local-stats-pixel

Mass Effect 2 recenzija.4

20 2

Secinājumi un recenzijas raksta beigās ;) (sorry ka tik garš teksts)

Izdevējs: Electronic Arts

Izstrādātājs: Bioware
 

Mass Effect 2 ir jau otrā Bioware spēle, kas pabijusi mūsu Top10 gaidāmāko spēļu sarakstā un jau otro reizi es Bioware spēles esmu gaidījis ar lielām cerībām. Par laimi, varu arī teikt, ka jau otro reizi Bioware ir ne tikai piepildījuši, bet arī pārspējuši manas cerības.

OK, šis nav Knights Of The Old Republic, ko es cerēju ieraudzīt pēc tam, kad biju iepazinies ar Dragon Age - nebiju līdz galam novērtējis Bioware spējas vienlaicīgi izstrādāt vairākas spēles, nepadarot tās līdzīgas vienu otrai. Es vilktu paralēles ar lielisko Deus Ex, lai gan arī šis ir visai brīvs salīdzinājums. Bioware iet pa iemītu taciņu, scenārijs ir salīdzinoši liela černuha, tendēta sist pa spēlētāja emocijām ar nosacīti bēdīgām ainām un smagiem lēmumiem (par laimi, es esmu cilvēks, kas Black & White ir dedzinājis bērnudārzus ar visiem tā iemītniekiem, tāpēc mani tas neskar), pilna ar sazvērestībām un komplektā gandrīz neuzvarami sliktie insektveidīgie Kolekcionāri - pa čom ne Dragon Age, bet tikai kosmosā? Tomēr nē, ir būtiskas atšķirības un par tām tad arī parunāsim.

Info un torrent

Mājas lapa: šeit
Spēles DVD: šeit
DLC kontents: šeit

Grafika

Mass Effect 2 izmanto Unreal Engine 3, līdz ar to gaidīju no tās ja ne izcilu, tad simpātisku attēlu. Tas, ko sagaidīju, nav viennozīmīgs rezultāts - lai arī attēls tiešām nav slikts, vēl vairāk, tas ir labs, dažas lietas iekrīt acīs jau no pirmās minūtes. Pats galvenais ir izmantotā krāsu palete - spēlē nav košu krāsu, bet uzsvars likts uz auksto krāsu gammu un pasteļtoņiem kas, manā skatījumā, ir visai nepamatots solis, kurš rada sajūtu, ka Bioware ir aizrāvušies ar domu, ka Mass Effect 2 ir hi-tech bojeviks, piemirsuši likt lietā fantāziju un parādīt svešās pasaules košās krāsās, nevis auksti zilos toņos vai pasteļkrāsu gleznā "Vizīte kādā Anglijas muižā ap 1800. gadu." Man un ne tikai man prasās koši džungļi, ugunīgi vulkāni un zemūdens pasaules. Katrā gadījumā, šeit Mass Effect 2 krietni zaudē tam pašam Knights Of The Old Republic.

Turpinot par vājajām vietām - optimizācija ir nākusi par sliktu un lai arī līmeņu ielādes ātrumi ir mazi, spēlei ir stabili FPS arī pie maksimālajiem settingiem (šeit jāpiezīmē, ka ATI karšu īpašniekiem ir mazliet jāpiepūlas, lai varētu ieslēgt FSAA kā tādu, bet tas vairāk ir paša game engine bags), tomēr līmeņi ir diezgan lineāri, ar salīdzinoši nelielu detaļu un objektu daudzumu, taisnām līnijām un brīžiem izcils tekstūru renderings ir redzams vienlaicīgi ar vienkārši primitīvām tekstūrām, pie tam dažos gadījumos ir izmantota arī spraitu grafika - tas nav nopietni 2010. gadā izlaistam blokbasteram.

Toties animācija ir izcila, gan kauju laikā, gan arī dialogos - Šepards ir apguvis 200 žestus un kustības, ar kurām paust savu attieksmi un tas komplektā ar dinamisko kameru, lielisku ieskaņošanu un labiem tekstiem pārvērš dialogus par Holivudas filmu cienīgu materiālu. Atgriežoties pie pašām kaujām - līdzīgi kā Dragon Age, kaujas laiku brīžiem piepilda tik spoža lāzeru, sprādzienu, uguns liesmu un biotiķu enerģijas (vietējā maģija) jūra, apžilbst acis un atliek skriet uz priekšu, īpaši vairs netēmējot un cerot, ka nepārtrauktā uguns vešana agri vai vēlu piespiedīs pretiniekus godprātīgi nomirt. No otras puses, šāda uguņošana brīžiem pārvērš visu pasākumu ārkārtīgi iespaidīgā šovā. Kopumā par grafiku spēlei var likt 8 - ņemot vērā, ka Mass Effect 2 lielā mērā ir RPG, tad tā ir pat ļoti pieņemama, bet ja atceramies, ka Mass Effect 2 ir arī šūteris, tad tādā gadījumā Bioware tomēr varēja pacensties vēl vairāk.

Skaņa

Visai interesants OST no Jack Wall, spēļu industrijas veterāna, kurš rakstījis mūziku tādām spēlēm kā Myst 3, Unreal 2, Evil Dead, Jade Empire un Dungeon Siege 2. Apvienojot klasisko mūziku orķestra izpildījumā ar ambient un electronic komplektā ar pirmā Terminātora OST cienīgiem sintezatoru iestarpinājumiem, spēles mūzika tomēr kaut kur izkrīt no spēles (atskaitot dažas lokācijas, kur tā tiešām pastiprina valdošo noskaņu) un beigu galā veido tikai fonu, pie kura risināties spēles notikumiem. Mazliet par maz pompa, mazliet par maz enerģijas vai arī drūmuma, atkarībā no situācijas. Rezumējot, OST ir spēcīgs, tomēr mazliet par blāvu, tāpat kā spēles grafika.

Sākotnēji man radās iespaids, ka skaņas efekti ir pieklājīgi, bet ne izcili, tā teikt, standarta komplekts, kurš pie tam acīmredzot neizmanto visas 5.1 iespējas, tomēr manas domas diezgan strauji mainījās vienā no anomālijām - milzīgā kosmosa treilerī, kurš nokritis uz kādas neapdzīvotas planētas un burtiski karājas virs dziļas kraujas, draudot nokrist bezdibenī pie pirmās iespējas. Izsēžoties uz vecā vraka burtiski pēc pusminūtes es gandrīz nokritu no krēsla pēc negaidīta grāviena un dzelžu čīkstēšanas, kuģim sasveroties no manas kustības. Kad līdzīgas situācijas bija atkārtojušās vairākas reizes, mainīju verdiktu uz sekojošu - skaņu efekti spēlē ir labi, dažos momentos - izcili, lieliski iekļaujoties spēles atmosfērā un pastiprinot to.


Martins Šīns, Maikls Dorns, Kerija Anna Mosa un vēl virkne lielā ekrāna un TV seriālu aktieru - tās ir Mass Effect 2 balsis - kopumā 90 aktieri, kas ieskaņojuši 546 spēles tēlus, ierakstot audio celiņā vairāk 31000 scenārija rindiņu. Tā ir statistika, bet praksē tas ir, nebaidos šī vārda, lieliski. Jau Dragon Age varēja pamatoti lielīties ar izciliem dialogiem un NPC balsīm, bet šeit Bioware ir pārspējusi arī savu iepriekšējo gara darbu un tuvojas (vai ir pat sasnieguši) to NPC ieskaņošanas līmeni, kāds piemīt Rockstar spēlēm, gan pēc pieaicināto zvaigžņu daudzuma, gan pēc dialogu kvalitātes un asprātības.

Game engine

Unreal Engine 3 jautājumus laikam gan neprasa, tomēr šoreiz Bioware testeri ir pieļāvuši kļūdas un nav pamanījuši vairākas problēmas - tā piemēram, vienkodola CPU īpašniekiem šobrīd defaultā nespīd tikšana tālāk par pirmo intro video, jo spēle liek vienam kodolam renderēt HD video, bet otram kodolam sākt līmeņa ielādi, līdz ar to, kā var noprast, vienkodola CPU īpašnieki paliek vai nu bez video, vai bez līmeņa, kas abos gadījumos nozīmē fatal error un crash. Otra lieta - nez kāpēc ATI īpašniekiem ir atņemts FSAA, neatkarīgi no tā, kāda ATI karte tiek izmantota. Labā ziņa ir tā, ka abām šīm problēmām jau ir pieejami risinājumi un ja spēles īpašnieks ir gājis gudrās skolās un māk lietot gūgli, tad vismaz ar šo var tikt galā pāris minūšu laikā.

Kaitina kartes neesamība sektoros, kuros notiek spēles šaušanas sadaļa - es saprotu, ka ir interesanti iet uz priekšu nezinot, kas sagaida, tomēr maldīšanās pa jau izietām vietām ir kretinējoša. No otras puses, varbūt, ka pārāk esmu pieradis pie ērtībām. Spēles interfeiss būtībā ir ērts, tomēr ne ideāls - biotic spēju aktivizēšanai jāizmanto kaujas stratēģijas taustiņš un brīžiem nav skaidrs, vai minētās spējas tiešām ir aktivizētas, jo nav indikatoru, kas to apstiprinātu, atliek vien atlaist ctrl taustiņu un atgriezties real-time, lai redzēju, vai peles klikšķis bijis veiksmīgs. Savukārt inventāra kā tāda nav - ieročus, bruņas, inventāru par apskatīt un ekipēt atsevišķos terminālos.

Tāpat līdzīgos terminālos tiek veikti zinātniskie pētījumi (veikti aprīkojuma apgreidi), lasītas vēstules un apstrādāta iegūtā informācija - īpaši jāuzsver simpātiskais codex vai latviski runājot - informācija par spēles rasēm, planētām, personāžiem un visu pārējo spēles visumā. Taisnības labad jāpiebilst, ka nav laba bez ļauna - termināļu navigācija nav pārdomāta līdz galam - viss info atveras tabos, kuri pie tam ir pakārtoti viens otram, līdz ar to tā paša codex lasīšana beidzas ar intensīvu un brīžiem apnicīgu LMB spaidīšanu. Tāpat zināmus jautājums rada viena taustiņa izmantošana gan skriešanai, gan aizsega funkcijas ieslēgšanai, gan lekšanai pāri šķēršļiem - citiem vārdiem, nevar pārlekt pāri šķērslim, sienai, kastei, pirms tam pie tās nepiespiežoties ar muguru. Neparocīgi, tāpat kā tas, ka nospiežot skriešanas pogu, skriešanas virzienu vairs mainīt nevar, līdz ar to atslēdzot strafe iespējas, kas ir visai apgrūtinoši, īpaši pie tādām intensīvām apšaudēm kā pierasts redzēt Mass Effect 2.

Gameplay

Baldurs Gate sērijā Bioware jau izmantoja fīču ar save game pārnešanu, zināmā mērā ļaujot turpināt spēli pasaulē, kuru spēlētājs pats bija izveidojis ar saviem lēmumiem iepriekšējās spēlēs. Pamatā gan tas attiecās uz NPC, kuri parādījās vai neparādījās Baldurs Gate 2, balstoties uz to, kādu galu viņi bija ņēmuši Baldurs Gate norises laikā. Mass Effect 2 iet tālāk, patiešām mainot spēles pasauli atkarībā no tā, kā spēlētājs beidzis Mass Effect. Vēl vairāk, Mass Effect 3 sola šo pasākumu pārnest vēl ekstrēmākā līmenī - ja otrās daļas beigās Šepards nomirs, tad trešā daļa jau risināsies bez viņa, bet ja vienādi vai otrādi paliks dzīvs, turpinās savas gaitas kā triloģijas noslēdzošās daļas galvenais varonis. Tiesa gan, skaistums prasa upurus - tie, kas nav spēlējuši Mass Effect, neiebrauks lielā daļā notiekošā, bez tam spēlē ir situācijas, ka zināma daļa kvestu nosacīti iestrēgst sakarā ar to, ka Mass Effect 2 pārāk paļaujas uz Mass Effect noslēguma seivu un ja šī seiva nav... Cerams, ka tuvākie atjauninājumi to izlabos, bet varbūt arī nē - sak, nopērciet pirmo daļu, biedri.

Patiesībā es no Mass Effect 2 gaidīju daudz plašāku RPG daļu un rezultāts mani pat mazliet šokēja - Bioware ir nogriezuši no RPG sistēmas visu, ko vien var nogriezt un uz Mass Effect 2 fona tas pats Risen ir ārkārtīgi advancēta RPG spēle. Katram personāžam ir tikai četri skilli, ko attīstīt, katram no šiem skilliem ir 4 līmeņi, viens no skilliem ir personāža specilizācija, bet noslēguma, ceturais skills atveras tikai tad, kad izpildīts personāža personiskais kvests un iegūta viņa lojalitāte. Iegūstot skilla ceturto līmeni, iespējams izvēlēties tā gala specializāciju, kas sniedz vienus vai otrus bonusus, tieksim - vai aizdedzinošas lodes nodarīs lielākus bojājumus vai arī tās varēs lietot visa vienība, ne tikai atsevišķi personāži. Izņēmums ir pats Šepards, kuram pieejami 7 skilli, no kuriem viens ir maināms - proti, izejot katra personāža lojalitātes kvestu, Šepardam atveras jauns speciālais skills, vienīgā problēma, Šepards var ekipēt tikai vienu no skilliem, nevis visus uzreiz. Tā, dāmas un kungi, arī ir visa RPG sistēma. Šokējoši maz. Expu var dabūt tikai un vienīgi pildot kvestus, līdz ar to kill 'em all spēles stils nav obligāts, jo pēc būtības ne ar ko neatšķiras no ātras izskriešanas cauri lokācijai līdz pēdējam bosam. RPG funkcija būtībā ir nodota ieročiem - tie, tāpat kā bruņas, tiek apgreidoti, līdz ar to uzreiz visai vienībai piešķirot bonusus kā +15% damage šaujot no pistoles vai +20% aizsardzība pret smagajiem ieročiem.

Atšķirībā no Mass Effect pirmās daļas, četru ieroču klašu vietā ir parādījušās 19, visi skilli, kas saistīti ar bruņām ir pazuduši, tāpat kā personāža personiskie parametri, līdz ar to spēju lietot noteiktu ieroci nosaka nevis personāža spēks, bet specializācija. Tā nu es arī aiz savas muļķības sākumā izvēlējos Vanguard klasi, par cik tā ir trenēta gan biotisko spēku, gan šaujamieroču izmantošanā - tagad skrienu un skaudīgi skatos uz saviem komandas biedriem - jo, kā izrādās, mans personāžs sakarā ar savu specializāciju var lietot tikai pistoles, machine guns un šotganus - nekādu assault rifle, sniper rifle un rokas ložmetēju. Fuck! Savukārt biotiskie spēki, kas šeit ir maģijas alternatīva, ir visai mazefektīvi, pie tam skaitā tikai kādi seši, no kuriem manam personāžam ir pieejami tikai divi - jāsaka, to varētu uzskatīt par zināmu spēles balansa trūkumu. Tāpat arī mazliet nepierasta ir situācija ar munīciju - to uz katru misiju izsniedz noteiktā daudzumā un ja reiz pamanies izšaut visu (kas gan man ir gadījies tikai reizes 3), tad sorry, mēģini pievārēt savus pāridarītājus, sitot tiem pa galvu. Par laimi, nošautie pretinieki mēdz atstāt papildus aptveres, ar kurām papildināt savus krājumus. Vēl bēdīgāk ir ar smago ieroču munīciju, tā ir tik reti sastopama (un nav ne nopērkama, ne izgatavojama), ka lietot mīnmetēju vai vēl ko smagāku var tikai tiešām smagā un kritiskā brīdī. Lai arī Bioware domu es saprotu - ar smagajiem ieročiem var viegli nonest gandrīz da jebko, kas nāk pretī - tomēr šādi ierobežojumi šuterim ir netipiski.

Runājot par apgreidiem, šeit parādās viena no Mass Effect 2 minispēlēm - resursu vākšana. Spēlē ir četri resursi, kuri tiek izmantoti apgreidu veikšanai un galvenais to avots ir tā vākšana, izmantojot kosmiskās zondes. Kuģis ieiet orbītā un sāk planētas skanēšanu, meklējot resursus - tajās vietās kur signāls ir visstiprākais, tiek izšauta zonde un kuģa krājumos parādās noteikts daudzums resursu. Process ar laiku apnīk, rodas jautājums, kāpēc gan resursus nevar nopirkt tirgū, tā vietā lai apnicīgi braukātu ar peli pa planētu virsmu. Pārējās divas minispēles - datoru uzlaušana un mikroshēmu overraids (durvju, konteineru un seifu atslēgšanai) gan ir izdevušās - pirmajā gadījumā jāmeklē trīs teksta fragmenti, kas atbilst uz ekrāna redzamajiem, vienlaicīgi izvairoties no drošības sektoriem, bet otrā gadījumā jāsavieno elementu pāri, lai tie veidotu noteiktu shēmu - abos gadījumos tas ir jāizdara noteiktā laikā, pretējā gadījumā iestājas fail. Lai arī pierodot minispēles nesagādā problēmas, tās arī nav tik vieglas, lai būtu paveicamas ar vienu roku un pīpējot.

NPC intelekts ir salīdzinoši labā līmenī, atšķirībā no Dragon Age, kur komandas biedri bija tendēti ātri vien nokrist bezsamaņā, šeit komanda ir spēcīga un būtībā var neiespringstot nonest visu, kas kustās vai nekustās, es atceros tikai pāris gadījumus, kad kāds komandas biedrs ir bijis izsists no ierindas. Tas lielā mērā ir saistīts ar to, ka game over iestājas, tiklīdz Šeparda HP ir vienādi ar 0 - pat ja pārējie komandas biedri ir dzīvi un pie labas veselības, tāpēc stipra komanda ir nepieciešamība. Savukārt AI oponenti cenšas paņemt ar masu, lai gan tā darbībā ir redzami arī taktikas elementi - tomēr uzsvars ir uz nepārtrauktu un agresīvu uguņošanu.
Kvestu ir maz. Būtībā četras piektdaļas spēles laika mēs skraidām pa visumu, vācot superkomandu un pildot viņu individuālos uzdevumus viņu lojalitātes iegūšanai, pluss daži Cerberus kompānijas uzdevumi. Pārējie kvesti ir elementāri, parasti aprobežojoties ar "atrodi un atnes" - negaidīta atkāpe no Bioware tradīcijām, kuri arvien vairāk cenšas pārvērst Mass Effect par šūteri. No otras puses, visi kvesti ir svarīgi - tie nosaka kuģa un komandas gatavību beigu konfrontācijai ar Kolekcionāriem un tas savukārt nosaka to, cik lielā mērā labi vai slikti beigsies Šeparda misija. Dažās misijās spēlētājam tiek piedāvāta morāla izvēle, piemēram, izglābt degošas naftas pārstrādes rūpnīcas darbiniekus, vai arī atmest tiem ar roku un turpināt dzīties pakaļ noziedzīga sindikāta līderim un gala rezultātā iegūt viena no komandas biedra lojalitāti. Tāpat spēlē tiek vākti paragona un renegāta punkti, kas atver papildus opcijas dialogos, piemēram, ķīlnieku krīzes situācijā mēģināt sarunāt pa labam (paragona izvēle) vai vienkārši nonest visus, kas atrodas telpā (renegāta izvēle). Tāpat dialogu laikā dažreiz parādas QTE elementi - dažādas darbības, kuru veikšana dod papildus renegāta vai paragona punktus - piemēram, iespēja nereaģēt uz melīgas žurnālistes apvainojumiem, vai arī apklusināt viņu ar precīzu taisno pa žokli (uzminiet, ko es izvēlējos) - tas viss patīkami atdzīvina dialogus un spēli.

Replay value

Ir daudzi iemesli spēlēt Mass Effect 2 atkārtoti - gan Šeparda sešas iespējamās specializācijas, gan iespēja pārnest Mass Effect seivus, gan papildus iespējas, kas atveras, spēlējot Mass Effect 2 atkārtoti. Tomēr, ņemot vērā spēles specifiku, lidināšanās pa visumu var palikt apnicīga, tāpēc es ieteiktu ieturēt mazu pauzi pirms atkārtotas spēles iziešanas uzsākšanas.Secinājumi

Ļoti laba spēle, lieliski ieskaņota, ar labu grafiku, interesantu, lai arī ne inovatīvu scenāriju un pārdomātu geimpleju. Noteikti rekomendēju gan RPG, gan šūteru faniem - spēlei ir jābūt jūsu kolekcijā. Bioware šobrīd ir sasniegusi savu spēju kalngalu, īsā laikā izlaižot divus superprojektus Dragon Age un Mass Effect 2 izskatā. Var jau būt, ka mūsdienās vienkārši pietrūkst spožu spēļu, bet arī tādā gadījumā tas nemazina Bioware nopelnus. Eh, iedotiet kāds viņiem Fallout licenci... Nu labi, pietiks sapņot, jāiet uzspēlēt Mass Effect 2. :)

Recenzijas

GamePro: 95/100 (Editors Choice)
GameSpot: 90/100 (Editors Choice)
Game Informer: 97/100 (Platinum Award)
NeoSeeker: 99/100 (Editors Choice)
OXM: 95/100 (Editors Choice)
PC Gamer: 90/100
GameZone: 95/100
IGN: 96/100 (Editors Choice)
1UP: 90/100
Gamesradar 10/10
Absolute Games 74/100
Igromania: 9.5/10

« 1  2  3  4 »
Spoki.lv logo
Spoki.lv

Komentāri 4

0/2000

speletaja un citi neradijumi tiesam labi izdomati bet pati mape gan izskatas pasvaki vis tads parak gludens un nereali perfekts!

0 0 atbildēt

nu treileri stipri labaks grafons!

0 0 atbildēt

izlabo virsrakstu tur rakstits rezenzija

0 0 atbildēt

Superīga spēle, gaidu 3. daļu

0 0 atbildēt