Frīdrihs Nīče6
15
1
Frīdrihs Vilhelms Nīče (arī Nīcše; Friedrich Wilhelm
Nietzsche; * 1844. gada 15. oktobrī Rokenē Saksijā, † 1900. gada 25.
augustā Veimārā) bija vācu filozofs, filologs un psihologs, tiek uzskatīts par
vienu no nozīmīgākajiem 19. gadsimta filozofiem.
Dzīve
Frīdrihs Nīče dzimis luterāņu mācītāja ģimenē. Nīče studējis teoloģiju un
klasisko filoloģiju Bonnā. 1868. gadā uzsākas viņa draudzība ar komponistu Rihardu
Vāgneru, kas ilgst līdz 1876. gadam. Gadu vēlāk kļuvis par klasiskās
filoloģijas ārpuskārtas profesoru Bāzeles Universitātē. Vācu-franču kara laikā
(1870-71) Nīče neilgu laiku dienēja par sanitāru vācu armijā; šajā laikā tapis
arī darbs "Traģēdijas dzimšana no mūzikas gara" (Die Geburt der
Tragödie aus dem Geiste der Musik). No 1879. gada vājās veselības dēļ F.
Nīče darbojās kā "brīvais filozofs", bieži uzturoties Itālijā, kur
tapusi arī pazīstamākā F. Nīčes darba "Tā runāja Zaratustra" (Also
sprach Zaratustra) pirmā daļa (1883). Laikā līdz 1889. gadam, kad F. Nīčes
garīgās veselības stāvoklis strauji pasliktinājās, tika uzrakstīti darbi
"Cilvēciskais, pārāk cilvēciskais" (Menschliches,
Allzumenschliches), "Jautrā zinātne" (Die fröhliche
Wissenschaft), "Viņpus labā un ļaunā" (Jenseits von Gut und
Böse), "Morāles ģenealoģija" (Zur Genealogie der Moral),
"Dievu mijkrēslis" (Götzen-Dämmerung), "Antikrists"
(Der Antichrist), filozofiskā
autobiogrāfija
"Ecce Homo". F. Nīče miris 1900. gadā – neatveseļojies, dzīves laikā
neguvis pelnīto atzinību un ievērību.
Filozofiskie
uzskati
Nīčes filozofija interpretēta dažādi. (Savulaik Nīčes filozofiju tendenciozi
un eklektiski savu uzskatu "filozofiskam pamatojumam" izmantojuši arī
vācu nacionālsociālisma radītāji.) Nīče sludina jaunu, spēkpilnu cilvēku, kurš
pārvarējis kristietības vērtības, gadsimta liekulīgo morāli, pūļa kaislības.
Bieži tiek citēts izteikums "Dievs ir miris", taču bieži arī tiek
ignorēts izteikuma turpinājums: "mēs esam viņu nogalinājuši – jūs un es!
Mēs visi esam viņa slepkavas!" (Wir haben ihn getötet, – ihr und ich!
Wir alle sind seine Mörder!), kas paver iespēju interpretēt Nīči, kā
domātāju, kurš fiksē noteiktu pasaules ainas maiņu - situāciju, kurā dieva
uzturēts pasaules horizonts tiek aizstāts ar racionalu subjekta varu un
loģiski-pozitīvām zināšanām. Līdz ar to zinātnes atzinumu absolutizēšana kļūst
par reliģijas surogātu, lai arī zinātne apgalvo, ka ir sarāvusi siates ar
reliģiju. Tāpat, kā kristietīgā dieva doktrīna, arī šādas absolūtas racionālā
prāta prasības Nīčem šķiet naidīgas radošas un veselīgas personības attīstībā.
Tāpat, kā kristietīgās doktrīnas morāle, kura atņem dzīvei pilnasinību un ir
naidīga ģēnija personībai, līdzīgi bīstamas ir arī zinātniskuma pretenzijas uz
absolutās patiesību. Nīče aicina pastāvīgi pārvarēt sevi un nebalstīties kāda
sastingušā atziņā, bet gan būt pastāvīgu meklējumu ceļā un neatzīt nevienu
dievu, kurš ierobežo radošo aktivitāti, jo radošās enerģijas skaistums ietver
pats sev likumus un līdz ar to, tas nav reducējams uz kādu ārēju tikumisko
programmu, kādu piedāvā, piemēram, kristietība. Viena no izplatītākajām Nīčes
filosofijas interpretācijām izšķir piecus jēdzienus, kuri caurauž viņa darbus
un tie ir:
dieva nāve
pārcilvēks
varasgriba
mūžīgā atgriešanās
apolloniskais un
dionīsiskais
Dieva nāve
Pirmoreiz izteikums par Dieva nāvi vienā no formām, kā tas tiek plaši
citēts, ir fiksējams F. Nīčes darba "Jautrā zinātne" 125 fragmentā un
tas skan šādi:
Ko tādu darījām, ka atdalījām zemi no saules? Kur tagad tā virzās? Kurp
virzāmies mēs? Prom no visām saulēm? Varbūt mēs nepārtraukti krītam? Turklāt
atpakaļ, sānis, uz priekšu, uz visām pusēm? Vai gan vēl pastāv kāda augša un
apkaša? Varbūt mēs maldāmies kā caur nebeidzamu Neko? Vai neuzpūš vēsma no
tukšuma? Vai nav kļuvis aukstāk? vai gan ik mirkli neiestājas nakts un vēl
vairāk nakts? Vai nevajag gaišā dienas laikā iedegt lukturus? Vai mēs nedzirdam
troksni, ko rada kaprači aprokot Dievu? Vai mūsu nāsis nejūt trūdošā Dieva
smaku? - arī Dievi trūd! Dievs ir miris! Dievs paliks miris! Un mēs esam viņu
nogalinājuši
Šo Nīčes versiju par dieva nāvi var interpretēt, kā secinājumu par cilvēka
ontoloģiskā stāvokļa maiņu pasaulē, kam pamatā pavērsiens uz racionalitāti, kas
nosacīti datējams no 16 līdz 18 g.s. Vecais vērtību horizonts, kurā galvenā
loma bija pārpasaulīgiem ideāliem, tiek nomainīts ar jaunu, kura centrā ir
subjekta racionalitāte un dabas zinātņu atzinumi par pasauli. Kristietība un arī
zinātne ar savām pretenzijās uz patiesību dieva nāves situācijā ir atteikšanās
pieņemt faktu, ka cilvēks ir palicis viens ar sevi un viņam pašam ir jāuzņemas
atbildība un jārada vērtības, kuras apliecina dzīvi un juteklisku estētiku,
nevis jānogalina dzīve patiesības vārdā, kā to dara zinātne un kristietība.
Pārcilvēks
Pārcilvēka koncepcija visizvērstāk parādās F. Nīčes darbā "Tā runāja
Zaratustra" un šīm koncepts ir lemts būt par pamatu daudzām spekulācijām
par Nīčes ideju saikni ar nacistisko režīmu, kura ideoloģi atzina Nīčes
ietekmes. Šāda interpretācija var rasties, ja ar jēdzienu "pārcilvēks"
saprot kādu vēsturisku personu, vai personu grupu, kas šājā gadījumā varētu
sasaukties ar Hitlera un citu nacistiskā režīma līdzeru uzskatu par cilvēku
dalījumu pārākajās un zemākajās rasēs, kur vācieši iemiesotu pārcilvēkus, bet
ebreji un citi ne-ārieši zemcilvēkus. Tomēr šī ir vienkāršota interpetācija,
kura uz Nīčes ideju fona šķiet primitīva un ideoloģiskota. Plašāk intepretējot
jēdzienu "pārcilvēks", to var saprast nevis kā kādu noteiktu personu,
vai nākotni reāli apdzīvojošu cilvēku tipu, bet gan kā ideālu, kuram ir
motivējoša funkcija. "Pārcilvēks" var tikt saprast, ka orientējoša
ideja, kurai sekojot cilvēks atrodas pastāvīgā pārmaiņu procesā. Šī ideja
motivē cilvēku pārvarēt sevi ik brīdi, atrasties pastāvigā radīšanas procēsā un
tikai attiecībā pret to vērtēt kaut ko kā labu vai sliktu. Daži konteksti no
darba "Tā runāja Zaratustra" (Zvaigzne ABC 2002), kuros parādās
"pārcilvēka" ideja:
Es mācu jums pārcilvēku. Cilvēks ir kaut kas, kas jāuzvar. Ko jūs esat
darījuši, lai viņu uzvarētu? (3.Lpp)
Kas ir pērtiķis cilvēks priekšā? Izsmiekls vai sāpīgs kauns? Un tādam
pašam jābūt cilvēkam pārcilvēka priekšā:izsmieklam un kaunam(4. lpp)
Pārcilvēks ir zemes kodols. Lai jūsu griba saka: kaut pārcilvēks būtu
zemes kodols(turpat)
Varas griba (griba pēc varas)
Šīs koncepts atrodams darbā "Tā runāja Zaratustra" un apzīmē gan
esošo cilvēka ontoloģisko situāciju, gan norāde uz veidu, kā attīstot šo jau
piemītošo dziņu, veicama vērtību pārvērtēšana. Varas griba ir veids, kā
realitāti atdzīvināt no sastinguma, kuru veicina pūļa morāle un tikumi. Varas
griba katru mirkli pārvērš no-jauna tapšanā, tā veido savas vērtības, kuras
balstās šajā tapsānas aktivitātē. Fragmenti:
Tikai tur, kur dzīvība ir arī griba, bet nevis dzīvošanas griba, bet - to
es mācu - varas griba (69 Lpp)
Daudz ko dzīvojošais tur augstāku par paša dzīvību; bet iz pašas
vērtēšanas runā varas griba (turpat)
Mūžīgā atgriešanās
Arī šis koncepts parādās darbā "Tā runāja Zaratustra" un iespējams
ir viens no mistiskākajiem Nīčes uzkatiem, kuram grūti piemērot kādu noteiktu
interpretāciju. Vienā no iespējām, tas var tikt saprasts, kā atskaites punkts
rīcībai un kā apstāklis attiecībā pret kuru izvērtēt rīcību un nest par to
atbildību. Atzīstot mūžīgās atgriešanās ideju, jāpieņem katra mirkļa nozīmē, jo
katrā mirkli veiktā izvēlē atkārtosies bezgalīgi daudz reižu un pavairos sevi
katrā no atgriešanās cikliem, līdz ar to katrs cilvēks ir atbildīgs mirkļā
priekšā un viņa rīcībai ir jābūt tādai, lai šīs rīcības sekas nonākot
bezgalīgas atgriešanās ciklā nepadrītu pasauli tukšu un bezjēdzīgu. Fragments:
Vai nav vajadzējis visam, kas spēj iet, jau reizi šo ceļu būt gājušam?
Vai nav vajadzējis visam, kas var notikt, jau vienreiz būt notikušam,
izdarītam, patecējušam? (95 Lpp)
Apolloniskais
un dioniskais
Šis nošķīrums parādas F. Nīčes darbā "Traģēdijas dzimšana no mūzikas
gara", kas tiek uzskatīta par vienu no orģinālākajām Grieķu kultūras
analīzēm. Nīče Grieķu kultūras ģēnēzē saskata divas pretrunīgas pasaules
skatījuma formas - apollonisko un dionīsisko un nošķir tās. Dionīskais kultūras
pirmsākums raksturīgs agrīnajai Grieķu kultūra, kurā dominē mistērijas un kulta
cermonijas, kurām raksturīga orģistiska jautrība, dzīves apliecināšana un
saplūšana vienā veselumā ar dabu. Savukārt Aplloniskais princips, kas ir pamatā
vēlīnajai grieķu kultūrai paredz cilvēka atdalīšanos no dabas, pašsavaldību,
saprātu un racionālā prāta diktētas robežas. Nīče saista Grieķu kultūras
pagrimumu tieši ar Apollonisko pasaules skatījuma dominanci, par
reprezentatīvāko Apolloniskās kultūras figūru uzskatot Sokrātu, jo viņs iezīmē
domāšanas formu, kas raksturīga rietumu pasaulei vēl šobrīd - dialektisku
analīzi, kuras pamatā ir racionalitāte. Sokratiskā pieeja ir radikāls pretstats
Dionīsiskajam - reibonšiem un iracionāliem impulsiem, kuri ignorē racionālā
prāta robežas. Pēc Nīčes domām, tieši Dionīsiskā impulsa atdzīvināšana, var
izglābt rietumu kultūru, nevis k virzība pretim Apolloniskajam.
Reklāma