Čigānu bēru rituāli bieži šokē nečigānus. Un pat, ja tie ir līdzīgi, tiem ir pavisam cits pamatojums.. Faktiski tas ir senču kults kombinācijā ar gandrīz vai ebrejiskiem uzskatiem par rituālo nešķīstību.
Čigānu bēru rituāli bieži šokē nečigānus. Un pat, ja tie ir līdzīgi, tiem ir pavisam cits pamatojums.. Faktiski tas ir senču kults kombinācijā ar gandrīz vai ebrejiskiem uzskatiem par rituālo nešķīstību.
Starp lietām, kas čigānu apziņā ir nešķīstas, ir nāve. Mirušie līdz ar to arī tiek atzīti par nešķīstiem. Tomēr uzskati par to, kas šajā sakarā ir šķīsts, kas nešķīsts cilvēka nāves sakarā, var atšķirties. Pilnīgi visi čigāni par nešķīstu uzskata apģērbu, kurā cilvēks ir nomiris. Ļoti bieži par nešķīstām tiek atzītas arī lietas, kurām cilvēks ir pieskāries nomirstot- piemēram, gulta. Tāpēc agrāk trūcīgās čigānu ģimenēs vecīši, sajūtot nāves tuvošanos, lai ģimene nezaudētu vienīgo gultu, gulēja pat zemē. Līdz ar to nav jābrīnās, ka pat bagātam čigānam piederoša "Volga" tika aprakta, ja viņš tajā ir nomiris..Vēl par nešķīstām var tikt atzītas pilnīgi visas lietas, kuras ir piederējušas mirušajam. Par nešķīstiem uz kādu laiku varēja tikt atzīti arī mirušā radinieki, kuri šai laikā ēda no atsevišķiem traukiem un neaiztika lietas, kuras taisījās turpmāk lietot. Pēc kāda laika nešķīstība no viņiem atgāja, un viņi atkal tika uzskatīti par tīriem. Bet tas neattiecās uz lietām- no lietām atbrīvojās. Agrāk tās izdalīja pie baznīcas nabagiem, kuri nebija čigāni, un līdz ar to nešķīstība viņus neskāra, sadedzināja vai apraka. Daļu lietu apraka kopā ar mirušo.
Tā kā ir necienīgi atļaut senča pīšļiem vienkārši pazust, kapus sāka aplikt ar ķieģeļiem. Ar laiku kapi sāka kļūt arvien apjomīgāki, un tur sāka likt tās lietas, kuras parasti atdeva nabagiem. Motivācija tāda, ka pie šīm lietām vēlāk , nezinot, varētu pieskarties čigāni. Vēl viens cieņas parādīšanas veids ir kapa pieminekļi ar viņu portretiem- tā nav cieņa, kādu izrāda civilizētie eiropieši, tas ir kas pilnīgi atšķirīgs. Tas ir kaut kas bērnišķīgs un mežonīgs, ko mēs neesam spējīgi saprast- kaut vai dažādu lietu pirkšanu mirušajam, lai tās viņam dotu līdz kapā.Tas ir tāpēc, lai tie, kuri atnāks uz bērēm, redzētu, cik turīgs bijis mirušais.
Īpaši greznas ir bēres Moldāvijā, kur kaps var tikt iekšpusē dekorēts ar marmoru un stiklu, un tā vērtība var sasniegt pat 50 000 eiro. Kapā novieto arī dzērienus.
Čigānu barona Bulibaşa Preda līķis tika iebalzamēts un 15 dienas turēts mājās, lai varētu atbraukt bērinieki no visas pasaules. 40 sievietes šai laikā gatavoja ēdamo vērienīgām maltītēm mājā un pagalmā.
Nepārtraukti tika spēlēta dzīvā mūzika, un beigās aizsardzības ministram nācās taisnoties par to, ka bērēs spēlēja armijas orķestris pilnā sastāvā, bēru gājiens gāja trīs stundas, un radinieki- 4 bērni un 22 mazbērni pavadīja visu nakti pie čigānu barona kapa, kur tika kurināts ugunskurs, neapmierinoties ar parasto vāķēšanu pirms bērēm, bet vēloties parādīt, ka viņu sencis bija īpaši cienījams. Bēru mielasts ilga trīs dienas lielā ēdienu un dzērienu pārpilnībā.
Tam pašam kalpo mašīnu, greznumlietu, māju attēli uz kapa pieminekļiem. Visam tam tiek piešķirta liela nozīme, un čigānu rakstnieks Oļegs Petrovičs pat apraksta, kā kāds čigāns veselu gadu strādāja tikai priekš pienācīgi grezna pieminekļa savam mirušajam tēvam. Pēdējos gados ir nācis modē nevis vienkārši salikt mirušā lietas viņa kapā, bet iekārtot to kā istabu.
Ir redzētas lielas čigānu bēres arī tepat Latvijā, Latgalē - limuzīni brauc, vesela rinda mašīnu, ziediem piekrautas mašīnas.. tas bija, kad nomira kāds čigānu barons.
pats esi ar ebrejiskiem uzskatiem lai ,uztaisītu, šo debīlo un seklo rakstiņu esi papūlejies bet man liekas neko citu kā savu idiotismu neko citu neesi parādijis