Šodien mēs stāvam vidū starp pagātni un nākotni. Viena ir nezināma, bet otra iepazīstama soli pa solim, notikumu pa notikumam. Jo vairāk zinām, jo vairāk spējam saprast šodienu.
Šodien mēs stāvam vidū starp pagātni un nākotni. Viena ir nezināma, bet otra iepazīstama soli pa solim, notikumu pa notikumam. Jo vairāk zinām, jo vairāk spējam saprast šodienu.
Leģendārā Pēterburga
Līdz 18.gs Rīgā tādu īstu viesnīcu nebija, bija dažādas apmešanās vietas, kura neizcēlās ar tīrību un kārtību. 1763.gada 24.novembrī pilsētā tika atklāts ‘’Hotel de St.Petersbourg’’, ekskluzīva apmešanās vieta, kura ar laiku piedzīvoja paplašināšanos. Šeit apmetās daudzi prominenti ļaudis, kā pirmais Romas sūtnis Latvijā Akile Rati un nākamais pāvests Pijs XI 1920.gadā, gāztais Albānijas karalis Ahmeds Zogu ar ģimeni 1936.gadā un slavenais krievu tenors Leonīds Sobinovs ar ģimeni 1934.gadā. Tenoram gan šis brauciens nebija veiksmīgs, viņš nomira viesnīcas numuriņā ar sirdstrieku. Runāja, ka pie vainas bija PSRS vēstniecības apmeklējums.
Ar laiku īpašniekiem radās sarežģījumi, jo nams vairs neatbilda sabiedrisko namu ugunsdrošības prasībām, bet pārbūvēt viņi nepaguva. Pēc Latvijas okupācijas nams tika pārvērsts par kopmītnēm.
Pirmās jubilejas monētas
1654.gadā notika Zviedrijas karaļa Kārļa X Gustava kronēšana un arī vizīte Rīgā. Par godu šim notikumam Rīgas rāte pasūta 5 dukātu zelta dāvinājuma monētas. Monētas tika kaltas Rīgā, bet tās spiedni veidoja Sebastians Dadlers, kurš nokļūdījās gada skaitlī un uz monētām ir 1945. gada skaitlis. Bet pats interesantākais ir tas, ka uz monētas pirmo reizi parādās Rīgas panorāma, kas ir dokumentāli precīza un mākslinieciski izteiksmīga.
Trolejbusi nav vien Āfrikā un Antarktīdā, bet ir Rīgā
Trolejbuss ir populārs sabiedriskā transporta veids visā pasaulē, bet Latvijā tas ir tikai galvaspilsētā. To atklāja 1947.gada 16.februārī ar mācību trolejbusu līniju ‘’Brasas stacija – Gaisa Tilts’’. 4.novembrī pirmajā trolejbusu līnijā sākās regulārie reisi maršrutā ‘’Ģertrūdes iela – Viesturdārzs’’. Tie bija Jaroslavļas Autobusu rūpnīcā ražotie trolejbusi, kurus Rīgai ‘’aizdeva’’ Maskava un Ļeņingrada. Šodienas Rīga vairs nav iedomājama bez trolejbusiem. Tie kursē ap 20 maršrutos.
Siguldas vagoniņa ‘’sencītis’’
Atbraukuši no ārzemēm ceļotāji ar lielu jūsmu stāstīja par šļūkšanu virs koku galotnēm gaisa trošu vagoniņā. 1927.gada laikrakstos parādās ziņa, ka arī Latvijā parādījies pirmais trošu ceļš pāri Daugavai.Tā rašanās nebija domāta izklaidei, lai arī reizēm kāds tūrists tika izvizināts.
Aizelkšņu dzirnavas darbināja strauts, kas plūstot uz Daugavu veidoja Rīteru ūdenskritumu (tolaik augstāko – 23m), un tās atradās klinšu kraujā. No Vidzemes puses piebraukt nebija problēmu, bet no Sēlijas – bija jāšķērso upe. Lai varētu apkalpot abu krastu zemniekus, dzirnavu saimniekiem bija jāmeklē kāds asprātīgs risinājums. Un tāds radās dzirnavnieka dēlam Jānim Lasmanim, kurš kopā ar inženieri Vilhelmu Cipsti īstenoja ideju par trošu ceļu. Trose stiepās 12m augstumā un ‘’pārbraucamajā krēslā’’ varēja pārvadāt līdz tonnai kravas.
Kara laikā trošu ceļš gāja bojā, bet dzirnavas un skaistais Rīteru ūdenskritums ar gravu tika appludināts uzceļot Pļaviņu HES.
Liepāja apsteidza Rīgu divreiz
Mūsdienās ielu apgaismojums ir pašsaprotama lieta. Pirmās ielu laternas Latvijā parādījās tikai 19.gs, līdz tam katram par sava ceļa apgaismošanu bija jārūpējas pašam ar vējlukturu palīdzību. 1834.gada 15.decembrī Liepājā iedegās pirmās ielu gāzes laternas un tikai pēc krietna laika, 1862.gada 6.augustā arī Rīgā iespīdējās gāzes laternas ielās.
Bet Eiropā inženieri jau sāka piedāvāt dažādas konstrukcijas un ilgmūžības elektrospuldzes. Arī krievu inženieris Pāvels Jabločkovs piedāvāja savas konstrukcijas elektriskā loka lampas, kurām elektrodi bija no ogles blokiem. Pēc veiksmīgas lampu prezentācijas Parīzē, 1879.gada 7.jūnijā tās demonstrēja arī Rīgā, Švarca koncertdārzā. Bet latvieši izrādījās konservatīvi, bet varbūt vienkārši par daudz piesardzīgi.
Liepājnieki atkal pirmie sāka izmantot elektrību ielu apgaismošanai. Tiesa gan, bija jāpaiet vēl 20 gadiem. Galvaspilsēta pie savām elektriskajām ielu laternām tika 1905.gadā.
Iepriekšējā daļa http://spoki.tvnet.lv/vesture/Mazak-zinami-fakti-XXII/865328
Super raksts, paldies!
Liepāja arī tagad apsteidz Rīgu, jo Liepājā visas gājēju pārejas ir apgaismotas
Paldies par ļoti interesanto rakstu!
starp citu, uzgāju, ka Aizelkšņu dzirnavu foto un infa ir arī unikālajā neta fotoarhīvā "Zudusī Latvija":
Ļoti saintriģēja "Leģendārā Pēterburga" ... Vai mūsdienu adrese ir Pils laukumā 4, Rīga
IECER UN JUTIES LAPAK MANS DRAUGS SAPROTI, ka alus dod speku un viriskibu atstumj sievisko un padar tve par kattrds vec jo skap tass ir lap jo tu kkidli specigs puika un hektors ir ka vinsk tikai snabisu jskdj lska helkjsje jajaj kskodekjdjaj podjoj ljahaohoi ljfopkswjnoslkl laifhasoliefs shaaa
Tie hesi vnk besii...
Jaa un kaapeec tas eziiris tik biezi mirkshkina actinas...