Raksts par dažāda veida lidmašīnām, to pielietošanas iespējām un rakstura lielumiem...
Just relax, read and enjoy!!!
Raksts par dažāda veida lidmašīnām, to pielietošanas iespējām un rakstura lielumiem...
Just relax, read and enjoy!!!
An-2 (krievu: Ан-2, NATO terminoloģijā: Colt; sarunvalodā:kukuruzņiks (krievu: кукурузник)) ir vienmotora biplāns, kas tiek ražots kopš 1947. gada. Lidmašīnai ir vairākas modifikācijas — pasažieru, kravas, ugunsdzēšamā, meteoroloģija, lauksaimniecības lidmašīna, kā arī vairākas versijas — uz riteņiem, slēpēm un hidroplāna versija. Nosaukumu "kukuruzņiks" lidmašīna ieguva XX. gadsimta piecdesmitajos gados, kad to sāka plaši izmantot lauksaimniecībā, lai apstrādātu kukurūzas un citu kultūru laukus.
Lidmašīnas konstruktors bija Oļegs Antonovs. Padomju Savienībā sērijveidā An-2 lidmašīnas ražoja no 1947. līdz 1960. gadam. Kopumā šajā laikā tika saražotas vairāk kā 5000 šī modeļa lidmašīnas. Kopš 1960. gada pēc Padomju Savienības licences An-2 ražoja Ķīnā, kā arī Polijā. Ķīnā modificētais An-2 variants tiek ražots joprojām.[5] Polijā An-2 ražoja līdz pat 1992. gadam kopumā saražojot aptuveni 12 tūkstošus lidmašīnu. Eksports tika veikts uz 26 pasaules valstīm.An-2 plaši tika ekspluatēts Padomju Savienībā, kur to izmantoja kravas un pasažieru transportēšanai vietējās līnijās. Lauksaimniecībā ar tā palīdzību apstrādāja laukus. Lidmašīnas spēja nosēsties uz negruntētiem skrejceļiem un nelielais ieskrējiena attālums ļāva An-2 plaši izmantot arī valsts maz apdzīvotajos reģionos.
An-74 Lidmašīna ir paredzēta kravas un pasažieru pārvadāšanai vidējos attālumos, jebkuros klimatiskos apstakļos un platumos, kā arī ziemeļpola un kalnu apstakļos. To var ekspluatēt iekārtotās un neiekārtotās aviacijas līnijās, jebkurā gada vai dienas laikā uz betona, oļu, ledus un sniega lidostu skrejceļa, iekšzemes un starptautiskās aviacijas līnijās. Lidmašīna ļauj transportēt kravu līdz 7,5 tonām, kā arī līdz 10 pasažieriem augstumā līdz 10.100 metriem ar optimalo ātrumu 550 km/st no lidostām ar jebkuriem segumiem un augstumiem līdz 4.000 m. gadam. Kopumā šajā laikā tika saražotas vairāk kā 5000 šī modeļa lidmašīnas. Kopš 1960. gada pēc Padomju Savienības licences An-2 ražoja Ķīnā, kā arī Polijā. Ķīnā modificētais An-2 variants tiek ražots joprojām.[5] Polijā An-2 ražoja līdz pat 1992. gadam kopumā saražojot aptuveni 12 tūkstošus lidmašīnu. Eksports tika veikts uz 26 pasaules valstīm. An-2 plaši tika ekspluatēts Padomju Savienībā, kur to izmantoja kravas un pasažieru transportēšanai vietējās līnijās. Lauksaimniecībā ar tā palīdzību apstrādāja laukus. Lidmašīnas spēja nosēsties uz negruntētiem skrejceļiem un nelielais ieskrējiena attālums ļāva An-2 plaši izmantot arī valsts maz apdzīvotajos reģionos.
AV-8B vertikālās pacelšanās/īsa starta triecienlidmašīna tika izstrādāta, lai nomainītu AV-8A un A-4M vieglās triecienlidmašīnas. Jūras kājnieku korpusam šāda lidmašīna bija vajadzīga jau kopš 1950.gadu beigām.
B-2 Amerikāņu klasiskas “lidojošā spārna” shēmas lidmašīna bija 1947.gadā radītais izmēģinājumu bumbvedējs YB-49
L-39 – tā ir divvietīga, mācību treniņ-lidmašīna, kas ir viena no labākajām lidmašīnām savā sfērā. L-39 tika izstrādāta čehoslovāku firmas „Aerovodohody”, Varšavas līguma programmas ietvaros, kas ir vērstsa uz vienotu mācību treniņ-lidmašīnu izveidošanu - Gaisa spēku pilotu sagatavošanai. Pašlaik lidmašīna ir ieguvusi prioritāti visā pasaulē, kā starp privāto lidmašīnu īpašniekiem tā arī starp pilotāžas grupām, parādot sevi kā viegli kontrolējamu un apveltītu ar labām tehniskām īpašībām.
C-5 Galaxy (arī mazākā C-141B Starlifter) ir smagā transportlidmašīna paredzēta stratēģiskam kaujas un atbalstavienību transportam. Lidmašīna spēj pārvadāt lielas kravas un nosēsties salīdzinoši īsos skrejceļos. Izmantojot Galaxy priekšējās un aizmugurējās kravas iekraušanas rampas lidmašīnu var izkraut un piekraut vienlaicīgi.
F-117A uzbūvēts pēc “lidojošā spārna” shēmas ar V-veida asti. Tā ir pirmā lidmašīna, kurā plaši pielietota STEALTH tehnoloģija, kura nodrošina minimālu radiolokācijas, infrasarkano, vizuāli-optisko un akustisko pamanamību lidojumā. F-117A galvenokārt domāts slēptai pretinieka PGA sistēmu pārvarēšanai un prioritāru zemes mērķu iznīcināšanai ar augsti efektīvu precīzu ieroču palīdzību.
Mi-8 Pirmais helikoptera Mi-8 ar četrlāpstu nesošo skrūvi tika izmēģināts 1962. gadā. 1963. gadā sākās otrs izmēģinājuma variants ar pieclāpstu nesošo skrūvi. Pēc otrā veiksmīgā izmēģinājuma šim modelim tika sākta sērijveida ražošana. Mi-8 pārspēj helikopteru Mi-4 ar maksimālo kravas pacelšanu 2,5 reizes un pēc ātruma - 1,4 reizes.
F-16 tika izstrādāts kā vieglais iznīcinātājs LWF (Light Weight Fighter) 1972.gadā, kas būtu mazāks un lētāks par F-15 Eagles. YF-16 pirmais lidojums 1974.gadā un konkursā tas uzvarēja Northrop YF-17.
Mig-29 70.gados Mikojana KB sākās jauna daudzmērķu iznīcinātāja izstrādne. 1977.gada 6.oktobrī gaisā pacēlās Mig-29 izmēģinājumu variants. Lidmašīna apbruņojumā kopš 1982.gada. Atšķirībā no iepriekšējām lidmašīnām Mig-29 bija veidots pēc integrālas shēmas – spārns laideni pāriet fizelāžā.