Pēdējā laikā sanācis apzvanīt vairākus desmitus lietotu auto pārdevēju un lai uzzinātu pēc iespējas vairāk par viņu piedāvāto auto man acu priekša bija sekojošs špikeris.
1) Vai saimnieks?
Lielākoties pēc sludinājuma teksta var saprast, bet citreiz pārpircēji diegan viltīgi saraksta to sludinājumu. Personīgi no plačiem vai auto kuri tikko no Vācijas izvairos, jo nevar zināt īsto nobraukumu (ja nav pierādāma servisa vēsture) un arī neko dižu par auto nevar pārdevējs pastāstīt. Šādi auto parasti tiek vesti no citām valstīm, lai Latvijā pārdotu ar pēc iespējas lielāku peļņu.
2) Kādā vizuālā un tehniskā stāvoklī? Vai ir kaut kur rūsa?
Ja ir kāds skrāpējums vai bukte tas ir pilnīgi normāli priekš lietota auto, bet defekti optikā, rūsa arkās vai nesošajā konstrukcijā var sagādāt nepatīkamus pārsteigumus.
Ar japāņu auto vispār jābūt uzmanīgiem, tiem ir tāds niķis ātrāk sāk rūsēt, it īpaši Mazda - pat uz daždus gadus vecas Mazdas var manīt mazus rūsas punktiņus.
Par tehnisko jāuzzin pēc iespējas vairāk, kādā stāvoklī motors un piekare.
3) Kad mainītas siksnas?
Ar šo vairāk domāta tieši zobsiksna, tās maiņa dažādiem auto svārstās no 150 - 300 EUR. Tāpēc, ja ir pierādāms, ka siksna vai ķēde ir mainīta nesen tas ir pluss. Jā, arī motoriem kuriem ir ķēdes tās ir jāmaina pie nobraukuma ap 200 000 vai vairāk tūkstošiem.
4) Kad mainīta eļļa?
Visi kā viens protams zin, ka eļļa un filtri ir jānomaina uzreiz pēc lietota auto iegādes, bet ar šo jautājumu mūs vairak interesē vai tieši pašreiz eļļas līmenis nav zems un vai regulāri tā ir tikusi mainīta. Dīzeļa dzinēji pret eļļas nepietiekamību ir ļoti kaprīzi, to nevajadzētu pieļaut. Var paprasīt vai no motora vai kārbas nekur nav eļļas noplūdes. To īpašnieks var arī nezināt un dažas noplūdes ir redzamas vien paceļot auto uz pacēlāja. Ja ir ēļļas noplūde, tad vairumā gadījumu tā ir blīves vaina un tas nav nekas traks, bet var gadīties arī nopietnākas lietas.
5) Aprīkojums
Sludinājumā gadās, ka īpašnieks savam auto norāda bagātāku aprīkojumu nekā tas ir patiesībā un pēc iespējas to vajag uzzināt vai tas atbilst patiesībai. Vismaz sev interesējošās opcijas jau nu noteikti jāpārbauda. Auto ar pilnāku aprīkojumu pašam būs patīkamāk braukt, kā arī pēc gadiem vieglāk pārdot.
6) Ziemas/vasaras riepas?
2 komplekti ar riepām ir ļoti labi, tāpēc jāuzzin vai esošajām jau uz auto riepām/diskiem komplektā nāk vēl kāds pārītis. Lietotas vai jaunas riepas tomēr arī maksā naudu un īpaši vēl ja diski ir R17 vai R18.
7) Sista vai krāsota?
Saimnieks pats var nezināt, ka auto kādreiz ir bijis avārijā vai iepriekšējais īpašnieks tam kādu detaļu ir krāsojis, bet tomēr svarīgi ir to pajautāt un jau pie apskates pašam pārbaudīt. Pārkrāsots bamperis vai nokrāsota švīka uz durvīm ir sīkums vairāk jāprievērš uzmanība vai ir ņemots nost kapots vai nav krāsots neprofesionāli. Ja auto ir sists un pārkrāsots tur var slēpties vairāki zemūdens akmeņi un arī ar pārdošanu pēc tam būs grūtāk.
8) Cik atslēgu komplekti?
Ja 2 oriģinālās atslēgas, tad ok, ja ir 2 atslēgas +1 servisa tad vispār eleganti. Bet ja ir viena atslēga tas var izraisīt galvassāpes, pieprogrammēt otru atslēgu ar imobilaizeri var dīleri, bet tur cipars būs iespaidīgs un ja tā vienīgā atslēga saplīst vai pazūd tas nu ir lielas ziepes.
9) Cik ilgi Latvijā?
To var un vajag pārbaudīt e.CSDD.lv, tur uzrādās visi dati par TA un pēdējās apskates informācija. Ja auto ir pirkts Latvijā, tad CSDD uzrāda tā īsto nobraukumu un var redzēt vai tas nav tīts. Ja auto ir nesen no ārzemēm, tad par nobraukumu jābūt lielām šaubām, protams, ja to nevar pierādīt ar servisa grāmatiņu.
10) Kāpēc pārdod?
Tā jau itkā nebūtu jūsu darīšana, kāda iemesla dēļ pārdevējs atbrīvojas no sava spēkrata, bet tomēr ja savu auto slavē kā pasaules brīnumu, kāpēc tad pārdod? Vajag ar citu degvielas veidu, ģimenes apstākļu dēļ, pērk jaunāku tas viss ok.Bet jāuzmanās, ja pārdevējs īsti nemāk noformulēt kāpēc tas tiek tirgots vai auto pieder pārdevējam neilgu laiku.
11) Stikli oriģinālie?
Šo var nejautāt pa telefonu, bet pārliecināties dzīvē vai stiklu marķējums sakrīt. Bieži vien pats īpašnieks ja ir pircis lietotu auto nezinās vai visi stikli ir kā no rūpnīcas. Ja mainīti vairāki stikli, tas varētu norādīt uz to, ka auto ir bijis nopietnā avārijā un jāpievērš lielāka uzmanība tieši tam spēkrata sānam.
12) Degviela?
Ja plānots īsi braucieni pa pilsētu un gadā nobraukt ap 10 000 km, tad laibāk izvēlēties benzīna dzinēju, tas būs lētāks uzturēšanā un apkopēs. Ja gribas liela apjoma motoru tad jāskatās uz uzticamiem dīzeļiem vai benzīns/gāze. Ar lietotiem dīžeļa motoriem jābūt īpaši uzmanīgiem, pēc iespējas kārtīgāk jāpārbauda. Gredzenu maiņa, šāles vai sprauslu maiņa/remonts var nozīmēt pat motora maiņu vai remontus vairākos simtos EUR.
Par ja benzīna motors patērēs 9 vai 10 litrus uz 100km, tas iespējams būš labāks ieguldījums nekā nobraukts dīzelis ar patēriņu 6 vai 7 litri uz 100.
Pats apskati vaicu sekojoši:
Vizuālā apskate - aplūkojumu auto virsbūvi, durvis, arkas, meklēju skrāpējumu un buktes. Tas var būt arī pietiekams iemesls, lai patirgotos par cenu. Ja auto jau sācis rūsēt arkās un sliekšņos, tad diez vai vajadzētu tādu ekseplāru iegādāties.
Motortelpa - bez nekādiem instrumentiem var arī noteitk dažādas problēmas, tās pašas eļļas noplūdes var būt viegli pamanāmas, vai kādi nekvalitatīvi veikti remontdarbi. Pievērst vajag uzmanību vai spārnu un kapota skrūes ir skrūvētas, jā tā ir tad tās detaļās ir ņemtas nost vai liktas jaunas un tas jau par kaut ko liecina. Motoram nevajadzētu izdot liekus trokšņus un tam ir jādarbojas vienmērīgi, ja dzirdat netipiskus vai dīvainus tokšnus aizdomājaties vai vēlties labot šo konkrētā auto motoru.
Salons - pārbaudīt vajag VISU, visus logu pacēlājus, kondicionieri, senorus, mūziku, kruīzu pilnīgi visu elektroniku un protams arī pievērt uzmanību sēdekļu un sūres stāvoklim. Ja nobraukums ir mazs, bet stūre un ātrumkārbas pārslēgs ir noplukuši un salons izsēdēts, tas pirmkārt nav forši un otrkārt var liecināt, ka nobraukums ir tīts.
Pēc auto apskates ja viss patīk un liekas, ka ir īstais vajag to dzīt un pārbaudi servisā. Ja auto ir vienkāršāks, tad var pietikt ar pacēlāju jebkurā servisā, ja auto ir modernāks, tad vajag arī pieslēgt pie kompja un nolasīt ķļūdas un pārbaudi veikt vai nu pie oficiālā dīlera vai kādā nopietnā kantorī.
Tā bija mana pieredze un špikeris pēc kura vados lietota auto pirkšanā, noteikti tas nav perfekts, bet ceru, ka kādam tas palīdzēs sava spēkrata iegādē.