Interese 2 Pasaules kara zinatne? Tad sis raksts ir prieks Tevis.
Kopš tiem senajiem aizlaikiem, kad tapa daudzie mīti par kāda pravieša vai dieva nolaišanos uz zemes virsmas ugunīgā bumbā vai kādā citā, mūsdienu terminoloģijā runājot, kosmiskajā aparātā, cilvēce ir paradusi ticēt, ka dažādi lidojoši diskveida objekti ir ja ne pasaules radītāja, tad vismaz augstākas ārpuszemes civilizācijas pārstāvju pārvietošanās līdzeklis.
Kopš tiem senajiem aizlaikiem, kad tapa daudzie mīti par kāda pravieša vai dieva nolaišanos uz zemes virsmas ugunīgā bumbā vai kādā citā, mūsdienu terminoloģijā runājot, kosmiskajā aparātā, cilvēce ir paradusi ticēt, ka dažādi lidojoši diskveida objekti ir ja ne pasaules radītāja, tad vismaz augstākas ārpuszemes civilizācijas pārstāvju pārvietošanās līdzeklis.
Ko lai iesāk tad, ja šai ticībai nav pamata, bet lidojošie šķīvīši izrādītos pašu cilvēku radīti?
Jadomā, ka šāda ziņa sagādātu gadsimta vilšanos, un to neviens neņemtu
par pilnu, jo mazie zaļie cilvēciņi, kas lidinās apkārt savos diskos,
taču ir ne vien tik sirsnīga, bet arī pagalam ienesīga un miljonu peļņu
sološa padarīšana. Kāda sazvērestības teorija, kurā, protams, kārtējo
reizi iejaukts sātaniskākais 20. gadsimta personāžs, proti, Ādolfs
Hitlers, vēsta, ka lidojošo šķīvīšu tehnoloģijas sāktas attīstīt tepat
uz Zemes 20. gadsimta 30. gadu otrajā pusē fašistiskajā Vācijā. Ir
pagalam daudz absolūti sviestainu sazvērestības teoriju, kas tiek
stutētas uz Trešā reiha pīšļu rēķina, tomēr šī – tūlīt pēc tās, ka
nacisti pirmie izgudroja atombumbu (kas galu galā pirms pāris gadiem
arī apstiprinājās) –, manuprāt, ir otra ticamākā un tāpēc ievērības
vērta.
Brīnumainie diski
Gaisā uzmesta diska uzvedība, tāpat kā vilciņa nebeidzamā rotēšana,
pētniekiem likusi lauzīt galvas jau sen. Droši vien vispirms bija
jautājums, kāpēc disks tik apbrīnojami planē. Tuvāk mūsdienām, kad līdz
ar aviācijas rītausmu jēdziens «aerodinamika» ieguva taustāmākas
aprises, interese par disku sasniedza jaunu pakāpi. Ideja par to, ka
diska spējas turēties gaisā varētu izmantot, lai paceltu virs zemes
cilvēkus, šķita kārdinoša, bet bija arī kāds nepārvarams šķērslis –
rotācija. Cilvēka rokas raidīts disks planē tāpēc, ka rotē ap savu asi.
Ja kāds uzbūvētu lidojošo šķīvīti, kas darbotos pēc shēmām, kādas
padomju gados bija populāras skolēnu raķešbūves pulciņos – disks ar
diviem pretēji vērstiem dzinējiem – centrbēdzes spēks tā apkalpi
izsmērētu pa šāda rotējoša lidaparāta sienām. Daudziem šī pretruna
šķita gana neatrisināma, lai mestu lidojošā diska idejai mieru. Tomēr
jāpiebilst – ne viss, kas negūst attīstību, ir neiespējams. Leonardo da
Vinči 1490. gadā aprakstīja helikoptera darbības principu. Igors
Sikorskis 1939. gadā uzbūvēja neiespējamu lidaparātu VS-300, kas ieguva
helikoptera nosaukumu. Tā spārnu (nosacītā diska) rotācija ļauj šim
aerodinamiskajam ķieģelim ne vien noturēties gaisā, bet arī tikt plaši
izmantotam mūsdienu aviācijā. Arī lidmašīnu vertikālā pacelšanās
iespēja tika uzskatīta par neiespējamu un esošu pretrunā visiem fizikas
likumiem – tikmēr, kamēr nebija sācies reaktīvo dzinēju laikmets.
Kāpēc tad vismaz teorētiski nevarētu pieļaut domu, ka arī lidojošo
šķīvīšu tehnoloģiju attīstībā kāds jau mēģinājis pārvarēt šķietami
nepārvaramo diska rotācijas problēmu. Aviācijas vēsture 20. gadsimtā
savā attīstībā ir metusi tādus kūleņus, kādus pat grūti iedomāties – no
supervieglām dirižabļu konstrukcijām un ļodzīgiem koka triplāniem līdz
superātriem pasažieru Concorde un radaros neredzamajiem Stealth.
Šraubergera–Belonces disks
Tos dēvē visnotaļ dažādi – par Belonces, Šrīvera, Habermola, Apa
diskiem, un visiem tiem kopīgs tas, ka tos darbina Šraubergera
izgudrotais brīnumdzinējs. Teorijas par to, kur uzbūvēts pirmais
diskveida lidojošais objekts, kā arī kas un kā to darījis, ir tik
dažādas, ka par to izdotas biezas grāmatas; arī internetā materiālu par
šo tematu ir vesela gūzma.
Atslēgas vārds šai leģendu, mistifikāciju un falsifikāciju ņudzeklī ir
austriešu izgudrotājs Viktors Šraubergers – vīrs, kurš esot radījis
īpašu dzinēju – kaut ko vidēju starp turbomotoru, kas, nevis griež
turbīnu, bet gan rada vadāmu tornado, turklāt darbojas faktiski tikai
no gaisa un ūdens. Par noslēpumaino inženieri (ja tāds vispār bijis),
kas, pēc citām ziņām, nemaz neesot bijis inženieris, bet gan tikai
mežsargs un izgudrotājs amatieris, informācijas nemaz tik daudz nav –
daži aizdomīgas izcelsmes zīmējumi, kas attēlo shēmas, kuras ir tikpat
primitīvas kā kartes bērnu grāmatās, dažas izbalējušas fotogrāfijas,
kurās varētu būt attēlots sazin kas. Arī drumstalas par to, ka pēc kara
Šraubergers esot nonācis ASV, kur tās valdība viņam piedāvājusi trīs
miljonus par dzinēja noslēpumu, bet izgudrotājs esot atteicies,
paziņojot, ka neko neatklās, līdz nebūs sākusies totāla un visaptveroša
pasaules atbruņošanās.
Interesanti ir vairāku fiziķu un mūsdienu inženieru komentāri par to,
vai principā būtu iespējams izveidot dzinēju, kas darbotos tā, kā to
raksturo Šraubergera superdzinēja apcerētāji. Atbilde ir – principā tas
nav neiespējami, bet tam ir vajadzīgas supertehnoloģijas, kādu tolaik
droši vien nebija un, iespējams, nav arī mūsdienās.
Versijas
Pieņemsim, ka paši par sevi meklējumi lidojošo disku virzienā 20.
gadsimtā varētu arī nebūt nekas nedabisks vai neiespējams. Konstantīna
Ciolkovska ideju sekotāji pirmās kosmiskās raķetes būvēja no vecām
lodlampām un citiem šķūnītī atrastiem krāmiem. Dažs mazāk veiksmīgs
uzsprāga kopā ar savu neizdevušos izgudrojumu, un pasaule par viņiem
jau sen aizmirsusi. Aplūkosim varbūtību – kāds režīms: nacisti,
komunisti vai demokrātijas – amerikāņi, rietumu valstis – kādubrīd
atbalsta arī lidojošo disku izmēģinājumus, kas pēc tam, kā jau tas
bieži noticis ar neveiksmīgiem stratēģiskiem projektiem ar nepārprotamu
militāru piegaršu, tiek nodoti aizmirstībai. No šāda viedokļa
fašistiskā Vācija ar savu vadoņu okultajām tieksmēm, atkarību no
dažādām murgainām rasu pārākuma teorijām un ideoloģisko plātīšanos par
superieroča radīšanu ir visnotaļ piemērota kandidātvalsts. Izvelkot
vidējo aritmētisko no daudzajiem pastāstiem par nacistu lidojošajiem
šķīvīšiem – mazāk traka un loģikai tuvāka šķiet aptuveni šāda versija.
Kaut kur Vācijā laikposmā no 1938. gada līdz 1942. gadam, iespējams,
norisinājusies lidojošu diskveida aparātu eksperimentāla būvniecība.
Nacistu režīms šajā ziņā piekopa stratēģiju, kas pēc kara beigām
iepatikās arī ģeneralisimusam Staļinam – talantīgie izgudrotāji netika
mērdēti gulagā, bet gan viņu rīcībā tika nodoti savstarpēji konkurējoši
konstruktoru biroji, rūpnieciskie resursi un bezmaksas darbaspēks no
koncentrācijas nometnēm. Iespējams, ap 1942. gadu notika pirmo disku
izmēģinājumi. Neticiet, protams, pekstiņiem par to, ka diski varēja
turēties gaisā 80 dienas, 25 minūtēs nokļūt kosmiskajā orbītā un
attīstīt ātrumu līdz 40 000 km stundā, kā to vēsta leģenda par jaunāko
no šķīvīšiem Haunebu III vai par milzīgo (139 metru diametrā) Andromedu
(esot bijuši mazāki un lēnāki VRIL sērijas diski). Ja vāciešiem šādi
brīnumšķīvji tiešām būtu, pasaules vēsture šodien izskatītos daudz
nepatīkamāka, nekā tā ir. Tehnoloģiskais līmenis Otrā pasaules kara
beigās tomēr bija tāds, ka no Vācijas izšautā raķete nevarēja trāpīt pa
Londonu un bija labi, ja tā vismaz nokrita uz kādas no britu salām.
Reāli neko vairāk kā ar skārdu apšūtu grabošu kastroli pirmajos
mēģinājumos nespētu radīt pat visģeniālākie konstruktori.
Jādomā, ka pirmie disku mēģinājumi bija neveiksmīgi. Diski gaisā gan
pacēlās, bet tur sāka vibrēt, zaudēja vadāmību un eksplodēja, jo nekam
nederīgs izrādījās mehānisms, kam vismaz teorētiski vajadzēja
nodrošināt to, ka disks ir stabils un viegli stūrējams lidaparāts,
nevis nāvīgi bīstams un nekontrolējams lidojošs bleķa gabals.
Attīstība
Par turpmāko lidojošo šķīvīšu likteni sazvērestības teoriju autoru
domas dalās. Vieni uzskata, ka neveiksmīgais disku projekts palicis
kaut kur karā sagrautās Vācijas krāsmatās. Citi stāsta, ka Hitlers ar
šādu disku aizlaidies uz savu slepeno pazemes midzeni Dienvidpolā un
tur laimīgi mitinoties vēl šobaltdien, perējot jauno āriešu superrasi,
kas agri vai vēlu valdīšot pār pasauli. Vēl kāds apgalvo, ka nacistu
šķīvītis lidojis tikai vienreiz, lai paglābtu nacistu vadoņus, bet tad
sekmīgi nolaidies uz kāda japāņu aviācijas bāzes kuģa. Savukārt
Šraubergers esot apgalvojis. ka visu, kas saistīts ar disku būvi,
uzspridzinājuši vācieši kara pēdējās dienās un ka līdzīgas pēckara
programmas ASV esot tikai vājas nacistu eksperimentu atblāzmas, jo
Vācijā disku izstrādē tikuši piesaistīti arī talantīgie ebreju
konstruktori, kas, projektam beidzoties, nonākuši gāzes kamerās.
Visā šajā modernajā folklorā, iespējams, slēpjas arī kādas veselā
saprāta druskas. Ja pieņem, ka nacisti tiešām veikuši mēģinājumus ar
lidojošajiem diskiem, ka viņu rīcībā bijis kāds samērā primitīvs
šķīvītis, protams, ne odiozās Andromedas līmenī, ar kuru, lēnām
pukšķinot, tomēr varētu pārlidot pāri mežiņam, neieskrienot vietējās
baznīcas tornī, tad ļoti iespējams, ka pēc Otrā pasaules kara beigām,
kad sākās sagrautās Vācijas tehnoloģiju medības, kurās virsroku pār
trulo, tuvredzīgo un cietsirdīgo Staļinu guva pragmatiskie amerikāņi,
lidojošo šķīvīšu tehnoloģijas varēja nonākt ASV.
Te varētu vilkt paralēles ar kosmiskajām tehnoloģijām. Pēc kara ASV
ieguva savā rīcībā raķešu konstruktoru Verneru fon Braunu, bet PSRS
specdienesti, kas Brauna savervēšanu nogulēja, varēja priecāties par
dažām salauztām raķetēm V-2 (Fau-2) un pētīt Vernera fon Brauna biroja
papīrgrozu un ateju saturu. Lielā sāncensība starp divām lielvarām bija
sākusies, un kara neizpostītajām Amerikas Savienotajām Valstīm nebūtu
lielu problēmu kādubrīd vismaz paniekoties ar šķietami perspektīvo
slepeno lidojošo disku tehnoloģiju izstrādni. Šo versiju ir visnotaļ
atzinīgi vērtē tie ufologi, kas it visur nemeklē zaļo cilvēciņu ne
mazāk zaļās pēdiņas un kas uzskata, ka daudzi pēc kara fiksētie
gadījumi ar NLO parādīšanos ir daļa no slepenām lielvaru militārajām
kosmiskajām programmām. Tādā gadījumā ir pamats pieņemt, ka lidojošie
šķīvīši laika gaitā nav izturējuši konkurenci ar mūsdienās zināmo
raķešu būvniecību, no kurām pat tās, kas kalpo cilvēku nogādei kosmosā,
būtībā ir nāvējošs masveida ierocis pretinieku iznīcināšanai.
Arī ASV un PSRS kosmiskās sacensības pamatā bija cīņa par militāro
pārākumu. Stāsts par kosmosa apguvi mierīgiem mērķiem no sākta gala
bija nodokļu maksātājiem domāta pasaciņa. Ģenerāļiem, kas vadīja
pētniecības projektus, šajā ziņā lidojošie diski nebija piemēroti.
Atšķirībā no raķetēm un stratēģiskajiem bumbvedējiem, tiem nevarēja
piestiprināt kodolgalviņas, lai bumbotu hipotētiskos ienaidniekus ar
precizitāti līdz dažiem metriem. Militārais nepraktiskums arī izšķīra
disku likteni. Tērēt miljardus, lai tāpat vien paplivinātos izplatījumā
– to nevar atļauties neviena racionāla lielvara. Savulaik PSRS no
Baikonūras ideoloģiskos nolūkos par prieku dažiem ārvalstu vadītājiem
izšāva izplatījumā pārīti kosmisko raķešu – tā teikt, lielākam
iespaidam. Bet – necik ilgi, un PSRS bija bankrotējusi.
Doma, ka cilvēce kaut kad divdesmitajā gadsimtā paniekojusies ar
lidojošo šķīvīšu ideju, kopumā nemaz nav tik nereāla vai fantastiska.
Cits stāsts ir mīti par nacistu superdiskiem. Pat ja Šraubergera
mūžīgais dzinējs un lidojošais šķīvītis nav fantāzijas augļi, teksti
par disku neticamo ātrumu un spēju pacelties kosmosā ir vistīrākā
izdoma. Ja kādam hipotētiskam brīnumdzinējam tas būtu pa spēkam, to
neiespētu izturēt diska korpuss, jo to vienkārši neļautu cilvēces
tehnoloģiju attīstības līmenis. 20. gadsimta 40. gados uzbūvēts disks,
labi ieskrējies, izjuktu gabalos tepat – Zemes atmosfērā. Jautājums ir
arī par to, kā tas spētu atgriezties nesadedzis – tā ir mūsdienu
kosmonautikas centrālā problēma. 2003. gada traģēdija ar daudzkārt
izmantojamo ASV kosmosa kuģi Columbia pierādīja – pat vairāk nekā
pusgadsimtu pēc Otrā pasaules kara beigām cilvēce nevar justies droša,
ka spēj bez problēmām un riska doties izplatījumā.