local-stats-pixel fb-conv-api

Visi prezidenta vīri/sievas (izglītībā) - par vēlu tie nāk?3

Noskatījos LNT TOP10 un Domburšovu par izglītības problēmām. Ir labi, ka vismaz viena no „prezidenta sievām“ -- stratēģiskās analīzes komisijas locekle Marija Golubeva -- ir sākusi publiski atkārtot domu, ka Latvijas vispārizglītojošo skolu sistēmā ir neizmantots taupīšanas potenciāls skolotāju (pedagogu) samazināšanas ziņā (viņas, Latvijas/Jaunzēlandes salīdzinājumā balstītajā variantā - vismaz pamatskolās). Par cik prezidenta kungs mēģina bikstīt politiski nepateicīgos darbus pēc vēlēšanām pārcelt gribošo valdību, rodas vismaz kaut kāda cerība, ka šoreiz šai sistēmai izlīferēties neizdosies, un līdz ar skolotājiem tiks apcirpts arī skolu skaits.

Slikti ir tas, ka:

1) pašreizējā „nauda seko skolēnam“ reforma (līdz pašvaldībai nevis skolai) cita starpā ir mērķēta arī uz to, lai:

- pārceltu iespējami lielu daļu no nepatīkamās skolu slēgšanas un skolotāju atlaišanas atbildības no IZM uz pašu pašvaldību pleciem;

- atbrīvotu pašvaldībām rokas arī izmaksneefektīvu skolu turēšanai pie dzīvības (piemēram, saliekot kopā naudu, kura sekotu skolēniem gan „normālajās“ gan „slēdzamajās“ skolās, un tad pārdalot „visiem vienādi“)

2) prezidenta ekspertvīri un sievas nāk daudz par vēlu - pēc gadiem ilgušās „trūkst skolotāju“ smadzeņu skalošanas kampaņas, tāpēc skolu un skolotāju skaita „saīsināšana“ ir ārkārtīgi nepopulāra (vsmaz starp Dombura skatītājiem).

Piedevām, arguments (ja to tā var nosaukt), jeb drīzāk doma par nepieciešamību drastiski “saīsināt” pedagogus tiek pasniegts bez acīmredzamākajiem un manuprāt pārliecinošākajiem pamatojumiem. Pirmkārt – bez tā, cik desmitiem miljonu kopš 2000. gada ir pārmaksāts tikai „ekstrā“ skolotāju algās un šīs pārmaksāšanas pieaugošās dinamikas. Otrkārt – fakta, ka, skolēnu skaitam kopš 1990./91. gada sarūkot no apmēram 352 tūkstošiem uz 250 tūkstošiem 2008./09 gadā (par apmēram 28%), kopējais skolu skaits ir pieaudzis! No 962 skolām uz 982, tostarp vidusskolu skaits – no 373 uz 377! Pie tam skolu skaits bija vēl augstāks (vairāk kā tūkstotis) vēl pāris gadus iepriekš.

Kapēc tāds robs argumentācijā? Domāju, ka atbilde slēpjas prezidenta komisijas cilvēkos. Es neņemos izveidot kaut kādu visaptverošu pārskatu pār to, kādas ir bijušas viņu intereses izglītībā, un ko viņi kad ir teikuši vai darījuši, bet paviršs ieskats liecina, ka viņus ir interesējis viskautkas, izņemot sistēmas izmaksefektivitāti, bet skolotaju skaita (ne skolu!) samazināšanas domai viņi ir pievērsušies kaut kad nesen.

Piemēram, šajā ar 2008. gada janvāri datētajā ziņā Golubevas kundze tiek citēta atbildam uz jautājumu „Kādiem jābūt ministres galvenajiem darbiem?“ šādi:

„Vispirms ministrijai jātiek skaidrībā ar jauno vispārējās izglītības standartu un skolotāju sagatavošanu tā ieviešanai. Līdz šim neredzu konstruktīvu procesu, lai diskusijas notiktu. Arī attiecībā uz pamatizglītības standartiem ir svarīgi, kā standartos noteiktās prasības tiek iedzīvinātas praksē. Ir jāuzlabo skolotāju tālākizglītības satura kvalitāte - tai jāatbilst izglītības politikas prioritātēm. Augstākajā izglītībā un zinātnē ir svarīgi uzturēt līdzsvaru starp eksaktajām zinātnēm un sociālajām zinātnēm.“

Bet izmaksu *err* standarti un diskusijas par tiem?

Turpat, starp citu, tiek citēts vēl viens sorosītu izglītības eksperts, Guntars Catlaks, kurš gan laikam nav no “prezidenta vīriem”:

Pirmkārt, jāatrisina kvalificētu pedagogu trūkums skolās. Tas prasa budžeta risinājumus un ir politiski visgrūtākais un atbildīgākais darbs, jo neizbēgami vajadzēs skolotājiem maksāt vairāk. Otrkārt, jāsakārto sociālais dialogs ar pedagogus un vecākus pārstāvošām organizācijām. Treškārt, jānodrošina visu skolas vecuma bērnu uzskaite un proaktīva iesaistīšana skolā, kas droši vien prasa jaunu struktūru un funkciju veidošanu. Ceturtkārt, jāievieš sistemātiska datu savākšanas un analīzes sistēma par mācību procesu un rezultātiem, kas varētu dot informāciju gan pedagogiem, gan politikas plānotajiem, vienlaikus saistot to ar pedagogu tālākizglītību.”

Jā, jā – tas pats “pedagogu trūkums” esot jāatrisina pirmām kārtām un tā pavairāk maksājot, un tad vēl un vēl jaunas funkcijas un sistēmas…

Vai, piemēram, tas ar ko prezidenta izglītības vīri un sievas
nodarbojās tikai gadu iepriekš, 2008. gada martā:

“Diskusiju [„Kā mācīsimies Latvijā?”] atklās Latvijas Valsts prezidents Valdis Zatlers, bet Stratēģiskās analīzes komisijas izglītības pētījuma vadītāja Aija Tūna iepazīstinās diskusijas dalībniekus ar Stratēģiskās analīzes komisijas darba ietvaros plānotā akadēmiskā pētījuma iecerēm un mērķiem. Plānots, ka A.Tūnas vadītā izglītības jomas ekspertu grupa savā darbā analizēs divus galvenos tematus:

1) pilsoniskās izglītības loma un iespējas;
2) pirmsskolas izglītība kā pamats sabiedrības attīstībai.

(..) Diskusiju vadīs Latvijas Universitātes profesors, Valsts prezidenta Stratēģiskās analīzes komisijas pārstāvis Tālis Tisenkopfs.”


Viskautko atradīsiet šo ekspertu interesēs – “starpkultūru izglītību”, “tolerances integrāciju”, “sabiedrības iesaistīšanu”, – tikai ko konkrētu par sistēmas izmaksefektivitāti un skolu/skolotāju “apcirpšanu” - nē…

Vai pēc tam vērts brīnīties, ka 2009. gada 16. aprīlī sabiedrības apspriešanai nodotajā
LATVIJAS ILGTSPĒJĪGAS ATTĪSTĪBAS STRATĒĢIJĀ LĪDZ 2030. GADAM, kuru pēc pasūtījuma veidojuši arī daudzi no prezidenta vīriem un sievām, lasāmi šādi iespējami risinājumi/tūlītējie uzdevumi:

Mazo lauku pamatskolu saglabāšanas programma. Lai nodrošinātu visiem
bērniem pieejamu 1.-9. klases izglītību pēc iespējas tuvāk mājām, jāsaglabā
mazās lauku skolas, kuras patlaban neatbilst valsts noteiktajiem kritērijiem par minimālo bērnu skaitu.“


“Lauku skolu saglabāšanas programmas izstrāde.“

Gan pamatojums, gan iezīmētais risinājums šādai programmai ir pašķidrs – skolu administrāciju un klašu apvienošana, „tālmācības metodes“, droši vien arī mazāks bet „plašāka profila“ skolotāju skaits.

Būtu slikti, ja šī retā reize tiktu palaista garām, un izglītības sistēmai izdotos izlīferēties no ielikšanas kaut kādos saprātīgos resursu un izmaksu rāmjos. Solis pareizajā virzienā būtu ierobežot novadiem/pašvaldībām iespējas uzturēt „slēdzamās“ skolas uz „normālo“ rēķina - proti, likt naudai sekot skolēnam līdz skolai, nevis novadam/pašvaldībai. Tas, starp citu, atbilst arī stratēģiskās analīzes komisijas ieteikumam, tāpēc šeit būs cerība, ka SVF un EK pārstāvji vērtēs priekšlikumus pirmām kārtam no to izmaksefektivitātes nevis to izteicēju mēles lunkanuma skatapunkta, un uzstās uz konsekventu „nauda seko skolēnam“ principa ieviešanu. Ja cilvēkiem pārliecinoši parādītu, cik pašreizējā sistēma ir greiza, domāju, sabiedrisko domu varētu pagriezt tās "apcirpšanas" atbalstīšanas virzienā.

2 0 3 Ziņot!
Ieteikt: 000
Spoki.lv logo
Spoki.lv
Reklāma

Komentāri 3

0/2000
Paldies par aizrādījumu - es to gaidīju. Es uzskatu, ka "kvalificētu kvalifikators" šeit ir tikai acu aizmālēšanai, jo risināt šo itkā esošo trūkumu tiek piedāvāts kā - maksājot vairāk! Ne vārda par skolu tīklu, ne vārda par skolotāju daudzumu. Un šis kungs nevar taisnoties, ka nezinātu - izlasiet šo 2001. gada rakstu: http://www.politika.lv/temas/izglitiba_un_nodarbinatiba/6005/ Šī konkrētā sasaiste - "sadrumstalotā" atalagojuma nauda <-> neefektīvs skolu tīkls bija un ir zināma, un tā ir risināma nevis palielinot sadrumstaloto atalgojumu, bet slēdzot nevajadzīgās skolas un atlaižot skolotājus. T. i. - vēršoties pret to, kas šeit varētu būt cēlonis. Zemais atalgojums nevar izraisīt neefektīvu skolu tīklu, savukārt tīkls algu naudas sadrumstalošanu - var! Catlaks: "Latvijas izglītības problēmas saistās pirmkārt ar neefektīvu resursu izmantošanu. Latvijā ir saglabājies tradicionāli blīvs skolu tīkls ar novecojušu infrastruktūru, lieliem energoizdevumiem un relatīvi zemu klašu piepildījumu, kas neatbilst šodienas iedzīvotāju blīvumam un kvalitātes prasībām. Latvijā ir viena no pasaulē augstākajām skolēnu - skolotāju skaita attiecībām, aptuveni viens skolotājs uz desmit audzēkņiem, ko veicina un nosaka gan lielais skolu skaits, gan šaurā pedagogu kvalifikācija. (..) Pustukšās mazākumtautību skolas nevar slēgt politisku iemeslu dēļ. Mazās lauku skolas neļauj apvienot pašvaldību intereses - arī politiskas. Valsts nodrošinātās skolotāju algas pat neraugoties uz skolu ēku uzturēšanas izdevumiem palīdz saglabāt relatīvi stabilu sociālo vidi citādi ekonomiski depresīvos pagastos. Tādēļ nav brīnums, ka Latvijā ir tik zemas skolotāju algas, kādas tās ir - relatīvi vienas no zemākajām reģionā." Šis cilvēks zināja un zin, kur ir problēma! 2008. gadā šī attiecība kļuva vēl sliktāka... Ir pat nesens zinātnisks pētījums (LU pedagoģijas kaut kā sarakstītais), kur ar analizētajiem datiem par skolēnu sasniegumiem nekā nesaistīti un neizrietoši, pašā galā ir pierakstīts kas... "skolotāju trūkums". Un to jau varētu nosaukt par akadēmisko krāpniecību, atsauces uz kuru tālāk var atrast pat vismaz viena 2009. gada likuma grozījuma anotācijā! Nelabi metas šo visu lasot, fiziski nelabi.
0 0 atbildēt
Vispār tajā "LATVIJAS ILGTSPĒJĪGAS ATTĪSTĪBAS STRATĒĢIJĀ LĪDZ 2030. GADAM" ir diezgan daudz ūdens un maz realitātes, bet vienai lietai es piekrītu par 100%: "Atbilstīgi pēdējo aptauju datiem, 3/4 Latvijas iedzīvotāju neuzticas nedz Saeimai, nedz Ministru kabinetam, nedz politiskajām partijām. Tik zems uzticības kredīts liek apšaubīt pieņemto lēmumu leģitimitāti un ievērojami apgrūtina valsts politikas īstenošanu pat tad, ja lēmumi ir racionāli, izsvērti un objektīvi."
0 0 atbildēt
Un kaa vinji piedaavaa to atrisinaat? :)
0 0 atbildēt