Šajā rakstā tā dziļāk ielūkosimies 1967.gadā notikušajā aviokatastrofā pie Liepājas.
Liepājas aviokatastrofa 1967. gadā19
Ar reisu ''L-51'' daudzi no Rīgas 30. decembra sestdienas rītā steidzās mājup, lai sagaidītu 1968. gadu. Lidmašīna ''An - 24Б'' pietuvojusies Liepājai no dispečera saņēma rīkojumu nosēsties no jūras puses, jo vējš ieslīpi pūta no Rīgas (austrumu) puses. Lidmašīnas komandieris iebilda, ka vēja stiprums ir neliels un tika nolemts nosēsties pa vējam. Dispečerim Ivanam Lukjanovam iebildumu nebija. Četru kilometru attālumā no skrejceļa, kur atradās rādiobāka (tā atradās Grobiņas teritorijā iepretim Saules ielas namiem Nr. 45,47 kur tagad atrodas pļaviņa) izrādījās, ka lidmašīna atrodas 300 m aukstumā un tas neatbilda otimālajam augstumam, kas bija ap 200 m. Rezultatā lidmašīnas komandieris pieņēma lēmumu izmest vēl vienu riņķi virs lidlauka un nolaisties ar nākamo piegājienu. No komandiera Aleksandra Kostirina paskaidrojuma izmeklēšanas komisijai. ''Devu komandu ievilkt atpakaļ riteņus un novākt aizplākšņus, sāku izeju uz otru riņķi, un tajā brīdī ar lidmašīnu kaut kas notika. Bija dzirdams kaut kāds būkšķis, šķiet labajā dzinējā. Pēc mēraparāta ievēroju 40 grādu sānsveri. Visu uzmanību veltījām lidmašīnas izlīdzināšanai. Ar lielām grūtībām mums ar otru pilotu tas arī izdevās, bet tad sekoja trieciens pret zemi. Lidmašīna palēcās un kādu laiku lidoja, pēc trieciena es pavēlēju iesēgt ugunsdzēšamo sistēmu. Manuprāt mehāniķis to izpildīja.'' Lidmašina ar ievilktiem riteņiem sākotnēji ar fizelāžas apakšējo daļu atsitās pret zemi. Pēc tam, virs pašas zemes nolidojot vēl 140 metru, labo spārnu nošķēla telefona stabs. Nevadāmais lidaparāts nolidoja vēl 1270 metru ar 48 grādu labo sānsveri un nogāzās. Lidmašīna nogāzās starp ''Bāliņu'' un ''Sliežu'' mājām.
Liktenīgo reisu vadīja ekipāža, kuru komandēja 30 gadu vecais un trīs tūkstošus stundu līdz tam jau nolidojušais Aleksandrs Kostirins. Stūrmanis Anatolijs Naucēvičs, kurš atradās aiz viņa arī brīnumainā kārtā izdzīvoja. Viņiem turpat blakus gāja bojā otrs pilots Eduards Smirnovs un bortmehāniķis Nikolajs Antipovs. No smagām traumām mira arī lidmašinas pavadone Valentīna Barnoļicka, kura liktenīgajā reisā devās, it kā aizstājot kādu kolēģi, kura svinēja kāzas... Aleksandram Kostirinam tagad (2012. gadā) ir 75. gadi, pēc avārijas pie Liepājas viņš nolidoja vēl 17. gadu, pilotējot lidaparātu ''Tu-134''. Kostirins ar lidmašīnu ir kritis vēlreiz, taču gaisa kuģi izdevies veiksmīgi nosēdināt bez cietušajiem. Abi ar stūrmani dzīvo šodien Rīgā.
Blakus glabējiem darbojās arī marodieri, kuri līķiem rāva nost virsdrēbes, noņēma gredzenus un pievāca naudas makus. Pēc tam jau avārijas vietu aplenca miliči un armijnieki, tuvumā nepielaižot nevienu civilo. Liepājas lidostu slēdza ''tehnisku iemeslu dēļ'', lai slēptu traģisko negadījumu. Liepājas laikrakstam ''Komunists'' nebija atļauts par katastrofu ne ieminēties. Vēl trakāk - tajās dienās bēru sludinājumus drīkstēja pieņemt ierobežotā skaitā, lai cilvēki nenojaustu ko nelāgu.
Vienā no ''Sarkanajam metalurgam'' piederošajām ķieģeļu ēkām pie dzelzceļa pārbrauktuves notika bojāgājušo identifikācija. Tur piedalījās Valsts galvenā tiesu medicīnas eksperte Velta Volksone. Liepājā sabrauca vēl citi tiesu medicīnas eksperti - no Ventspils, Kuldīgas un citām pilsētām.
Vairāki lidmašīnas katastrofas liecinieki, stāstot par redzēto, bija pieminējuši šāvienu ar raķeti.
''Tad bija sarkanas raķetes šāviens, bet pateikt, no kuras puses raķete lidoja, nevaru,'' stāstīja viena no lieciniecēm Hermīne Reinfelde.
''Kad lidmašīna pārlidoja mājas, no tās izšāvās sarkana raķete. Raķete lidoja pa kreisi no lidmašīnas un virs lidmašīnas,'' savukārt stāstīja Rita Akerblūma.
''Kur galu galā lidoja raķete?'' vēlreiz pārjautāja izmeklēšanas komisijas pārstāvji.
''Skaidri zinu, ka raķete nelidoja no aerodroma.''
''Raķete gāja reizē ar lidmašīnu vai no lidmašīnas?''
''No lidmašīnas, no kreisās puses.''
Iespējams, stāsti par raķeti radušies, kad tumsā redzētas dzirksteļu mēles, sabojājoties vienam lidaparāta motoram, vai arī pirmo reiz igaisa kuģim atsitoties pret zemi un skarot telegrāfa līniju.