Stāsts ir garš un tāpēc raksts ir sadalīts daļās. I daļa ir šeit.
II daļa
Tātad es nolēmu uztaisīt Latvijas Brīvības cīņām veltītu pasjansu. Spēles nosaukumam angļu valodā tika pievienots apakšvirsraksts, kas izsaka spēles būtību: "Comrades and Barons: Solitaire of Bloody 1919". Latviešu valodā nosaukums kļuva "Biedri un baroni. Neatkarības pasjanss".
Citi pasjansi
Izpētot spēles iespējamo izskatu, es biju savācis lielu skaitu ekrāna attēlu. Es vācu visu, ka tikai tur būtu kārtis. Viena no spēlēm, uz kuru es uzdūros, bija Regency Solitaire. Tas bija pasjanss ar vienkāršiem noteikumiem, kas tomēr prasīja zināmu daudzumu stratēģijas. Sižets norisinājās Viktorijas laikmeta Anglijā, tātad arī vēsturisks. Tas arī bija galvenais paraugs.
Tad es sāku izmēģināt dažādus pasjansus, kurus varēja atrast Stīmā.
Piemēram, par dollāru es nopirku Faerie Solitaire. Diemžēl spēle drīz kļūst garlaicīga, tās līmeņi ir pārāk vienādi, nepamet sajūta, ka spēles vietā es skrienu maratonu. Par ko viņai ir 1200 pozitīvu atsauksmju? Laikam tā ir pirmā šī tipa spēle Stīmā, publicēta 2010. gadā.
Izmēģināju lielu skaitu bezmaksas pasjansu, no kuriem spilgtāk atceros Emerland. Bezmaksas pasjansi cenšas mākslīgi palielināt grūtību, lai varētu sākt iekasēt mikromaksājumus. Emerland no visiem bija spēlēšanā vispatīkamākais.
Dažu pasjansu estētika bija vienkārši lieliska, lielākai daļai gan ne.
Vēl zem pasjansa vārda bieži slēpjas madžongi, bet tas vairs nav tas pats.
No tā visa Regency Solitaire bija tālu priekšā citiem konkurentiem.
Pasjansa noteikumi
Spēles noteikumi ir vienkārši. Sākam ar kādu kāršu konfigurāciju uz galda, pārējā kava ir pieejama ekrāna lejā. Viena kārts tiek apgriezta un ir bāzes kārts, uz kuras var likt galda kārtis augošā vai dilstošā secībā (pie tam dūzi var likt uz divnieka un otrādi). Ja galds ir notīrīts, ir sasniegta pilnīga uzvara, taču šādās spēlēs parasti var virzīties tālāk, arī ja galds nav pilnīgi notīrīts, bet kaut kādi uzvaras noteikumi ir veselam līmenim, kas satur no vairākiem galdiem.
Bez galda konfigurācijas grūtību ietekmē dažādi traucēkļi - dubultās kārtis, atslēdzamās kārtis utml.
Mans plāns
Es sadalīju Brīvības cīņu laikmetu sešos scenārijos. Katrs no tiem ļautu spēlēt no citas karojošās puses viedokļa. Scenārijā būtu trīs četri līmeņi, un katrs līmenis sastāvētu no desmit galdiem. Uzvara līmenī būtu atkarīga no pilnīgi salikto galdu skaita un savākto punktu skaita. Kopā galdu skaits visā spēlē būtu 200.
Apskatītajos piemēros bija lietas, ko es vienkārši nesapratu - piemēram, punkti gandrīz vienmēr tika skaitīti pēc nevajadzīgi sarežģītas sistēmas. Spēles ekrāni bieži vien bija pārāk raibi un sāka izskatīties pēc paslēpto objektu spēlēm.
Es nolēmu šīs lietas darīt pa savam un pieliekamos punktus vienkārši palielināt par vienu, kamēr nebeidzas kombinācija (tātad +1, +2, +3...). Fonu iedomājos tumšu, lai kārtis labi izceļas. Karaspēka vienības no vecās spēles šeit atgrieztos ar dažādiem spēlēšanas palīglīdzekļiem, kas citās spēlēs vai nu ir pieejami noteiktu skaitu reižu vai arī uzpildās ar iegūtajiem punktiem. Te ir runa par gājiena paņemšanu atpakaļ, nejaušas kārts aizvākšanu utml. Biedros un baronos nekas no minētā nav pieejams, ja nav par punktiem nopirkta atbilstošā karaspēka vienība.
Tehnoloģijas
Izmantoju to pašu reiz nopirkto Geimmeikeri 1.4. Es to jau tagad pazinu diezgan labi un varēju paredzēt, kā veidot spēles mehāniku. Spēles veidošanas laikā YoYo Games izlaida GameMaker 2, bet uz šo versiju projekta norises laikā nolēmu nepāriet.
Zīmējumus taisīju uz Gimpa un Inkskeipa - attiecīgi zīmēto un vektoru grafiku.
Skaņas tika taisītas uz labas skaņu ģenerēšanas programmas Sunvox. Mācīšanās, kā pareizi ar to rīkoties, prasīja daudz laika, bet kaut kādas skaņas uztaisīt izdevās. Skaņas efektu failu daudzums galā bija 6.
Pēc spēles publicēšanas bija nepieciešams arī samontēt Biedru un baronu oficiālo Stīma lapas video klipu. Montāžu es veicu ar zināmo modelēšanas programmu Blender. Kad internetā meklē informāciju par bezmaksas video redaktoriem, Blenderis nav nevienā sarakstā, taču tas ir labāks par jebkuru citu konkurentu. Ja gribas iemācītiem montēt video uz Blendera, šīs pamācības ir visnoderīgākās: Mikeycal Meyers.
Spēles līmeņu izveidošanai es uztaisīju savu līmeņu redaktoru, kura kontroles mehānismus pārveidoju divas reizes. Kad Džeiks Birkets no Grey Alien Games (kurš bija uztaisījis Regency Solitaire un tagad beidza jaunu pasjansa spēli ar lomu spēles elementiem Shadowhand) savā video kanālā parādīja, kā izskatās viņa redaktors, izrādījās, ka manis uztaisītais ir ļoti līdzīgs tādam, kādu izmanto viņš. Es redaktorā vēlāk uztaisīju arī automātisku testēšanas iespēju, kas atrisināja spēles galdu 100 reizes un parādīja, cik no tām beidzās ar uzvaru.
Projekta norise
Kad es biju izlēmis, ka taisīšu pasjansu, es to vēl neizziņoju publiski. Tā vietā es nolēmu pabeigt pēdējo mākslīgā saprāta versiju, uztaisīt video un tad tikai ķerties pie pasjansa. Tā arī izdarīju.
Spēles veidošana ir viegla un nesagādā nekādu stresu, ja ir labi zināms, kā spēlei jāizskatās beigās. Atšķirība, salīdzinot ar veco spēles ideju, bija milzīga.
Vertikālais šķēlums
Apmēram oktobrī man atkal sāka likties, ka spēles viedošana ir ieilgusi. Tad es sev uzstādīju mērķi uztaisīt tā saucamo vertikālo šķēlumu - pilnīgu spēles versiju, kurā būtu vien pirmais scenārijs, bet vietā būtu visas spēles sastāvdaļas - iestatījumu maiņa, apmācību logi, mūzika, vienības, viss.
Tajā laikā es arī beidzot sāku uzskaitīt laiku, kādu tērēju dažādu lietu pabeigšanai katru dienu. Tas deva labus augļus - pie spēles es strādāju gandrīz katru dienu, kas laikam tā nebija noticis iepriekš.
Novembrī šī spēles versija jau bija gatava. To es arī varēju sākt sūtīt kā demonstrācijas versiju dažādiem spēlētājiem.
Bija arī jāatrisina vismaz divas lietas, ko es nevarēju izdarīt pats - burti un mūzika.
Burtu garnitūras es meklēju bezmaksas garnitūru lapās. Protams, man nepietika tikai ar OFL licenci, man bija nepieciešami latviešu un krievu burti, kā arī dažādas garnitūras virsrakstiem un kārtīm un tekstiem. Beigās atradu virsrakstiem - Bebas, virsrakstiem krieviski - Mikodacs, visiem tekstiem - Tinos.
Bezmaksas mūziku var dabūt dažādās vietās, bet vispopulārākā laikam ir incompetech.com ar komponista Kevina Maklauda mūzikas kolekciju. Atlika atrast labākos skaņdarbus. Lieta bija pavisam vienkārša - bija jāuzraksta skripts, kas nopumpē visas 1200 melodijas no viņa lapas, tad visas jānoklausās un jāizvēlas atbilstošākos. Pēc pirmās atlases palika 120 melodijas, kuras man bija iepatikušās pirmajās desmit sekundēs, no tām es izvēlējos kādu pusi, kuras ierakstīju tabulā ar vārdisku aprakstu, kādas sajūtas katra melodija man rada. Demo verisijai es pieliku 7 pašas labākās melodijas, gala spēlē tās bija 15.
Gatavā spēle
Pēc šķēluma uztaisīšanas ķēros pie gatavās spēles. It kā grūtākā daļa jau bija gatava - vertikālajam šķēlumam pamata spēles programmēšana bija pabeigta. Tomēr izrādījās, ka spēles aizpildīšana ar saturu arī prasa laiku. Nākošo mēnesi pavadīju, katru dienu veltot stundu-pusotras viena līmeņa veidošnai, divas stundas portretu zīmēšanai, stundu tekstu rakstīšanai - un tā, kamēr visiem sešiem scenārijiem bija kartes, visi kāršu attēli, galdi un teksti.
Kā es publicēju spēli un kas notika pēc tam, uzrakstīšu turpinājumā.