Eiropas Parlamenta deputāte
no Polijas Ursula Gaceka, kura sagatavojusi ziņojumu par ES pilsonību,
uzsvērusi, ka ES pilsonības jautājumā pastāv virkne būtisku trūkumu.
Piemēram, nedarbojas ES likumdošanā garantētā ES pilsoņu konsulārā
aizsardzība. Viņa minēja uzbrukumu Mumbajas viesnīcai, kurā tajā brīdī
atradās arī vairāki eiroparlamentārieši. Pēdējie bija spiesti pidžamās
ģērbti drebināties uz ielas un nevarēja saņemt palīdzību no tuvumā
esošās citas ES dalībvalsts vēstniecības. „Ja palīdzību nevar saņemt
Eiropas Parlamenta deputāts, uz ko var cerēt pārējie ES pilsoņi?”
retoriski vaicāja Ursula Gaceka.
Norma par savstarpējo
izpalīdzēšanu, ja ārvalstī nav savas valsts vēstniecības, nedarbojas,
jo dalībvalstu konsulārās palīdzības sniegšanas prakse ir atšķirīga.
„Piemēram, Dānijā konsulārā aizsardzība ir obligāta, savukārt
Lielbritānijā nosacījumi ir daudz brīvāki,” norādījis Žaks Barro.
ES
pilsonības koncepcija ieguvusi jaunu nozīmi līdz ar 2004. gada ES
paplašināšanos. Tagad milzīgs skaits dalībvalstu pilsoņu pastāvīgi
dzīvo un strādā citā dalībvalstī. Līdz ar to arvien vairāk cilvēku var
izmantot ES pilsonības garantētās tiesības. Ursula Gaceka ierosina savā
ziņojumā Eiropas Komisijai sagatavot rokasgrāmatu direktīvai, kas
regulē brīvu personu kustību. Viņa nākusi klajā arī ar priekšlikumu ES
valstu pasu izsniegšanas nodaļās līdz ar pasēm izsniegt skaidrojošas
brošūras par ES pilsonību. Vienlaikus ziņojumā arī uzsvērts, ka ES
pilsonības koncepcija ietver ne vien tiesības, bet arī pienākumus.
Proti, uzturoties citā dalībvalstī, pilsoņiem jārespektē tās valsts
likumus un tradīcijas.
ES aktualizē vienotās pilsonības jautājumu1
3
2
Eiropas Savienības pilsonības koncepcijas juridiskā bāze pagaidām
nav pietiekami attīstīta, un sagaidāms, ka jau nākamajā pusgadā tā
dēvētās „Stokholmas programmas” ietvaros Brisele nāks klajā ar
priekšlikumiem ES pilsonības stiprināšanai. ES tieslietu komisārs Žaks
Barro 16. februārī Eiropas Parlamentā atzinis, ka patlaban ES pilsonība
„vairāk atgādina iedomu koncepciju” un, neskatoties uz ES pamatlīgumos
rakstīto, funkcionē vāji. ES pilsonību iedibināja līdz ar Māstrihtas
līgumu. Tā papildina nacionālo pilsonību, bet neaizstāj to.