Labdien!!!
Šis ir mans pirmais raksts :P :D
Es rakstīšu par šaursliežu dzelzceļiem kuru sliežu platums ir 750mm jeb "P" platums. ('P' platums nozīmē pievedceļu platums)
Latvijā pirmo šaursliežu dzelzceļu uzbūvēja 1897. gadā un tā bija "Pērnava-Valka"
līnija, šī linija savienoja Pērnavas celulozes rūpnīcu ar 'Rīga-valka' platsliežu dzelzceļu. Šinī laikā sākās šaursliežu dzelzceļu ēra Latvijā un turpmākajā laikā Latvijas teretorijā uzbūvēja vēl desmitiem šaursliežu dzelzceļa līnijas un pievedceļus pie rūpnīcām. Pirmā pasaules kara laikā daudzas šaursliežu dzelzceļa līnija uzbūvēja armijas vajadzībām (krievi būvēja 750mm, bet vācieši 600mm platas dzelzceļa līnijas.) Pēc pirmā pasaules kara gandrīz visas līnijas pārgāja valsts īpašumā vai valsts mežu īpašumā.
Otrā pasaules kara laikā daudzas līnija saspridzināja un neatjaunoja, bet dažas palika un tās saremontēja un atkal izmantoja pēckara gados un par šiem laikiem es gribu pastāstīt.
Pēc Otrā pasaules kara daudzi dzelzceļi bija saspridzināti depo ēkas bija sagrautas lokomotīves un vagoni bija uzspridzināti un nolietoti. Visam bija nepieciešams remonts. Taisija Pp sērijas tvaika lokomotīves kas tika taisītas no vespridzināto lokomotīju daļām :O . Dzelzceļus remontēja un tas bija ļoti smags process. 50 gadu sākumā no vācijas saņēma jaunas Gr sērijas lokomotīves kuras atviegloja darbu uz šaursliežu dzelzceļiem, kā arī jaunus segtos kravas vagonus.
50 gadu beigās "Gulbene-Alūksne" šaursliežu dzelzceļš sanēma jaunas TU2 dīzeļlokomotīves (padomju savienībā pirmās šaursliežu dīzeļlokomotīves) un 60 gadu sākumā saņēma PAFWAG pasažieru vagonus. Vagonus iepirka bet šaursliežu dzelzceļu ērā ātri vien beidzās. 70 gados sledza visus Latvijas šaursliežu dzelzceļus, jo tos izkonkorēja autotransports. Palika tikai viens šaursliežu dzelzceļš "Gulbene-Alūksne" kas bija palicis galveno kārt akmeņogļu pārvadāšanai uz krievu armijas bāzi pie Alūksnes. 80 gados šo dzelzceļu arī gribēja slēgt, bet to iekļava PSRS vēsture pieminekļu biedrībā :D. 1988 gadā dzelzceļš iegājās 2 jaunas TU7A lokomotīves kas bija jaudīgākas un spēcīgākas nekā TU2 lokomotīves, kā arī jaunus pasažieru vagonus. 1992 gadā uz šī dzelzceļa pārtrauca kravu pārvadājumus. 90 gadu vidū norakstija metāllūžņos vecās TU2 lokomotīves. 1997 gadā no slēgtā Rīgas bērnu dzelzceļa un Gulbeni pārveda 2 TU2 lokomotīves un 4 PAFWAG pasažieru vagonus. 2000 gadā notika pirmie bānīša svētki Baltijā. 2002 gadā dzelzceļu pārņema uzņēmums 'SIA Gulbenes Alūksnes bānītis'. 2003 gadā šis dzelzceļš nosvinēja 100 gadus.
2010. gadā notika 11 bāniša svētki kauri notiek katru pirmo septembra sestdienu.
Salīdzinājumam: Šaursliešu dzelzceļa platums ir 750mm platsliešu dzelzceļa platums: 1524mm.
Un kā jums liekās, cik sver bānīša lokomotīve TU2??? 32 tonnas!!!