Nesen portālā DELFI iepazinos ar statistiku par alkohola lietošanu jauniešu vidū. Izrādās, ka 30 % zēnu un meiteņu alkoholu regulāri lieto jau līdz 16 gadu vecumam, nemaz nerunājot par smēķēšanu, košļājamo tabaku, narkotikām. Risks kļūt atkarīgiem ļoti augsts, pie tam tas arvien pieaug.
Lai šo tendenci samazinātu, vecākiem ieteikts vairāk laika pavadīt ar bērniem, kā arī stingrāk kontrolēt, kā viņi pavada savu brīvo laiku. Arī pedagogiem tam būtu jāvelta lielāka uzmanība. Diemžēl līdzšinējā pieredze rāda pretējo.
Ģimenēs vai draugu lokā bieži valda nesaskaņas, skolās ir pastāvīgas problēmas ar mācību priekšmetu programmu apguvi. Zināšanas skolēnu un studentu galvās tiek formāli iestūķētas, neņemot vērā, vai viņi tās spēj uztvert, iemācīties un radoši izmantot.
Tas jauniešos izraisa nepatīkamas sajūtas, pārdzīvojumus. Viņi kļūst nikni, slikti uzvedas, ir asi savos izteicienos. Stress pastāvīgi pieaug, rodas problēmas, iestājas apātija, sākas atsvešināšanās. Jaunieši šo iekšējo spriedzi nespēj izturēt, un alkohola reklāma un tā pieejamība dara savu. Alkohola ražotāji, protams, visiem iespējamajiem līdzekļiem cenšas palielināt savu peļņu.
Informācija masu medijos liecina, ka šādas problēmas jauniešiem ir gandrīz visās skolās. Pie tam tādi paņēmieni kā stingras disciplīnas un kontroles ieviešana, dažādi drošības pasākumi, organizāciju izveide jauniešu problēmu risināšanai īsti nepalīdz.
Pienācis drosmīgu, novatorisku ideju laiks. Skaidrs, ka nepieciešami pasākumi, kas novērstu garīgo un fizisko stresu, atvērtu iekšējo saprātu, atgrieztu prieku, atklātu potenciālu. Līdz ar to jaunieši un jaunietes kļūtu apmierinātāki ikdienas gaitās un atbildīgāki par savu uzvedību.
Tad nu, lūk, pasaulē dažās skolās, īpaši Amerikā, izglītības sistēmā ieviests trūkstošais elements, kas iesaukts par izzinātāja izzināšanu. Doktors Dīns (kvantu fiziķis, Maharišas skolas direktors Aiovas štata Fērfildas pilsētā) nepieciešamību ieviest šo trūkstošo elementu pamato, minot piemēru: «Ja man ir 40 litri informācijas, kas man mācību stundas laikā jāielej bērna galvā, bet viņš ir tresains, piekusis, nomākts un spējīgs uztvert tikai 10 litrus, tad arī tiks uztverti tikai šie 10 litri, lai kā es centīšos, jo zināšanām paredzētais konteiners — prāts — ir sasniedzis iespēju robežu. Tāpēc, lai mācību process būtu sekmīgs, šis zināšanu konteiners ir jāpaplašina».
Izzinātāja izzināšana ir Transcendentālās meditācijas apmācību kurss s, ņemot vērā nervu sistēmas darbību. Daudzu gadsimtu meditācijas pieredze pierāda šīs metodes iedarbīgumu. Skolās, kur meditācijas nodarbībām veltīta uzmanība, tiek novērota zināšanu apguves iespēju paplašināšanās tendence. To pedagogi ir pārliecināti, ka izglītības iestāžu uzdevums ir iemācīt skolēnus un studentus efektīvi izmantot savas prāta spējas ātrākai un kvalitatīvākai zināšanu apguvei. Šis process saucas «Izglītība, attīstot apziņu».
Var droši teikt, ka izglītība atbildīga par visu. Katras valsts pamat resurss ir jaunā paaudze. Lai tā nepamestu mūsu valsti un spētu attīstīt radošumu, spriedzes un stresa samazināšanas pasākumiem skolās jākļūst par vienu no prioritātēm.
Iepazīstoties ar tēmu par transcendentālo meditāciju internetā, ievēroju, ka jauno cilvēku interese par šādām mācību iestādēm pieaug. Piemēram, braucienā pa Itāliju skolēni ārpus Kolizeja un Pompeja apskates izvēlējušies apmeklēt arī Maharišas skolu, kur ieviestas «Klusuma minūtes».
«Klusā laika» programmā pirms un pēc parastajām mācību stundām iekļautas senās 12 — 15 minūšu nodarbības vienkāršā un ērtā transcendentālās meditācijas tehnikā.
Šīs zināšanas par apziņu palīdz šajā pretrunu pilnajā pasaulē tikt skaidrībā ar sevi. Jau no pirmajiem apmācības soļiem viss nostājas savās vietās. Cilvēks kļūst dabiskāks, pieaug iekšējās brīvības sajūta. Veicot šo studentu vidū zinātniskos pētījumus, pierādījies, ka viņu radošās spējas pieaugušas un IQ ir augsts.
Vairākums transcendentālās meditācijas programmu skolās saņēmušas finansējumu no pazīstamā kinorežisora Dēvida Linča fonda. Programmas noliedzēji šīs nodarbības saistīja ar austrumu reliģijām, taču strīdiem punktu pielika Amerikas tiesa, kas apstiprināja, ka transcendentālā meditācija ir prāta novešana līdz mierīgam, brīvam stāvoklim. Skolās, kur šī programma tiek īstenota, mācās bērni ar dažādu ādas krāsu, reliģisko pārliecību, materiālo stāvokli, un ir pierādījies, ka cilvēku nervu sistēma viņiem visiem darbojas vienādi — pēc dabas likumiem. Vēdiska tehnika, ko jau senatnē pārvaldīja augstie prāti, līdz mums nonākusi mūsdienīgā, kompaktā veidā un palīdz tikt galā ar daudziem dzīves izvirzītajiem uzdevumiem. Tie, kam šī tehnika nav sveša, to apstiprinās. Latvijā transcendentālo meditāciju apguvuši jau vairāk nekā 10 000 cilvēku. Pasaulē šī apmācība notiek pastāvīgi.
Nesen Latviju apmeklēja Starptautiskā Dēvida Linča fonda direktors, Globālās savienības «Zinātnieki par mieru» viceprezidents Ešlijs Dīns (Dr. Ashley Deans). Viņa vizītes mērķis bija pieredzes apmaiņa izglītības jomā, balstoties uz skolēnu un studentu apziņas attīstību. Ešlijam Dīnam bija arī oficiāla tikšanās ar Latvijas Izglītības ministrijas pārstāvjiem, Privāto skolu asociācijas direktoriem, Latvijas Valsts Universitātes studentiem. Viesis apmeklēja arī muzikālo klubu «Nabaklab».
Sarunā ar DR. Eliju Dinu Izglītības ministrijā valsts ierēdņi apstiprināja, ka viņiem nebūtu iebildumu, ja arī Latvijā kāda mācību iestāde nolemtu ieviest «Klusuma laiku».
Olga Golubova
http://www.davidlynchfoundation.org/schools
Bosnijas televīzijā.
http://www.youtube.com/watch?v=Q3lYADo2bRk