Sveiki!
Veidoju šo rakstu, jo redzu, ka ir cilvēki, kas domā, ka spēļu izstrāde Latvijā nav un diez vai kaut kad attīstīsies, bet ir arī tādi, kas uzskata, ka tā ir ievirzījusies, jo Latvijā tiek taisītas daudz dažādas sociālo portālu (piemēram, Draugiem.lv) spēles.
Tātad tā- spēļu izstrāde Latvijā ir zemā līmenī. Kā zinām, Latvijā nav neviena uzņēmuma, kas taisītu datorspēles, kuras tiek pārdotas veikalos vāciņos. Tas ir ļoti slikti, jo, piemēram, dažās citās mazās Eiropas valstīs ir lielo uzņēmumu filiāles, kas nodarbojas ar spēļu taisīšanu, piem., Čehijā ir 2k filiāle, kas sataisīja populāro Mafia spēļu sēriju, Horvātija sataisīja Serious Sam sēriju.
Bet neskatoties, ka Latvijā nav desktop spēlīšu, Latvijā pilnā sparā tiek taisītas sociālo tīklu spēlītes kā Ferma, Āfrika u.c. diezgan ienesīgas spēles. Jāatzīst, ka tās spēles nav iespējams saukt par spēlēm, jo nekā laba tur jau nav. Reti kuras soc. tīklu spēles ir reāli aizraujošas ar interesantu gameplay. Diemžēl, iesācēji, kas domā taisīt spēles, bieži izvēlas nepareizo virzienu- sāk taisīt browser-based spēles un cer, ka tās tiks ievietotas draugiem.lv. Bet tas ir nepareizi. Iesācējiem jāmācās lietas, kas noder desktop spēļu veidošanā, piemēram, mappings, modelēšana, programmēšana, animāciju veidošana u.t.t.
Bet, neskatoties uz to, ka Latvijā nav uzņēmumu, kas nodarbojas ar spēļu veidošanu, Latvijā ir daudz neatkarīgi programmētāji, kas vieni paši vai ļoti mazās komandās veido kādas spēles (indie spēles). Ir pat izveidots tāds community- gamedev.lv (agrāk bija gamez.lv, bet tagad tur tikai forumā ir palikušas sarunas par spēļu izstrādi) ar savu forumu, kurā tiek aprunātas lietas, kas ir saistītas ar spēļu izstrādi. Viena no, manuprāt, labākajām Latvijas indie-spēlītēm: Squares3d. Ir pat daži spēļu izstrādātāju konkursi, kurus var atrast gamedev.lv. Protams, tās kvalitāti nevar salīdzināt ar kādām amerikānu komerciāli veiksmīgām spēlēm (Left 4 Dead, Call of Duty). Bet pagaidām latviešu spēles pat tuvu nav tādā kvalitātē, kādas ir atrodamas Steam'ā. Problēma ir tā, ka bieži Latvijas izstrādātāji ir gan programmētāji, gan arī modelētāji un mākslinieki savām spēlēm, kas bieži šo spēli padara neoriģinālu un neinteresantu. Piemēram, populārais Minecraft arī ir indie spēlīte, bet tā ir sasniegusi tik augstus līmeņus, kas ir gandrīz vai līdzvērtīga komerciāli veiksmīgajiem amerikāņu shooter'iem tikai pateicoties savai oriģinālajai domai. Vēl viena problēma ir tā, ka Latvijas spēļu programmētājiem patīk kodēt visu no 0, neizmantojot dažādus gatavus resursus. Tas paildzina izstrādes laiku, kā rezultātā mazāk laika tiek veltīts pašai spēlei un gameplay. Vēl problēma Latvijā ir tā, ka starp spēlētājiem ir zemu attīstīta spēļu kultūra- lielākā daļa geimeru parasti spēlē vienu vecu, bet ļoti populāro spēli (CS1.6; Crysis; GTA), līdz ar to neaug interese par jaunākajām spēlēm un spēļu izstrādi, kāda tā ir Rietumos- Machinima, E3 bija iespējams attīstīties tikai tādēļ, ka spēlētāju kultūra bija augsti attīstīta.
Tās bija tās lielākās problēmas, kas traucē attīstīties spēļu izstrādei Latvijā. Trūkst organizētības starp izstrādātājiem. Bet tas netraucē katram individuāli darīt to, ko viņi māk un to, kas var noderē spēļu izstrādē. Latvijā ir daudz community, kurā ir Mapping pamācības, CS 1.6 skriptošanas pamācības arī ir pieejamas, bet tikai angļu valodā (forums.alliedmoders.net). Modelēšana- ir daudz pamācības gan Autodesk Maya/3Ds max un Blender3d programmām. Programmēšana- C++ pamācības ir ļoti daudz internetā. Ja ar laiku Latvijā būs sastopami daudzi izstrādātāji, kas prot darīt to, kas viņiem patīk, tad arī spēļu izstrāde virzīsies uz priekšu. Kas to zin- ja radīsies dažādi populāri latviešu community par kādu konkrētu nozari un tie community kļūs populāri, tad varbūt arī radīsies kāds uzņēmums, kas nodarbosies ar spēļu izstrādi un aicinās censoņus darbā, ja ne, tad, iespējams, ārzemju lielākās firmas izveidos filiāli, kā tas notika Čehijā. Viss ir iespējams.