Jāpriecājas arī par vārdiņu "nē"
Ārste-psihoterapeite Inita Goldšteina akcentē, ka ja gribam, lai bērni mūsos ieklausītos, mums vispirms jāiemācās ieklausīties viņos. Jāspēj atrast brīdi netraucētai sarunai, lai painteresētos, kā mazajam dienā gājis, kā veicies. Kas apbēdinājis un kas iepriecinājis? Runājot ar bērnu būtu labi atrasties viņa acu augstumā, pietupjoties, apsēžoties pretim.
Vārdi domāti, lai mēs spētu aprakstīt savas izjūtas un pateikt savas domas. Ne velti bērns pirmos vārdiņus sāk runāt, kad jau kaut ko spēj un viņam tik būtiski ir vārdiņi - Es pats! Es gribu! Svarīgi iemācīties ne tikai pateikt jā un piekrist, bet izrunāšanās arī ir veids, kā pateikt nē. Paši pirmie, kam šis vārdiņš būs jādzird ir vecāki. Par to jāpriecājas tāpat kā par jā, par mamma un tētis, jo tas parāda, ka mūsu bērns aug par personību.
Psihoterapeite ir dzirdējusi mammas, kuras stāsta: "Viņš tik smuki teica mamma, bet tagad viņš vairs nesaka..." Pieliecas pie bērna un saka: "saki mamma!" un bērns smaidot atbild: "tētis". Mamma pārdzīvo. Bet mīļās mammas - mums taču ir jāļauj bērnam teikt to, ko viņš saka. Citādi sanāk, ka mamma ir gatava nevis ieklausīties savā bērnā, bet tikai grib dzirdēt to, ko viņa grib dzirdēt.
Tas, ka pazīstam savus bērnus, ļauj viņus arī vieglāk vadīt - palīdzēt, kur viņiem ir grūtības, samīļot, kad viņi ir bēdīgi un tml. Vecākos, kuri ir par savu bērnu, bērns arī labprātāk ieklausīsies. Grūtības rodas tad, ja vecāki grib bērnus nevis vadīt, bet valdīt pār viņiem. Tas automātiski izsauks pretestību un niķus.
Paldies!