Kāds teiks, ka skrienu pakaļ Valdmanes un Saulietes radītajam strīdam par to cik laba vai slikta ir NL tirgotā produkcija - tieši pretēji, speciāli nogaīdju līdz "haips" mazliet samazinās, lai varētu par to parunāt. Vēlme izteikt savu viedokli par šo firmu un tās produkciju bija jau sen - kā saka sēž manī iekšā sociologs/žurnālists-amatieris, kuram atsevišķas lietas likās ļoti aizdomīgas, tāpēc veicu nelieli, pat teikšu simbolisku pētījumu, kurš nekādā gadījumā nav uzskatāms par reklāmu vai anti-reklāmu šai kompānijai. Tā ir tikai izpēte pašam sev ar, kuras "rezultātiem" gribu padalīties publiski, cerot, ka ar savu viedokli padalīsies arī citi.
Kāpēc tieši par NL?
NL vai NL Latvia vai NL International man mazliet aizdomīga šķita krietni pirms ievadā minētā strīda (turklāt, attiecīgo strīdu uztveru līdzīgi kā Kiviča un Neida strīdu - man šķiet tas tika radīts tikai, lai tiktu runāts par NL, jo Valdmamne pati savulaik tirgoja, reklamēja NL produkciju (ja es jaucu - piedošanu, man visas tās influenceres liekas +- vienādas) un tagad pēkšņi rodās pārmetumi - ja no tā bija veselības problēmas, par to bija jārunā jau tad nevis vēl laiku vēlāk. Aizdomas par šī produkta kvalitāti radīja tas, ka par NL produkciju ir 2 veidu informācija - vai nu viss ir tikai labs vai tikai slikts. Meitenes, kas reklamē NL produkciju savos IG un SC kontos reti pastāsta sīkumos (ir gan arī ļoti patīkami izņēmumi, kas pastāsta arī par saturu, bet tā ir mazākā daļa), lielākoties tiek tikai slavināta produkcija ar aptuveni tādiem tekstiem, kā "tas ir labākais produkts", "man ļoti palīdz". Tāda Topshop stila reklamācija, tikai no ne-aktieriem. Ja runa ir par tīrīanas līdzekļiem vai kosmētiku - tur mana saprašana ir 0 un arī interese līdzīga. Parastā veikalā nopērkamie tīrīšanas līdzekļi mani apmierina un ja ir vajadzīgs, kas īpašāks zinu kā rīkoties. Kosmētika - cik runāts ar pazīstamām ne-NL meičām - ir ok. Pats esmu lietojis tējas, kuras pat atļaušos paslavēt - garša, smarža, krāsa atsit tādu, kāda būtu līdzīga dabiskam produktam, izturēja tādu mini-testu, kas var palīdzēt noskaidrot vai tēja ir dabīga vai totāla ķīmija - tā kā arī par šo produkciju nesūdzos.
Aizdomas radīja aktīvā Energy Diet un Drain Effect reklamācija. Tie ir pārtikas aizvietotāji jeb uztura bagātinātāji. Kur radās aizdomas? Tos reklamē meitenes bez, kādām medicīnas zināšānām, stāsta par to cik ļoti palīdz aizvietot maltītes, cik ļoti palīdz notievēt, cik garšīgi. Un pats galvenais - lielākā daļa no viņām stāsta, ka pašas nemaz netirgo. Pašas netirgo, bet ir gatavas taisīt LIVE video, kurā slavē produkciju - aizdomīgi, vai ne? Tad nu man nāca ļoti liela vēlme uzzināt, ko sīkāk, jo tas aizdomīgi sāka atgādināt, kādu senāk Latvijā ļoti populāru tirdzniecības platformu ar līdzīgu produkciju "Amway". Un tā kā "Amway" būtībā bija legāla finansu piramīda (ko pat atzina pazīstams cilvēks, kas tajā bija praktiski no pirmsākumiem, skaidrojot, ka tie, kas ir pirmie no tā tiešām pelna, kā sola firma, bet nākamie - būtībā tikai nopelna pirmajiem), radās interese parakties dziļāk par NL. Tie, kas spokos ir pamanījuši daža laba autora rakstus par, kādu tehno firmu, sapratīs to, kāpēc, nepilnīgi fakti var izraisīt aizdomas.
Firma no Krievijas- nav daudzsološi. 18 gadus veca - ok, ilgtspējība ir laba zīme. Nesen parakstīta sarbība ar "Black Star Mafia" zīmolu - krievu repa mīļiem haips, man tikai ziņa par to, ka viņiem ir zināma reputācija un naudas bāze. Tā teikt, ja viņu reputācija būtu pakaļā diez vai +- populārs zīmols riskētu sadarboties. Izrakāju netu - ir arī video par to kā stāsta par produkcijas ķīmisko daļu un ietekmi uz veselību. Daļa, protams, atkal atgādināja slavinājumu kalngalus, bet daļa likās tīri ticami. Izpētīju NL Latvia mājaslapu. Viss ķimiskais sastāvs smuki uzrakstīts. Ar pāris izņēmumiem (runa par DE un ED) nešķita, ka būtu, kādas īpaši kaitīgas vielas. Vienīgas - nav izcelti alergēni un vielām interneta aprakstos nav norādīts daudzums. Tas, tomēr, ir mīnuss, jo ir starpība vai B1 vitamīns produktā ir 1 miligrams vai 0,1 miligrams, vai 10 miligrami uz 100 gramiem. Un alergēniem ir jābūt izceltiem (tiesa šeit jautājums no likumdošanas viedokļa -tas ir obligāti uz iepakojuma, interneta "aprakstos" tas nav obligāti, bet manā izpratnē būtu labais tonis). Tad ko es no šīs izpētes ieguvu - to, ka šie produkti, kā minimums nav tik liels draņķis kā nekvalitatīvs alkohols, cigaretes, bet nav arī skaidrojumu par indivīdiem.
Tad šeit jāatgriežās pie NL meitenēm. Jau pieminēju mūžīgo un aizdomīgo pozitīvismu, kas tad arī raisīja aizdomas. Aizdomas pieauga tajā brīdī, kad atsevišķām no šīm meitenēm skatījos "laivus" un sāku uzdot jautājumus par to, kāda var būt to ietekme, kāds ir ķīmiskais sastāvs (tad to nebiju pats pētījis, bet jebkurā gadījumā svarīgs jautājums), kas notiek ja miksē ar alkoholu, vai tas tiešām var regulāri aizvietot ēdienreizes. Lielākoties atbildes bija ignorešāna vai starojošs pozitīvisma piesātināts skaidrojums bez reāliem faktiem. Tie, kas mani pazīst ilgāk vai vienkārsi ir papētījuši manas personīgās galerijas spokos zina, ka esmu apalītis. Bet tāds nebiju vienmēr. Skolas gados biju pietiekami sportisks - gāju uz svariem, treniņiem utt. Un vienmēr esmu uzskatījis to, ka ja tu vēlies nomest svaru/izmainīt krasi savu figūru, vismaz sākumā jāvēršās pie speciālista. Vai nu tas ir treneris sporta zālē vai dietologs, vai abi. Kāpēc? Jo ja tu ko tādu dari pirmo reizi vai pēc ļoti ilgas pauzes, tu visticamāk nepazīsti savu ķermeni. Tu nezini vai tava sapņu figurā tev maz ir iespējama, vai tev tā nesabojās veselību, tu nezini vai starp vielām ko gribi lietot nav kas tāds, kas tev varētu radīt nepatīkamas blaknes, vai tevis plānotie treniņi tevi neieliks gultā nevis uz pjedestāla. Normālam trenerim vai dietologam (vai viņu apvienībai) būtu jāspēj palīdzēt atbildēt uz šiem jautājumiem. Tāpēc manā uztverē to būtu jāspēj arī meitenēm (bez diskriminācijas, es vienkārši līdz šim neesmu redzējis nevienu džeku, kas aktīvi slavētu un piedāvātu citiem NL produkciju), kas reklamē ar diētu saistītus produktus. Ja man atbildes nesniedz vai tās ir ļoti izvairīgas, es sāku skatīties ar aizdomām. Aizdomas arī pastiprina atsevišķu meiteņu izteikumi par to, ka a)šie te pārtikas aizvietotāji ir paredzētā dozā, bet lieto pusi, lai ietaupītu, taja pat laikā reklamējot tos, kā ēdienreižu aizvietotājus. Ja jau ir noteikta doza, uzņemot tikai pusi dozas tu, radi sev problēmas. un b) Ir redzēts kā meitene stāsta, ka NL produkcija palīdzējusi notievēt (ar bilžu pierādījumiem) bez īpaša sporta. Tāpēc es veicu pētījuma otro daļu.
Es Instagramm privātajās ziņās sāku uzdot jautājumus vairākām reklamējošajām meitenēm. Kopumā 5 (sākumā vēlējos vairāk, bet es ieguvu to informāciju, ko vēlējos jau no 5 meitenēm).Kādi ir rezultāti:
2 neatbildēja neko (ģeniāli - ja tu tirgo produktu - ignorēt potenciālu pircēju)
1 meitene godīgi pastāstīja pēc savas sapratnes par saturu un paskaidroja, ka nekad nelietotu to kā pamatēdienu - tas ir apmēram tas pats, kas pulveri ko lieto kačoki. Tas vienkārši ir kā papildēdiens vai kaut kas ko uzēst, kad galīgi nav laika un BEZ SPORTA pie labas figūras netikt.
1 meitene ļoti gari un plaši skaidroja par to cik NL ir labs (neaizmirstot 2 vai 3 reizes atgādināt, ka pati netirgo) bet tā arī nepasakot neko ķīmisku, nerunājot par kalorijām utt. Vienkārši skaidrojot, ka tas ir labs un ļoti palīdz
1 meitene izskaidroja par visu arī no ķīmiskā viedokļa. Pēc šī skaidrojuma arī radās izpratne par produktu, tā teikt līdz galam.
100% aizdomas par to, ka kaut kas nav tīrs aizdomas nepazuda, jo a)man liekas dīvaini, ka meitene, kas produktu netirgo to ar aizrautīgu degsmi aizstāv un reklamē un b)ja meičuks tirgo produktu vai ir firmas menedžeris, tas tomēr, atgādina stāstu par alkohola veselīgumu - jeb, "ja dakteris man pateiks, ka ir veselīgi iedzert 50g konjaka pirms miega to uztveršu neitrāli vai pat ticēsu. Ja to teiks ražotnes direktors, es to uztveršu kā slēpto reklāmu." Taču es noteikti neteiktu, ka NL produkcija ir kas briesmīgs. Es tos nosauktu par tieši tādiem pašiem pārtikas bagātinātājiem, kā ir jebkurai citai puslīdz jēdzīgai firmai. Tie nav ne brīnumlīdzeklis, ne arī kas super kaitīgs. Satraukumu man rada tirgones/reklamētājas. Apzināti vai neapzināti, tiek skalotas smadzenes, jo kas pārsvarā reklamē NL - simpātiskas meitenes. Tas strādā uz citām meitenēm, arī nepilngadīgām un netiek padomāts par to, ka tas psiholoģiski cilvēkam ieslēdz "ja viņai palīdzēja, man arī palīdzēs" režīmu un cilvēki neaizdomājas par sekām.
Ko es ieteiktu cilvēkiem saistībā ar NL produkciju? Ja vēlies lieto, ja nevēlies nelieto. Bet ja lieto, nevis tikai tāpēc, ka seksīgais zaķis to teica soc. tīklu storijā, bet tāpēc, ja tiešām domā, ka tas palīdzēs un pakonsultējies ar kādu ārstu vai treneri - tā teikt jomas spečuku, vai tas tiešām ko palīdzēs. Jo jāatcerās, ka pat nekaitīgākie produkti, kādam var būt kaitīgi. Tā kā atbildot uz virsrakstā uzdoto jautājumu "NL - labs vai slikts?" es teiktu ne viens, ne otrs. Slikta ir tikai izvēlētā tirgošanas stratēģija, bet tāda ir praktiski jebkurai kosmētikas, uztura bagātinātāju tirgošanas platformai tāpēc manā izpratnē NL nav ne labāks, ne sliktāks par tā konkurentiem. Ceru uz citu spoku viedokļiem komentāros.