Visi mēs zinām, ka programmās un datorspēlēs mēdz būt kļūdas, kas reizēm ir uzjautrinošas, reizēm kaitinošas, bet reizēm pārsteidzošā kārtā nāk par labu. Šoreiz par dažām kļūdām, kas ietekmēja datorspēļu pasauli.
Visi mēs zinām, ka programmās un datorspēlēs mēdz būt kļūdas, kas reizēm ir uzjautrinošas, reizēm kaitinošas, bet reizēm pārsteidzošā kārtā nāk par labu. Šoreiz par dažām kļūdām, kas ietekmēja datorspēļu pasauli.
Spēļu sērijas Tomb Raider viena no ievērojamākajām pazīmēm, neapšaubāmi, ir galvenās varones Laras Kroftas izskats. Kā izrādījās, tas parādījās kļūdas dēļ – projekta dizaineris Tonijs Gards darbojās ar dažādiem tēla parametriem un nejauši (tas ir, viņš apgalvo, ka nejauši) ne tur ieklikšķināja un palielināja varones krūtis par 150%. Studijas darbiniekiem tas visnotaļ iepatikās un viņi palūdza saglabāt šīs izmaiņas. Tādējādi tika noteikta arī spēles mārketinga stratēģija, kā rezultātā mēs pazīstam Laru Kroftu kā vienu no datorspēļu pasaules seks-simboliem. Starp citu, Lara praktiski bija pirmā sieviete – galvenais tēls datorspēlē, līdz šim daiļais dzimums pildīja dekoratīvu funkciju vai epizodiski parādījās ķīlnieku, nolaupīto princešu lomās.
Ilgi pirms Grand Theft Auto parādīšanās, studija Rockstar Games (toreiz vēl DMA Design) strādāja pie sacīkšu spēles ar nosaukumu 'Race and Chase'. Spēles īpatnība bija skats no augšas, bet kopumā programma bija drausmīga – testētāji sūdzējās par kļūdu lielo daudzumu. Taču viena kļūda daudziem iepatikās – policijas mašīnu mākslīgais intelekts mēģināja izbraukt “cauri” spēlētāja mašīnai, ietriecoties tajā un nogrūžot no ceļa. Spēle no tipiskām “gonkām” pēkšņi kļuva par aizraujošu slaktiņu. Testētāji aizmirsa par uzdevumiem un izklaidējās, iebraucot un sagraujot visu pēc kārtas, uzlaižot gaisā pēc iespējas vairāk mašīnu. Spēles izstrādātāji, to redzot, mainīja spēles koncepciju un pasaulē nāca vardarbības un krimināla pilnā Grand Theft Auto.
1978. gada spēle Space Invaders kļuva revolucionāra. Kā jau daudzās retro spēlēs, to ir viegli uzsākt, bet grūti sasniegt augstāko rezultātu. Sākumā citplanētiešu iebrucēji vienkārši stāv rindā un spēlētājam tie ir jāapšauj no sava lāzera, taču citplanētiešu skaitam samazinoties, tie kļūst ātrāki un tos ir patiešām grūti nomedīt. Tā bija pati pirmā spēle, kas kļuva sarežģītāka laika gaitā, līdz šim spēles sastāvēja no vienādas sarežģītības līmeņiem un jūs zaudējāt galvenokārt tāpēc, ka jums nogura rokas un acis. Taču šis pieaugošās sarežģītības efekts parādījās nejauši – spēles radītājs Tomohiro Nishikado ilgi meklēja pietiekami jaudīgu procesoru, kas spētu apstrādāt spēli. Lai gan visi iebrucēji jau no sākuma tika ieprogrammēti kustēties zibenīgi ātri, procesors nejaudāja apstrādāt tik daudz objektu reizē un tie tika nobremzēti. Taču ienaidnieku skaitam samazinoties, procesors spēja tikt ar tiem galā un tie sasniedz sākotnēji iecerēto ātrumu. Nishikado iepatikās šis efekts un viņš to atstāja spēlē, kas kļuva par sensāciju. Turklāt tā bija pirmā spēle ar High Scores. kas ļāva spēlētājam sacensties ar citiem un pašam ar sevi. Efekts no spēles iznākšanas bija tik liels, ka uz laiku pat mainījās japāņu valūtas kurss :)
Street Fighter II ievadīja 20 gadu ilgo cīņu spēļu ēru. Izstrāde slaikā producents Noritaka Funamizu pamanīja, ka divi sitieni ar dūri tiek izpildīti kā viens. Kļūda parādījās tieši sitiena izpildes laikā un ļāva spēlētājam nodarīt pretiniekam lielāku kaitējumu viena gājiena laikā. Noritaka nemēģināja to labot, uzskatot, ka spēlētāji to pat nepamanīs, taču viņš nenovērtēja faitinga fanātus – viņi atklāja šo paņēmienu un tas kļuva par īstu izrāvienu šī žanra spēlēs. Sākot ar Super Street Fighter II kombinēties sitieni kļuva par oficiālu fīču. Spēlē pilnīgi mainījās dinamika, kļuva iespējams uzvarēt šķietami bezcerīgā situācijā ar vienu īpaši sarežģītu kombo. Mūsdienās bez kombinētiem sitieniem nav iedomājamas tādas spēles kā Tekken, Soul Calibur, Mortal Kombat.
Pirmais čīt-kods (jeb krāpšanas kods) parādījās spēlē Gradius. Šī spēle ir slavena ar to, ka tā ir neiedomājami grūta – var parādīties desmitiem bīstamo zonu reizē, kurās nokļūstot jūs mirstat un esat spiesti sākt no sākuma bez nekādiem bonusiem. Viens no spēles izstrādātājiem Kazuhisa Hashimoto testējot spēli zaudēja jau kādu tūkstošo reizi un tas viņu izbesīja. Programmists būdams, viņš izveidoja kodu – vienkāršu taustiņu kombināciju, kas deva spēlētājam visu ieroču komplektu un iespēju atdzīvoties pēc bojāejas. Kāpēc tā ir kļūda? Jo viņš aizmirsa to izdzēst pēc spēles testēšanas pabeigšanas. Kods kļuva ļoti populārs un ieguva savu vārdu - Konami Code (up, up, down, down, left, right, left, right, B, A …). Šī kombinācija ir tik populāra, ka aizrautīgāki retrogeimeri to nosauks pat nakts vidū. Šo kodu ievietoja arī daudzās citās spēlēs, piemēram, Resident Evil 2 tas dod bezgalīgas patronas, Quake 4 – izpilda visus uzdevumus, Tony Hawk 2 ļauj spēlēt par Zirnekļcilvēku. Vēlāk Konami Code iespiedās arī citur, uz to atsaucas desmitiem saitu.
Kroftai jau nemaz tik lielas krūtis nav.... bai tad pat iedomāties kāds dēlis viņa bija pirms kļūdas ielaišanas :D
mm.. vēl viena kļūdaina spēle ko pirms vairākiem gadiem spēlēju ir Gunz: the duel. Viņa bija domāta kā vienkārša CS līdzīga spēle, bet kļūdu dēlj tur tagad ir tik daudz "kaujas mākslas" ka jaunpienācējiem nav nekādu izredžu bez to "kļūdu" treniņa. Ja vien es varētu atrast kādu video kur paraditu gunz pirms kļūdu izmantošanas un pēc. p.s. tur vaig ātrus pirkstus :D + par rakstu :)
Tieši vakar aizdomājos, ka vajadzētu uztaisīt retro spēļu vakaru. Izvilkt noputējušo konsoli, iespraust dzeltenās kastets un spēlēt visas bērnības spēlītes. Paldies, ka atgādināji kā saucas spēle "Gradius". Tā bija viena no mīļākajām :)
angelina jolie vispār ir dēlis manuprāt, bet viņa tak filmējās un savu lomu labi nospēlēja :)