Bezsamaņā esoši piloti un pasažieri, skābekļa masku džungļi un lidmašīna, kas nereaģē nedz uz vienu mēģinājumu sazināties ar to. Tāds šausmīgs skats sagaidīja divus iznīcinātāju pilotus, kad tie 2005. gada 14. augusta rītā lidoja tuvumā aviokompānijas Helios Airways pasažieru lidmašīnai Boeing 737. Apmēram stundu pēc tam, kad iznīcinātāji bija ieradušies pārtvert lidmašīnu, tā nogāzās kalnainā apvidū, nogalinot visus 121 cilvēkus, kas atradās lidmašīnā. Kāpēc Helios Airways piederošā Boeing lidmašīna avarēja, un kāds bija iemesls tam, ka gandrīz visi uz klāja, ieskaitot pilotus, bija zaudējuši samaņu? Kas un kāpēc notika ar šo lidmašīnu, tās apkalpi un pasažieriem - par to šajā rakstā.
Spoku lidmašīna - Helios Airways reiss 52210
Tajā rītā, Helios Airways reiss 522 pacēlās no Larnakas lidostas Kiprā, lai lidotu uz Prāgu. Lidmašīna - Boeing 737-300 - pārvadāja 115 pasažierus un sešus apkalpes locekļus, izlidoja plkst. 9:07 pēc vietējā laika. Lidmašīnu vadīja pieredzējušu pilotu pāris. 59 gadus vecajam kapteinim bija 16, 900 stundu ilga lidošanas pieredze (tas ir gandrīz divi pilni gadi nonstopā lidojot). Viņa palīgam, 51 gadu vecajam otrajam pilotam bija 7,500 stundu ilga lidošanas pieredze. Brīdi pēc pacelšanās lidmašīnas kapteinis sazinājās ar Helios Airways vadības centru, lai lūgtu inženieru palīdzību saistībā ar dažām problēmām, ar kurām viņš bija saskāries pilotu kabīnē. Reisa 522 piloti un kompānijas inženieris aptuveni sešas minūtes pārrunāja radušās problēmas. Dažas minūtes pēc tam, kad saruna bija beigusies, inženieris izsauca pilotu kabīni. Tomēr atbildi viņš nesaņēma un tas pamudināja viņu sazināties ar gaisa satiksmes vadības centru (ATC), kas pārraudzīja reisu 522. Tas notika ap plkst 9:20. Nākamās stundas laikā dažādi gaisa satiksmes vadības centri veica vairāk nekā 20 mēģinājumus sazināties ar lidmašīnas pilotiem. ATC dispečeri pat lūdza vairākus tuvumā esošos lidaparātus mēģināt nodibināt kontaktus ar Helios reisu 522, kas, kā uzrādīja radari, lidoja pa plānoto maršrutu.
Visi mēģinājumi sazināties ar lidmašīnu cieta neveiksmi - līdz beidzot plkst. 10:53 tika izziņota trauksme un nekavējoties gaisā pacēlās divi Grieķijas iznīcinātāji "F-16". Pulksten 11:23, abi iznīcinātāji pārtvēra reisu 522 un veica vizuālo apskati, un šausmās atklāja, ka lido blakus, būtībā, spoku lidmašīnai. F-16 piloti ziņoja, ka redz, kā pasažieru lidmašīnas pilots ir saļimis savā sēdeklī un guļ uz vadības ierīcēm. Savukārt kapteiņa sēdeklis bija tukšs, bet pasažieru kabīnē bija redzami daži cilvēki, kas bezsamaņā sēdēja ar skābekļa maskām uz sejas. Iznīcinātāju piloti varēja redzēt arī no griestiem nokarājušos skābekļa masku siluetus. Iznīcinātāji turpināja sekot Helios reisam 522, veicot vairākus neveiksmīgue mēģinājumus nodibināt radiosakarus. Tad, aptuveni 30 minūtes pēc tam, kad viņi pirmo reizi bija pietuvojušies spoku lidmašīnai, iznīcinātāju piloti pamanīja noslēpumainu kustību pilotu kabīnē. Kabīnē pēkšņi parādījās vīrietis gaiši zilā kreklā un tumšā vestē un apsēdās kapteiņa sēdeklī. Iznīcinātāju pilotiem šķita, ka viņš nebija uzvilcis skābekļa masku un centās pārņemt kontroli pār lidmašīnu.
Grieķijas transporta ministrijas veiktajā izmeklēšanā tika secināts, ka Helios Airways reisa 522 katastrofa notika trīs tiešo faktoru dēļ: pilotu nespēja pamanīt, ka kabīnes spiediena poga ir nepareizā pozīcijā, piloti neapjauta, ka viņu lidmašīnā strauji samazinājās kabīnes spiediens, un piloti zaudēja samaņu skābekļa trūkuma dēļ. Izmeklēšanā tika konstatēts, ka Boeing 737-300, kas 2005.gada 14.augustā lidoja kā Helios Airways reiss 522, pirms liktenīgā lidojuma tika pārbaudīts. Pārbaudes laikā inženieris, lai veiktu lidaparāta kabīnes testu, pagrieza lidmašīnas kabīnes spiediena pogu uz manuālo režīmu. Poga palika manuālajā režīmā, kad lidmašīna tika nodota 14.augusta lidojumam. Tomēr pilotiem neizdevās pagriezt pogu atpakaļ uz manuālo režīmu, kā to vajadzēja. Pat pēc pacelšanās piloti nepamanīja, ka poga ir pagriezta pret manuālo režīmu, lai gan pirmā lieta, kas viņiem bija jāpārbauda pēc pacelšanās, saskaņā ar pēc-pacelšanās uzdevumu sarakstu, bija pārbaudīt kabīnes spiediena kontroles sistēmu. Kad piloti pēc pacelšanās sazinājās ar Helios inženieriem, lai ziņotu par dažām problēmām, ar kurām viņi saskārās, viņiem tika lūgts vēlreiz pārbaudīt vai salona spiediena poga ir automātiskajā režīmā. Tomēr kautkādu iemeslu dēļ, iespējams tāpēc, ka piloti jau bija zaudējuši samaņu, tas palika neizdarīts. Izmeklētāji konstatēja, ka gan kapteinis, gan viņa otrais pilots, kā ari gandrīz visi pasažieri - zaudēja samaņu hipoksijas (skābekļa trūkuma) dēļ, un, ka pēc tam lidmašīna turpināja lidot autopilotā, līdz tai izsīka degviela, apstājās abi dzinēji un tā ietriecās zemē.
Ak, un kā tad ar noslēpumaino cilvēku, kuru reisa 522 pilotu kabīnē redzēja F-16 piloti? Nu, viņš tika identificēts kā stjuarts Andreass Prodromou, kuram bija komercpilota licence - un, kurš varonīgi mēģināja glābt lidmašīnu, sevi un visus uz klāja esošos. Prodromou nebija zaudējis samaņu, jo viņš elpošanai izmantoja pārnēsājamu skābekļa pudeli. Tomēr neizbēgamā skābekļa zuduma un milzīgā stresa apstākļos, Prodromou nespēja atgūt kontroli pār Boeing 737, kas nu jau bija zaudējis vienu dzinēju un tuvojās savai bojāejai.