Pavisam nesen debesīs pacēlās lielākais ladaparāts pasaulē-"Airlander 10". Kas ir agrāk pārtraukta ASV armijas projekta , kuru tagad pārņēma briti rezultāts. Šis milzīgais aparāts, kas ir kaut kas starp dirižabli un lidzmašīnu, ir 92 metru garš, 42,6 metrus plats, 25,3 metrus augsts un sver +/- 22 tonnas. Lai gan pagaidām officiāli šis lidaparāts neskaitās kā lielākais militārais lidaparāts, tādam mērķim tas ir radīts, un ja izturēs visas pārbaudes tad par tādu kļūs!
10 lielākie militārie lidaparāti vēsturē!13
Messerschmitt ME 323
Milzīgā trnsportlidmašīna bija nacistiskās Vācijas lepnums un lielākā kravas lidmašīnā otrā pasaules kara laikā, kura bija spējīga droši nolaisties.
Šī lidmašīna tika izgatavota, kad Vācija gatvojās iebrukumam Lielbritānijā.
Pirmo reizi šī lidmašīna tika izgatavota 1941.gadā, bet kaut vai tas bija tā laika inženierijas saniegums šī lidmašīna bija lēna (285 km/h, tas ir ļoti maz jo mūsdienās kaut vai tie paši Boeing 737 ar pilnu masu var lidot ar 800 km/h), pietam tāspēja pārvadāt tikai 12 tonnas.
Līdz mūsdienām diemžēl neviena no 213 šī modeļa lidmāšinām nav izdzīvojusi.
Antonov An-225 Mriya
Ja šī lidmašīna ierodas Latvijā, tad par to tiek izzoņots teju visos mēdijos, lai ja kāds vēlas varētu redzēt pasaulē garākās un smaģākās lidmašīnas nosēšanos.
Šis milzis tika radīts Ukrainā, 80tajos, kosmosa kuģa "Buran" vešanai, bet pēc PSRS sabrukuma tā ilgi nostāvēja bzdarbībā, bet tagad tā pieder Ukrainas kompānijai "Antonov Airlines" un ir pielāgota krāvu pārvedāšanais (Galvenokārt militāro).
Šis milzis var pacelt 640 tonnas (Redzat kāpēc iepriekšējā lidmašīna nebīja laba?), un lepoties ar lielāko spārnu pletumu-88 metriem.
Convair B-36
Šis ASV gaisa spēku lidaparāts bija pirmais Aukstā kara bumbvedējs, kurš bija spējīgs pārvadāt atomieročus bez speciālas pielāgošanas, un tādejādi izpelniejies iesauku "Peacemaker"
Šis lidaparāts tikai radīts 1945.gada 20.augustā, bet pirmo reizi gaisā pacēlās pēc gada. Un gaisa spēkito izmantojas no 1949.-1959.gadam, kad tika radīts nākamais milzis.
B-36 Pārspēja daudzus tā laika rekordus, tas bija pirmais starpkontinetālais lidaparāts, kurš spēja nolidot 16'000km bez degvielas papildināšanas, pietam tā ir kaujas lidmašīna ar visplatāko spārnu platumu-70 metriem.
Blohm & Voss BV 238
Un vēlviens vācu lidaparāts jau atkal izceļas uz pārējo fona. Šis te mazulītis ir bijusi lielākā lidmašīna, kas tajos laikos pacēlusies gaisā (1944-1945). Šī lidmašīna ir bijusi neatkārtojama, un tik unikāla ka tāda ir tikusi uzbūvēta tikai viena, kuru tāpat nogremdēja.
Šo lidmašīnu nogremdēja Britu iznīcinātjs, kad tā bija noenkurota netālu no krasta, un tā tika nobumboda, tā kai tai tikai viens spārns bija redzams virs ūdens.
Rūpnīcās bija vēl 2 šīs te lidmašīnas iesāktas, bet tā arī nekad netika pabeigtas.
Junker JU 390
Šī lidmašīna,no sākuma ir bijusi pasūtīta kā parastā kravas lidmašīna, bet vēlāk tā tika pārveidota par tālās darbības bumbvedēju un jūras patruļlidmašīnu.
Kopumā tika pasūtītas 26 šādas lidmašīnas, bet tika radītas tikai 2. pirmā nokalpojadiezgan ilgi bet uzreiz pēc otrās pabeigšanas, projekts "Luftwaffe" tika pārtraukts, un šādas lidmašīnas vairs netika ražotas.
Tās garums pārsniedza 34 metrus, bet platums 50, taču Junker JU 390 trumpis bija savam laikam iespaidīgā spēja bez nolaišanās nolidot 6000 kilometrus.
Martin JRM Mars
Sākotnēji šo lidmašīnu pasūtija jūras novērošanai, bet sākoties karam tā tika pārveidota par armijas kravas lidmašīnu.
Kopumā tika saražotas tikai septiņas 36 metrus garās un 61 metru platās Martin JRM Mars, tām kļūstot par lielākajām peldošajām sabiedroto spēku lidmašīnām Otrā pasaules kara laikā.
Pēc kara četras no tām iegādājās Kanāda, lai pārveidotu par ugunsdzēšamajām lidmašīnām. Viena tiek aktīvi izmantota vēl šodien.
Boeing B-52
Šis Aukstā kara milzis tika pasūtīts pēc WW2 beigām, un turpmākajos gados tas palēnām aizstāja Junker B 36.
Lai gan šī lidmašīna tika izgatavota atombumbu pārvadāšanai, tā vienmer ir aprikota tikai ar konvencionālo munīciju.
48 metrus garā un 56 metrus platā lidmašīna ASV Gaisa spēku rīcībā ir kopš 1955. gada. Pagājušajā gadā tika veikta 80 šo lidmašīnupārbūve un ir paredzēts, ka tās varētu kalpot vēl vismaz 30 gadus.
Convair XC-99
XC-99 ir lielākais virzuļdzinēju lidaparāts kāds ir eksistējis. Šāda lidmašīna bija radīta tikai viena, jo pēc operācijas izpildes "Zilonis", ASV armija izlēma, ka viņiem vairāk šādu lidmašīnu nevajadzēs.
Lidmašīnas garums bija aptuveni 55 metri, bet spārnu platums sasniedza 70 metrus.
Vienīgais lidmašīnas kesemplārs tikai izjaukts 2004.gadā un tā detaļas tiekot turētas kādā gaisa bāzē Arizonā.
Hughes H-4 Hercules
Šai lidmašīna bija jākļūst par galveno ASV kravu pārvadātāju WW2 laikā, bet pirmais un vienīgais tās modelis tikai pabeigts tikai 2 gadus pēc kara.
Tā kā karš jau bija beidzies šo lidmašīnu ražošana tika pārtraukta. Un vienīgais eksistējošais modelis, veica tikai vienu lidojumu, un pat tas bija tikai pāris metrus virs ūdens.
Lai Hercules nebūtu pārāk smags to rpojektēja no kokā un tāpēc jau būvēšanas laikā tā tika pie iesaukas "Egles zoss", lai gan šī lidmašīna tika būvēta no bērza.
Līdz šai dienai H-4 Hercules ir lielākā peldošā lidmašīna un lidmašīna ar visplatāko spārnu vēzienu, kāda radīta. 66 metrus garais un 98 metrus platais lidaparāts tagad apskatāms Evergrīnas Aviācijas un kosmosa muzejā Oregonas štatā, ASV.
Lockheed C-5 Galaxy
Šī lidmašīna ir ASV armijas lielākais apgādātājs pa gaisu. Šis milzenis, kurš tiek dēvēts arī par smago starpkontinentālo stratēģisko kravas lidaparātu, ir arī biežs viesis Rīgā gadījumos, ja, piemēram, uz mācībām jāatved "Stryker" bruņumašīnas.
Drīz šī lidmašīna svinēs savu 50to dzimšanasdienu, jo tās jau tiek izmantotas kopš 1969.gada. Līdz ar to tas izmantots operācijās Vjetnamā, Irākā, Dienvidslāvijā, Afganistānā un citviet.
75,3 metrus garā un 70 metrus platā lidmašīna savā "kuņģī" spēj pārvadāt līdz pat 211 tonnām kravas, un pat ir piedalījies kosmosa kuģu atbalsta misijās.