Foto: Shutterstock.com
Kas jāzina par noteikumiem attiecībā uz ziemas riepām Latvijā?
Atkārtošana – zināšanu māte, tādēļ lieku reizi atgādinājums par nosacījumiem Latvijā. Latvija ir viena no nedaudzajām ES valstīm, kurā ziemas riepas jālieto saskaņā ar likumu. Un tām ir jābūt uzliktām ne atkarībā no laikapstākļiem, bet gan noteiktā laika periodā. Ziemas riepas jāuzliek visiem auto, kas piedalās ceļu satiksmē. Tām ir jābūt uzliktām obligāti no 1. decembra līdz 1. martam. Kā arī – ziemas riepas protektora dziļumam ir jābūt vismaz 4 mm, bet – jo dziļāks, jo labāk. Kā arī – neviens godīgs serviss neieteiks sākt ziemas sezonu, ja ziemas riepas protektora dziļums jau būs vien atļautie 4 mm, jo ziemas riepas turpinās dilt, protektora dziļums samazināsies un braukšana kļūs bīstama.
Starp citu – teorētiski ziemas riepas drīkst būt uzliktas visu cauru gadu, taču tas nav ekonomiski izdevīgi, jo ziemas riepas siltā laikā dilst daudz ātrāk nekā vasaras riepas. Ziemas riepas ar radzēm drīkst lietot tikai ziemas sezonā, tās drīkst būt uzliktas no 1. oktobra līdz 1. maijam.
Populārākās auto nedienas ziemā
1. Iestigšana. Iestigt var arī uz līdzenas vietas, atliek vien sniegam sakrāties biezākā slānī uz ledus vai piebraukta sniega kārtiņas! Labas ziemas riepas ir labākā prevencija, lai novērstu šādas situācijas. Citos gadījumos lieti noder palīgrīki – ja velkošās ziemas riepas ir iestigušas un spolē uz vietas, var mēģināt kaisīt apakšā smiltis, pelnus, palikt zarus vai kādu citu materiālu, kas varētu uzlabot saķeri un ļaut auto izkulties no ķezas.
2. Auto nelec. Katra autovadītāja ļaunākais murgs – pamosties aukstā rītā un secināt, ka mīļais autiņš ir iemidzis ziemas miegā un nelec ne lūdzams. Iemesli tam var būt dažādi – no problēmām ar starteri līdz pat banāli aizsērējušam degvielas filtram. Labākie prevencijas pasākumi – vienmēr turēt pa rokai piepīpēšanas kabeļus, kā arī – nopietni izturēties pret auto veselību ikdienā, lai tumšos sniega rītos par to vairs nebūtu jādomā.
3. Aizsaluši logi. Diezin vai atradīsies kaut viens autovadītājs, kurš būtu sajūsmā par automašīnas logu kasīšanu. Lai maksimāli samazinātu šai kaitinošajai nodarbei veltāmo laiku, ieteicams bruņoties ar piemērotiem rīkiem, kā arī – laikus padomāt par to, kādā stāvoklī automašīna tiek atstāta. Sniega un ledus kasīšanu nekādā gadījumā nevajadzētu veikt ar nepiemērotiem rīkiem, jo tā var neatgriezeniski saskrāpēt gan stiklu, gan virsbūvi. Tādēļ ziemā labāk pašu auto tikai noslaucīt, bet noteikti nekasīt. Savukārt vējstiklam ieteicams iegādāties uz magnētiem stiprināmu pārklāju, kas pasargās no nokrišņiem un ļaus ietaupīt laiku un pūles pirms došanās ceļā!
4. Slīd riepas. Automašīnas ir jauki četrkājaini zvēriņi, kuriem ziemā var slīdēt kājiņas. Un tas nav nedz droši, nedz patīkami. Lai novērstu iespēju, ka ziemas riepas varētu slīdēt, pirmkārt, svarīgi izvēlēties labas ziemas riepas. Labas ziemas riepas ir ar pietiekamu protektora dziļumu, kā arī ar tādu protektora rakstu, kas ir pietiekami dziļš un plats, lai izstumtu sniegu un lieko mitrumu un saglabātu stabilu saķeri ar ceļu.
5. Auto nonācis kupenā. Ne vienmēr automašīna iet pie kupenām, reizēm kupenas iet pie auto, ja ceļu tīrītājs ir bijis nevērīgs un sastūmis krāvumu tieši tur, kur kāds stāv. Kā tikt ārā no šādas nevietā sastumtas kupenas? Vienkāršākais noteikti būs klasiskais paņēmiens – ņemt rokās sniega lāpstu un atbrīvot sev ceļu. Tiesa, galvenais priekšnoteikums – lai lāpsta būtu pa rokai!