Cilvēki, kuriem nav bailes lidot, bieži vien uzskata, ka debesis ir parāk plaša telpa, lai divas lidmašīnas šķērsotu viena otras ceļu un nonāktu tiešā sadursmē. Iespēja, ka tas notiks ir niecīga, tomēr tā pastāv. Visbiežākais gaisa sadursmju iemesls, kas arī izraisīja pašu pirmo reģistrēto divu lidmašīnu sadursmi gaisā 1922.gadā virs Francijas, ir slikta redzamība (migla). Gadiem ejot un neskatoties uz attīstītajām tehnoloģijām, kas ļauj lidaparātiem izmantot precizitātes instrumentus, piemēram, radaru un GPS, šāda veida negadījumi notiek joprojām. Šajā rakstā par 10 lielākajām gaisa sadursmēm komerciālo aviokompāniju vēsturē, skatoties pēc bojāgājušo skaita.
10 traģiskākās lidmašīnu sadursmes gaisā aviācijas vēsturē13
10. vieta
Sadursme gaisā virs Lielā kanjona. 1956.gada 30.jūlijā aviosabiedrības United Airlines lidmašīna Douglas DC-7 sadūrās ar Trans World Airlines lidmašīnu Lockheed Super Constellation virs Lielā kanjona Arizonā, izraisot 128 cilvēku nāvi. Tā bija pirmā katastrofa visā aviācijas vēsturē ar vairāk nekā 100 bojāgājušajiem. Abas lidmašīnas lidoja nekontrolētā gaisa telpā, un sadūrās viena ar otru, mēģinot manevrēt cauri biezajiem mākoņiem.
9. vieta
Sadursme virs Teherānas. Šī sadursme, kurā bija iesaistītas aviosabiedrības Iran Air Tours lidmašīna Tupolev 154 un Irānas Gaisa spēku iznīcinātājs Su-17, notika 1993.gada 8.februārī virs Irānas galvaspilsētas Teherānas. Bojā gāja 131 cilvēks Iran Air Tours aviolainerī un abi iznīcinātāja piloti.
8. vieta
Sadursme virs Ņujorkas. 1960.gada 16.decembrī debesīs virs Ņujorkas 1520 metru augstumā sadūrās aviokompānijas UAL lidmašīna DC-8 ceļā no Čikāgas uz Ņujorku un TWA lidmašīna Lockheed 1049 Super Constellation ceļā no Ohaio uz Ņujorku. Gāja bojā visi 128 cilvēki abās lidmašīnās, kā arī 6 cilvēki uz zemes. DC-8 nokrita Bruklinā un radīja milzīgus postījumus, savukārt otrā lidmašīna nokrita lidlaukā. Avārijas cēlonis bija saistīts ar sliktajiem laikapstākļiem, proti, miglu un puteni.
7. vieta
Sadursme virs Sandjego. 1978.gada 25.septembrī Kalifornijas štatā virs Sandjego pilsētas saskrējās divmotoru lidmašīna Cessna 172 ar ASV aviokompānijas Pacific Southwest Airlines lidmašīnu Boeing 727-214, kura tobrīd gatavojās nolaisties. Saskaņā ar Nacionālās transporta drošības padomes (NTDP) ziņojumu, galvenais sadursmes iemesls bija Boeing apkalpes kļūdas - viņi pazaudēja no skata vieglo lidmašīnu un par to nepaziņoja dispečeram. Tāpat vainojams bija arī vieglās lidmašīnas pilots, kas neieturēja noteikto kursu un neinformēja dispečeru par kursa maiņu. Saskaņā ar ziņojumu, sekundārie faktori, kas noveda pie sadursmes, bija arī gaisa satiksmes vadības dispečera kļūdas. Sadursme prasīja 135 cilvēku dzīvības Boeing lidmašīnā, 2 cilvēki gāja bojā Cessna lidaparātā, bet 7 cilvēki gāja bojā uz zemes, kad viņiem uzkrita atlūzas. Sadursme ievainoja arī deviņus cilvēkus un iznīcināja 22 mājas, padarot to par tobrīd lielāko avionelaimi ASV vēstuŗē.
6. vieta
Sadursme virs Brazīlijas. 2006.gada 29.septembrī traģiska divu lidmašīnu sadursme notika virs Matugrosu štata Brazīlijas vidienē. Aviokompānijas Gol Transportes Aereos lidmašīna Boeing 737-8EH sadūrās ar biznesa lidaparātu Embraer Legacy. Visi 154 pasažieri un apkalpes locekļi uz Boeing 737 borta gāja bojā, kad tā gaisā sadalījās vairākās daļās un nokrita Amazones džungļos. Savukārt Embraer Legacy pilots par spīti nopietniem bojājumiem kreisajam spārnam un astei, veica sekmīgu ārkārtas nosēšanos. Neviens no septiņiem biznesa lidaparātā lidojošajiem amerikāņiem nebija cietis. Šī kļuva par vistraģiskāko aviokatastrofu Brazīlijas vēsturē. Katastrofu izraisīja nepietiekams dialogs starp diviem gaisa satiksmes kontroltorņiem. Abi torņi nebija apspriedušies par lidmašīnām, kuras ielidoja vienā gaisa telpā, un katrs savai lidmašīnai bija iedevis vienādu lidojuma augstumu.
5. vieta
Sadursme virs Tripoles. 1992.gada 22.decembrī Lībijā Tripoles Starptautiskās lidostas tuvumā saskrējās aviokompānijas Libyan Arab Airlines lidmašīna Boeing Advanced 727-2L5 ar Lībijas gaisa kara spēku iznīcinātāju MiG-23. Visi 157 lidmašīnā Boeing esošie cilvēki gāja bojā. Iznīcinātāja pilots un instruktors paspēja katapultēties - vēlāk abi tika atzīti par vainīgiem katastrofas izraisīšanā un ieslodzīti. Šī ir Lībijas vēsturē traģiskākā aviokatastrofa.
4. vieta
Sadursme virs Japānas. 1971.gada 30.jūlijā aviokompānijas All-Nippon Airways Boeing 727-281 izlidoja no Čitoses lidostas Saporo uz Tokijas Starptautisko lidostu, kad tā sadūrās ar Japānas gaisa kara spēku iznīcinātāju North American F-86F Sabre, kuru vadīja nepieredzējis treniņpilots. Gāja bojā visi 162 pasažieru lidmašīnā esošie, bet kara lidmašīnas pilotam izdevās katapultēties un izglābties. Tobrīd tā bija upuru skaita ziņā lielākā aviokatastrofa vēsturē.
3. vieta
Sadursme virs Zagrebas. 1976.gada 10.septembri milzu traģēdija notika noslogotajā gaisa telpā virs Dienvidslāvijas galvaspilsētas Zagrebas. Tajā rītā Londonā no Hītrovas lidlauka pacēlās aviokompānijas British Airways pasažieru lidmašīna Hawker Siddeley Trident 3B ar galapunktu Stambula. Gandrīz vai tajā pašā laikā no Splitas lidlauka pacēlās aviokompānijas Inex-Adria Aviopromet DC-9 ar galamērķi Ķelne. Abas lidmašīnas šķērsoja Zagrebas gaisa satiksmes kontroles reģionu, kas tobrīd bija ļoti noslogots sektors. Ekstremālā slodze uz gaisa satiksmes dispečeriem noveda pie nepareizu norādījumu sniegšanas abām ienākošajām lidmašīnām, kuru dēļ tās nonāca sadursmē viena ar otru, izraisot 176 cilvēku nāvi un padarot to par tobrīd pasaulē nāvējošāko aviokatastrofu. Sadursme notika apmēram 25 kilometrus uz ziemeļaustrumiem no Zagrebas. Lidmašīnas viena no otras nokrita apmēram sešu kilometru attālumā. Izmeklēšanas komisija vainoja dispečerus un abu lidmašīnu apkalpes. Septiņi dispečeri saņēma 11 gadu cietumsodu, bet par galveno vainīgo atzītais dispečers saņēma 17 gadu cietumsodu.
2. vieta
Sadursme virs Dņeprodžeržinskas. Šī sadursme notika 1979.gada 11.augustā virs Dņeprodžeržinskas Ukrainā. Dispečeru kļūdu dēļ sadūrās divas aviokompānijas Aeroflot Tu-134A tipa pasažieru lidmašīnas. Viena lidmašīna bija ceļā no Taškentas uz Minsku. Tajā atradās arī Taškentas "Pahtakor" futbola komanda. Otra lidmašīna bija ceļā no Voroņēžas uz Kišiņevu Moldovas PSR. Satiksmes dispečers pamanīja, ka abi lidmašīnu ceļi krustojas vienā augstumā un pavēlēja vienai no tām pacelties līdz 9000 metru augstumam uz ko saņēma neskaidru atbildi. Atbilde patiesībā nāca no citas lidmašīnas un abas Aeroflot lidmašīnas sadūrās, nogalinot visus uz borta esošos 178 cilvēkus, to skaitā 17 Padomju futbola komandas spēlētājus.
1. vieta
Sadursme virs Čarki Dadri. Pasaulē traģiskākā lidmašīnu sadursme gaisā notika 1996.gada 12.novembrī virs Čarki Dadri ciemata Indijā, kad Saudi Arabian Airlines Boeing 747-100B ietriecās Kazakhstan Airlines Ilyushin II-76, jo piloti neprata sazināties viens ar otru angļu valodā. Abas lidmašīnas lidoja pa vienu maršrutu, bet dažādos virzienos. Šī nesaprašanās bija iemesls, kāpēc 349 cilvēkiem todien bija jāmirst. Līdz pat šai dienai tā joprojām ir nāvējošākā gaisa sadursme aviācijas vēsturē. Tāpat, tā ir lielākā aviācijas nelaime, kas notikusi Indijā. Tas ir labs atgādinājums mums visiem, ka komunikācija ir viens no svarīgākajiem elementiem, lai izvairītos no traģēdijām.