Lai gan šķiet – kas tur liels, nospied pogu, un ir, tomēr fotografēšana ir māksla. Kaut nedaudz zinot, ko var izdarīt ar mazo kastīti, tavs ģimenes albums iegūs jaunu kvalitāti.
Pēdējos desmit gados fotojomā noticis milzu lēciens. Jau sen esam piemirsušas, ko nozīmē attīstīt filmiņas un gaidīt rezultātu. Spied podziņu un tūlīt pat vari aplūkot, kas no tā visa sanācis. Tomēr ne vienmēr rezultāts ir tik iepriecinošs, kā gribētos. Sarkanas baltā trusīša acis, miglubildes vai citas nebūšanas mēdz gadīties arī tiem, kas iegādājušies gana ekskluzīvus un labus fotoaparātus. Un tā nav kameras vaina, bet gan pašu nezināšana. Tieši tāpēc izklāstīsim dažus trikus, kā padarīt savas ģimenes albuma bildes labākas.
Esi pacietīga un stabila
Viens no nosacījumiem, lai skaistas bildes vietā tu neiegūtu miglainu attēlu ar tik tikko saskatāmiem miglas siluetiem, ir stabilitāte. Tas nozīmē, ka brīdī, kad fotografē (spied pogu), tev jāievelk elpa un jācenšas netrīcināt rokas. Bet cik gan bieži fotografējot mēs runājamies, smejamies un kustamies, nepievēršot uzmanību tam, ko darām! Ja brīdī, kad tiek radīta fotogrāfija, fotoaparāts atrodas kustībā, tas nespēj iestādīt asumu un attēls būs kā miglā tīts. Tāpēc risinājums ir uz šo brīdi sastingt vai arī, ja tas šķiet galīgi neiespējami, iegādāties kādu no jaunākās paaudzes digitālajām kamerām, kas izlabo šo kļūdu.
Vēl viena tipiska fotogrāfu amatieru kļūda tiek pieļauta, spiežot slēdzi. Brīdī, kad spied pogu, uzmanies, lai spiestu tikai pirkstu, kas atrodas uz pogas, nevis raustītu arī kameru.
Izvēlies kompozīciju
Skaistam attēlam nepieciešams saturs. Lai gan mēs bieži vien sajūsmināmies par savu bērnu un dzīvnieku fotogrāfijām, par neasām zemeņogām vai citiem attēliem, kas personiskās atmiņās saistās ar kādu īpašu notikumu, apkārtējiem šis fotoattēls var nešķist diezko skaists. Savukārt citas bildes, kuras iemūžina it kā ģimenes sadzīves mirkļus, izskatās interesantas arī pilnīgi nepazīstamiem cilvēkiem.
Lielā mērā tas atkarīgs no fotogrāfa prasmes saskatīt attēlu un kompozīciju.
Laba attēla viens no pamatiem ir galvenais objekts, vieta vai lieta, kas pievērš skatienu vispirms un rada noskaņu bildei. Lai gan dažkārt šis kaut kas, kas liek mums ieskatīties fotogrāfijā, katram ir cits. Iespējams, ka tu pēti senas bildes, jo kāda attēlotā cilvēka seja atgādina paziņu mūsdienās, vai arī tur redzams kaut kas saistīts ar īpašām atmiņām.
Svarīgs ir arī lietu un cilvēku izkārtojms. Kad fotografē cilvēkus, lūkojies, lai kadrējums būtu samērīgs, kādam netiktu nogriezts plecs vai roka, vai galva.
Klasiska kļūda, bildējot savus tuviniekus, ir nostādīt fotografējamo kāda arhitektūras vai vides objekta pakājē un pašai ar kameru atiet piemērotā attālumā, lai viss ieietu kadrā. Tā rodas slavenās bildes, kad fotogrāfam jālūdz, lai modelis pamāj ar roku un vismaz viņš pats zinātu, kur atrodas. Palūdz tam, kuru bildē, pienākt tuvāk, lai kadrā labi redzams lielāks cilvēks un mazāks tālumā esošs objekts.
Protams, noteikumu, kā iekadrēt cilvēkus un priekšmetus savā fotogrāfijā, tu neatradīsi, jo tādu vienkārši nav. Kādreiz izcili fotogrāfi mēdz ielikt fotografējamā objekta galvu vienā kadra stūrī un pārējo kadra daļu aizpildīt ar interesantu apkārtējo vidi. Šādi fotogrāfijai tiek piešķirta cita nozīme nekā standarta portretam. Tieši tāpēc, lai iegūtu ideālo bildi, ir jāveic kāda kaudzīte eksperimentu. Par laimi, digitālajā fotoaparātu ērā uzreiz redzi rezultātu – ja tas nepatīk, gluži vienkārši attēlu izdzēs, tā vietā mēģinot iegūt jaunu un labāku.
Gaisma
Fotogrāfija patiesībā ir uz gaismasjutīga elementa iemūžināts gaismas atdarinājums. Bez gaismas nebūtu arī attēla. Tas bieži vien ir iemesls, kāpēc bildēm trūkst krāsu un spilgtuma. Jo vairāk gaismas, jo bilde košāka. Lai gan mēdz gadīties, ka gaisma var arī traucēt. Lūk, situācijas, par kurām tev derētu zināt.
Bieži vien, uzņemot kadrus saulrieta gaismā vai pret lielu, gaišu logu, uz bildes redzami tikai silueti. Kāpēc tā? Aiz galvenā (tavuprāt) objekta ir ļoti spilgts gaismas avots. Un fotoaparāts, kurš ir gudrs, izdomā, ka gaismas ir par daudz, tādējādi samazinot tās piekļuvi fotosensoram. Rezultātā tu iegūsi vairāk detaļu gaišajā logā vai saulrietā, bet mazāk redzamus cilvēkus, kas manāmi kā tumši silueti. Ko darīt? Ja vien tavs fotoaparāts ļauj, ieslēdz zibspuldzi. Būs labi izgaismoti gan cilvēki, gan tas, kas notiek aizmugurē.
Vēl viena situācija, kad noderēs zibspuldze, ir raibas ēnas. Cik gan bieži vasarā bildējamies koku paēnā vai cieši blakus viens otram. Un tad uz attēliem var redzēt, ka vietās, kur uz cilvēka sejas krīt ēnas, ir melni caurumi. Vai arī saules apspīdētajos laukumos palikuši vien balti plankumi. Lai tā nenotiktu, vai nu liec cilvēkiem nostāties vietā, kur apgaismojums ir vienmērīgs, vai arī... ieslēdz piespiedu zibspuldzi.
Sarkanās acis
Vēl viens brīdis, kas var sagādāt neērtības. Protams, tu vari mēģināt sarkanās acis pēc tam retušēt, apstrādājot bildes speciālās programmās. Tomēr, lai cik labs būtu rezultāts, vēl labāk, ja šādu feileru nav jau procesa laikā. Ko darīt?
Liela daļa fotoaparātu piedāvā pretsarkano acu režīmu, kas gan patiesībā ir tikai tāda apžilbināšanas funkcija. Fotoaparāts pirms fotografēšanas dod spilgtas gaismas impulsu, un modeļi apžilbst. Nelaime, ka tas prasa laiku, kurā bieži vien kadrā esošie jau paspējuši izkustēties. Bet to vari izdarīt vēl vienkāršāk. Pirms fotografēt ar zibspuldzi tumšā telpā, liec cilvēkam paskatīties uz ko spilgtu, piemēram, lampiņu. Rezultāts būs vēl labāks, turklāt nebūs jāgaida, kamēr fotoaparāts mirgo, un lieki jātērē tā baterijas.
Īstais mirklis
Bieži vien fotogrāfijas lielākā vērtība ir kāda īpaša mirkļa iemūžināšana. Tas var būt bērna pirmais solītis vai tava īpašā pašceptā torte. Tas var būt brīdis, kad vecmāmiņa spēlē futbolu, vai vēl kas cits tikpat neticams un interesants. Tomēr atrast mirkli un noķert to ir liela māksla. Vienkāršākais ir skaisti sasēdināt cilvēkus, palūgt pasmaidīt un nofotografēt. Mazliet grūtāk, ja esi nolēmusi ķert kadru ar dabiskiem sadzīves mirļiem.
Te nu ir daži noteikumi, no kuriem pirmais skan – gaidi mirkli! Tas nozīmē pieradināt apkārtējos, ka tev rokās ir fotoaparāts. Pirmajā mirklī redzēsi, ka visi, kas ieraudzīs tevi ar šo mazo kastīti, ieraus vēderus un sāks nedabiski smaidīt, taču pēc mirkļa neviens tam vairs nepievērsīs uzmanību. Nu ir īstais laiks, kad ķert dabiskus fotoattēlus, ko vēlāk visiem kopā aplūkot.
Kamera ar diviem ekrāniem un citi jaunumi
Fotoindustrija ir joma, kurā pēdējos gados sperti milzu soļi. Ja palūkojas, kādi bija fotoaparāti pirms piecpadsmit, desmit un vēl pieciem gadiem, un salīdzina tos ar šodienas kamerām, tas ir kā diena pret nakti. Vairums sieviešu attiecībā pret tehniku ir ļoti konservatīvas, tomēr nebaidies izmēģināt jaunumus. Lai gan kameriņas kļūst aizvien mazākas un filigrānāk izstrādātas, attēlu kvalitāte, ko no tām iegūsi, uzlabojas. Lielākoties fotokamerām ir ļoti daudz dažādu funkciju, kas mēdz sajaukt galvu pat pieredzējušākam fotogrāfam. Tomēr nebaidies, ja kamera ir laba, viss sanāks lieliski arī tad, ja bildēsi autorežīmā.
Funkcija, ko bieži var izmantot ģimenē un arī ceļojot un kas ir ļoti noderīga, lai nobildētos kopā ar saviem mīļajiem, ir autoknipsis. Uzliec kameru uz kāda paaugstinājuma, nospied palaišanas pogu un pati pieskrien pie pārējiem. Galvenais pagūt trāpīt kadrā. Šeit neaizvietojams ir jaunais Samsung PL 150, kurš nolikts uz taisnas virsmas, nedaudz atgāžas, lai tu varētu veikt labus uzņēmumus, ja fotoaparāts būs novietots uz galda vai cita priekšmeta vidējā augstumā.
Šai brīdī svarīga ir arī kameras dubultekrāna esamība. Viens no ekrāniem ir pavērsts pret fotografējamajiem, tāpēc, pievienojoties pārējiem, tu spēsi novērtēt, vai kompozīcija joprojām ir laba, vai visi ietilpst kadrā un smaids ir pareizais.
Patīkama ir arī jaunāko fotoaparātu iespēja šo to nofilmēt un ierakstīt uz atmiņas kartes.
Ja esi nolēmusi iegādāties kaut ko no jaunākā klāsta, pavēro arī, kādas ekstras fotoaparāta ražotājs piedāvā papildus. Piemēram, tas pats pieminētais Samsung PL 150 palīdz sagrupēt attēlus (pēc datuma, cilvēku sejām, krāsas utt.), un albuma kārtošanā ir teju vai ģeniāls.
Lai tev krāsains un fotogrāfijām bagāts šis pavasaris