Tatra T3 ir tramvaju modelis, kuru no 1960.gadiem līdz 1990.gadu beigām ražoja Čehoslovākijas rūpnīcā "Tatra Smichov". Pavisam tika saražoti aptuveni 13 991 tramvaju vagoni, kā arī 122 piekabes vagoni. Līdz ar to Tatra T3 ir pasaulē visvairāk ražotais tramvajs. Tatra T3 ir nākamais tramvaju modelis aiz, izmantojot amerikāņu PCC sistēmu, konstruētā Tatra T2 tramvaju modeļa.
Tatra T31
Tramvajs Tatra T3 (sākotnējais nosaukums Tatra TIII) tika izstrādāts tāpēc, ka tā priekšgājējam tramvajam Tatra T2 bija pārāk liela masa un tam bija maza ietilpība un nekvalitatīvas ritošās daļas. Pateicoties jaunajam dizainam un kvalitātei šis tramvajs ir kļuvis par sinonīmu vārdam "tramvajs" vārda vistiešākajā nozīmē (tika saražoti vairāk nekā 14 000 tramvaju). Vēl mūsdienās tas ir viens no populārākajiem tramvajiem pasaulē. Savulaik tas bija viens no modernākajiem tramvajiem pasaulē, jo tajā tika izmantota plastmasa un stiklšķiedra.
Tatra T3,Ukrainā,Harkovā.
Tatra T3 ir četrasu tramvajs, kas aizgūts no amerikāņu PCC koncepta. Salīdzinot ar tramvaju Tatra T2 tika veiktas izmaiņas interjerā (mākslīgās ādas sēdekļi, laminātu sāka izmantot vēlāk) un elektrodaļās (jauna veida TR37 rezistors). Šasija palika nemainīga. 90.gados sekoja vairākas veiksmīgas tramvaja rekonstrukcijas un modernizācijas, kā arī dažas neveiksmīgas.
Tatra T3 priekštecis Tatra T2.
Pēc Prāgas un Brno transporta uzņēmumu mēģinājumiem modernizēt tramvaju Tatra T3, pārveidojot to par Tatra T3R, tramvaju ražotājs ČKD nolēma atsākt tramvaju Tatra T3 ražošanu, ko bija pārtraucis 1989. gadā. Tika uzsākta modernizētās versijas Tatra T3R ražošana, nedaudz vēlāk sāka arī ražot tramvaju Tatra T3RF.
Šim tramvajam var uzstādīt riteņus standarta atstatumā — 1435 mm, kā arī savādākā — 1000 mm. Ir iespējams uzstādīt arī, pēc pasūtītāja vēlmes, citus gabarītus.
Tatra T3R.P
Tatra T3 tehniskie parametri.
Garums (bez sakabes āķa): 14 m Platums: 2,5 m Augstums: 3,05 m Pašmasa: 16 t Pasažieru ietilpība: 100 cilvēki / 95 cilvēki (modifikācija T3SU) Sēdvietas: 23 / 36 (T3SU) Stāvvietas: 87 / 59 (T3SU) Spriegums: 600 V (standarts ar normālu prioritāti) (+ riteņi, — kontaktstieņi), var mainīt atbilstoši pārvadātāja prioritātei (Brno, Ostrava, Košice) Dzinēja jauda: 4 x 40 kW Maksimālais ātrums: 65 km/h
Modernizēts Tatra T3 tramvajs (Tatra T3M) Čehoslovākija,Brno.
Pirmais prototips tika radīts 1960. gadā (reģ. nr. 6101). Tā paša gada rudenī tas uzsāka testa braucienus Prāgā. Tas tika testēts līdz 1961. gada 21. jūnijam. Bet 1962. gada rudenī tas cieta autoavārijā, 1963. gada rudenī tika uzsākta sērijveida tramvaja Tatra T3 ražošana. Tramvaju saremontēja un sāka atkal ekspluatēt. Pasažieru pārvadājumi ar to tika pārtraukti 1984. gadā. Pēc aptuveni septiņiem mēnešiem tramvaju pārnumurēja uz nr. 5513 (pārnumurēts tikai administratīvi, ne — fiziski). 1985. gada maijā tramvajs tika sagriezts metāllūžņos. Prototips no priekšgājēja tramvaja Tatra T2 atšķiras ar durvīm. Priekšējās un aizmugurējās durvis ir plašākas (1300 mm), vidējās durvis savukārt ir šaurākas (1050 mm). Lai gan šis risinājums ļauj cilvēkiem labāk iekāpt tramvajā, tomēr beigās tika pāriets uz vienādu durvju izmēru, lielā mērā to noteica rezerves daļu apjoma samazināšanās.
Tatra T3 Čehijā,Prāgā (reģ. nr. 6101).
Otrs prototips (tiek saukts arī par "uz priekšu ejošo") tika radīts 1962. gadā (reģ. nr. 6102) un tajā pašā gadā sāka kursēt pa Prāgas ielām. Tramvaju norakstīja1996. gadā, to bija paredzēts sagriezt metāllūžņos. Pateicoties ventilatoru nomaiņai 19. un 20. gadsimta mijā tas tika atjaunots gandrīz sākotnējā stāvoklī. Patlaban to izmanto komerciāliem nolūkiem un tūristu vadāšanai.
Čehija,Prāga Tatra T3( reģ. nr. 6102).
90.gados tramvaju Tatra T3 renovāciju uzsāka transporta kompānija "Libereckij". Paralēli tā sauktajai lielajai modeļu T3G un 02T rekonstrukcijai, daudzās transporta kompānijās tramvajiem tika veiktas tikai nelielas izmaiņas, kuras dēvēja par modeļa Tatra T3M radīšanu. Šajos tramvajos tika uzlabots interjers (jauni sēdekļi, neslīdošas grīdas, jauns apgaismojums, u.c.).
Tatra T3M — tiristoru ierīces TV1 Tatra T3G — iekārtas TV8 GTO tiristori (kā jauni) Tatra T3R — iekārtas TV8 GTO tiristori, jauns dizains (skaitās kā jauns tramvajs) Tatra T3M.3 (arī Tatra T3T), Tatra T3M.4 — iekārta TV14 ar IGBT tranzistoru Škoda 01T (arī Tatra T3M.0) — Škoda iekārtas ar IGBT tranzistoru Škoda 02T (arī Tatra T3M.04) — Škoda iekārtas ar IGBT tranzistoru Tatra T3R.E — asinhronās iekārtas TV Europulse Tatra T3R.P (arī Tatra T3P) — aprīkots ar TV Progress iekārtām Tatra K3R-NT (arī Tatra K3R.NT) — aprīkots ar TV Progress iekārtām, izveidoja šarnīrveida tramvaju, apvienojot divas Tatra T3, ar jaunu zemo grīdu vidusdaļā Tatra T3S — TV14 iekārta ar IGBT tranzistoru, jauns dizains Tatra T3Mod — jauns asinhronais aprīkojums EVPÚ Nová Dubnica Tatra T3AS — jauns asinhronais aprīkojums EVPÚ Nová Dubnica, jauns dizains Tatra KT3 — aprīkots ar TV Progress iekārtām, jauns dizains, izveidoja šarnīrveida tramvaju, apvienojot divus Tatra T3 tramvajus, ar jaunu zemo grīdu vidusdaļāTramvaju atjaunošana un pārbūve notiek arī ārpus Čehijas un Slovākijas.
Čehija,Ostrava Tatra T3G(980)
Jaunie tramvaji balstīti uz Tatra T3 bāzes.
Tatra T3M.2-DVC — jaunas tiristoru ierīces TV1 Tatra T6A5.3 — TV14 ierīce ar IGBT tranzistoru, vagona korpuss T6A5 tikai kā piemērs Prāgā Tatra T3R.EV — asinhronais Europulse TV aprīkojums, jauns dizains Vario LF (arī Tatra T3R.EVN vai Tatra T3RN.EV) — asinhronais Europulse TV aprīkojums, vidusdaļa tramvajam ir šaurāka, jauns dizains Tatra T3R.PV — Progress TV aprīkojums, jauns dizains Tatra T3R.PLF (arī T3R.PVN) — Progress TV aprīkojums, vidusdaļa tramvajam ir šaurāka Tatra T3R.SLF — Ganz-Škoda aprīkojums, vidusdaļa tramvajam ir šaurāka. Tramvajus plāno piegādāt Plzeņai, kas izstrādāja prototipu. Agrākais Tatra T3R.SLF tramvajs ar reģ. Nr. 202 tagad brauc pa Plzeņu kā Tatra T3R.PLF ar reģ. Nr. 328
Tatra T3
Tramvajam Tatra T3 tika izvirzīti lieli izaicinājumi. Tramvajam vajadzēja būt tādai pašai ietilpībai kā priekšgājējam Tatra T2, bet tam bija jābūt vienkāršākam. Lai to sasniegtu tamvaja sienu biezums tika samazināts, bet polsterētie sēdekļi tika nomainīti pret lamināta sēdekļiem. Tramvajs Tatra T3 visvairāk tika piegādāts bijušās Čehoslovākijas pilsētām, it īpaši Prāgai (piegādāja vairāk kā 1000 tramvajus). Tramvajs Tatra T3 tiek modernizēts dažādos veidos, un vēl joprojām pārsvarā pa Čehijas pilsētām brauc tieši tramvajs Tatra T3.
Tatra T3SU
Tāpat kā tramvaji Tatra T2SU, arī pirmie jaunie Tatra T3SU tramvaji tika piegādāti ar diviem sakabes āķiem un divām durvīm uz vagonu. Vēlāk pec pasūtītāju vēlmes tika piegādāti tramvaji ar trīs durvīm uz vagonu. Laika gaitā vadītāja kabīne tika ar sienu atdalīta no tramvaja salona, tika uzlabota klimata kontrole tramvajā. Kopsummā tika piegādāti aptuveni 11 368 šādu tramvaju, kas ir pasaule lielākais kāda tramvaja modeļa piegādes daudzums. Lielākais trūkums bija tas, ka ražojot šo tramvaju tik ilgi un ļoti daudzos eksemplāros, netika strādāts pie modernāka tramvaja izgatavošanas.
1963. gadā tramvajs Tatra T3SU tika piegādāts Maskavai, vēlāk vēl 33 citām Padomju Savienības pilsētām.