Tad nu beidzot, tie kas gaidīja ir sagaidījuši Mazā brāļa rakstu sērijas nākamo rakstu. Šoreiz apskatīsim mazpārstāvētu šaursliežu lokomotīvju grupu jeb elektrolokomotīves. Katra no tām kaut vai nelielā skaitā vai kā eksperimentālais modelis ir devusi savu artavu šaursliežu dzelzceļu attīstībā.
PSRS šaursliežu elektrolokomotīves, jeb mazais brālis 3. daļa1

VL4 (ВЛ4)
Pati pirmā padomju šaursliežu elektrolokomotīve kura diemžēl tikai palika uz rasējamā dēļa.
Lokomotīves izstrādi sāka grupa entuziastu 1950 gados un tā bija paredzēta izmantošanai bērnu dzelzceļā Tibilisi. Jau 1960 gadā projekts bija izstrādāts . Tipiski to laiku elektrolokomotīvēm tika piešķirts apzīmējums VL- Vladimir Lenin. Taču pati ideja izmantot elektrolokomotīves bērnu dzelzceļos bija uzskatīta par nedrošu kā rezultātā projekts tika aizmirsts. Jāpiemin arī tas,ka visi lokomotīves mezgli un agregāti bija paredzēti izgatavošanai PSRS.

PEU1 (ПЭУ1)
PEU1 pirmā sērijveida šaursliežu elektrolokomotīve. PEU-Ražošanas vajadzībām piemērota Šaursliežu Elektrolokomotīve(промышленный электровоз узкоколейный тип 1 «первый»)
Kopumā tika izgatavotas 24 šādas ritošā sastāva vienības. Lokomotīves tika izgatavotas Dņepropetrovskas mašīnbūves rūpnīcā un paredzētas izmantošanai Kazahijas PSR rūpnieciskajiem dzelzceļiem. Lokomotīvju izgatvošana sākās 1970 gadā. Pēdējā lokomotīve tika izgatavota 1984 gadā.

PEU2 (ПЭУ2)
Praktiska elektrolokomotīves PEU1 kopija. Taču lokomotīve nu jau bija divsekciju. Izgatavota vienā eksemplārā Kazahijas dzelzceļu vajadzībām. Lokomotīve tika aprīkota ar SA3 tipa automātisko sakabi, kas bija diezgan neparasti šaursliežu lokomotīvēm. Vēlāk lokomotīve tika "saskaldīta" divās atsevišķās lokomotīvēs jeb sekcijās. Viena no tām atrodas kazahijā un turpina pildīt dienesta pienākumus. Otra atrodas Kirgīzijā un no darba atstādināta.

Eleketrolokomotīve K10(Zaraiskas būvmateriālu kombināta)
Lokomotīves izgatavotas sākot ar 1970 gadu un tika izmantotas smilšu pārvadāšanai. Lokomotīves unikālak ar to ka tām ir divu veidu strāvas noņēmēji TS centrālais un sānu. Centrālais strāvas noņēmējs(pantogrāfs) izpildīts kā standarta elektrovilciena tips 3LU. Sānu strāvas noņēmējs analogs tramvaju TS stieņa un tiek izmantots vagonu iekraušanas laikā.

K10 (K10n)
K10n šaursliežu kontakta tipa elektrolokomotīve paredzēta izmantošanai šahtās. Paredzēta ekspluatācijai līnijās ar spriegumu kontakttīklā 250v. Piemā lokomotīve tika izgatavota 1971 gadā. 2011 gadā tika izlaista jubilejas lokomotīve ar borta nummuru 5555. Lokomotīves izgatavo Novočerkaskas lokomotīvju būves rūpnīca. Izgatavotās lokomotīves atsķiras pēc dienesta- šahtās izmantotās ir zemas ar pantogrāfu uz lokomotīves "deguna", atklātai izmantošanai -augstas ar strāvas noņēmēju virs mašīnista kabīnes.
Tev patiks šie raksti
