Kas ir graffiti? Pēdējā laikā par šo jautājumu ir jūtama
pastiprināta interese no masu mēdiju puses, taču no visa lasītā,
redzētā un dzirdētā tikai maza daļa parādīja patieso graffiti nozīmi.
Atbildes meklējot, vienā no pēdējām augusta dienām, pilnīgā
konspirācijā man izdevās parunāt ar graffiti writeri, kurš zināms kā
Tase. Sarunā piedalījās arī viņa kolēģis no TDV – ynk.
Kad Tu pirmo reizi saskāries ar graffiti?
Tase:
Mēs ar ynk aizgājām skatīties sienu blakus Hanzas vidusskolai;
skatījāmies zīmējumus un mums pienāca klāt cilvēks, kas jautāja vai mēs
nezīmējam graffiti. Mēs atbildējām, ka zīmējam, lai gan patiesībā vēl
ne reizi nebijām krāsojuši. Šis cilvēks piedāvāja apzīmēt izmēģinājuma
telpu kādai punk rock grupai. Divas nedēļas skicējām, tad pirmo reizi
izgājām krāsot ārā, uz sienas… Un tad aiziet! Neiztika bez humora –
rock grupas mēģinājuma telpa, bet ynk uz sienas uzrakstīja „grave”, es
uzkrāsoju „3cky”, kas bija mans pirmais vārds, ko rakstīju uz sienas.
Sazīmējām saksofonus, notis utt. Beigās atklājās, ka tā mēģinājuma
telpa ir paredzēta bērnu korītim :)
Tad mēs sākām tagot
(šeit un turpmāk ir lietoti daudzi graffiti writeru sarunvalodā esoši
vārdi, kuru skaidrojumi atrodami intervijas beigās – intervētāja
piezīme). Dabūjām pirmos markerus, lējām iekšā parasto tušu, kas ir kā
ūdens (nenoturīga un neērta rakstīšanai ar markeri). Staigājām,
rakstījām visur. Tā tas sākās.
Kad sanāca dabūt vairāk cans,
mēs ar ynk sākām taisīt savus pirmos throw-ups. Latvijā toreiz vēl
nekur nevarēja dabūt capus. Un, vazājoties zem Deglava tilta, es atradu
pie sliedēm savu pirmo fatcap`u :)
ynk: Es atceros to laiku,
kad mēs gājām pa ielu un domājām, kas Latvijā vēl nav, un sapratām, ka
nav bombu, nav throw-upu. Tad mēs sākām…
Bet kā jums vispār ienāca prātā, ka vajag pūst? Kā jūs uzzinājāt, ka ir tāds graffiti, ar kuru jūs varat izpausties?
Tase:
Visi zina, ka ir graffiti, lai gan īsti neizprot, kas tas patiesībā ir.
Cilvēkiem ir maz saprašanas par to, kas ir style un citas lietas.
Ko Tu domā par to cilvēku darbiem, kas ir pūtuši tikai legālos graffiti?
Tase: Tas nav īsts graffiti.
Graffiti
ir divas galvenās sastāvdaļas: 1) style – oriģinalitāte un stils; 2)
illegal – tas ir bombing, throw-ups utt. Latvijā ir daudz tādu writeru,
kam nav pat style, bet viņi zīmē legāli un runā lietas, par kurām neko
nesaprot. Viņi ir vienkārši mākslinieki, viņi NAV graffiti writers. Un
mēs savukārt esam writeri, nevis mākslinieki, kā mūs mēdz saukt.
Graffiti
būtībā ir burti. Nevis sejas, nevis trīsdimensionāls super ārprāts, kad
pat nevar saprast, kas tur ir rakstīts (kas nav graffiti pamatdoma).
Graffiti svarīgākais elements ir paši burti. Kad štatos parādījās
pirmie writeri, viņi sevi nesauca par graffiti writeriem, bet gan
vienkārši par writers – rakstniekiem, jeb, pareizāk, rakstītājiem, kas
raksta burtus.
Ļoti daudzi cilvēki domā, ka tagi un bombas
ir tikai iniciāļi, ka tas nav graffiti. Ir stereotips, ka graffiti ir
tikai zīmējums. Vari komentēt?
Tase: Tie ir iniciāļi; tas esi
tu, kas to dara; tas ir all- city; tas ir graffiti. Graffiti writerim
ir jābūt vēlmei darīt vēl un vēl. Es nevaru uztaisīt fresh peace
vietās, kur mani arestēs, tāpēc tur ir tag vai throw-up.
Tu esi paškritisks?
Jā,
ļoti reti ir tā, ka patīk viss, ko uzkrāsoju – vienmēr ir kāda detaļa,
kas varētu būt labāka. Tas liek domāt un mācīties, veidot savu un good
looking style. Tas ir pats svarīgākais. Ja tā nav, tad nav progresa. Es
negribu krāsot vienkārši joka pēc…
Kādu attieksmi pret graffiti Tu izjūti no sabiedrības puses?
Tase: Sabiedrībai patīk mākslinieciskas lietas.
ynk: Viņiem „smuki” patīk.
Vai Tev graffiti ir kā slimība?
Tase:
Tā nav slimība, tā ir atkarība, kad tu vari iet un vari arī neiet.
Reizēm uznāk tā, ka tu ej un raksti, reizēm atkal ir kaut kāda pauze.
Man graffiti ir dzīvesveids. Esot uz ielas, kā dienā, tā arī naktī, es
jūtos kā mājās, zinot katru ielu un katru sienu, un ar to pilnīgi
pietiek, lai vairāk neko nevajadzētu.
Vai Tev patīk kāda Latvijas graffiti writera darbi?
Tase: Ky2 un Ramz. Ir arī tāds jauns writer, kurš raksta Mace un ātri progresē. Pārējie visi no TDV…
Pastāstiet par TDV !
ynk: TDV ir bomberu apvienība (graffiti crew), kas salika prātus kopā un ir vienoti savos uzskatos par graffiti.
Viss
sākās ar pirmajiem batliem Latvijā. Writeri sāka cīnīties par vietu.
Mēs atradām plašumus… aizgāja tagi. Toreiz mēs vēl pieces nezīmējām,
īpaši nebombijām. Notagojām tos plašumus, atnācām uz to vietu pēc
laika, bet visam ir pārrakstīts pāri. Mums sāka veidoties savdabīga
sarakste uz sienas – viņi nosvītroja mūs un pierakstīja klāt ziņu, mēs
nosvītrojām viņus. Tā aizsākās pirmie batli Latvijā.
Tase: Tad
mēs satikāmies ar tiem cilvēkiem, sapratām, ka ir kopīgas intereses.
Izveidojās CTK, bet tur bija problēmas. Rezultātā CTK pajuka un
izveidojās DV. Pēc kāda laika mums nepatika, kā izskatījās tie burti un
vajadzēja vēl kaut ko. Un tika izdomāts TDV.
ynk: Un tagad TDV ir pat internacionāls crew.
Cik daudzās valstīs jūs esat pūtuši ?
Tase:
Tas ir tā jocīgi, bet mēs esam maz krāsojuši citur, jo pārsvarā visi
brauc pie mums. Tek un Faro daudz kur ir bijuši, Stone ir no Vilnius,
Lietuvas. Pie mums ir bijuši graffiti writeri no Igaunijas, Lietuvas,
Krievijas, Šveices, Vācijas, Čehijas, Polijas, Beļģijas… praktiski no
visas Eiropas.
Es vēlos nedaudz parunāt par toy’iem…
Tase: Toys? F*ck toys! Tas ir posms, ar ko katrs sāk, bet no kura ir jāizaug, ja to nespēj…
Iztēlojamies
situāciju, ka Tu izej ārā uz ielas, bet pie Tavas mājas kāds pilnīgi
bez stila ir kaut ko uzķēpājis, piemēram, uzmetis throw-upu. Kāda ir
Tava reakcija?
Tase: Es rakstu viņam pāri.
Kāpēc?
Tase:
Tāpēc, ka man tas nepatīk. Pirmkārt, par to nevajag apvainoties, ja tu
tikko esi sācis rakstīt un tevi nerespektē. Tas notiek tāpēc, ka tevi
nezina un tu vēl neko nesaproti. Otrkārt, jo ilgāk tu krāso, jo vairāk
un vairāk izproti graffiti būtību. Pie mums pārsvarā ir cilvēki, kas
tikko sākuši krāsot, un, ja iesācējam pārkrāso pāri, tas nav jāuzņem
personīgi. Tiek izrādīta nepatika pret vārdu, ko raksta, nevis pret
viņu kā cilvēku. Tas, kas notiek vēlāk, ir atkarīgs no attieksmes un
progresa.
Ko Tu vari ieteikt cilvēkiem, kas tikai domā sākt krāsot?
Tase:
Iesākumā – veidot vienkāršus burtus, kam vislabākais piemērs ir old
skool – graffiti pamati. Un pats svarīgākais – nekopēt! Neiet pāri
cilvēkiem, kas krāso ilgi, un respektēt writerus, kas to ir pelnījuši.
Svarīgi ir saprast arī to, ka kritika ir tā, kas palīdz attīstīties, ja
vien esi spējīgs tikt pāri savam lepnumam un pierādīt sevi uz sienas,
nevis internetā utt. Agri vai vēlu viss būs skaidrs.
Vai ir kaut kādas robežas, kuras Tu nepārkāptu? Vai ir vietas, kur Tu nezīmētu graffiti?
Tase:
Katram cilvēkam ir savas robežas, cik tālu viņš izdomā iet. Es,
piemēram, neaiztiktu pieminekļus, jo es uzskatu, ka man tas nav
vajadzīgs. Man ir citas vietas, kur es varu rakstīt, un tur tas
izskatītos daudz labāk un redzamāk. Man ir tā, ka, ja es taisu sūdus,
es nemeklēju vēl lielākus sūdus. Man pietiek ar to, kas man ir, ka mani
ķer par to un šo – par visām sienām, kuras es tagad esmu aprakstījis un
par visām, kuras es vēl tikai aprakstīšu.
Vai Tevī nav egoisms, vienaldzība ?
Tase:
Ir! Un, kas vēl ir interesanti – katrs writer, kas raksta nelegāli,
bojā kādam īpašumu, taču, kad viņam pašam kāds cits uzraksta pa virsu,
viņš vai sprāgst no dusmām. Tur arī parādās tas egoisms, kad katrs ir
par sevi, bet te jau ir runa par cilvēkiem, nevis par graffiti.
Naktīs sirdsapziņa nemoka par visām aprakstītajām mājām un to saimniekiem?
ynk: naktīs neguļu…
Tase:
Es tik labi guļu, kad atnāku pēc krāsošanas! Tad ir tāds sagurums, ka
vienkārši iekrītu gultā un aizmiegu. Nākamajā dienā pieceļos, braucu pa
pilsētu un redzu savu sienu, un redzu, ka es kaut ko daru. Pats
fantastiskākais iekš graffiti ir pats process, tā sajūta, ka tu turpini
to darīt un progresē. Tas nav tā, ka tu nopērc dārgu mašīnu un viss –
tev viņa ir. Tas ir tā, ka tu kaut ko izdari un, ar laiku progresējot,
spēj izdarīt vēl labāk Šis process nekad nebeidzas. Tas turpinās tik
ilgi, cik vien tu fiziski esi spējīgs turpināt to darīt.
Kāda Tev ir saskarsme ar citiem hip-hopa elementiem?
Tase:
Man interesē viss no hiphop culture. Ir bijušas idejas vēl kaut ko
darīt, neskaitot graffiti, bet es daru to, ko es daru un mani māc
šaubas, vai es varētu, vai man vajadzētu darīt vēl kaut ko kādā citā
hiphop elementā. Iespējams, ka varētu, bet esmu par slinku. Iespējams,
nevēlos būt toy kādā citā elementā, taču runa pat nav par to, jo šobrīd
visa mana enerģija, kā arī laiks, aiziet, rakstot graffiti.
Kādus izpildītājus Tu klausies?
Tase:
Vislabāk patīk vecais New Jersey hiphops, kā, piemēram, Artifacts un
Lords Of The Underground, kuru gabalos jūtams funk. Un, protams, tādas
hiphop classics, kā Pete Rock, Main Source, Jungle Brothers, Brand
Nubian, Public Enemy, Eric B & Rakim, The Arsonists, Gangstarr
& Dj Premier, ZebRocSki un the same flavour, kā arī neskaitāmi
daudz funk.
Un no latviešiem?
Tase: No latviešiem
ir tā, ka, kad es dabūju kaut ko jaunu, tad es nedaudz paklausos un ar
to viss beidzas. Latviešu hip-hopā nav daudz tādu dziesmu, kas mani
piesaistītu uz ilgāku laiku. Kā izņēmumi ir, piemēram, Gustavo albums
„Beidzot” – to es klausījos pāris dienas pēc kārtas, no Reinšteina
albuma pāris dziesmas patīk. AG un Kaņepes gabals „Šeit un tagad 2005”
– tiešām īsta old skool noskaņa un lirika, kas atbilst tam, kas notiek
šeit pie mums, nevis mtv utt. Manī patiesībā ir visai liela kritika
pret visiem, arī pret sevi. Es negribu teikt, ka latvieši taisa sūdīgu
hiphopu, jo pats ar to nenodarbojos, tādēļ nevēlos spriest un kritizēt,
bet mani viņš ne īpaši saista. Man liekas, ka Latvijā nav stabilas
hip-hop kultūras. Te ir cilvēki, kas kaut ko dara jau ļoti ilgi un dara
kvalitatīvi, bet ir arī tādi, kas sāk un pamet, sāk un pamet. Te nav
notikuši ievērojami hip-hopa vēstures notikumi, te nav notikuši nekādi
lieli batli. Rezultātā mums kultūras gandrīz vai nav… tikai tie pāris
jam`i, kas šeit ir bijuši…
Visa Latvijas hip-hop scēna ir
mazs bariņš underground cilvēku, un tā ir visos elementos – gan
writeriem, gan mc’ jiem, gan b-boy’iem. Tā scēna jau tā ir tik maza,
bet cilvēki kaut kā savā starpā nekontaktējas. Rezultātā nekas
nenotiek. Tas ir tik, cik es zinu.
Man nepatīk tas, ka Latvijā
elementi nav savā starpā saistīti. Kruta būtu, ja notiktu tādi
pasākumi, kuros b-boys dejo, kuros ir mc’s, starp kuriem notiek batli.
Tas būtu tas, kas šeit ir vajadzīgs. Tā attīstītos Latvijas hip-hops un
tiktu rakstīta vēsture.
Piemēram, man nesen bija battle ar
Otex. Tas arī bija tāds samērā mazs pasākums, kurā bija cilvēki, kas
krāso, draugi un viss – par to neviens vairāk nezina. Es jau nesaku, ka
informācijai jāparādās masas saziņas līdzekļos, bet gan to, ka cilvēki
pārāk maz kontaktējas savā starpā. Rezultātā – informācija
nepārvietojas. Iespējams, ka iemesls tam ir tāds, ka vienkārši nav
vēlēšanās to, kas pats no sevis ir izveidojies īsts, padarīt par
kārtējo pērkamo un pārdodamo preci, dēļ kā arī es nekrāsoju legāli un
nepārdodos. Graffiti nav prece. Tā ir lieta, ko katrs var redzēt uz
ielas. Tiklīdz to padara par preci, tajā vairs nav nekā no ielas, no
kurienes tas ir radies, tāpēc fu*k that! Respect visiem, kas krāso uz
ielām, vilcieniem, nepārdod to visu un ir par true graffiti culture!!!
Peace.
Intervēja – Skutelis. 2006.gada augustā. Tālāk tiek
uzskaitīti graffiti writeru sarunvalodā esošie vārdi, kuru skaidrojumus
laipni sniedza Tase.
Graffiti Writing – graffiti rakstīšana
Writer – graffiti „rakstītājs”
Style – burtu stils (izskats); individuālas un oriģinālas nianses burtos, rokrakstā un vispār kopumā!
Bitting – „iespaidošanās” aka kopēšana, pārzīmēšana; sveša style zagšana!
Toy – iesācējs; tāds, kam nav sava style, kas neko nezin, nemāk un nesaprot no graffiti writing un culture
Tagging – parakstīšanās, „tagošana”
Tag – paraksts, „tags”
Battle – sacensības uz sienas, kad tiek dota noteikta platība un
ierobežots laiks; masveida pārsvītrošana; rakstīšana pāri kā uzbrukums,
vai arī kā atbilde tam!
Cross out – rakstīšana pāri, svītrošana
Throw-up – parasta izskata vārds, kas tiek rakstīts (krāsots) visur masveidā, lielākoties burbuļveidīgiem, apaļiem burtiem
Piece – liels, tehnisks, izkrāsots vārds
Bombing – „bombīšana”; krāsošana nelegāli (ar vārdu „bomba” Latvijā
mēdz saukt throw-up, taču šis vārds ir radīts tepat un tam nav tieša
sakara ar vārdu bombing)
All City – termins, kas izdomāts, lai apzīmētu visu pilsētu.
pacan tur kur ir zem bildes kom. "musu pashmaju tase" veciit tas toch nav vina darbs vinam style savadaks ja tas ir tase darbs kur vinu var redzeet latvijaa
Mikij- Par tagoshanu piekriitu bet tajaa bildeee kur ogre tase neon Tie triis jau ir pilniigi ok bet tase blakus tie entie tagi....
Taa pat es labpraat kaajas norautu tiem kas manu piemājas elektriibas kasti apkjeepaaja.. :)