Līdz ar mobilo tālruņu attīstību un tehnoloģisko izaugsmi, augusi ir arī viedtālruņos pieejamo spēļu kapacitāte un grafika, un daudzas spēles mūsdienās tiek izstrādātas primāri spēlēšanai tieši mobilajos tālruņos. Pateicoties mūsdienu viedtālruņu uzlabotajām tehniskajām iespējām, tālrunis var darbināt ne vien apjomīgas 3D spēles, bet arī populārus tiešsaistes spēļu žanrus.
Leģendārā spēle Snake
Pirmās spēles mobilajos tālruņos parādījās deviņdesmito gadu beigās, kad daži no mobilo tālruņu ražotājiem iestrādāja tās tālruņos, jo tolaik nebija pieejami lietotņu veikali, kur iegādāties tās spēles, kas sirdij tīkamākas.
Leģendāro mobilo spēļu pirmrindniece noteikti ir spēle Snake, ko katrs ir spēlējis mobilajā tālrunī. Spēles Snake pamatprincips bija gaužām vienkāršs – ekrānā esošā čūska spēlētājam jākontrolē ar taustiņu klaviatūras palīdzību, mērķējot uz mainīgo mērķi, kas redzams ekrānā. Šī spēle ir arī pirmā mobilo tālruņu spēle, kas piedāvāja iespēju diviem spēlētājiem to spēlēt vienlaicīgi.
Vēl viens būtisks mobilo spēļu attīstības pieturpunkts bija pirmo Java spēļu parādīšanās mobilajos tālruņos. Īsi pēc Java tehnoloģijas parādīšanās 2002. gadā, tā tika iestrādāta arī mobilajos tālruņos, tādējādi ļaujot lietotājam pašam izvēlēties, kādas spēles lejupielādēt savā mobilajā tālrunī. Pirmā Java spēle, kas lietotājiem bija pieejama mobilajos tālruņos, bija Sega radītā spēle Sonic, kas spēļu ražotājiem parādīja, ka mobilais formāts, par spīti salīdzinoši nelielajam ekrānam, ir lieliski piemērots arī spēlēm, kur nepieciešama ātra spēlētāja reakcija.
Mobilā revolūcija
Mobilo spēļu revolūcija sākās līdz ar viedtālruņu un lietotņu veikalu parādīšanos, jo tas ļāva ātri, vienkārši un ērti tālrunī ielādēt dažādas programmas un spēles. 2009. gadā radītā Angry Birds mobilā spēle bija pirmais komerciālais panākums mobilo spēļu vēsturē – šīs spēles varoņi tika iekļauti mūsdienu popkultūrā un visbeidzot dažādas galda spēles, pasaku animācijas un filmas bija balstītas uz mobilajām spēlēm, nevis otrādi. Angry Birds panākumiem 2010. gadā sekoja tādas spēles kā Fruit Ninja un Cut the Rope, savukārt 2012. gadā – pasaulslavenā Candy Crush spēle. Līdz ar to spēles sāka izmantot skārienekrānu, nevis ierasto taustiņu tastatūru, kas iepriekš tika izmantota spēļošanai.
Tomēr tajā pašā laikā mobilo spēļu tirgus ir ievērojami mainījies – spēles spēlē ne vien bērni un pusaudži, bet arī viņu vecāki un vecvecāki. Mobilā spēļošana ir kļuvusi par visbiežāk sastopamo izklaides aktivitāti.
Spēļošana galvenokārt noris viedtālruņos
Par arvien augošu tendenci kļuvusi kādreiz populāru datorspēļu pārvietošana uz mobilajiem tālruņiem. Minecraft, Terraria un Don’t Starve ir tikai dažas no spēlēm, kas parādās mobilo lietotņu veikalu plauktos un, laikam ejot, arvien vairāk spēļu būs pieejamas izmantošanai dažādās platformās. Tā, piemēram, Hearthstone kāršu spēlē spēlētāji var spēlēt kopā ar datorspēlētājiem.
Pēdējo gadu laikā lielu popularitāti guvusi spēle Battlegrounds, kas arī būtiski ietekmējusi mobilo spēļu tirgu. Jaunais “kaujas” žanrs kļūst arvien pieprasītāks – šajā spēlē simtiem spēlētāju pēc nejaušības principa tiek izmētāti pa visu spēles karti. Karte spēles gaitā kļūst mazāka un tas palielina konkurenci spēlētāju starpā. Spēles beigās uzvar viens labākais spēlētājs, kam izdevies pēdējam palikt uz kartes. Zīmīgi, ka spēles mobilā versija tiek uzskatīta par daudz veiksmīgāku un optimizētāku nekā datoros pieejamā versija.