Labdien! Kā es jau iepriekšējā rakstā sacīju, ka nākamais raksts būs par Toyotas dzinējiem. Šajā rakstā gribu likt uzsvaru uz 1jz / 2jz , kas ir M sēriju aizstājējs. Tāpēc apskatīsim arī to.
Toyota dzinēju apskate.7
50
0
Kā ievadā minēju, lai mēs varētu apskatīt JZ dzinēju sēriju, mums vispirms ir jāapskata M sērijas dzinējs, jo JZ ir M aizvietotājs.
M dzinēji ir Toyotas produkcija. Tie tika ražoti no 1960. gada līdz 1990. gadam. Visiem M sērijas variantiem ir 6 cilindri, kas izkārtoti vienā rindā. M sērija ir dzimusi ar OHC sadales vārpstas novietojumu. Tas nozīmē, ka sākotnēji sadales vārspta tika iemontēta virs cilindru galvas. Starp citu, to darbināja ķēde, nevis siksna. Vēlākajos gados OHC sistēmu aizvietoja ar DOHC sistēmu, tas nozīmē, ka virs cilindru galvas tika iemontētas divas sadales vārpstas, viena no tām regulēja ieplūdes vārstus, otra regulēja izplūdes vārstus. Un kā mēs, cerams, zinām, lai motors darbotos vārsti nepieciešami, lai notiktu gāzu apmaiņa. DOHC sistēma tika ieviesta tikai pēc 1980. gada un, starp citu, to darbināja jau siksna, nevis ķēde. Visos šajos M sērijas dzinējos tika izmantots čuguna bloks ar alumīnija cilindru galvu. Šie M sērijas dzinēji bija prestižākais Toyotas ražojums veselus 30 gadus.
M sērijas dzinēji kopā ir kādi 11 varianti. Lai neiznāktu garš palags vairāku desmitu lapu garumā, gribu apskatīt šeit tikai svarīgākos. Un svarīgākie (kā arī visjaudīgākie) ir 7M-GE un 7M-GTE.
7M-GE dzinējs ir 3.0 benzīns. Šim dzinējam uz katru cilindru ir 4 vārsti un DOHC sistēma. Divas sadales vārpstas viena regulē izplūdes vārstus, otra ieplūdes.
7M-GE dzinējs tika izmantots arī trešajai paaudzei Toyota Supra (Mk 3)
Un kā otrs vissvarīgākais no šīs M sērijas ir 7M-GTE. Šis dzinējs bija vislabākais Toyotas veikums, kad to aizvietoja ar 1JZ-GTE dzinēju un 7M-GTE zaudēja savu popularitāti. Neskatoties uz to, ka šim dzinējam slava izbeidzās, tam bija divas paralēlās turbīnas. Pie 5600 apgriezieniem, tas spēj sasniegt 232 zs. Šim dzinējam ir arī sporta modifikācija, kura spēj sasniegt 267 zs pie 4400 apgriezieniem. Modifikācija ietilpst savādāka turbīna un garāks ( lielāks )interkūleris. Zināms, ka viens no jaudas ietekmējošajiem faktoriem ir gaisa blīvums. Samazinot gaisa t° palielinās gaisa blīvums. Un interkūlers darbojas kā dzesētājs. Un vēl citas modifikācijas.
Reklāma
Un sporta 7M-GTE dzinēju pagodināja Toyota Supra turbo A. Ar šo dzinēju Supra bija ātrākā tā laika sporta mašīna.
Bet tad kad slavas zvaigzne norietēja, pie apvāršņa parādijās 1JZ dzinējs. Sākās jauna ēra. JZ sērija aizvietoja M sēriju. Arī JZ sērijas dzinējiem bija 6 cilindri izkārtoti vienā rindā. DOHC sistēma ar 24 vārstiem.
Kad 1990 gadā pārstāja ražot M sērijas dzinējus, tapa 1JZ dzinējs. To ražoja līdz pat 2007. gadam.
Lai saprastu šķietami vienādu dzinēju atšķirības, es jums pastāstīšu par Audi 100 c4 un A6 C4. Abiem ir motori 2.5 TDI. Audi 100 c4 ir 116 zs bet A6 c4 ir 140 zs. Atšķirība? A6 c4 ir kaltie virzuļi, savādākas sprauslas, sūknis savādāks. Tas arī rada šo atšķirību.
Ja mēs skatamies uz 1jz tad tam ir 86 mm cilindra urbums un 71.5 mm virzuļa gājiens (No amp uz zmp). Vēlāk redzēsim priekš kam šie skaitļi vispār ir jāpiemin.
Nākamais JZ saimē ir 1jz-GE
Pagaidām šim arī nebija turbīnas.
1jz-GE dalījās 2 daļās. Ražojumam līdz 1995 gadam dzinējs spēj attīstīt 169 zs pie 6000 apgriezieniem
Taču pēc 1995 gada ražojums spēja attīstīt 199 zs pie 6000 apgriezieniem. Šī 1jz-GE versija bija tikai automātiem.
Nākamā JZ versija 1JZ-GTE nāca jau ar divām turbīnām un pie 6200 apgriezieniem spēj attīstīt 276 zs. Šī versija ir ļoti līdzīga 7M-GTE dzinējam, tikai atšķirība tāda, ka 7M-GTE bija problēmas ar cilindru galvu. Šī dzinēja versija ir jaudīgāka.
Apskatīsim arī 1JZ-FSE dzinēju, kas ir unikāls. Toyota to iepazīstināja ar pasauli aptuveni ap 2000šajiem gadiem. Šim dzinējam tika izmantotas benzīna sprauslas (kas vairs nav retums mūsdienās arī benzīniem)
Reklāma
Vēlāk sāka ražot arī 2jz dzinējus. Principā 2jz dzinēji ir tādi paši. Atšķirība starp 1jz un 2jz ir tāda, ka 2jz ir "square" dzinējs. Tagad jāliek lietā skaitļi, kurus augstāk apskatījām.
Ja 1jz dzinējam ir 86 mm cilindra urbums, tad arī 2jz ir 86 mm cilindra urbums. Ja 1jz ir 71.5 mm virzuļa gājiens, tad 2jz šis skaitlis ir augstāks un palielināts uz 86 mm virzuļa gājiens. Tas arī nozīmē "square" jeb kvadrāta dzinējs, kad šie divi mēri ir vienāda lieluma.
2jz-GTE dzinējs tika ražots ar domu pārspēt Nissan Skyline RB26DETT dzinēju , kas tika izmantots leģendārajā Skyline. Kuram, starp citu, arī ir divas turbīnas un 6 cilindri, kuri ir izkārtoti rindā.
Otra atšķirība starp šiem dzinējiem ir tāda, ka 1jz ir ar 2.5 benzīnu, bet 2jz ir ar 3.0 benzīnu
Un trešā atšķirība ir 1jz ir paralēlā turbīnas ( kad abas reizē sāk darboties), bet 2jz ir sekvenciālās turbīnas set-ups ( kad iegriežas viena un pēc tam otra)
Tieši tāpat kā 1jz-FSE ir arī 2jz-FSE, kuri arī principā ir vienādi, tikai 2JZ-FSE ir jaudīgāks un lielāks.
Fakts paliek fakts, visi šajā rakstā nosauktie dzinēji sver tuvu un pat pāri 200 kg.
Kurš tad no šiem dzinējiem ir labāks?
Es teiktu, ka abi dzinēji ir spēcīgi. Visas traki tūningotās Supras ar 1000+ zirgspēkiem pārsvarā ir 2jz-GTE dzinējiem.
Ārzemēs, ja tu gribi būt krutais on a budget jāņem būtu 1jz-GTE, jo tas būs lētāks izmaksās. Lai gan, ja plānotu to Latvijā importēt, tad nebūtu starpības ko tu pērc, jo cenas būtu vienādas.
Es dotu 50/50. Manuprāt, katram ir savi + un - kā ļoti labu plusu es redzu 2jz -GTE sekvenciālo turbīnas setupu, jo vienai pašai turbīnai vajag mazāk laika, lai iegrieztos un padotu to otrai, nevis, kad abas reizē iegriežas, jo tam vajadzīgs būtu lielāks laiks. Taču 2jz dārgāks izmaksās un neizklausās tik labi, cik 1jz
Tā kā..viss atkarīgs no jūsu personīgajām vēlmēm un budžeta.