Peugeot Vēsture.
1990. gadā Peugeot atzīmēja savas ražotnes 100 gadu jubileju. Taču nosaukums Peugeot parādījās jau ievērojami agrāk: pionieru laikā, kad 1810. gadā tika dibināts pirmais metālapstrādes cehs, tam sekoja darba rīku izgatavošana un velosipēda uzvaras gājiens. Automobilis parādījās 20. gadsimta sākumā. Peugeot kļūst par vienu no auto ražošanas pamatlicējiem un tautas mīluli pateicoties jaunu cilvēku drošajiem braucieniem ar "karietēm bez zirgiem". Sabiedrība iesoļo ātruma laikmetā. Pēc pirmā pasaules kara nu jau nobriedušais auto pāriet modernisma laikā: Peugeot no neliela auto izgatavotāja kļūst par nopietnu ražošanas uzņēmumu. Peugeot turpina iespaidot ar uzvarām sacīkšu braucienos un padara daudzu cilvēku sapni par automašīnas iegādi par realitāti. Taču tad pie debesīm parādās mākoņi. Sākās otrais pasaules karš un iestājas aizliegumu un ierobežojumu laiks. Šajos drūmajos laikos Peugeot sāk nodarboties ar pretestības kustību. Dzimstības bums un pēckara optimisms veicina patēriņa pieaugumu. Šī ir progresa ēra. Peugeot kļūst par vienu no nopietnākajiem auto ražotājiem pasaulē un šīs automašīnas pērk miljoniem cilvēku no visas pasaules. 19. gadsimts - 1904: pionieru laiks 19.gadsimta iezīme bija progress: apgaismības laikmets un Lielā franču revolūcija ienesa būtiskas pārmaiņas sabiedrībā. Vienkāršie pilsoņi kļuva par uzņēmējiem un jaunās pasaules cēlējiem. No laminātmetāla līdz pat auto izgudrošanai Peugeot bija viens no būtiskākajiem līdzdalībniekiem šajā izgudrojumu un jauninājumu laikmetā. Brāļi Pežo (Peugeot) ir nākuši no Francijas Dubsas rajona Montebeljāras melderu ģimenes. 1810. gadā jaunekļi nolēma savās dzirnavās sāk ražot metālu, lai apgādātu vietējo pulksteņu rūpnīcu ar atsperēm. 19.gadsimta sākumā Anglijā tiek izgudrota tvaika mašīna un rati bez zirgiem. Šie jocīgie braucamie līdzinās zirgu ratiem, taču bija neliela atšķirība: tie brauca ar mašīnas palīdzību. No tiem laikiem ir saglabājies jēdziens "zirgspēks", ko vēl šobaltdien izmanto mašīnu jaudas raksturošanai. 1824 - 1882 tiek celtas jaunas Peugeot rūpnīcas un dažādota piedāvātā produkcija: atsperes, darba rīki, korsešu gatavojamās mašīnas, kafijas dzirnaviņas (1840) un šujmašīnas (1867). Ap 1860. gadu dienas gaismu ierauga iekšdedzes motors. Tas darbojas ar gāzes un gaisa sajaukumu, kas uzsprāgst cilindra abos galos un liek virzulim kustēties uz priekšu un atpakaļ. Šī degviela aizdegas ar kvēlojošu aizdedzes sveci (1863 gadā mazā automašīnā izmantotais Lenoir motors).
1876. gadā vācu izgudrotāji atklāj DAIMLER un OTTO četru pārnesumu iekšdedzes motoru. 1882. gadā parādās pirmie velosipēdi, kuru riteņi nav vienādi (1.86 m priekšpusē un 0.40 m aizmugurē). Arī Peugeot ātri sāk velosipēdu ražošanu. 1884. gadā francūzis Delamārs Debuteville (Delamare Deboutteville) izgudro pirmo motora transporta līdzekļa prototipu. 1886. gadā BENZ iepazīstina ar savu trīsriteņu transporta līdzekli, kurš strādā ar benzīna palīdzību un attīsta neticamu ātrumu 15 km/h. Šis bija pirmais īstais automobīlis. Francūzis Levasors (Levassor) ir pirmais Daimler motoru pārstāvis Francijā. Viņš nodrošināja ar šiem motoriem Panhard-Levassor un Peugeot rūpnīcas. 1889. gadā Parīzes Pasaules izstādē lielākā atrakcija ir "Serpollet-Peugeot" trīsriteņu velosipēds. Nākamajā gadā Peugeot sāk izmantot iekšdedzes dzinēju un ražo jau četrratu transporta līdzekli, kas darbojas ar Daimler motoru un benzīnu Automobīlis tiek izmantots, taču velosipēds tomēr paliek par galveno pārvietošanās līdzekli. Peugeot ir lielākais velosipēdu ražotājs un pat piedalās sporta sacensībās: 1891. gadā viens no Peugeot pirmajiem četrriteņu velosipēdiem piedalās Parīzes Brestas sacīkstēs, nobraucot 2100 km 139 stundās. 1892. gadā Peugeot izgatavo 29 "3 tipa" četrriteņu velosipēdus. Unikālais četrriteņu "4 tipa" velosipēds tiek izgatavots Tunēzijas Bei vajadzībām un tiek izgreznots ar tradicionālajām Tunīzijas arabeskām . 1894. gadā franču žurnāla "Petit Journal" korespondents organizē motora mašīnu sacensības. 21 dalībnieku vidū piedalās sešas Peugeot automašīnas. Peugeot un Panhard-Levassor dala pirmās vietas. Nākamajā gadā Peugeot gūst uzvaru Parīze-Bordo-Parīze sacīkstēs, kas ir pirmās autosacīkstes vispār. Vēsturē ir pieminēts, ka Peugeot auto ar iesauku Dzirkstele, jo tai piemita tendence braukt zigzagveidā, pirmo reizi izmantoja brāļu Mišelinu (Michelin) gumijas riteņus. 1896. gadā Armands Pežo (Armand Peugeot) dibina "Peugeot automašīnu savienību" Audinkurtā. Tajā pašā gadā no barona Žuljēna garāžas pazūd viņa auto. Līdz ar to pirmā nozagtā mašīna pasaulē bija Peugeot! 1898. gadā Parīzes prefekts Lepine kungs iedibina pirmos satiksmes noteikumus un ātruma ierobežojumu: 12 km/h.
1899. gadā Džovanni Agnelli (Giovanni Agnelli) dibina Itālijā firmu Fiat. Gadsimtu mijā Peugeot ir kļuvis par lielāko autoražotāju: 1899. gadā Peugeot katalogā ir 15 modeļi, kuriem ir 2 -12 sēdvietas. 1900. 1902: ASV piedzimst Cadillac. gadā tiek saražoti 500 auto un 20 000 velosipēdi. 1903 : Parīzes-Madrides sacīkstes tiek pārtrauktas Bordo pēc negadījuma, kur bojā gāja vairāki vadītāji un skatītāji. Jaunajam autosportam jāgaida vairāki gadi, iekams tas attopas no savas pirmās traģiskās nelaimes. 1905-1918: ātruma laikmets Naivā Eiropa gatavojas Pirmajam Pasaules karam. Gadsimta eiforijas pilnajos gados dominēja jauni tehniski atklājumi: aeroplāns un automobīļi bija pirmajā vietā. 1905 gadā tirgū ienāk pirmais vieglais viena cilindra auto "Bebé" par pieņemamu cenu. 1905 gadā auto tiek aprīkots ar automātisko ieroci un rodas militārais auto. Divi lieliski sacīkšu braucēji Gū (Goux) un Buijo (Bouillot) kļūst par šī sporta līderiem, ar 1905. gada Lion Peugeot 1908 gadā uzvarot Targo Florio sacensības un iegūstot trešo ceturto vietu Francijas Autokluba Grand Prix izcīņā. 1908 gadā Amerikā parādās Ford T-modelis. 1927 gadā ir saražoti jau 15 miljoni šī modeļa, liekot pamatus masveida konveijera produkcijai, ko izveido pēc inženiera Teilora (Taylor) principiem Dažādi ASV autoražotāji apvienojas koncernā General Motors Corporation. 1911 gadā Indianapolē notiek pirmā Grand Prix izcīņa 500 jūdžu distancē. 1913 gadā Peugeot izlaiž jaunu "Bebé", kuras elegantā dizaina autors ir Ettore Bugatti un kura sacīkšu automašīnas un prestižie auto drīzumā kļūst par pasaules standartiem. Tajā pašā gadā dienas gaismu ierauga speciāli sacīkstēm izstrādātais Peugeot, kuram ir 7,6 l motors un kuru vada Buijo. Viņš izcīna Francijas Autokluba Grand Prix balvu Dieppē Puse no 1913.gadā Francijā saražotajām automašīnām ir Peugeot. Šajā periodā Peugeot ir vadošais un lielākais autoražotājs pasaulē. Tajā pašā laikā Peugeot sasniedz jaunu ātruma rekordu - 187 km/h, kur Gū izcīna Grand Prix Indianpolisē Kad sākas Pirmais Pasaules karš, Peugeot ražo arī kara tehniku. Tiek ražoti automātiskie ieroči, lidmašīnu motori, kravas automašīnas vai bumbas. Militārās ražošanas vajadzības vairo fabriku produktivitāti un Peugeot nolemj pārņemt Amerikas konveijersistēmu praksi, nosūtot uz Detroitu savu delegāciju mācīties Teilora metodes. Kad viņi atgriežas, Peugeot cehu ražošanas apjomi pieaug no 3 500 mašīnām 1914.gadā līdz 5 000 auto 1917.gadā. 1914: Lai varētu pārvietot karavīrus uz Marne kaujuām, Parīzē sāk izmantot taksometrus. 1916: Frontē parādās jauna kaujas tehnika: pirmais tanks. 1919-1935: modernisma laiks Pirmais Pasaules karš nozīmē vienas ēra beigas. Centrāleiropas impēriju sabrukums, Krievijas revolūcija un ASV izaugsme skaidri pierāda to, ka 19. gadsimts tiešām ir beidzies. Pirms 30. gadu ekonomiskās krīzes Peugeot paspēja palielināt savus ražošanas apjomus un 20. gados tas ir lielākais autoražotājs pasaulē. 1919: Peugeot pirmskara modelis "Bebé" ir pierādījums tam, ka pēc viegliem un lētiem automobiļiem ir pieprasījums. Peugeot sāk ražot jauno "Quadrilette", auto ar 2 sēdekļiem, trim pārnesumiem, 4 zirgspēkiem, kurš spēj sasniegt līdz 60 km/h. Turpmākajos gados šis kļūst par īpaši populāru, visekonomiskāko divvietīgo auto pasaulē. 1919 Citroën sāk ražot automašīnas pēc konveijera metodes un izveido A-tipa auto, kas ir vienkāršs, uzticams un izturīgs ģimenes auto. Šī modeļa uzdevums ir pievilināt vidusslāņa cilvēkus iegādāties auto. Pirmās autoapkalpes stacijas tiek atklātas pa visu Franciju. Meklējot aizvien jaunas idejas, Peugeot 1920. gadā sāk ražot Peugeot 156. Šis auto ātri sasniedz vairākus ātruma rekordus. 20. gados automašīnu attīstība turpinās. Amerikā tiek izlaisti pirmie superspēcīgie 12 vai 16 cilindru automobīļi, kas tiek izgatavoti pēc pasūtījuma filmu zvaigznēm, gangsteriem un miljonāriem. Šos auto izgatavo leģendārās firmas Packard, Lincoln, Pierece-Arrow un Duesenberg. Anglija rada savus personiskos aristokrātiskos automašīnu modeļus Bentley, Daimler un nepārspējamo Rolls Royce, Itālija izgudro sporta mašīnas Alfa Romeo un Lancia. Francijā "Bebé" radītājs Ettore Bugatti izgatavo automobili "Royale", kas ir unikāls un ko izgatavo tikai trijos eksemplāros. Tajā pašā laikā Francijā tiek iedibināta kredītsistēma, kas par automašīnas īpašnieku ļauj kļūt arī vidusslāņa cilvēkam 1921: Francijā tiek pieņemts Lielceļu kodekss 1923. gadā Peugeot ražošanas apjoms pārsniedz 10 000 robežu. 1923: Notiek pirmās 24 stundu Lemansas autosacensības, kas ātri kļūst par pasaules slavenāko izturības ralliju. Gadu gaitā šajās sacensībās Peugeot vairākkārt sasniedz ievērojamus panākumus un 1993.gadā iegūst pirmās trīs vietas - skat. Peugeot sport. Peugeot sport. 1929. gada Parīzes autošovā tiek izrādīts Peugeot 201 un tiek iedibināta Peugeot tradīcija numurēt savus modeļus ar trīsciparu skaitļiem, kur vidējais vienmēr ir nulle. Visi numuri 101 - 909 ir reģistrēti kā preču zīmes. 1931: 201 priekšējie riteņi ir patstāvīgi. Šo sistēmu ātri pārņēma arī citi autoražotāji un 1939. gadā jau 80% automašīnu ir būvēti uz līdzīgiem principiem. 1933 : Izpūtēji un superdegvielas attīstība pieļauj lielāku elastību un jaudu mazo motoru gadījumā. 1934: Citroën izraisa revolūciju, piedāvājot priekšējo piedziņu, viengabala šasiju un atsevišķu kabīni. Neraugoties uz to Citroën bankrotē un to pārņem Michelin. 1935. gadā Parīzes Autošovā tiek likti pamati nu jau slavenajai sērijai 402, kas Francijā kļūst pazīstama kā "Sochaux līnija".Šis modelis ir luksus versija, tāpat kā divvietīgais modelis un vaļējs sporta auto, kurā ir izmantota elektrosistēma jumta nolaišanai. 20-ajos Itālijā un Vācijā parādījās pirmie ātruma lielceļi. 1936 - 1949: Ierobežojumu laiks
1936 ir juku gads. Spānijā plosās pilsoņu karš, Tautas fronte pārņem varu Francijā un nosaka strādājošajiem algas atvaļinājumus. Hitlers piedalās Berlīnes Olimpiskajās spēlēs un Eiropa kopā ar visu pasauli sper pirmo soli kara un pasaules kārtības izmaiņu virzienā. 1936: Pēc 402 Peugeot sāk ražot 302, tādejādi ieviešot jaunu pieeju automašīnu ražošanā. Šim modelim tiek izstrādātas tikai divas versijas, pieliekot punktu luksus auto pasūtījumu ērai. Tobrīd auto ir kļuvis jau par patēriņa preci. Neraugoties uz to, autotirgotājs Emīls Darlmats (Emile Darl`Mat) izstrādā dizainu lieliskajam 302 sporta modelim, kas piedalās 1937. gada Lemansas rallijā. 1936 : Ferdinand Porsche Vācijā dibina Volkswagen Itālija sāk ražot Fiat 500. Īsi pirms kara sākuma Peugeot iepazīstina ar jaunu, ekonomiskāku modeli 202, kas ir mazāks par 302 versiju. Kara laikā šī modeļa izgatavošana tiek apturēta, taču atsākas tūlīt pēc kara beigām. Sochaux cehs ražo jau 50 000 auto gadā 1940: Francijā sāk darboties ierobežojumi un benzīna motora automašīnas var izmantot tikai sabiedriskās apkalpošanas sfērās. Taču franči ar viņiem piemītošo izdomu izgudro auto ar gāzes motoru un velosipēdu taksometrus.
1941. gadā Peugeot inženieri izgudro VLV - vieglu pilsētas braucamo, jocīgu mazu elektrisku trīsratu riteni, kurš tiek ražots no 1941 - 1945, kopumā tikai 377 gabali. Pēc vācu okupācijas Francijā vairāki Peugeot cehi strādā Vācijas kara rūpniecības labā. Pretestības kustība rīko sabotāžas, bombardējot Sochaux cehu 1943.gada 16.jūlija naktī. 1941: Amerikas armijas vajadzībām tiek radīts Jeep, kas kļūst par ievērojamu sabiedroto spēku simbolu. Pēc Francijas atbrīvošanas pamazām atjaunojas arī ražošana un 1949. gadā iznāk 203. Ar vidēja lieluma motoru automašīnai nav konkurentu un tā kļūst par standartu drošai un ērtai ģimenes automašīnai. 1949 - mūsdienas: Progresa ēra Pēc Eiropas atkopšanās pasaules ekonomika sāk attīstīties neticamā ātrumā. 50. gados ražotājiem jāspēj piemēroties arvien pieaugošajam patērētāju pieprasījumam. Peugeot ar pilnu jaudu piedalās šajos aizraujošajos notikumos. Eiropas valdības iedrošina autoražošanas atdzimšanu, izveidojot izdevīgus apstākļus automašīnu masveida ražošanai. Vairākums autoražotāju turpina modeļu ražošanu pēc pirmskara modeļu parauga vai izstrādā savu produkciju atbilstoši kara laikā izveidotajiem prototipiem. Daži automobīļi kļūs ļoti populāri: Volkswagen Beetle Vācijā, Fiat 500 Itālijā, Morris Minor Lielbritānijā, Renault 4cv un Citroën 2cv Francijā. 1952. gadā Peugeot saražo savu miljono auto. 203 vēl ir firmas pamatmodeleis, taču slepenībā jau tiek izstrādāts arī jauns. 1955. gadā Parīzes autošovā Peugeot izrāda savu jauno auto: 403. Modeļa izteikti modernais dizains pieder itālim Pininfarina, kurš līdzšinējās apaļās Peugeot formas nomainījis pret daudz aerodinamiskākām. Tā sākās sadarbība, kura turpinās līdz pat mūsdienām. Neraugoties uz to visu, 1955. gadā Parīzes autošova lielākais notikums ir Citroën DS, kura dizainu izstrādājis otrs slavens itālis Flamino Bertoni. Pirmās dienas laikā iedvesmotie klienti pasūta 12 000 auto. 403 vaļējais automobīlis Francijā kļūst par luksusa etalonu. Šis pats auto kļūst slavens kaut vai ar to, ka ar to braukā inspektors Columbo, kuru attēlo aktieris Peters Falks (Peter Falk). 1956. gadā lielākās Detroitas autofirmas General Motors, Ford un Crysler kontrolē 96% Amerikas autotirgus. 1957. gadā Peugeot sāk ražot jaunu, vēl modernāku modeli: 404. Šo modeli ražo līdz 1975.gadam un tas kļūst par vienu no sešdesmito un septiņdesmito gadu sākuma simbolu. Kopumā tiek saražots 1 492416 šādi modeļi. 1959. gadā Peugeot izveido 403 dīzeļmotora variantu 1959. gadā Anglija iepazīstina ar miniatūro auto Mini un izjauc tikai lielo automašīnu ražošanas tradīcijas. Šis auto ar ļoti mūsdienīgo dizainu ir populārs vēl šodien. Laiki mainās, satiksme kļūs intensīvāka un auto novietošana pilsētā paliek sarežģītāka. Mazie automobīļi kļūst arvien nepieciešamāki. 1965. gadā Peugeot izstrādā 204 modeli, kas papildina 404. No šī auto ar priekšējo piedziņu tiek gatavots sedans, divvietīgs auto, kabriolets un universālā versija un tam ir vismazākais dīzeļmotors pasaulē. Jauni modeļi seko viens otram un atbilstoši pieaug arī ražošanas apjoms: 1967. gadā ir saražoti jau 4 miljoni Peugeot automašīnu, sākot no preču zīmes izveidošanas. Divus gadus vēlāk šis skaitlis sasniedz jau 5 miljonus. 1968. gadā Peugeot 404 vietā sāk ražot 504 un izveido šim modelim pavisam jaunu virsbūvi, atkal laužot tradīcijas. 504 ir luksus sedans un kabrioleta variants, lieliskas braukšanas īpašības garantē tam panākumus vairākos sacīkšu braucienos. Lieliskie divvietīgie auto un kabrioleti, kuriem dizainu izstrādājis atkal Pinifarina, kļūst par prestiža simboliem. 1969. gadā pēc 204 veiksmīgās karjeras (5 gados pārdoti 1 604 296 auto) Peugeot izveido 204 dvīņumāsu 304, kas pārņem vairākas 204 veiksmes pamatā esošās līnijas. 1972. gadā Peugeot saražo 2 000 000 404 un izrāda Parīzes autošovā visīsāko sedanu pasaulē - 104. 1974. gadā Peugeot un Citroën apvienojas PSA Peugeot Citroën grupā. Tagad Peugeot ir partneris, ar ko turpināt piedzīvojumus. 1982. gadā tiek dibināta Peugeot Adventure Association. Tās uzdevums ir rūpēties par Lion brenda pārmantošanu. Mērķis ir izveidot Peugeot muzeju Sochaux Francijā, kur būtu pārstāvēti visi Peugeot modeļi sākot no firmas dibināšanas un tajā varētu iepazīstināt apmeklētājus ar Peugeot attīstību no paša sākuma līdz mūsdienām. Peugeot F-1 1. februāra pusdienlaikā, Montmelo sacīkšu trasē Barselonā, Prost Peugeot komanda vairāk nekā 300 starptautiskajiem žurnālistiem un viesiem demonstrēja savu 2000.gada F1 superauto - Prost Peugeot AP03.