Sveiki spoki!
Raksts ir par man ļoti interesējošu tēmu, jo pati braucu ar kamanām.
Novērtējiet un pasakat vai ir vērts turpināt likt rakstus par šādu tēmu.
Lai labi lasās!
Sveiki spoki!
Raksts ir par man ļoti interesējošu tēmu, jo pati braucu ar kamanām.
Novērtējiet un pasakat vai ir vērts turpināt likt rakstus par šādu tēmu.
Lai labi lasās!
Kamaniņu sportu šodien redzam kā vienu no ātrākajiem, tehniskākajiem, un spēcīgākajiem sporta veidiem Latvijā ar vairāk nekā 40 gadu tradīcijām. Šo gadu laikā sagatavoti augstas klases sportisti, kuri izcīnījuši zelta, sudraba un bronzas medaļas – Pasaules, Eiropas čempionātos un pat Olimpiskajās spēlēs. Kā spožākos varētu minēt Veru Zozuļu – Olimpisko čempioni, brāļus - Andri un Juri Šicus – Olimpiskie vicečempioni, Ingrīdu Amantovu un Mārtiņu Rubeni – Olimpisko bronzas medaļu ieguvēji. Pasaules un Eiropas čempionātu medaļnieki – Elīza Tīruma, Inārs Kivlenieks. Pirmo Jaunatnes Ziemas Olimpisko spēļu medaļnieki – Riks Kristens Rozītis un Ulla Zirne, pasaules junioru čempions Ritvars Šteins un Pasaules Kausu ieguvēji Anna Orova, Iluta Gaile u.c.
Kā sporta veids tas radies nesen – 19 gs. beigās Alpu valstīs. Kamanas bija cilvēku dzīvesveids, mērojot lielus attālumus, tiem vajadzēja šķērsot kalnu masīvus, tādā veidā attīstot tirdzniecību. Kaut cilvēkiem tas bija ikdienišķs darbs, tomēr ar laiku tā kļuva par sacensību – kurš ātrāk vai tālāk aizbrauks. Pirmās kamanas parādījās jau 1650. gadā. Lai pārvietošanās būtu ātrāka un ērtāka izgudroja daudz un dažādu rodeļu veidu: Alpu, Davosas, Tiroles un Vordenburgas ( vārds rodelis nāk no vācu valodas – rennrodeln – renes braukšana). Katrs izcēlās ar savu specifiku, tādējādi attīstot arī bobsleju un skeletonu. 1882. gadā Davosā notika pirmās Nacionālās, bet 1883. gadā pirmās internacionālās rodeļsacensības. 1889. gadā Vācijā tika izveidotas pirmās sporta kamanas. Deviņdesmitajos gados nodibinājās pirmie sporta klubi vairākās valstīs un sākās nacionālo komandu sacensības un valstu čempionāti (pirmais Eiropas čempionāts notika 1914. gadā, bet pasaules čempionāts 1951. gadā). Tā 1957. gadā tika organizēta kamaniņu braukšanas federācija – FIL, kura apvienoja sevī 27 valstu komandu federācijas.
Attēlā redzamas salūzušās (vai saplēstās...) kamanas, vecajā Murjāņu trasē.
Līdz ar kamaniņu sporta attīstību pasaulē, jo īpaši Eiropā, arī Latvijā radās šī sporta veida pirmsākumi. Jau 1887. gadā Siguldā atklāj pirmo trasi Baltijā. Tolaik stingru noteikumu nebija, braukuši pa divi, pa trīs, pa četri, kurš nav varējis atrast partneri braucis viens pats. Bijušas arī jauktās ekipāžas, jo sievietes jau tad bijušas ne mazāk drosmīgas kā mūsdienās. Tad pēc pāris gadiem 1910. gadā Rīgā – Āgenskalna priedēs atklāj trīs kamanu braukšanas trases, kur entuziasti, atpūtnieki un sportisti varēja izpausties braukšanas mākslā.
Pēc Pirmā pasaules kara kamaniņu sports Latvijā bijušo popularitāti vairs nesasniedz, toties pēc Otrā pasaules kara Padomju Latvijā sākas straujš sporta dzīves uzplaukums. Interesi sakāpina vēl tas, ka 1964. gadā kamaniņu sports tiek iekļauts Ziemas Olimpisko spēļu programmā, un kurš gan negribēja nokļūt Olimpiādē un parādīt arī savus spēkus. Padomju Savienībā toreiz speciālas trases vēl nebija, tāpēc vajadzēja atrast vietu, kur to būvēt, jo pat iesācējiem bija skaidrs, ka kamaniņu sports bez savas kārtīgas trases nav dzīvotājs. Un tā saujiņa entuziastu sāka celt trasi pie Cēsīm – pirmo un garāko Baltijā (630m). 1968. gadā Latvijas ziemas sports kļūst par vienīgās īstās kamaniņu sporta trases ieguvēju Padomju Savienībā. Bet jau 1986. gada 28. decembrī oficiāli tika atklāta Siguldas kamaniņu un bobsleja trase ar mākslīgo ledus segumu.
Mākslīgā ledus starta rāvienu estakāde