Ir daudzi nostāsti par to, kā badainajos padomju laikos, kad nekā nekur nebija, rezerves daļu trūkuma dēļ motociklu īpašnieki lika savos mocīšos koka virzuļus.
Ir daudzi nostāsti par to, kā badainajos padomju laikos, kad nekā nekur nebija, rezerves daļu trūkuma dēļ motociklu īpašnieki lika savos mocīšos koka virzuļus.
Leģenda vēsta, ka tika izmantotas cietās koka sugas- ozols, osis un tādā garā. Detaļa tika virpota tā, lai to nāktos iemuģīt ar kuvaldu- ar plusu. Pēc tam tika uzmaisīts maisījums no kaustiskās sodas, kreozota (tāds draņķis ar ko piesūcināja dzelzceļa gulšņus) un hlorkaļķis. Virzulis tika iemērkts dotajā šķidrumā un tika karsēts ūdens peldē trīs diennaktis- līdzīgi, kā virtuvē gatavojot tortes krēmu. Smirdoņa esot bijusi tāda, ka divas reizes ieelpo un nosprāgsti. Tie, kuri neuzmanīgi esot ierāvuši šito plaušās, esot vēmuši žulti un sūdus, un visu atlikušo mūžu priecājušies par dzīvi, neskatoties uz likteņa triecieniem.
Teorētiskā puse- 100 grādu temperatūrā kreozots kļūst šķidrs, kā petroleja, un var iekļūt dziļi koksnes slāņos. Sārms saēd virsējos slāņus. Hlors stājas reakcijā ar ogļūdeņražiem. Rezultātā virsējie virzuļa slāņi iegūst īpašu cietumu un nedegošas īpašības- varētu notikt celulozes polimerizācijas procesi un veidoties kaut kas krietni cietāks un karstumizturīgāks par celulozi. Ja papīrs uzliesmo 120 grādos, tad polivinils paliek cietāks (kristalizējas). Rupjā tuvinājumā- polivinilhlorīds nedaudz atgādina hlorētas celulozes molekulu. . Tāds gultnis teorētiski varētu strādāt mazas jaudas zemu apgriezienu dzinējos. Leģenda vēsta, ka smagajos pēckara gados, kad tauta bijusi spiesta izgudrot visādus fantastiskus brīnumus, šādi pasākumi esot bijuši veiksmīgi.
Leģendas ir leģendas, bet atradās talantīgo cilvēku zemē Krievijā pāris čaļi, kuri nolēma izmēģināt praksē uztaisīt un izmēģināt, kā darbojas koka virzulis- gan bez kreozota ķīmijas. Bet jaatceras, ka uzliesmošanas momentā degkamerā ir ap 1400 grādu. Pie šīs temperatūras lielās molekulas vienkārši sadalās reizinātājos.
Krievu čaļu eksperimentā ir redzams, ka vienkārši tika izsista šķiedra un dzinējs darbojās burtiski sekundes. Viņi gan ir nolēmuši turpināt eksperimentus ar virzuli, kuriem šķiedra būs šķērseniski, bet apšauba, vai tas varētu daudz mainīt.
Īstenībā tas bija nevis detaļu trūkuma dēļ, bet gan tāpēc, ka JAWA rūpnīcā čehi ieriebdami krieviem, dažiem močiem ielika koka virzuļus. Rezultātā, protams, cieta tikai un vienīgi lietotājs, jo padomijas laikā tāds jēdziens kā "garantija" bija tikai formalitāte. Man viens paziņa stāstīja, ka čoms nopirka jaunu javiņu, bet motors kaut kā diezgan štruntīgi strādājis. Šis nospriedis, ka tas tāpēc, ka nav vēl lāgā iebraukts. Iebraukšanas process beidzies gana drīz, pēc pāris iedarbināšanas reizēm, kad motoru vairs nemaz nevarēja iedarbināt. Ajauca to vaļā un atklāja koka puļķus virzuļu vietā, kas nu jau bija apskādējuši arī cilindrus. Nācās pašam pirkt jaunus virzuļus un cilindrus, jo veikalā viņu pasūtīja 3000 mājas tālāk.
Par koka virzuliem ir patiesiba, viens attals radinieks bija IZ-49 nopircis ar tadu fiichu, pat atbraucis lidz majam , bet otra rita gan vairs nav varejis iedarbinat.Velak sadabuja pareizo virzuli un nobrauca ilgus gadus . Pec Pragas Pavasara apspieshanas (1968.g.) tika dzirdets ,ka dazam labam gadijies nopirkt Javu ar ,,cehu sveicienu,, ,kadu viltigu defektu.Pat motora vaka iekshpuse bijis ieskrapets ,,hu* poedesh,ivan,,
Teikshu ka var gan. Jauniba 6nieci javinu ar koka virzuliem pardevu, aizgaja uz ura
Būtībā var tikai jaskatās kā ir izvietotas koka šķiedras lai neizsitu caurumus.
Redzējis neesmu, dzirdēju gan, ka esot likti (apstrādāti kaut kādā veidā) cietkoku virzuļi gan motocikliem, gan auto. Tikai virsmā esot kaut kāda metāla plāksne iestrādāta bijusi. Un gredzeni cita izmēra.