2012. g. tika veikts pētījums, kura noskaidrojās, ka pāriem, kas strīdās, iespēja palikt kopā ir 10 reizes lielāka nekā tiem, kas izvairās no sarežģītām sarunām. Konflikts laika gaitā ir neizbēgams, mēs nevaram vienmēr stāstīt par to, kā mēs jūtamies, dažreiz emocijas uzkrājas un izlaužas. Strīdēties drīktst un vajag, tikai arī strīdoties vajag ievārot dažus noteikumus, lai strīds nepārvērstos par bļaušanu vienam uz otru.
12 ieteikumi, lai strīdi ļautu veidot stiprākas attiecības3
Norunājiet vietu un laiku, kad runāsiet par problēmām
Ja jūtat, ka situācija sāk kļūt nokaitēta, jums vajadzētu izvēlēties brīdi un vietu, kur izpaust savu neapmierinātību. Atvēlot kādu laiku, pirms strīdaties par šo lietu, jūs abi varēsit sagatavoties un pateikt lietas gudri, pirms dusmu un neapmierinātības dēļ viens ar otru sākat runāt. Tātad, ja jūs sākat strīdēties, sakiet kaut ko līdzīgu: “Izdarīsim to šovakar vai rīt, kad būs laiks pārrunāt lietas”, kā skaidro psihologi.
Padomājiet par savām vajadzībām pirms strīda
Viens svarīgs noteikums, kas jāievēro, lai būtu strīdiem būtu jēga, ir pārliecināties, vai esam gatavi iesaistīties konfliktā. Cīņa ar mīļoto cilvēku ir ārkārtīgi grūta lieta, kurai mums jābūt gataviem pēc iespējas labāk. Tāpēc eksperti iesaka cilvēkiem pirms smagas sarunas pārliecināties, ka ir apmierinātas viņu pamatvajadzības, piemēram, pārtika, ūdens, atpūta un miegs.
Pieturieties pie temata un neiesaistiet pagātni
Strīda laikā jūs, visticamāk, atcerēsieties pagātnes kļūdas un novirzīsiet tēmu uz citām problēmām, par kurām plānojāt runāt vēlāk. Bet tas tikai pasliktina situāciju, jo jūs abi nevarat koncentrēties uz vienu lietu. Tā vietā palieciet pie tēmas, lai apspriestu pašreizējo jautājumu, un, tiklīdz esat atrisinājis pirmo problēmu, noteiktos apstākļos varat risināt arī citu problēmu.
Klausieties pirms runāt
Kad mīļotais saka kaut ko, kam jūs nepiekrītat, jūs, iespējams, uzreiz gribat kaut ko atbildēt, bet vislabāk ir klausīties, līdz partneris ir beidzis runāt. Tas tikai liecina par cieņu, vēlmi sadarboties un, pats galvenais, uzklausīt savu partneri. Atcerieties arī, ka pareiza ķermeņa valoda var arī likt viņiem justies sadzirdētiem.
Pastāstiet kā jūtaties tā vietā, lai vainotu par kaut ko
Viens vienkāršs, bet ļoti efektīvs paņēmiens ir lietot “es”, nevis “tu”. Citiem vārdiem sakot, tā vietā, lai teiktu: “Tu neieradies uz mana drauga dzimšanas dienu” ir pavisam kas cits, nekā teikt: “Neapmeklējot sava drauga dzimšanas dienu, es jutos skumji.” Tas patiesībā palīdz dalīties savās jūtās un neapmierinātībā, nesākot vainošanas spēli, kas parasti nebeidzas labi.
Izvairieties no pārspīlējumiem kā "vienmēr" un "nekad"
Tiklīdz kāds sāk lietot vispārinošus vārdus, piemēram, “vienmēr” un “nekad”, viņi automātiski pārspīlē situāciju, liekot otrai personai pāriet uz aizsardzības pozīciju. Tomēr no šīs situācijas var izvairīties, ja koncentrējaties uz mierīgu dalīšanos savās jūtās vai varbūt lietojat mazāk agresīvus vārdus, piemēram, “dažreiz”.
Kritizējiet konstruktīvi
Kritika ir normāla attiecību sastāvdaļa, jo jūsu priekšā esošajai personai var būt daudz trūkumu un nepieņemama uzvedība. Tomēr, paužot savu neapmierinātību ar skarbiem verbāliem uzbrukumiem, jūs atņemat partnera pašcieņu un izveidojat emocionālu distanci starp jums diviem.
Tā vietā sazinieties draudzīgā veidā, koncentrējoties uz pašu uzvedību, nevis uz personu, kas atrodas jūsu priekšā. Viens no paņēmieniem, ko varat izmantot šajā gadījumā, ir konfrontācijas sviestmaize — kritikas sākumā un beigās sakiet partnerim dažus uzslavas un iedrošinājuma vārdus.
Kontrolējiet emocijas
Strīdi ir smagi, un, ja mēs neiemācīsimies kontrolēt savas emocijas grūtos brīžos, mēs varam nonākt uz destruktīva ceļa. No otras puses, mēs varam iemācīties būt atbildīgiem par savām emocijām un būt klātesošam un vērīgiem saspīletos mirkļos, un tāpēc meditācija ir atzīta starp attiecību ekspertiem.
Dodieties "taimautā", ja jums vai jūsu partnerim tas ir nepieciešams
Strīda laikā lietas var ātri saasināties, un dažreiz kāds no jums var sasniegt vārīšanās punktu, kas var novest pie apsaukāšanās, apvainojumiem vai pat vardarbības. Šajā gadījumā vislabāk ir pamest strīdu, lai atvēsinātos un atgrieztos pie īstā konflikta risināšanas. Eksperti saka, ka pauze nedrīkst būt ilgāka par 24 stundām, pretējā gadījumā tas vienkārši tiks aizmirsts.
Atveidojiet cita uzvadību
Otra cilvēka atveidošana attiecas uz personas stāju, žestu un vārdu pārņemšanu. Saskaņā ar psiholoģisko pētījumu, šī uzvedība liecina par spēcīgu saikni, jo, atveidojot kādu, mēs varam iegūt labāku priekšstatu par to, ko otrs pārdzīvo no otra cilvēka skatupunkta. Kad tas notiek, jūs abi izjūtat empātiju, mierinājumu un uzticību vienam pret otru.