Jautājums labs, kurš ir izvirzījis lielas diskusijas starp nelielu ļaužu grupiņu. Vienojāmies, par tautas balsojumu.
Ko es varu teikt par pašu spēli:
Nosaukums: Richard Burns Rally
Gads: 2004.
Platformas: PC, PS2, XBox
Gameplay. Tātad spēle sevī ietver ļoti lielu dažādību gan trašu daudzumā, gan segumu dažādībā - sniegs, ledus, grants, dubļi, smiltis, asfalts. Spēles sākumā paša, rallija leģendas, Ričarda Burnsa apmācībā Tev jāiziet rallija skola, kur tu iemācies gan braukšanas pamatus, gan nedaudz advancētākus braukšanas paņēmienus, kuri ir ļoti noderīgi braucot sacensības. Kad tas izdarīts, sēdies vienā no 3 sākumā atslēgtajām mašīnām un aiziet - uz pasaules čempionātu.
Automašīnas. Standarta spēles izvēle ir maza - 8 automašīnas. 7 WRC klases automašīnas (2 Subaru Impreza (2000. un 2003. gada), Mitsubishi Lancer Evolution, Toyota Corolla, Hyundai Accent, Citroen Xsara) un vienu Super1600 klases, priekšpiedziņas auto - MG ZR. Bet! Jebkuru no šiem auto ir iespējams aizstāt ar citiem, tos lejupielādējot internetā.
Auto regulēšana. Regulējumi, jeb tautā sauktie "setupi" ir pilnīgi personalizējami. Katrai automašīnai ir iespēja veikt pilnīgu un profesionālu regulēšanu. Tā nav parasta klucīšu pār bīdīšana no Handling uz Max. Speed. Šeit jūs varat regulēt auto diferenciāļus, piekares augstumu, stīvumu, bremžu balansu un spēku, riepu spiedienu un sagāzumu, stūres asumu, visu ar īstām mērvienībām, nevis pieliekot kādu klucīti klāt statistikai vai kā citādāk, kā redzēts arkādes tipa spēlēs. Pilnīgi viss, kas veikts regulējumos atstās reālu iespaidu uz to kā automašīna vadīsies, turēsies uz ceļa utt.
Fizika. Šeit izstrādātāji ir pacentušies pamatīgi un paveikuši grandiozu darbu, izveidojot lielisku simulatoru. Fizika, kas attiecas uz auto vadību, manuprāt, ir izstrādāta ideāli, it sevišķi ņemot vērā spēles vecumu. Uz dažādiem segumiem, dažādi auto, dažādos laikapstākļos un atkarībā no ātruma vadīsies un uz ceļa uzvedīsies pilnīgi atšķirīgi. Ļoti ir padomāts par to, lai auto tiešām vadītos kā dzīvē. Ja runā par damage (bojājumu) fizikām, šeit arī pastrādāts krietni. Sākot no niecīgām skrambām, līdz piekares, dzinēja un ātrumkārbas defektiem, kas pēc avārijas var liegt turpināt ceļu. Protams visam ir savi mīnusi un gadās apmest 5 kūleņus un piezemējoties uz riteņiem, aizbaukt tālāk, gadās ieskriet pavisam mazā "betona" eglītē, kas ir nesatricināma un iznīcina radiatoru un pārējo motoru, atkal neļaujot turpināt ceļu. Taču pārējais ir izstrādāts patiešām labi! Ir arī iespēja izvēlēties bojājumu līmeņus: Off (izslēgts), Safe (drošs), Reduced (nedaudz mazāks par reālo) un Realistic (realistisks, kur katra kļūda var izmaksāt jaunu auto).
Grafika. Priekš 2004. gada spēles, manuprāt, spēle izskatās ļoti labi. Nav pārspīlētu un nereālu efektu, nav nekādas dīvainas dzeltenīgas vai pelēcīgas nokrāsas, ar kudām gadās sastapties jaunākās spēlēs. Ļoti labi izstrādātas gan automašīnas un to bojājumi, gan apkārtējā vide, kur ir daudz dažādi segumi, koki, krūmi, celmi, skatītāji, operatori, kuri noskrien no jūsu ceļa pēdējā brīdī, zvēri, kas pārlec pāri ceļam, kad braucat, putni, kas sēž uz ceļa un aizlido pa priekšu mašīnai. Skaista spēle, vizuālajā ziņā. Katrai automašīnai ir iespējams izveidot savu dizainu, ja ir nelielas iemaņas ar kādu no PhotoShop vai kādu citu programmu. Protams, tā sauktos "skinus" ir iespējams arī lejupielādēt internetā.
Multiplayer. Standartā šī iespēja nav iekļauta, taču internetā šo spēli spēlē gandrīz visa pasaule. Kā? Ir izveidoti daudz un dažādi papildinājumi (plugins) spēlē, kas ļauj šo spēli spēlēt onlainā, rezultātā sacenšoties ar citiem spēlētājiem visā pasaulē. Ir vairākas saites un veidi, kā to darīt, bet populārākie ir Franču - www.rallyesim.com; Itāļu - www.rbr-online.it un vispopulārākais Čehu - rbr.onlineracing.cz. Latvijas online braucēji izmanto tieši čehu doto iespēju braukt "onlainā" un sacensties ar vairāk kā 30'000 braucējiem no visas Eiropas. Arī latviešiem ir savs forums, kur tiek rīkotas sacensības pēc LRČ (Latvijas Rallija Čempionāta) kalendāra, tieši caur šo čehu online "pluginu". Tā ir www.rbr.lv. Šeit tiek veidotas komandas, sacensības, turnīri, čempionāti utt.
Braukšana. Braukt var arī ar klaviatūru un joystiku, taču es kopā ar daudziem citiem RBR faniem, noteikti iesaku braukt ar stūri, kura aprīkota ar "Force Feedback", jo tikai tā ir iespējams izbaudīt katra auto individuālo vadību, piedziņas tipu, segumu, svaru utt. Ar pogām to just nav iespējams, iespējams tāpēc daudzi uzskata, ka tas nemaz nav simulators.
Atgriežoties pie uzdotā jautājuma - simulators vai arkāde, es esmu par simulatoru, jo:
1) Vadība ir ļoti pietuvināta reālajai dzīvei
2) Iespēja regulēt auto ir milzīga un precīza, atšķirībā no arkāžu tipa spēlēm, kur tu pievieno dažus klucīšus pie Acceleration(uzrāviens) vai pabīdi sviru no grip(saķere) uz drift(sānslīde) un jūties it kā tas kaut ko mainītu.
3) Vislabāk izjust auto tieši ar stūri, nevis pogām.
Tagad lūgums jums, tauta, izsakiet savu viedokli komentāros un droši lieciet + un -, pamatojot savu izvēli.
Pāris paša uzņemtas bildes un video: