iespēju mainīt vienas pozas - sēdēšanas - telpu ik pa 40 minūtēm.
• izolēšana cietumā uz nenoteiktu laiku. mums taču līdz pirmajam garajam starpbrīdim ir aizslēgta skola, ne tā? bez tam, jebkāda nesankcionēta skolas telpu atstāšana ir stingrā kontrolē. jebkurš, kurš pārkāpj nosacījumus, tiek norāts.
• fiziska un psihiska vardarbība, piemēram, mokoša pratināšana ...pie tāfeles.
• ēdiena un miega trūkums. par skolas piedāvātajām pusdienām izteikties nevēlos, tuvējā veikala piedāvājums pēdējā laikā strauji sarucis. miega trūkums sakarā ar parādu labošanu gan vēl saglabājies ierastajās normas robežās.
2. pārvērtību posms. upuri pakļauj manipulācijai.
• tiek piespiests izjust vainu par līdzšinējo dzīvi. ''kāpēc atkal nav izpildīts mājas darbs?'' un ''kāpēc vakar nebiji stundā?!''
• tiek apbērts ar lamām. tiešā veidā vēl nav gadījies izjust.
• tiek bombardēts ar informāciju par citu dzīvi ''ja jūs apmeklētu konsultācijas, varbūt pat eksāmenu sekmīgi nokārtotu!''
• vēl joprojām ir izolēts no apkārtējās pasaules. te aizdomājos par aizraujošajām konsultācijām, kas sākas pēc pulksten trijiem un, šķiet, nebeigsies nekad...
• Lēnām sāk saskatīt izeju no krīzes sakiet godīgi, cik no jums ir skaitījuši dienas līdz mācību gada beigām?
3. jaunveides posms. upuri apbalvo par atteikšanos no līdzšinējās identitātes.
• laipnība un sapratne. ''jūs par skolēniem vairs nevar saukt. jūs visi nu esat jauni cilvēki'' vai arī ''mīļie bērni, pasakiet godīgi, ko plānojat darīt pēc vidusskolas?''
• būtiski uzlaboti fiziskie apstākļi. skolas remonts jau pabeigts, internāts arī drīz būs gatavs.
• konkrētas mācības šo plāna punktu nekādi nespēju pielīdzināt skolai. kur noderēs viss tas, ko mēs tagad apgūstam? trigonometrija, atoma uzbūve, zirglietu nosaukumi svešā mēlē... ?!
• uzdevumi, kuros pārbauda upura attieksmi iespējams, bet tikai iespējams, ka te varētu pastāstīt par to reizi, kad vajadzēja novērtēt skolotāju mācīšanas spējas. anonīmās lapas noziedēja un itin nekas tā arī nemainījās.
• lielāka brīvība, tomēr turpinot uzraudzību slēgtie vakari skolā, kad diskotēku laikā patiešām paņem un aizslēdz skolas durvis. ak, saldenā brīvības garša.
dažreiz liekas, ka homēra simpsona uztveres modelis varētu būt pat pieņemamāks par pārbaudes darbu un eksāmenu tuvošanās trakumu...