Čau spociņi, spocenes un mani mīļie sekotāji !
Šodien es Jums pastāstīšu nedaudz par visiem pazīstamo tramvaju Tatru - T3 !
Novēlu visiem jauku un iespaidu pilnu lasīšanu, kā arī jauku dieniņu !
Čau spociņi, spocenes un mani mīļie sekotāji !
Šodien es Jums pastāstīšu nedaudz par visiem pazīstamo tramvaju Tatru - T3 !
Novēlu visiem jauku un iespaidu pilnu lasīšanu, kā arī jauku dieniņu !
Nedaudz no vēstures.
Tatra T3 ir tramvaju modelis, kuru no 1960.gadiem līdz 1990.gadu beigām ražoja Čehoslovākijas rūpnīcā "Tatra Smichov".
Pavisam tika saražoti aptuveni 13 991 tramvaju vagoni, kā arī 122 piekabes vagoni. Līdz ar to Tatra T3 ir pasaulē visvairāk ražotais tramvajs. Tatra T3 ir nākamais tramvaju modelis aiz, izmantojot amerikāņu PCC sistēmu, konstruētā Tatra T2 tramvaju modeļa.
Ražošana.
Tramvajs Tatra T3 (sākotnējais nosaukums Tatra TIII) tika izstrādāts tāpēc, ka tā priekšgājējam tramvajam Tatra T2 bija pārāk liela masa un tam bija maza ietilpība un nekvalitatīvas ritošās daļas. Pateicoties jaunajam dizainam un kvalitātei šis tramvajs ir kļuvis par sinonīmu vārdam "tramvajs" vārda vistiešākajā nozīmē (tika saražoti vairāk nekā 14 000 tramvaju). Vēl mūsdienās tas ir viens no populārākajiem tramvajiem pasaulē. Savulaik tas bija viens no modernākajiem tramvajiem pasaulē, jo tajā tika izmantota plastmasa un stiklšķiedra.
Tatra T3 ir četrasu tramvajs, kas aizgūts no amerikāņu PCC koncepta. Salīdzinot ar tramvaju Tatra T2 tika veiktas izmaiņas interjerā (mākslīgās ādas sēdekļi, laminātu sāka izmantot vēlāk) un elektrodaļās (jauna veida TR37 rezistors). Šasija palika nemainīga. 90.gados sekoja vairākas veiksmīgas tramvaja rekonstrukcijas un modernizācijas, kā arī dažas neveiksmīgas.
Pēc Prāgas un Brno transporta uzņēmumu mēģinājumiem modernizēt tramvaju Tatra T3, pārveidojot to par Tatra T3R, tramvaju ražotājs ČKD nolēma atsākt tramvaju Tatra T3 ražošanu, ko bija pārtraucis 1989. gadā. Tika uzsākta modernizētās versijas Tatra T3R ražošana, nedaudz vēlāk sāka arī ražot tramvaju Tatra T3RF.
Šim tramvajam var uzstādīt riteņus standarta atstatumā — 1435 mm, kā arī savādākā — 1000 mm. Ir iespējams uzstādīt arī, pēc pasūtītāja vēlmes, citus gabarītus.
Tramvaja Tehniskie Parametri.
Garums (bez sakabes āķa): 14 m Platums: 2,5 m Augstums: 3,05 m Pašmasa: 16 t Pasažieru ietilpība: 100 cilvēki / 95 cilvēki (modifikācija T3SU) Sēdvietas: 23 / 36 (T3SU) Stāvvietas: 87 / 59 (T3SU) Spriegums: 600 V (standarts ar normālu prioritāti) (+ riteņi, — kontaktstieņi), var mainīt atbilstoši pārvadātāja prioritātei (Brno, Ostrava, Košice) Dzinēja jauda: 4 x 40 kW Maksimālais ātrums: 65 km/hPrototips.
90.gados tramvaju Tatra T3 renovāciju uzsāka transporta kompānija "Libereckij". Paralēli tā sauktajai lielajai modeļu T3G un 02T rekonstrukcijai, daudzās transporta kompānijās tramvajiem tika veiktas tikai nelielas izmaiņas, kuras dēvēja par modeļa Tatra T3M radīšanu. Šajos tramvajos tika uzlabots interjers (jauni sēdekļi, neslīdošas grīdas, jauns apgaismojums, u.c.).
Renovācija un Modernizācija.
Tatra T3M — tiristoru ierīces TV1 Tatra
T3G — iekārtas TV8 GTO tiristori (kā jauni) .
Tatra T3R — iekārtas TV8 GTO tiristori, jauns dizains (skaitās kā jauns tramvajs). Tatra T3M.3 (arī Tatra T3T), Tatra T3M.4 — iekārta TV14 ar IGBT tranzistoru. Škoda 01T (arī Tatra T3M.0) — Škoda iekārtas ar IGBT tranzistoru Škoda 02T (arī Tatra T3M.04) — Škoda iekārtas ar IGBT tranzistoru Tatra T3R.E — asinhronās iekārtas TV Europulse Tatra T3R.P (arī Tatra T3P) — aprīkots ar TV Progress iekārtām Tatra K3R-NT (arī Tatra K3R.NT) — aprīkots ar TV Progress iekārtām, izveidoja šarnīrveida tramvaju, apvienojot divas Tatra T3, ar jaunu zemo grīdu vidusdaļā Tatra T3S — TV14 iekārta ar IGBT tranzistoru, jauns dizains Tatra T3Mod — jauns asinhronais aprīkojums EVPÚ Nová Dubnica Tatra T3AS — jauns asinhronais aprīkojums EVPÚ Nová Dubnica, jauns dizains Tatra KT3 — aprīkots ar TV Progress iekārtām, jauns dizains, izveidoja šarnīrveida tramvaju, apvienojot divus Tatra T3 tramvajus, ar jaunu zemo grīdu vidusdaļā
Tramvaju Modifikācijas.
TATRA T3.
Tramvajam Tatra T3 tika izvirzīti lieli izaicinājumi. Tramvajam vajadzēja būt tādai pašai ietilpībai kā priekšgājējam Tatra T2, bet tam bija jābūt vienkāršākam. Lai to sasniegtu tamvaja sienu biezums tika samazināts, bet polsterētie sēdekļi tika nomainīti pret lamināta sēdekļiem. Tramvajs Tatra T3 visvairāk tika piegādāts bijušās Čehoslovākijas pilsētām, it īpaši Prāgai (piegādāja vairāk kā 1000 tramvajus). Tramvajs Tatra T3 tiek modernizēts dažādos veidos, un vēl joprojām pārsvarā pa Čehijas pilsētām brauc tieši tramvajs Tatra T3.
TATRA T3SU.
Tāpat kā tramvaji Tatra T2SU, arī pirmie jaunie Tatra T3SU tramvaji tika piegādāti ar diviem sakabes āķiem un divām durvīm uz vagonu. Vēlāk pec pasūtītāju vēlmes tika piegādāti tramvaji ar trīs durvīm uz vagonu. Laika gaitā vadītāja kabīne tika ar sienu atdalīta no tramvaja salona, tika uzlabota klimata kontrole tramvajā. Kopsummā tika piegādāti aptuveni 11 368 šādu tramvaju, kas ir pasaule lielākais kāda tramvaja modeļa piegādes daudzums. Lielākais trūkums bija tas, ka ražojot šo tramvaju tik ilgi un ļoti daudzos eksemplāros, netika strādāts pie modernāka tramvaja izgatavošanas.
Uz šo brīdi TATRA T3SU Latvijā ir palikušas, ja labi dažās, kuras tika pārtaisītas,
par sliežu mazgātājiem.
TATRA T3SUCS.
1976. gadā lielāka uzmanība tika pievērsta jaunu tramvaju modeļu izgatavošanai. 1980. gadā tika radīts pirmais izņēmums Slovākijas pilsētai Košicei, tie bija divi motorvagona tramvaji. 1985 gadā tika plānots sākt tramvaja Tatra KT8D5 ražošanu, bet tas nenotika, vajadzēja domāt par citu tramvaju. Tālāka Tatra T3 ražošana būtu par dārgu, tāpēc tika importēti atpakaļ Tatra T3SU tramvaji, tie tika no jauna pielāgoti. Atdalītā vadītāja kabīne no salona un trīs durvis palika, izskata ziņā tramvajs ne ar ko neatšķīrās no tramvaja Tatra T3 (atsķīrās tikai dažas detaļas). Tramvaja vagonu sakabināšana noris bez problēmām un daudz kur tiek praktizēta.
TATRA T3D.
VDR pirmie trīs tramvaja Tatra T3 prototipi (motorvagons un piekabināmais vagons) brauca 1963. un 1964. gadā Drēzdenē. Tramvaju izmantošana Drēzdenē bija ierobežota, jo to platums bija 2,5 m, tādēļ šos tramvajus izmantoja tikai Švērīnē un Hemnicā. Šajās pilsētās tramvaji brauca gan kā viens vagons, gan kā vairāki kopā sakabināti vagoni (M+M, M+M+Pv) ka arī minivilcieni ((M+Pv). Iespējas izmantot sakabinātos vagonus radās, tādēļ ka tramvajiem bija tādi paši motori (TE 022) kā motorvagona tramvajam Tatra T3. Tāpat elektroiekārtas bija ļoti līdzīgas, bet pārnesuma skaitlis (Getriebeübersetzung) bija atšķirīgs, tāpēc ātrums bija 55 km/h, nevis 65 km/h. Savukārt pašmasa pieauga, tas arī ļāva sakabināt vagonus.
Paralēli Dienvidslāvijai paredzētajiem tramvajiem, arī VDR domātie tramvaji bija sakabināti vagoni. Tos dēvēja par Tatra B3D un tie bija tādi paši kā Tatra T3D. Šodien vairs tikai Hemnica izmanto šādus tramvajus, tos sauc par Tatra T3D-M (modificēts).
TATRA T3D tramvaji vēl ir apskatāmi Daugavpilī, ja kādam ir interese, stingri iesaku ātrāk aizbraukt, kamēr vēl nav sagriezti metāllūžņos.
TATRA T3YU.
Dienvidslāvijai piegādātie tramvaji no pārējiem atšķīrās ar nedaudz savādāku strāvas noņēmēju — pantogrāfu. Pantogrāfs atradās vai nu uz priekšējā statīva vai uz samazinātā statīva. Tāpat, tāpat kā VDR, tika piegādāti arī sakabināti vagoni. Līdzās divām agrākās Čehoslovākijas pilsētām un vienai Padomju Savienības pilsētai visā Dienvidslāvijā tika piegādāti tramvaju vagoni, kas ir paredzēti šaursliežu sliežu ceļiem.
TATRA T3R.
60.gadu beigās arī Rumānijā bija spiesta iepirkt Tatra tramvajus. Pirmie tramvaji tika piegādāti Rumānijas pilsētai Galati 1967. gadā. Tie atšķīras ar to, ka tiem bija savādākas elektroiekārtas, tie bija paredzēti 750V līdzstrāvas spriegumam. Ņemot vērā to, ka tramvaji nebija piemēroti citu Rumānijas pilsētu sliežu ceļiem, jo tramvaji bija par platu, tie palika tikai Galati pilsētā. Citām Rumānijas pilsētam tos nepiegādāja.
Paldies, ka lasijāt manu rakstu, kā arī par pozitīviem vērtējumiem! Ceru raksts Jums patika un atstāja pozitīvu iespaidu :)
Droši atstājat komentārus, par to kāds varētu būt nākošais raksts :)
Raksts par Jaunajiem Daugavpils Tramvajiem.
Wov sitas bija par fakin tramvaju ?
man nenormali patika tik interesanti lasit bija taisi vel ko tadu
un taas modifikacijas tramvajosa ka par kkadu bentliyu runatu (modifikacijas)
Par rakstu +, bet man liekas, ka + ir uz kontaktstiena un - uz sliedem, citadi katru dienu butu pilnas ielas ar mirusajiem!
Var jau nākamo rakstu par jaunajiem tramvajiem un trolejbusiem! +
Popularitāte valstīs un to ekslotācijas daudzuma valstīs ir divas atšķirīgas lietas.
Varu tev ieteikt vienu lietu. Ja tev nepatīk mani raksti, lūgums tad neskaties viņus un nepievērs uzmanību, tas būs gudrākais ko varēsi izdarīt.
Interesanti bija palasit.Un ieveroju vienu momentu, par + un - ... ,uz ritenjiem padod +, uz stieni - ,tas nav nekas sevishks ,jo ta ir lidzstrava un nekadu ,,likju uz ielam,, nebus ,nejauciet ar mainjstravu.Elementari, padot fazi uz sliedem nemaz nebutu iespejams ,jo turpat zemak jau ir ,,zeme,, un issavienojums garantets, vot tad ,,butu likji uz ielam,, ....
Tieši tā ! Bet tieši priekš tādām lietām ir domātas atļaujas !
Bez augstāko RS / PV amatpersonu atļaujām, nekas arī nebūtu iespējams