Šodien izdomāju paskatīties uz Rīgu no augšas, ko nebiju darijis kopš 4. klases, protams, ideāla vieta lai to izdarītu ir Rīgas TV tornis. Papētot tā vēsturi ir arī daudzmaz interesantas lietas, ko ir vērts uzzināt. Un tagad pie lietas!
TV tornis, tā celtniecība.33
1972. gada beigās, lai sniegtu rekomendācijas torņa celtniecībai, no PSRS Sakaru ministrijas Vissavienības Valsts projektēšanas institūta tika uzaicināts galvenais inženieris M. Škuds un galvenais speciālists I. Ostrovskis. Pirms viņu atbraukšanas jau bija izvēlētas vairākas vietas, kurās varētu būvēt televīzijas torni – gan Bābelītes ezera apkaimē, gan Berģu kalnā, gan Ulbrokā. I. Ostrovskis un M. Škuds uzsvēra, ka televīzijas torņi vairs netiekot būvēti tikai kā tehniskas būves, bet arī kā tūrisma objekti ar skatu laukumu un restorānu. Tam jāatrodas Rīgas centrā, un vispiemērotākā vieta, viņuprāt, esot uz kādas salas pilsētas centrā, kuru viņi redzējuši, braucot no lidostas. Tā izrādījās Zaķusala.
Ģeoloģiskais slēdziens norādīja, ka cietais pamats, uz kura balstīt celtni, atrodas tikai 25 metru dziļumā, tādejādi sadārdzinot un sarežģot būvniecību, bet atkāpties vairs nevarēja – valdība jau bija akceptējusi celtniecību. Nākamais posms bija saistīts ar torņa dizaina izvēli. Celtnes skices projektu izstrādāja PSRS Sakaru ministrijas Vissavienības Valsts projektēšanas institūtā. Vizuālā risinājuma autors ir gruzīnu arhitekts K. Nikuradze.
Vispārējos celtniecības darbus veica Rīgas Rūpniecības celtniecības trests, izmantojot gan Sāremas dolomītu, gan Karēlijas granītu, gan metāla konstrukcijas, kas gatavotas Čeļabinskā. Unikālo metāla torni montēja Sankt-Pēterburgas Ziemeļrietumu metālkonstrukciju montāžas trests.Būvniecības sākumposmā tika likti torņa pamati. Zem katra torņa balsta tika iegremdētas 20 dzelzsbetona caurules jeb čaulpāļi, kas 24-27 m dziļumā balstās dolomīta slānī. Čaulpāļi ar speciālu tehniku tika ievibrēti zemē. No tiem izgrāba zemi un piepildīja ar betonu. No Čeļabinskas pa dzelzceļu līdz Saulkalnes stacijai pienāca mezgli jeb metāla posmi, kas bija divus metrus augstas metāla kastes. Tos ar treileriem naktīs pārveda uz Zaķusalu, kur ar krānu izkrāva un pa trim sametināja uz zemes izvietotā rotējošā konduktorā.
Lai nodrošinātu kvalitatīvu metinājumu, notika rūpīga metālkonstrukciju metināšanas darbu kvalitātes pārbaude. Visas šuves 100% tika pārbaudītas ar ultraskaņas metodi. Bez tam daļu šuvju (aptuveni 30%) pārbaudīja ar portatīvu rentgena iekārtu.Pēc tam šos sametinātos mezglus, kas sastāvēja no trim pamatmezgliem, cēla ar celtni augšā un ar konduktoru palīdzību uzlika savā vietā, nofiksēja ar ķīļiem, metināja jau no pārvietojama tiltiņa. Lai nodrošinātu būvniecības gaitā torņa stabilitāti un balstu līknes atbilstību projektā paredzētajai formai, bija nepieciešama ģeodēziskā kontrole.Tornis tika samontēts ar ļoti augstu precizitāti, un novirzes no projekta ir mērāmas dažos milimetros.
Torņa tehniskais resurss ir aprēķināts uz 250 gadiem, un tajā ir paredzētas dažnedažādas iespējamas un grūti prognozējamas ģeoloģiskas, meteoroloģiskas un citas ārējo faktoru ietekmes, tai skaitā 7,5 balles zemestrīce. Torņa antenas daļa balstās uz tā saucamo centrālo karkasu, kurš tagad sākas 88 metru augstumā. Kad tika montēts pēdējais antenas daļas posms un zem tā arī centrālais karkass, tad visa šī konstrukcija, kuras masa bija aptuveni 500 tonnu, tika izbīdīta par šiem 88 metriem uz augšu. Izbīdīšanu uzsāka 1984. gada 2. novembrī, bet 13. novembrī tornis sasniedza projekta augstumu 368 metrus.
Pēc tam ļoti sarežģīta celšanas operācija bija centrālās daļas apšuvuma celšana, kas bija gatavots no speciāla metāla – kartena. Tas tika sametināts uz zemes, un tad šīs 27 metrus augstās “kartes” cēla augšā.
Tornis ir pakļauts vides iedarbībai. Vēja ietekmē tas svārstās. Lai samazinātu svārstību amplitūdu, 198 m augstumā uzstādīti trīs pretsvārsti, katrs pa 10 t . Tornis spēj pretoties vēja brāzmām līdz 44 m/s un zemestrīcēm ar stiprumu līdz 7,5 balles (pēc Rihtera skalas).
Temperatūras izmaiņas var izraisīt arī 2,4 m lielu torņa galotnes diennakts amplitūdu.
Starpcitu, var arī nepiesakot ekskursiju doties uz torni un par LS 2,6 uzbraukt skatu laukumā, kas atrodas 97 metru augstumā ar ātrgaitas slīpo liftu, kas lido ar apmēram 2,5 m/s lielu ātrumu un nogādās Tevi tur 42 sekundēs.
Tagad es ieju ēst uz hesburgeru..