Zigmunds Freids ir viens no 20. gadsimta simboliem - tāpat kā atombumba un Einšteins. Dzimis Austrijā. Viņš, neapšaubāmi, ir ģēnijs, jo pēc viņa parādīšanās uz skatuves nekas vairs nepalika kā agrāk. Tagad bez elementārām zināšanām par psihoanalīzi nevar vairs izprast pat trulu Rietumu kino grāvēju. Atomenerģija uz visiem laikiem pārvērta pasauli, savukārt Freids ir ielavījies cilvēku apziņā un pārvērtis mūs visus - pat tos, kuri nikni cīnās pret viņa teorijām vai vispār par tām neko nezina. Ko tad mēs zinām par psihoanalīzi? „Ā, tas ir kaut kas par seksu," teiks lielākā daļa. Īstenībā seksualitāte ir tikai instruments, ar ko Freids preparēja cilvēka psihi un skaidroja likumsakarības, pēc kurām tā darbojas. Šī cilvēka ģenialitāte izpaužas nevis seksualitātes atklāšanā, bet cilvēku prāta darbības atšifrēšanā. Tieši tajā balstās visa mūsdienu psiholoģija un psihiatrija. Savā dzimtenē Freids sāka iedziļināties jautājumā par bezapziņas un apziņas savstarpējām attiecībām. Viņš bija psihoanalīzes pamatlicējs. Viņš mēģināja rast veidu, kā psiholoģiski palīdzēt cilvēkiem ar neirotiskiem traucējumiem. Savu koncepciju viņš izstrādāja 19. gadsimta beigās, bet mūsu gadsimta pirmajos gadu desmitos psihoanalīze sazarojās dažādos atšķirīgos virzienos. Kas ir kopīgs visām teorijām, kuras tiek apzīmētas ar vārdu „psihoanalīze?":
Tas ir pieņēmums, ka psihi veido tās
apzinātā un neapzinātā daļa. Psihē ir kaut kas vairāk, nekā apziņa spēj
aptvert, tas, ko mēs nevaram apzināties un neapzināmies. Freida
izveidoties psihes dalījums sastāvēja no apziņas, pirmsapziņas un
bezapziņas. Apziņa, pēc viņa domām, ir personības apzinātā daļa. Šajā
modelī tiek ietverta arī ārējā pasaule. Psiholoģijā pirms Freida tika
uzskatīts, ka apziņa arī ir visa psihe. Var rasties jautājums, kā tad
mēs varam spriest par neapzināto, ja tas mūsu apziņai nav pieejams. Par
bezapziņas parādību sadzīvē - zemapziņu - mēs varam spriest netiešā
veidā. Freids pie atziņas par neapzināto cilvēka psihē nonāca, vērojot
tā saucamo „pēchipnozes efektu." Hipnotizētājs cilvēkam hipnozes
stāvoklī var iedvest kādu noteiktu komandu, piemēram, pamostoties
atvērt lietussargu. Pamostoties, t.i., izejot no hipnozes stāvokļa,
cilvēks istabā tiešām atver lietussargu. Kad viņam jautā, kāpēc viņš tā
rīkojās, cilvēks apjucis atbild: „Laikam ārā līst lietus." Tātad
cilvēks rīkojas atbilstoši saņemtajai komandai, lai gan apziņā tā nav
pārstāvēta, un cilvēks mēģina atrast savai rīcībai kādu loģisku
izskaidrojumu. Ja saņemtā komanda neatrodas apziņā, kur tad tā ir?
Freida atbilde bija - bezapziņā; cilvēka rīcību nosaka bezapziņa.
Balstoties uz šo pieņēmumu, psihoanalīzes pārstāvji tomēr pauž
atšķirīgus uzskatus. Tā Freids uzskatīja, ka starp apziņu un bezapziņu
pastāv nenovēršamas pretrunas un pastāvīga cīņa, Karls Jungs ( 1875. -
1961. ) pieņēma, ka apziņa un bezapziņa savstarpēji papildina viena
otru, savukārt Alfrēda Adlera ( 1870. - 1937. ) viedoklis bija, ka
apziņa un bezapziņa savstarpēji ir cieši saistītas un psihiskie procesi
tajās darbojas paralēli;
Tas ir pieņēmums, ka galvenie
personības virzītājspēki, motivācija, ir neapzināti. Pievienojoties šim
pieņēmumam, dažādi pētnieki ieņēma krasi atšķirīgas pozīcijas jautājumā
par to, kas tad ir šis dzenulis darboties. Freidam tā bija dzimumdziņa,
Jungam - tiekšanās pēc patības, reliģiskais instinkts, savukārt Adlers
uzskatīja, ka cilvēka aktivitātes pamatā ir tiekšanās pēc pārākuma.
Īpašu vietu psihoanalīzē ieņem tā sauktie neofreidisti: Ēriks Fromns (
1900. - 1980. ), Karena Hornija ( 1885. - 1952. ) un Harijs Salivans (
1892. - 1949. ) Viņus vienoja uzskats par sabiedrības īpašo lomu
personības veidošanās un darbošanās procesā.
Psihoanalīze ir devusi ievērojamu
ieguldījumu psihoterapijā. Lai gan psihoanalītiķi bieži vien tiek
kritizēti par spekulatīviem, t.i., zinātniski nepierādāmiem
apgalvojumiem, tomēr jāatzīst, ka tieši psihodinamiskā pieeja, kuru
pārstāv psihoanalīze tās daudzveidīgajos variantos, visizvērstākā un
vienlaikus dziļākā veidā ir mēģinājusi aprakstīt personības struktūru,
motivāciju un attīstību.
Runājot tālāk par seksualitāti, Freids
uzskatīja, ka tā ir galvenais pieauguša cilvēka instinkts. Lai cik arī
skumji tas būtu, bet, raugoties no bioloģiskā viedokļa, atsevišķa
indivīda dzīvei lielas jēgas nav - jēga ir vairošanās procesam un sugas
pastāvēšanai. Par pareizu seksuālu uzvedību daba cilvēkam piešķir
apbalvojumu - lielu baudu. Ja viņš nedara to, kas pienākas, un
seksualitāti apspiež, cietsirdīgā bioloģija piespriež sodu - fiziskas
un psihiskas ciešanas. Visi pārējie instinkti arī spēlē svarīgu lomu,
tomēr tie ir pakārtoti. Bībeles Vecajā derībā ir daudz veselā saprāta -
tas skaidri izpaužas stāstā par taisnīgā vīra Lata meitām. Lai dzimta
neiznīktu, viņas izlēma ieņemt bērnus no sava tēva - un rīkojās pilnīgi
pareizi. Re, kā iznāk ar to asinsgrēku: ja vajag turpināt dzimtu, pat
nāves grēks vairs nemaz nav apgrēcība. Ne jau velti katoļu draudzēm
bija noliegts lasīt Veco derību - lai dzīves īstenība lieki nemulsina
prātus.
Tomēr kristīgā kultūra gadsimtiem ilgi
centās cilvēkus pārliecināt, ka viss ar miesu un miesas alkām
saistītais ir pelnījis visdziļāko nosodījumu. Klīrīgajā Vīnes
sabiedrībā jebkādas seksualitātes izpausmes tika nežēlīgi apslāpētas.
Šie ļautiņi vārda tiešā nozīmē krita ģībonī, kad Freids publicēja savus
Trīs apcerējumus par seksualitātes psiholoģiju. Viņš secināja,
ka seksuālais instinkts mūsu apziņā pārveidojas un no šī instinkta
rodas ne vien mīlestība starp sievieti un vīrieti, bet arī vecāku,
brāļu un māsu mīlestība, draudzība, greizsirdība, morāle un reliģija.
Freids pierādīja, ka mēs neesam nekādi bezmiesīgi gari, ka mums - tāpat
kā dzīvniekiem - piemīt bioloģiskie instinkti: tieksme turpināt savu
dzimtu ( tā pati seksualitāte), tieksme izdzīvot un iegūt varu, alkas
pēc nāves. Turklāt, pēc Freida teorijas, instinkti ir jāapmierina, ja
negribam saslimt ar smagām fiziskām vai psihiskām kaitēm.
Lai galvā paliktu pietiekami daudz
vietas domām un jūtām, mūsu instinkti tup zemapziņā. Tas tāpēc, lai mēs
neskraidelētu apkārt kā zvērēni, kurus vispirms dzen uz priekšu ideja kā lai sadabū ko ēdamu?, pēc tam kā lai atrod kādu, ar ko pārgulēt? un kur lai tagad noslēpjas? Zemapziņas dzīlēs nemitīgi virpuļojošie bioloģiskie instinkti ir enerģijas avots, tie mudina darboties.
Apziņu tieši tāpēc sauc par apziņu, ka
mēs apzināmies, ko domājam un ko jūtam. Šos pārdzīvojumus mēs spējam
raksturot un izstāstīt citiem. Normālos gadījumos apziņa instinktu
nenomāc, tā tikai neatļauj izrauties laukā plikam, tas itin kā tiek
apģērbts, pārveidots ar saprātu, izkrāsots ar emocijām. Tāpēc mēs
spējam radīt, mīlēt, pētīt, draudzēties un nīst - tā mēs instinktu
izlaižam kulturāli, cilvēciski, par prieku sev pašiem un sabiedrībai
pieņemamā veidā.
Apmierināt seksuālo tieksmi jeb libido
var vai nu pa taisno ( ar kādu pārguļot), vai arī ar sublimāciju.
Sublimācija ir tīri seksuālās enerģijas pārveidošana fiziskā vai
radošā. Piemēram, kad vīrietim ir vēlme pēc seksuāliem kontaktiem ar
sievieti, viņš
Dodas uz trenažieru zāli, skrien apkārt
mājai, iesit vārtos kādu golu. Uzraksta dzejoli - kā darīja Puškins.
Uzņem filmu - tā rīkojas daudzi kinorežisori, kuri nemaz nespēj sākt
darbu, kamēr nav iemīlējušies kārtējā aktrisē, turklāt iedzimtās
godprātības dēļ viņi vēl katru no šīm aktrisēm arī apprec.
Nedaudz par Freidu pašu
Dzimis
Austrijā 1856. gadā. Māte Amālija, tēvs Jākobs. Freids dievināja māti
un juta greizsirdību pret paveco un - kā viņam šķita - mātes necienīgo
tēvu, kurš bija bikls un piekāpīgs, bez patmīlīguma un godkāres. Freids
savā mūžā ir bijis precējies vienu reizi. Sieva Marta bija laba
mājsaimniece un cienījama sešu bērnu māte, bet tā arī nekļuva par sava
vīra draudzeni, bija tikai sieva. Sākumā ģimenes iebilda pret jauniešu
laulībām, jo nebija iespējams nodrošināt pienācīgus dzīves apstākļus,
taču jaunieši slepus saderinājās un tad četrus gadus gaidīja līdz
topošais vīrs nostāsies pats uz savām kājām. Šajos gados Freids studēja
neirofizioloģiju un neiroanatomiju dzimtajā Austrijā, pēc tam aizbrauca
uz Franciju apgūt hipnozi. Līgavai viņš uzrakstīja vairāk nekā tūkstoš
vēstuļu. Visas zinības Freids apguva teicami un kļuva par
neiropatoloģijas privātdocentu. Freids nebija no tiem jaunajiem
vīriešiem, kas mīl vienu meiteni un tai pašā laikā regulāri krāpj viņu
ar citām, tāpēc paša pārdzīvotais lika izjust sublimētās seksualitātes
lielo nozīmi.
Runājot tālāk par Freida darbību, tajā
laikā sabiedrībā aizliegtās instinktu izpausmes cilvēkiem nācās
iznīcināt viscietsirdīgākajā veidā - apspiest jau zemapziņā, it kā nekā
tāda vispār nebūtu. Pat mūsdienās, neiegrožotās pornogrāfijas laikā,
nomāktā seksualitāte daudzām sievietēm joprojām sagādā ciešanas.
Vīrieti sievietei nevajag, pati ir viscaur frigida, pat erotiski sapņi
nerādās. Tomēr instinkts paliek instinkts - nenokaujams, tikai šajā
gadījumā tas ir apslāpēts un nomaskējies - izlien no slēpņa, kā
pagadās, zvēriski un nekontrolējami. Vienai tas liek mocīties ar
menstruālā cikla traucējumiem un baidīties no nažiem un dakšiņām, otrai
mazgāt rokas 150 reizes dienā un turēt mājās divus kastrētus persiešu
runčus. Apslāpēts instinkts var kļūt par cēloni visneticamākajām
kaitēm, bet pilnībā iznīcināt to var tikai kopā ar pašu dzīvību.
Ja Freida laikā būtu bijis pieņemts
apspiest nevis seksualitāti, bet izdzīvošanas instinktu - kaunēties par
katru apēsto konfekti vai maizes riku, neapmierināt izsalkumu publiski,
- viņš tik un tā atklātu tos pašus psihes darbības likumus, bet tad par
impulsu kalpotu cits piemērs. Tāpat kā ar gravitācijas likumu - ir taču
pilnīgi vienalga, vai Ņūtonam uz galvas uzkrita ābols vai bumbieris.
Galvenais, ka tas nebija ķieģelis!
Skandāls vēl nebūt nebeidzās ar to, ka
Freids atzina cilvēka tiesības uz seksualitāti. Visiem dzirdot, viņš
skaļi paziņoja, ka bērni - šie „nevainīgie dzīves ziedi" - arī ir
seksuāli un ilgojas pēc dzimumakta ar vecākiem! Svētulīgi noskaņotie
ļautiņi joprojām aktīvi karo pret šo tēzi. Freids pie šāda secinājuma
nonāca, vērodams pacientus. Būdams domātāja un pētnieka tips, viņš
tomēr izcēlās ar lielu praktiskumu. Zinātniskais darbs tolaik - starp
citu, gluži tāpat kā tagad - nedeva iespēju pienācīgi uzturēt ģimeni,
tāpēc pēc apprecēšanās Freids atvēra privātpraksi un sāka pētīt ne
vairs nervu uzbūvi, bet pacientu psihiskās īpatnības. Atrazdamies
hipnozē, cilvēki aizrautīgi stāstīja, kā bērnībā viņu pavedinājusi
mamma un paps. Sākumā Freids, pieņemdams to par baltu patiesību,
šausminājās, ka ārēji pieklājīgajā sabiedrībā vardarbība pret bērniem
sasniegusi tādu apmēru. Pēc tam viņš saprata, ka nekādas izvirtības
īstenībā nav notikušas, pacienti par realitāti uzdod savas vēlmes.
Katrs bērns nāk pasaulē ar pilnu
instinktu komplektu, arī seksuālā instinkta tur netrūkst. Taču nabaga
mazulim vēl nav iepotēts, ka seksualitāte atšķirībā no bada ir kaut kas
nepieklājīgs, tāpēc viņi savas tieksmes vispirms vērš uz tuvākajiem
cilvēkiem - uz vecākiem. Piecgadīgs puisēns saka: „Kad tētis nomirs, es
apprecēšu mammu." Vai tas ir šausmīgi? Nē, pilnīgi normāli. Puika sācis
sevi uztvert kā vīrieti ( tāpat kā tēti ) un mammu - kā sievieti. Viņš
jūt, ka vecākus saista īpašas attiecības, un arī pats vēlas tikt pie
tādas pašas mīlestības.
Ja piecu gadu vecumā zēns negrib
apprecēt mammu un meitenīte negrib kļūt par tēta sievu, tad 20 gadu
vecumā neviens no viņiem abiem nepratīs mīlēt citu cilvēku un nodibināt
ģimeni. Bērna pirmās erotiskās jūtas ir virzītas uz tēvu vai māti - uz
to, kurš pārstāv pretējo dzimumu - mazais sāk izprast dzimumu
atšķirības un mīlestības jaukumu. Viņš izjūt greizsirdību pret sava
dzimuma vecāku (Freids to nosauca par Edipa un Elektras kompleksu),
tāpēc puisēns saka: „Kad tētis nomirs...."Meitenīte grūž mammu projām
no tēta un ierāpjas viņam klēpī. Tomēr vienlaikus sava dzimuma vecākā
bērns saskata garīgi sev ļoti tuvu, ārkārtīgi līdzīgu un mīļu būtni, no
kuras ņemt piemēru, kā pareizi jāizturas sievietei vai attiecīgi
vīrietim. Mīlestība uzvar. Cilvēks mācās mīlēt. Vēlāk, būdams
pieaudzis, dēls jūtas pret māti pārnes uz sievu, meita jūtas pret tēvu
- uz vīru.
Edipa un Elektras komplekss ir normāls
etaps katra bērna attīstībā. Problēmas un slimības sākas tad, kad
cilvēks nepāraug šo kompleksu, bet saglabā to sevī līdz 20, 30 un vēl
vairāk gadiem. Vīrietim jau 40, bet viņš joprojām ir iestrēdzis piecu
gadu vecumā, joprojām nav pārnesis uz citu sievieti pret māti izjustās
jūtas un joprojām viņas dēļ ir greizsirdīgs uz tēvu. Tāpēc, nonācis
hipnozē, viņš sacer stāstu par to, ko neapzināti vēlējies piedzīvot
agrā bērnībā. Kaut gan šim pacientam ir divas augstākās izglītības,
tomēr, vērtējot pēc psihiskās attīstības līmeņa un emocionālajām
reakcijām, tas joprojām ir mazs bērns. Lūk analoģija: cilvēka embrijam
starp sirds kambariem bieži ir atvere - Botalova vads. Līdz
piedzimšanas brīdim tai jābūt aizaugušai. Ja tas nenotiek, pasaulē nāk
slims mazulis, kam nepieciešama operācija.
Zemapziņa ir nevis nevajadzīgu krāmu
noliktava, bet gan enerģijas okeāns, un daudziem no mums tur kopš agras
bērnības glabājas atombumbas un nesprāguši sen pagājušu karu šāviņi. Un
tad 30 gadu vecumā kādā klusā, mierīgā un ikdienišķā pēcpusdienā pēkšņi
nogrand sprādziens - visa dzīve aiziet pa gaisu. Apkārtējie un pats
cietušais - vienlaikus arī eksplozijas sarīkotājs - ir šokā. Neviens
netiek gudrs: kāpēc tā gadījās?!
Ja personības pamatos ir iemūrēts
neuzsprādzis bērnības mokošo pārdzīvojumu šāviņš, neko jēdzīgu uz tiem
uzbūvēt nevar. Ir tādas ģimenes, kur abi vecāki pilnībā ir aizņemti
viens ar otru un nekam citam nepievērš uzmanību, arī saviem bērniem ne.
Mamma nemāca meitai, kā ģērbties, kā gatavot ēdienu un koķetēt ar
puikām. Tēvs nejūsminās par meitas sievišķību - par kurpītēm, bantītēm,
matu cirtām - un nesaka: „Pēc gadiem 15 kāds puisis tiks pie lieliskas
sievas!" Meitene mātē redz nevis piemēru, kas jāatdarina, bet
vienaldzīgu un nesasniedzamu ideālu. Tēvs cildina meitenes
vispārcilvēciskās īpašības - piemēram, matemātiskās dotības, bet ne
sievišķīgumu.
Un lūk: meitai jau 35. Precējusies viņa
nav. Toties guvusi panākumus darbā, ir laba programmētāja, kolēģi viņu
ciena. Tēvs sen miris. Māte ir vientuļa, bezpalīdzīga, tai nepieciešama
kopšana - vajadzētu viņu ņemt pie sevis. Bet ko iesākt ar zemapziņā
paslēpto naidu pret māti, kura izstūma meitu no tēva sirds un pat
neiemācīja būt sievietei? Bērnībā ieraktā mīna uzsprāgst: meita pēkšņi
saslimst ar bronhiālo astmu smagā formā. Tagad viņa nekādā gadījumā
nevar māti ņemt pie sevis. Arī strādāt sieviete vairs nespēj - viņai
iesaka aiziet no darba, un priekšā ir pilnīgs strupceļš. Pati ir slima,
māte tāpat, un nu vēl draud vienīgā prieka - darba - zaudēšana.
Neprofesionālis nevar un nedrīkst
analizēt cita cilvēka zemapziņu - tas būtu tas pats, ja jurists operētu
aklo zarnu bez narkozes. Pieņemsim, ka uzradies kāds labvēlis, kurša no
sievietes zemapziņas izvelk dziļi noslēptās jūtas un paziņo: „Mīļā, tu
taču gluži vienkārši ienīsti savu māti. Tu nevari viņai piedot, ka viņa
tev ir atņēmusi sapņu vīrieti un laupījusi tavu sievietes laimi." Vai
vēl trakāk - pavēsta, ka bērnībā viņa ilgojusies pēc dzimumakta ar savu
tēvu. Tālāk iespējami divi varianti.
Veiksmīgākajā gadījumā sieviete
labvēlim nenotic un sašutusi novērsīsies no viņa, lai turpinātu
mocīties ar savām problēmām un slimībām. Otrajā - ļaunākajā - gadījumā
kā zibens spēriens sievieti ķers atziņa: „Jā, es tiešām ienīstu savu
māti. Man nav tiesību dzīvot! Labi bērni nevēlas mātes nāvi!"
Iespējams, ka nekas sliktāks ar cilvēku notikt nevar. No personības
pamatiem ir izvilkts laukā pamatīgs stūrakmens, un viss nams sagrūst.
Šādas atklāsmes ne vien salauž likteņus, bet arī bieži vien noved
cilvēku līdz pašnāvībai.
Jebkuras teorijas patiesumu vēlams
pārbaudīt praksē. Slavenā Freida psihoanalīze - tas nenozīmē tikai
pacietīgi uzklausīt un gudri runāt; vēl jo mazāk tas nozīmē dot
padomus, kā būtu pareizi jāuzvedas un jādomā. Kad mūsu piemērā
aprakstītā sieviete vērsīsies pie psihoanalītiķa, ārsts ar speciāliem
paņēmieniem liks viņai atgriezties bērnībā - tajā vecumā, kad tikusi
traumēta psihe. Bērniem atšķirībā no pieaugušajiem psihe ir ļoti
plastiska un elastīga, un tai viegli var piešķirt iepriekšējo veidolu -
to zina katrs pedagogs. Tāpēc psihoanalīzes laikā ārsts darbojas ar
bērnišķo personības daļu: ar to, kas joprojām spēj mainīties. Visā
psihoanalīzes periodā cilvēki dzīvo it kā divās dimensijās: ārsta
kabinetā viņi ir bērni, aiz tā durvīm - pieaugušie.
Ārsts pacienti sagatavos, lai viņa
spētu uztvert patiesību par sevi - lai šī atklāsme nevis iznīcina, bet
izdziedē. Profesionālis pacietīgi izturēs visu naidu un triecienus,
kuri tā arī nav aizsnieguši sievietes vecākus. Ar ārsta palīdzību
beidzot tika atrisināta problēma, kas tirdījusi viņu visu mūžu. „Mamma
atņēma tēti un neko neiedeva pretī!" Sieviete sapratīs, ka vecākus ar
bērnu ir saistījuši tikai bioloģiskie instinkti, viņi deva savam
mazajam ēst un dzert un nevarēja dot to, kā pašiem trūka, - cilvēcisku
mīlestību. Māte bija ļoti nedroša un nelaimīga sieviete, viņa pati vīra
dēļ bija greizsirdīga uz meitu, tāpēc centās turēt abus tālāk vienu no
otra. Arī tādi cilvēki mēdz būt, nu ko tur lai dara! Tēta dēļ just
greizsirdību pret mammu - tas ir nevis grēks, bet dzīves norma, un
nekāds sods par to nepienākas. Vispār - cilvēks var ienīst tos, kurus
mīl, par to nav jākaunas!
Elektras komplekss ir pārdzīvots. Visas
mokoši apslāpētās jūtas atbrīvojas un atrod vietu apziņā. Tvaiks
izplūst, spiediens krītas. Fiziskās slimības atkāpjas. Sieviete pieaug
līdz saviem reālajiem 35 gadiem. Bērnības problēma ir atrisināta, tāpēc
arī pieauguša cilvēka dzīve tagad iegrozās citādi. Mīļotais darbs
netiek zaudēts, un tagad pietiek naudas, lai mātei noalgotu kopēju.
Sieviete atklāj, ka vīriešu sabiedrība sagādā baudu un kosmētika
izdaiļo. Iespējams, jau pēc gada uzradīsies pastāvīgs mīlnieks vai
laulātais draugs. Tiesa, lai līdz tam nonāktu, ir jānoiet smalks un
sarežģīts ceļš, un tieši tāpēc psihoanalīze ilgst vairākus gadus.
Šeit, iespējams, gribas retoriski
iesaukties: „Un visa tā rezultātā ir radusies ģeniāla domātāja!"
Īstenībā gan psihoanalīzes procesā nekas jauns nerodas, personība tikai
nepārtop. Cilvēks vienkārši kļūst tāds, kādu Dievs un Daba ir viņu
iecerējuši. Bez izkropļojumiem.
Strādādams pie savas teorijas, Freids
bieži teica: „Mans galvenais pacients esmu es pats." Personisko
pieredzi viņš lieliski izmantoja, pētīdams gan libido, gan Edipa
kompleksu. Freida skaistule māte bija izgājusi par sievu pie atraitņa
ar pieaugušiem dēliem; vecākā brāļa dēls bija nākamā psihoanalīzes
pamatlicēja labākais bērnības draugs un rotaļu biedrs. Zigmunds
dievināja apburošo un sievišķīgo māti un juta greizsirdību pret paveco
un - kā viņam šķita - mātes necienīgo tēvu, kurš bija bikls un
piekāpīgs, bez patmīlīguma un godkāres. Starp citu, no Morāvijas uz
Vīni Freidi pārcēlās tāpēc, ka ģimenes galva - tekstilpreču
sīktirgotājs - bankrotēja; turklāt tā bija ne pirmā, ne pēdējā reize.
Dziļi sirdī Zigmunds ilgojās pēc patriarhāla tēva - barga, valdonīga,
varena kā Dievs - pēc tāda, kurš nabadzīgu, sliktā vācu valodā runājošu
ebreju puisēnu spētu nosargāt no visām grūtībām un apvainojumiem. Tāds
visspēcīgs tēvs neuzradās, tāpēc zēnam nācās ķepuroties paša spēkiem.
Skolas gatavības eksāmenā Freidam bija
tikai teicamas atzīmes, turklāt visi pasniedzēji korī jūsmoja par viņa
lielisko, bagāto un pareizo vācu valodu. Jaunietis iestājās
universitātē un ilgi meklēja sev piemērotu tēti - vispirms starp
lektoriem un kuratoriem, pēc tam starp izciliem zinātniekiem. Tikai pēc
daudziem gadiem Freids beidzot saprata, ka spēcīgs tēvs patiesībā viņam
būtu bijis nevis atbalsts, bet gan nospiedoša autoritāte, un ar tādu
viņš nemūžam nebūtu aizsniedzis ne pusi no tām virsotnēm, kuras
iekaroja, būdams neveiksmīga sīktirgotāja dēls.
Arī no tik ilgi gaidītās un sapņos
lolotās laulības dzīves ar Martu nekas sakarīgs nesanāca. Bagātā
sieviete, romantiskas mīlestības mudināta, bija izgājusi par sievu pie
nabadzīga un cildena jaunieša. Pēc visiem žanra likumiem, viņam -
izcīnījušam tiesības uz mīlestību - būtu vajadzējis ziedoties sievai un
ģimenei, nevis līst neķītrajos psihes dziļumos, kļūstot par apsmieklu
Vīnes zinātnieku elitei. Neviens jau neprasīja, lai Marta paceltos
intelekta augstumos, saskanīgai ģimenes dzīvei pilnīgi pietiek ar
vienkāršo sievietes gudrību: „Mīļais, tas ir brīnišķīgi, jo to izdarīji
tu, un es bezgala lepojos ar visu, ko tu esi paveicis." Freids jutās
vīlies un sarūgtinājumu izpauda rakstos: „Dzimums - tā ir diagnoze."
Viņa namam bija lieliska saimniece, sešiem bērniem - godājamā māte, bet
vīram trūka draudzenes. Klīda baumas, ka Freids esot meklējis izpratni
un atbalstu pie sievas jaunākās māsas, kura palīdzēja viņam darbā.
Baumas palika tikai baumas: atšķirībā no dažiem citiem slaveniem
psihoanalītiķiem, Freids plašai publikai uzticēja gan savu iekšējo
pasauli, gan sapņus, tomēr personisko dzīvi paturēja noslēpumā.
Tomēr Freidam kolosāli paveicās -
jaunākā un mīļākā meita Anna kļuva par viņa darba turpinātāju, turklāt
pati ielika pamatus bērnu psihoanalīzei. Tētis strādāja ar
pieaugušajiem un sūtīja pie Annas savu pacientu bērnus, kuriem arī bija
nepieciešama ārsta palīdzība. Freida mūžs ir lielisks piemērs tam, ko
gudrs cilvēks spēj sasniegt un izveidot no saviem kompleksiem un
problēmām. Un vēl šis mūžs apliecina psihoanalīzes noderīgumu. Dzīves
gaitā Freids pārvarēja bezgala daudz kompleksu: no neticības savam
saprātam līdz paniskām bailēm nokavēt. Viņš mēdza ierasties stacijā
divas stundas pirms vilciena atnākšanas, lai tas netīšām neaizbrauktu
bez viņa.
Gadiem ilgi Freids pacietīgi klausījās
augstprātīgos fiziologa Flisa sprediķus - šis nelga gados vecāko draugu
neturēja nekādā vērtē. Arī pats Freids karjeras sākumposmā nebija
augstās domās par sevi. 1897. gadā aizbraucis atvaļinājumā uz Itāliju,
viņš netika tālāk par Perudžas pilsētu, jo tieši tur karavadonis
Hanibāls savulaik sakāva romiešus un pēc tam 15 gadus valdīja pār
Itāliju. Freids nejutās spējīgs cīnīties! Viņš taču nebija nekāds
Hanibāls! Steigšus jābēg no sakāves! Toreiz viņš atgriezās mājās, bet
pēc tam tā saniknojās uz sevi, ka ienira psihoanalīzes dzīlēs un tai
pašā gadā atklāja Edipa kompleksu.
Pēc pieciem gadiem, par saviem darbiem
psihoanalīzē saņēmis profesora grādu, viņš kopā ar draugiem ceļoja pa
visu Itāliju, atbraukdams uz staciju tikai pāris minūtes pirms vilciena
atiešanas. „Lai saņemtu vietu vagonā, laika pietika." Viņš bija
nostaigājis ceļu, kas ir pa spēkam tikai nedaudziem: no" es nokavēšu un
palikšu viens" līdz" bez manis vilciens neaizies." Viņš nodzīvoja
pietiekami ilgi, lai izbaudītu saldos augļus, kurus nesa absolūtā
uzvara pār zinātnes pasauli.
Būdams kaislīgs smēķētājs, viņš saslima
ar balsenes vēzi, bet tik un tā vēl 15 gadus pilnā sparā kūpināja
smēķus, reizi pa reizei atkārtodams ārstniecības kursus. 1939. gadā
viņš bija spiests pamest mīļoto Austriju un pārcelties uz Londonu -
šajā drūmajā pavasarī Vīni ieņēma vācieši..... Tā vien šķiet, ka
gudrais sirmgalvis gluži vienkārši bija izlēmis: diezgan karu, diezgan
pasaules slavas, laiks doties prom.....
Daži atgadījumi no Zigmunda Freida dzīves.
Reiz vēstulē draugam Freids gribēja izklāstīt savu galveno atklājumu
- to, kāda nozīme ir zemapziņā apspiestai seksualitātei. Pēkšņi labā
roka atteicās darboties. Sākumā viņš nosprieda, ka tā varētu būt
paralīze, taču pēc tam izanalizēja situāciju un saprata: paša atklājums
bija izbiedējis tiktāl, ka viņš nespēja to uzrakstīt. Šīs bailes
izraisīja paralīzi, kas pārgāja, tikko bija izprasts cēlonis, un
vēstule tomēr tika uzrakstīta līdz galam. Jā - ja jau Freidu pašu viņa
teorija iespaidoja tik spēcīgi, ko tad gaidīt no ierindas pilsoņiem???
Tieši Freids atklāja šķietamo pārsacīšanās nozīmi,
kad no zemapziņas nevilšus izlec tas, ko mēs visiem spēkiem cenšamies
noslēpt. Viena no zinātnieka cienītājām kļūdas pēc vēstulē bija viņu
nosaukusi sava laulātā drauga vārdā. Freids neliedza sev to prieku
atbildes sūtījumā kārtīgi izanalizēt nejaušo misēkli. Viņš paskaidroja,
ka sievietes aizraušanās ar psihoanalīzi nav nekas cits kā dzīvē
neīstenotas dzimumdziņas pārnešana un vēlme ieraudzīt Freidu sava
partnera lomā. Vēlāk izrādījās, ka šī kundze patiešām jau vairākus
gadus dzīvo šķirti no vīra un viņai nav pat mīļākā.
Mēs aizmirstam to, ko negribam atcerēties.
Reiz kādā sarunā Freidam tā arī neizdevās atminēties Sinjorelli
uzvārdu. Šis mākslinieks ir gleznas autors par pazudušā dēla tēmu. Tas
notika laikā, kas Freida attiecības ar tēvu bija samezglojušās un
gandrīz pārtrūkušas un viņš neko negribēja dzirdēt par mierizlīgumu.