Modernā psiholoģija vēl ir bērna autiņos. Tā pagaidām vēl tikai cenšas izprast cilvēka psihes darbību, pie tam reizēm visai nesekmīgi. Psihoterapija nāk talkā, kad cilvēka psihe ir stresa pārslogota un nespēj vairs normāli funkcionēt, tomēr tā cīnās tikai ar simptomiem, cēloņi bieži vien tā arī paliek miglā tīti, jo ir pārāk sarežģīti līdz tiem aizrakties. Tomēr neatmetiet cerības, ak stresa māktie mūslaiku cilvēki, nāk jauns psiholoģijas novirziens, un tā ir ezoteriskā psiholoģija. Interesanti, ka viss jaunais ir labi aizmirsts vecais, un ezoteriskās psiholoģijas pamatā ir vairākus tūksošus gadu sena indiešu mācība par cilvēku un tā enerģētisko uzbūvi.
Visas tavas personības12
Senindiešu ezoteriskā psiholoģija cilvēku dala šādos reizinātājos:
1. fiziskais ķermenis (Sthūlabhūta), kas kalpo par visu cilvēka fizisko funkciju pārvadītāju;
2. ēteriskais ķermenis (Lingašarīra), dzīvības spēka (Prānas) nesējs un pārvadītais;
3. astrālais ķermenis (Kāmarūpa), kaislību un vēlmju pārvadītājs;
4. mentālais ķermenis, domas ķermenis (zemākais Manass), visu ar smadzeņu palīdzību notiekošo domāšanas procesu pārvadītājs.
Šie četri ķemeņi ir cilvēka zemākā, pārejošā sākotne. Cilvēka augstākā, nemirstīgā Triāde sastāv no
5. tīrā prāta jeb intuīcijas (augstākā Manasa);
6. garīgās sākotnes (Budhi);
7. dievišķās sākotnes, nemirstīgā Es (Ātmā).
Modernais cilvēks tā īsti (un arī tad ne vienmēr) pārvalda tikai vienu, fizisko ķermeni. Un kā gan lai viņš to spētu, ja viņam nav ne mazākās nojausmas par pārējiem saviem ķermeņiem un to, kā tie iespaido viņa fizisko ķermeni? Piemēram, Jura mentālais ķermenis saprot, ka fiziskajam ķermenim nepieciešams treniņš un pareiza ēšana, bet astrālais ķermenis brēc pēc atpūtas pie televizora un viens aliņš arī tā kā derēja. Fiziskais Jura ķermenis darīs to, ko liks tas ķermenis, kas bļaus skaļāk. Un bļaus skaļāk tas, kurš labāk barots. Ja būs liela kaušanās starp mentālo un astrālo Jura ķermeņiem, tad ēteriskajā ķermenī sāksies nesmukas izmaiņas, un ēteriskā ķermeņa zilumi pamazām sāks izpausties fiziskajā Jura ķermenī kā nu jau tīri taustāmas un izmērāmas saslimšanas. Tas ir tāds ļoti vienkāršots paskaidrojums par cilvēka ķermeņu mijiedarbību. Viss, protams, ir krietni sarežģītāk.
Cilvēks vienlaikus dzīvo trīs pasaulēs: fiziskajā, mentālajā un astrālajā, turklāt te viena, te otra, te trešā viņa sarežģītās iedabas daļa pamīšus tiek rosināta darbībai. Ir posmi cilvēka dzīvē, kad astrālā daba ņem virsroku pār visu pārējo, cilvēks kļūst sapņains, aizmirst par ēšanu un dzeršanu, nepievērš uzmanību sāpēm un apkārtējiem apstākļiem. To, draugi mīļie, sauc par iemīlēšanos. Ir daži cilvēki, kas laiku pa laikam pilnīgi pazūd mentālajā plānā, un viņiem neeksistē nekas cits kā neatrisināta matemātiskā problēma vai dziļi filosofiskas dabas jautājums. Tos mēs, draugi mīļie, saucam par gudrīšiem. Un abi šie stāvokļi atstāj sekas uz ēterisko ķermeni, kas galu galā izsauc izmaiņas fiziskajā ķermenī. Bet arī tas ir tāds ārkārtīgi vienkāršots situācijas apskaidrojums. Viss nebūt nav tik vienkārši.
Katru no šiem ķermeņiem baro enerģija. To uzņem ar čakrām. (Visi, lūdzu, izliksimies, ka zinām, kas ir čakras.) Enerģijas ir septiņi veidi – septiņi stari. Katrs stars nes sev līdz konkrētas īpašības. Tā kā cilvēks sastāv no septiņiem ķermeņiem un katrs ķermenis var sevī akumulēt citu enerģiju, tad sanāk tā, ka katrā no mums var mājot pat septiņas dažādas personības, kas reizēm ir pat ļoti nesaderīgas. Pastāv trīs primārie Stari jeb aspekta Stari un četri sekundārie jeb atribūtstari. Tiem ir vairāki vārdi, kas raksturo to īpašības, taču parasti tie tiek pasniegti šādi:
Aspekta Stari:
1. Pirmais – Spēka (Varas), Gribas un Mērķa stars.
2. Otrais – Mīlestības-Vieduma stars.
3. Trešais – Aktīvas, Radošas Inteliģences (Saprāta) stars.
Atribūtstari:
4. Ceturtais – Harmonijas caur Konfliktu jeb Skaistuma, jeb Mākslas stars.
5. Piektais – Konkrētās Zinātnes jeb Zināšanu stars.
6. Sestais – Abstraktā Ideālisma jeb Ziedošanās stars.
7. Septītais – Ceremoniālās Kārtības jeb Maģijas, jeb Organizētības stars.
Un te nu sākas Lielās Problēmas. Būtu jau labi, ja Jurim fiziskā ķermeņa stars būtu pirmais (spēks/griba), astrālā ķermeņa stars būtu otrais (mīlestība/viedums), mentālā ķermeņa stars būtu piektais (zināšanu) un ēteriskajam ķermenim būtu fiziskā ķermeņa pirmais stars. Lai nu tie augstākie ķermeņi kur tie augstākie, tos jau tāpat neviens neņem vērā. Bet ja nu Jurim mentālajā līmenī ir sestais stars (ziedošanās), fiziskajā līmenī ir otrais (mīlestība/viedums) un astrālajam piemīt pirmā stara (spēks/griba) īpašības? Man ļoti žēl Jura, bet tādā gadījumā viņš būs vienkārši sava astrālā ķermeņa vergs, padots savu iegribu un kaprīžu žēlastībai, ne prāts (mentālais ķermenis), ne fiziskais ķermenis nespēs viņam pretoties.
Labā ziņa ir tā, ka apgūstot ezoterisko psiholoģiju, cilvēks sāk apzināties savu citu ķermeņu nozīmi un mācīties pārvaldīt tos. Zināšanas par savu staru struktūru sniedz ieskatu savās stiprajās un vājajās pusēs, parāda mazākās pretestības ceļu šajā dzīvē, kā arī tos tiltus un barjeras starp sevi un pārējiem, ko nosaka individuālā staru struktūra. Stari rada mūsos noslieces uz noteiktām prāta attieksmēm, kā arī nosaka mūsu stiprās un vājās puses. „Iepazīsti sevi,” teica senie grieķi, „un tu iepazīsi pasauli!” Iepazīsti sevi un spēsi sevi saprast.