Kristiāns Diors - maestro, kurš pēckara Eiropai atdeva dzīvesprieku, skaistumu un greznību...
Kristiāns Diors0
Kristiāns Diors ir dzimis 1905. gadā lauksaimniecības ķīmijas ražotāju ģimenē Francijā. Kaut arī Kristiānu saistīja māksla, paklausot ģimenei, viņš devās studēt politikas zinātni. Pēc studijām Diors kopā ar draugu Parīzē atvēra mākslas galeriju, kas diemžēl Lielās depresijas laikā bankrotēja.
1935. gadā Diors sāka pārdot savas skices modes namiem un 1938. gadā viņš tika pieņemts darbā par dizainera asistentu pie Robēra Pigē. 1942. gadā pēc dienesta armijā Diors strādāja pie Lisjēna Lelonga tur līdz 1946. gadam viņš darbojās kopā ar Pjēru Balmēnu.
Tajā pašā gadā audumu rūpniecības magnāts Marsels Busā piedāvāja atbalstīt modes namu, kura vadībā būtu Diors. Atgriežoties pie siluetiem ar gariem, kurpliem svārkiem, kura aizmetņi bija vērojami jau pirmskara laikā, Diors ne tikai atsaucās publikas ilgām pēc sievišķības, bet arī izmantoja daudzus Busā ražojuma metrus.
1947. gadā radītā kolekcija Diora vārdu padarīja pazīstamu visā pasaulē, provocējot gan asu kritiku, gan jūsmīgas slavas dziesmas. Visvairāk tomēr priecājās Francijas valdība, Diora New Look atkal pārvērta Parīzi par modes galvaspilsētu un izglāba tai tik nozīmīgo augstās modes industriju.
Kolekciju demonstrēja Francijas vēstniecībās visā pasaulē un tā ieinteresēja karaliskās ģimenes un starptautiski pazīstamas personas, piemēram, arī Evu Peronu. Parīzes modes nokļūšana uzmanības centrā deva iespēju ne tikai Dioram, bet arī citiem modelētajiem iegūt jaunus klientus. Arī nākamās Diora kolekcijas atstāja tikpat satriecošus iespaidus.
Kolekcija Envol („Lidojums”, 1948) nāca klajā ar jauna veida svārku līniju un siluetu. Šos svārkus bija paredzēts valkāt kopā ar žaketi, kurai apkakle mugurdaļā ir piepacelta. Turpmākajos gados Diors kolekcijās piedāvāja arī taisnus svārkus, kas bija viens no 50. gadu klasiskās modes elementiem.
Viņš izmantoja pakavveida apkakles, konusveida cepures, kas līdzinājās tradicionālajām vjetnamiešu galvassegām, princeses piegriezumu un vilnas jakas, kas kļuva par laikmeta sieviešu modes etalonu.
1953. gadā Diora eksperimenti ar apjomu un piegriezumu noveda pie mucveida silueta mēteļu izveides un tādas žaketes rašanās, kas valkājama kopā ar īsākiem svārkiem. 1954. gadā demonstrētā kolekcija „Siluets „H”” atsauca atmiņā Tjūdoru laika piegriezumu, kam raksturīga saplacināta krūšu daļa. Pēc tam Diors izveidoja kolekcijas „Siluets „A”” un „Siluets „Y”” (nosaukta pēc silueta līdzības ar burtu formu).
Kristiana Diora karjeru 1957. gadā pārtrauca viņa nāve. Mūsdienās Diora nams ir pārtapis milzu koncernā, kurā tiek ražoti augstās modes apģērbi, juvelierizstrādājumi, aksesuāri, kažokādas un smaržas.