Sveiciens visiem!Iepriekš biju nosolijies ka nākamais raksts būs par VEF lidmašīnām.Diemžēl, tā kā nobijos ka LordOfMonkeys pirmais uztaisīs rakstu par PL-01( ), VEF lidmašīnas izpalika.
VEF I-16 - Latvijas kara aviācijas lepnums3
VEF I-16 bija vieglais iznīcinātājs, kuru 1939.gadā izstrādāja aviokonstruktors Kārlis Irbītis.I-16 uzskatāms par labāko uz C-690 bāzes balstīto lidmašīnu.C-690 bija izcila lidmašīna, ko Francijas aviācijas ministra izsludinātam konkursam izveidoja Reno-Kodron.
Darbu pie I-16 Irbītis uzsāka 1938.gadā, pasūtot 2-cilindru Walter "Sagitta" I-SR dzinēju.Tiek uzskatīts ka I-16 tika būvēts uz I-15 bāzes.
Lidmašinas pabeigšana aizkavējas, un pirmie lidojumi notika 1939.gadā, citur min 1940.gadu.I-16 4000 m augstumā uzrādija maksimālo ātrumu 460 km/h.Prototips maksāja 130’568 latu(nepateikšu cik mūsdienu naudā).Liela daļa no naudas aizgāja dzinējam un citām importa detaļām.
Lai arī prototips nebija bruņots, lidmašīnā bija paredzēts uzstādīt četrus 7.9 mm ložmetējus (divus priekšā, sinhronizētus ar propeleri, un divus spārnos).Tomēr eksistē arī atšķirīga versija, kas paredz divus 20mm vai 30mm(!) lielgabalus.
1940.gadā, kad PSRS iebruka Latvijā, visi darbi tika apturēti.Tika gaidītas instrukscijas no "augšas'.
1941.gada februārī, par lidmašīnām uzzināja PSRS armijas vadība, un lika sagatavot nosūtīšanai uz Maskavu.
Patiesībā nemaz nav zināms cik I-16 tika uzbūvēti.Dažādos avotos min skaitļus no 1-3.Vienu krievu piloti "pārdzina" uz PSRS.Tas krievu konstruktorus gan neintresēja, jo bija jau sākta LaGG-3 izstrāde, kurai bija labākas lidojuma īpašības.VEF I-16 evakuācijas laikā tika iznīcināts.
Vēlviens I-16 atradās Rīgā līdz vācu okupācijai, un pie tā tika turpināts darbs, nu jau ar zem vācu varas.Vācieši atņēma lidmašīnu, pārveda uz Vāciju, un pēc izpētes, rekomendēja sērijveida ražošanai.
Lieta tāda, ka Vācijai turpinot karu divās frontēs, sāka pietrūkt resursi, tapēc koka lidmašīnas būtu lieti noderējušas.
Tā tika izmantota Vācijas aviācijas skolā Tornē līdz 1942. gadam.
Tālāk par lidmašīnas/u likteni nekas nav zināms, Kārlis Irbīts stāsta par baumām, ka I-16 pārdots kādai neintrālai valstij.
Tākā lidmašīna ilgāku laiku atradās Vācijas, nevis Latvijas gaisa spēku uzskaitē, tā parsvarā visās bildēs redzema ar vācu atpazīšanas zīmēm.
Parametri(no Vikipēdijas)
Modelis I—16 Spārna izmērs, metros 8.23 Garums, metros 7.30 Augstums, metros 2.40 Spārna laukums, m2 11.43 — citos avotos 11.50m2 Masa, kg tukša lidaparāta 1100 maksimālā pacelšanās masa 1540 citos avotos 1550 Dzinēja tips 1x Walter Sagitta I-SR Dzinēja jauda, z.s. 460 z.s. (343 kW) — citur 454 z.s. (339kW); vai ari 520 z.s. (389 kW) Maksimālais ātrums, km/h 350 Kreiserātrums, km/h Nolidošanas attalums 400 km citur 700 km vai arî 805 km Pacelšanās ātrums, m/min Maksimālais lidojuma augstums 8000 m citos avotos 8100 m Ekipāža, cilv. 1 Bruņojums 2x 7.9-мм ložmetēji (Browning, citur Reinmetall) korpusā + 2x 7.9-мм ložmetēji spārnos vai 2x 20-мм lielkalibra ložmetēji, vai 2x 30-мм lielgabali