Apbrīnojamais finiera (!) kara gaisa kuģis,kas savaldzina ikvienu - baisākais vācu pilotu murgs.
WWII aviācijas brīnums – MOSQUITO17
Viens no Otrā Pasaules kara (WWII) augstākajiem sasniegumiem bija De Havilland DH-98 Mosquito. Šis apbrīnojamais lidaparāts (pirmais lidojums 1940.g. 25.novembrī) ar savu sniegumu pārspēja visus tā laika gaisa kuģus. Tas bija pat par 23 jūdzēm stundā ātrāks par lielisko Spitfire,kas darbojas ar tiem pašiem dzinējiem.
Mosquito bija tik daudzpusīgs,ka tas paspēja padarboties turpat vai visās iespējamās lomās – bumbvedējs, iznīcinātājs, nakts iznīcinātājs, izlūklidmašīna ar foto iespēju utt..tas tika radīts 45 veidolos, veicot nelielus pielāgojumus veicamajam uzdevumam. Kādēļ Mosquito bija tik īpašs? Šis lidojošais fenomens gandrīz pilnībā sastāvēja TIKAI NO KOKA,kas pārsteidza,jo tajā laika periodā aviācija koncentrējās uz metāliem – pavisam loģisku iemeslu pēc. Sākotnēji Mosquito pat vispār nebija aprīkots ar ieročiem. Pavisam parasts koka karkass ar finiera plāksnēm un aplīmēts ar līmē mērcētu kokvilnas audumu. Šāds lēts izejmateriāls arī ļāva ražot šo lidmašīnu neiedomājamā ātrumā.
Kad Geoffery De Havilland devās uz Gaisa Ministriju ar savu vēl bez vārda esošo koka bumbvedēju, viņi nebija īpaši iespaidoti. “Tu gribi – ko?? Sūtīt koka bumbvedēju uz Vāciju bez ieroča,lai aizstāvētos??” De Havilland tomēr bija viens sabiedrotais,kurš noticēja šai idejai – Sers Wilfred Freeman, atīstības daļas biedrs. Viņš noticēja domai,ka noņemot ieroču stobrus, smago struktūru un lieko degvielas svaru,kas nepieciešama ,lai to visu nestu + likvidējot 2 pilotu tipa kabīni – tas padarīs lidmašīnu tik pat ātru kā iznīcinātājus.
Sers Wilfred Freeman izdeva orderi “Koka brīnuma” prototipam un tas “dzima” Salisbury Hall – vecā villā 5 jūdzes no De Havilland rūpnīcas. Lielā noslēpumā inženieru komanda cēla laukā savas planšetes un Mosquito tika veidots lielajā balles zālē. Darbnīca tika nomaskēta kā šķūnis, lidmašīnas prototips tika aizgādāts uz Hatfield ceļa,no kurienes tas pirmo reizi pacēlās gaisā – tikai 11 mēnešus pēc dizaina izstrādes pirmsākuma.
Mosquito sniegums izbrīnīja varas iestādes un visi steidzās no Londonas paši apskatīt šo koka zvēru. Iedomājieties – 40-tie gadi un lidmašīna ar ātrumu 387 jūdzes stundā (tie ir 622 km/h!) Gaisa Ministrija noformēja pamatīgu pasūtījumu. Hatfield rūpnīcā uzsāka produkciju un Leavesden uzbūvēja vēl vienu īpaši šim nolūkam. Līdz 1943.g. tika saražoti pāri par 100 Mosquito mēnesī. Ap 1945.g. skaitlis jau dubultojās.
Ražošana sākās pat Kanādā un 1943.g. arī pirmais Austrālijas Mosquito pacēlās gaisā. Bankstown Austrālijā ražošanu sāka ar metāla daļām,ko importēja no Lielbritānijas, bet 1948.g.,kad tika izveidots pēdējais Mosquito, vietējie inženieri jau paši izstrādāja metāla detaļas. Oriģinālās Mosquito versijas tika veidotas,lai spētu nest 500 mārciņu smagus lādiņus. Augstuma robeža sniedzās turpat pie 13km, bet iespējamā distance ar vienu bāku - 2415 km.
Kā nakts iznīcinātājs Mosquoito notriecis vairāk kā 600 vācu Luftwaffe. Un spēja nest pat divreiz smagākus lādiņus,kā tam paredzēts. Veiksmes atslēga bija tieši pašas lidmašīnas mazais svars, kas padarīja to par ātru un ļoti manevrētspējīgu lidmašīnu,kas spēja iebiedēt Vācijas iznīcinātāju pilotus. Tādēļ arī radās tās nosaukums – Mosquito. Katrs modelis iekļāva sevī specifisku bruņojumu (oriģinālversijā: četri 303.kalibra ložmetēji un četri 20mm lielgabali – visiem stobriem izejas punkts atradās lidmašīnas kokpitā,pašā purngalā).