Šeit pastāstīšu, kā ārsti komisijā uz tevi skatās, kā vērtē un kādi ir ierobežojumi lai tev neiedotu tiesības.
Šeit pastāstīšu, kā ārsti komisijā uz tevi skatās, kā vērtē un kādi ir ierobežojumi lai tev neiedotu tiesības.
Dodoties uz medicīnas komisiju - topošajiem autovadītājiem nekad neizkrīt tikšanās ar narkologu un psihiatru. Pirms tikšanās dod pildīt alkohola lietošanas paradumu izvērtēšanas testu, kurā ir diezgan āķīgi jautājumi. Protams, ka daudzi cilvēki un es atzīmējam, ka nedzeram gandrīz vispār.
Bet, vai tiešām narkologs tikai paļaujas uz testu?
Saprotams, ka nē. Narkologi medicīnas komisijā nedrīkst publiski atklāt, pēc kādām pazīmēm tie spriež par atkarību ar psihiskām novirzēm. Tas ir viņu amata noslēpums. Pārbaudē tie apskata ārējās pazīme. Pārbauda vēnas, acu zīlītes, mēli, runu, un novērtē kādas ir cilvēka psihiskās reakcijas uz jautājumiem, cik skaidri viņš runā. Ja cilvēks sāk muļķoties, viņu var nosūtīt uz konsultāciju ar psihiatru. Ja mēlei ir aplikums, vēnās redzamas dūrienu vietas, bāla ādas krāsa un cilvēks izskatās vecāks par saviem gadiem, šīs pazīmes narkologiem vedina uz aizdomām par narkotiku lietošanu.
Ja autovadītājs jau savulaik ir aizturēts apreibinošo vielu ietekmē pie stūres -
komisijā var palūgt nodot analīzes un uzrādīt narkologa slēdzienu par to, vai ir kādas indikācijas saņemt apliecību. Ir specifisks tests, kas labi parāda, vai organismā ir hroniska alkohola intoksikācija.
Ja tomēr, autovadītājs pārmērīgi lieto akoholu un ir atkarības pazīmes, gads jāpavada bez sēšanās pie stūre, speciālista uzraudzībā. Ja gadu iztur bez dzeršanas, autovadītāju apliecību pēc tam var saņemt.
Neirologi cenšas noskaidrot vai nav kāda saslimšana, kas varētu skart centrālo un perifēro nervu sistēmu. Noskaidro vai nav bijusi epilepsija, bijusi galvas trauma. Visu testē neiroloģiski - tie skaitās vai rokās, kājās nav muskuļu parēze, koordinācijas traucējumi. Ja cilvēks ar aizvērtām acīm nevarēs pieskarties degunam, tad viņu nosūta uz papildus izmeklējumiem.
Visbiežāk izziņu uz laiku atsaka, ja cilvēkam ir bijusi epilepsija vai saglabājušās insulta sekas.
Ār āmurīti pa ceļgalu vairs visiem nesit. To dara tikai tiem, kam novēro neiroloģiskus bojājumus.
Redzes traucējumu dēļ bieži atsaka izziņu. Tad seko protesti kabinetā, ārsta lēmumu apstrīdēšana. Vislielākie strīdi sanāk ar pensija vecuma autovadītājiem, it īpaši vīriešiem, kuriem aktuālas redzes problēmas, sākas katarakta, uz operāciju baidās iet, redze slikta, un pārbaudē cenšas ar ārstu "sarunāt". Tomēr ārstiem šajā komisijā jābūt ļoti striktiem. Ja redze slikta, pacientam jādodas uz operāciju un komisija jāiziet vēlreiz. Autovadītājiem veic kontrastu jūtības testu, tādēļ daltoņikiem arī atsaka tiesības.
B kategorijas autovadītājiem binokulārās redzes asums nedrīkst būt zemāks par 0.5, bet C un D redzes asumam ar vienu aci jābūt vismaz 0.8.
Latvijā pēc 60 gadu vecuma, 60 - 70% cilvēku assinspiediens ir virs vidējās normas. Šī iemesla dēļ izziņu izsniedz tikai uz trim gadiem. Tas tādēļ, ka ir iespējams liels risks sirds un asinsvadu slimībām kā infarkts, insults, aneirisma. Taču, ja cilvēkam ir paaugstināts no assinspiediens tam līdzi jāņem izziņa no ģimenes ārsta, kurā minēts, kādas zāles viņš lieto. Līdzīgi tiem, kam ir cukura diabēts. Atteikt izziņu ir nācies tikai tad, ja autovadītājam bijis svaigs infarkts, smagas nieru saslimšanas.
Pie lora autobusu, trolejbusu, tramvaju vadītājiem ir lielākas prasības nekā B kategorijas autobraucējiem. Tiem dzirdamības pakāpei jābūt labākai. Tie aplūko ausis, izsecina, vai nav izveidojies sēra trombs vai iekaisums, kas arī var būt iemesls dzirdes pasliktināšanās. Pat, ja cilvēks ir profesionāls C kategorijas braucējs, tiesības viņam netiks atņemtas, ja dzirde būtu pasliktinājusies. Vienīgi tad izsniedz medicinīsko izziņu nevis uz 5 gadiem, bet gan uz 3-2 gadiem.
Dzirdes traucējumu gadījumā autovadītājam var liegt vadīt C vai D kategorijas transportlīdzekļus. Pārējos atļaus.
Man ārstu komisijā par tetovējumiem pajautāja: vai gadījumā neesmu narkomāns, jo esmu tetovēts..
Tātad šis viss neattiecas uz A kategoriju (motociklu tiesības), bet gan tikai uz B, C, D kategoriju..
Labi ka ar moci var braukt kurls un akls cilvēks
Hmm... Man bija kolektīvā medicīniskā komisija- attiecīga naudas summa, ko samaksā autoskolai. Atnāk uz grupu "arodārsts", izmēra asinsspiedienu,pajautā, vai esi narkomāns un gatavs.
Kas attiecas uz komisijām, pamanīju, ka ārsti sāk „piekasīties" rētām. Piemēram, kardiologs, kad izģērbos kardiogrammu taisīšanai, sāka iztaujāt par rētām, kuru ir visai daudz, jo vienreiz tiku sadurts, otreiz cietu autoavārijā, kad mašīnai pāri pārbrauca lielais „čehs",- meža izvešanas traktors ar baisi lieliem riteņiem. Sāka meklēt datorā pat operāciju dokumentāciju, bet es pateicu, ka tiku operēts deviņdesmitajos gados, un tajā laikā ķirurgs nekādus dokumentus nerakstīja, lai nebūtu problēmu ar policiju.
Aizej uz jebkuru autoskolu un kopā ar tiem, kas mācās noliec medicīnisko. Tur atnāk viens dakters un visiem saraksta - derīgs!
Kā nolikt medicīnisko komisiju realitātē:
Ja prasa vai dzer, saki "nē".
Ja prasa vai lieto narkotikas, saki "nē".
Ja prasa vai ir kādas citas problēmas, saki "nē".
Darbojas 100%, citus jautājumus nav prasījuši.
Komisijā acu ārste vēlēja skatīties uz viņu caur interesantu objektīvu, un jautāja, ko es redzu. Es redzēju viņas brīnišķo austiņu un auskaru, tāpēc atbildēju - zelts, 585 prove un seši briljanti, katrs 0,29 karātu. Acu ārste paslavēja par lietišķo redzi un dabūju kāroto tiesību pagarinājumu.
Man kā diabētiķim, nebija nekādas papildus pārbaudes or stuff... iespējams tāpēc, ka tiesības liku mazā ciematā, kur ģimenes ārsts mani labi pazīst, jo iegriežos pie viņa regulāri, takā nekādu problēmu
Pāris lati + blats un nekur nebija jāiet atrādīties. Paraksts uz papīra un čiu riu. Tāda mana pieredze.