PSRS autobūve astoņdesmitajos - ko mēs nezinām?28
NAMI-LUAZ Proto
Šis auto neizcēlās ar skaistu dizainu, tomēr bija viens no SUV priekštečiem, jo sevī spēja apvienot komfortu ar augstu pārgājāmību. Interesanti ka mašīnas ārējo virsbūvi veidoja stiklašķiedra, kamēr stiprumu nodrošināja iekšējais metāla karkass. Šo automašīnu uz priekšu dzina ekonomisks motors, kurš ļāva automobilim sasniegt pat 130 km/h. Vai nav slikti?
Tomēr automašīna nepatika Maskavas priekšniekiem, un automašīnas seriāla ražošana tā arī nesākās. Žēl ka ne inžinieri ne priekšnieki nezināja ka 2000. gados šāda tipa automobiļi iegūs lielu popularitāti.
NAMI-0288 Kompakt
Vienīgais kompaktklases auto radīts 80. tajos gados. Automašīna bija veidota tā ka tika sasniegta maksimāla ietilpība un ekonomiskums pie minimāliem izmēriem. Protams neaizmirsīsim par to ka autmašīnai bija savs borta dators kas kontrolēja pneimopiekari. Dzinējs darbojās ar benzīnu un ūdeņradi, pie tam patēriņš sastādīja 5l/100 km. Vēl interesantāks ir fakts ka palielinoties braukšanas ātrumam padotā ūdeņraža un benzīna maisījuma daudzums samazinājās. Līdz ar to jo ātrāk brauc auto jo mazāks ir patēriņš, forši ne?
Tomēr PSRS sabrukums izjauca mašīnas sērijveida ražošanas uzsākšanu.
NAMI Ohta
Minivens izlaists vienā eksemplārā 1987. gadā. Uz to brīdi šis auto pārspēja konkurentus savā klasē ļoti daudzos paramentros, visvairāk ietilpībā un salona transformācijā. Tas varēja būt gan kārtīgs kravas auto, gan ērta atpūtas vieta. Priekšējie krēsli varēja apgriezties par 180°, vidējo rindu arī varēja nolocīt, tādējādi varēja izveidot galdiņu pie kura atpūsties pēc gara ceļa. Pie liela ātruma izbīdījās "spoilers", gluži tāpat kā tagad Masseratti vai Porsche.
Automobilis piedalījās daudzās pasaules autoizstādēs, un deviņdesmitajos, atgriežoties no kādas izstādes to nepārlaida Krievijas Muitas pārbaude. Diezgan muļķīgas beigas ne? Nevienam nav ziņu, kur automobilis atrodas pašlaik.
ZIL 4102
1982. gadā tika radīti divi šādi automobiļi. Šis limuzīns, komforta un jaudas ziņā neatpalika no ārzemju konkurentiem. V8 motors ar tilpumu 7.2 litri un 315 zirgspēku jaudu, automātiskā pārnesumkārba un pakaļējā piedziņa. Patēriņš arī atbilstošs 20l/100km. Limuzīns bija aprīkots ar elektriskiem logu pacēlājiem, audiosistēmu ar 10 skaļruņiem, borta dators un runas sintezators. Tomēr Gorbačovam auto nepatika un projektu slēdza.
Moskvich 2139 Arbat
Priekš tiem gadiem mūsdienīgo dizainu ieguvušais Moskvičš, kurā atrasos vieta pat 7 cilvēkiem, varēja palīdzēt rūpnīcai pārvarēt grūtos laikus. Zem pārsega atradās jaunais perspektīvais 1.8 motors, kuru arī nesāka ražot sērijveidā. Tomēr viss darbs ap šo modeli beidzās līdz ar Moskvich rūpnīcas finansiālajiem traucējumiem 1991. gadā.
Moskvich 2143
Šis ir konceptauto kurš aizsāka prezentēt jauno 2141, un ieguva savu vārdu JAUZA. Autmobilim bija jauna tipa stūre, borta dators elektriskie stiklu pacēlāji un pat unikāla audiosistēma. Tāpat to varētu nosaukt par mašīnu ar muļķīgākajiem logiem, jo atvērt varēja tikai apakšējos logus, kamēr augšējie bija stingri nostiprināti. Kopā tika izveidoti trīs šādi auto
Moskvich 2144 Istra
No visiem konceptauto, radītiem uz 2000 gadu, šis bija visreālākais. Veidots no alumīnija, ar dīzeļmotoru kura patēriņš bija 3l/100 km. Spidometra projekcija uz vējstikla, Naktsredzamība, klimatkontrole, ABS. Un durvis vērās uz augšu kā mūsdienu superauto. Pat neticas ka šis viss tika radīts jau brūkošā PSRS, interesanti kas būtu ja viss izjuktu dažus gadus vēlāk?
VAZ 2702 Poni
Automašīna tika radīta kā mazs darba zirdziņš lai piegādātu dažādas preces(Veļasmašīnas, ledusskapjus utt.), kuras tobrīd tika vadātas ar lielām kravas mašīnām ZIL un GAZ. Interesanti ka šis auto tika darbināts ar Elektromotoru, bet alumīnija korpuss neradīja pietiekami drošu un uzticamu pārvietošanos un tāpēc ražošana netika sākta.
ZIL-118 Jaunība
Šo mikroautobusu radīja ZIL inžinieri brīvajā laikā uz ZIL-111 čaika. Tiem laikiem šis auto, bija ļoti komfortabls un neparasts, kā arī jaudīgs, jo tajā tika uzstādīts 170 ZS jaudīgu motoru URAL. Kad Hrusčovs pirmoreiz ieraudzīja šo auto, viņš bija patīkami pārstegts. Šī auto ražošana bija roku darbs, gada laikā izlaižot tikai dažus modeļus, pēc specpasūtījumiem. Pārsvarā automobiļus izmantoja televīzija un kā ātrās palīdzības auto īpašām personām. No 1963.-1994. gadam rūpnīca izgatavoja 23. šādus automobiļus
MAZ-2000 Perestroika
Šis kravas auto, radīja var teikt revolūciju kravas auto tirgū, inžinieri izstrādes laikā patentēja vairāk nekā 30. izgudrojumus, kurus vēlāk izpirka citi autoražotāji. Lielā debija notika Parīzē 1988. gadā. Auto bija aprīkots ar MAN opozītveida motoru, kurš darbojās kopā ar MAZ 12. pakāpju ātrumkārbu. Automašīna spēja ieskrieties līdz 120 km/h, interesanti ka kabīne stiprinājās pie kravas kastes, savukārt apakšējā daļa grozījās atsevišķi. Neatkarīga pneimopiekare, bremzes aprīkotas ar ABS sistēmu. Jāpiebilst ka šis astoņdesmito gadu kravas auto bija aprīkots ar modernākajām tābrīža tehnoloģijām un bija pat atpakaļskata kamera.
Tomēr arī šis auto cieta neveiksmi PSRS sabrukuma dēļ, tika radīti 2.modeļi viens no tiem joprojām atrodas pie MAZ rūpnīcas, kā eksponāts.