Pievieno rakstu! Seko Draugiem Seko Facebook Seko Twitter
 
0
98

Trīs video par RAF busikiem, trešais video par plašā razošanā nenonākošo busiku.

******

Rīgas autobusu fabrika (saīsināti RAF) bija autobūves rūpnīca Latvijā, kas ražoja mikroautobusus. No sākuma tā atradās Rīgā (1954—1975), pēc tam tai uzbūvēti jauni korpusi Jelgavā, un rūpnīca tika pārcelta uz turieni (1975—1998).

Viena no lielākajām mikroautobusu rūpnīcām bijušajā PSRS, tās produkcija tika eksportēta uz daudzām jaunattīstības valstīm.

1949. gadā Rīgas 2. autoremontrūpnīcā tika izveidota autobusu virsbūvju rūpnīca, kuru 1955. gadā pārsauca par Rīgas eksperimentālo autobusu fabriku, saīsinājumā — RAF.

Pirmais 22 vietīgs autobuss RAF-251 tika izveidots uz kravas automašīnas GAZ-51 bāzes. 1957. gadā Jaunatnes un studentu festivāla Maskavā vajadzībām tika izveidoti daži autobusi RAF-10 "Festivāls", kuru konstrukcija bija radoša pirmo Volkswagen Transporter sēriju adaptācija. 1958. gada 20. novembrī RAF uzsāka šo autobusu sērijveida ražošanu, bet nākamajā gadā to pārtrauca.

No 1958. gada fabrika sāka ražot mikroautobusus RAF-977 "Latvija" (sērijveidā no 1959. gada), izveidotus ar vieglās automašīnas GAZ-21 "Volga" agregātiem. Turpmāk tie tika piedāvāti specializētās, kravas-pasažieru un kravas modifikācijās. Pirmā vientonnīgo kravas mikroautobusu partija RAF-977К tika izgatavota jau 1962. gadā uz modernizētā mikroautobusa 977D bāzes. Ierobežotā RAF ražošanas jauda neļāva sākt to sērijveida ražošanu, un modeli nodeva Erevānas automašīnu rūpnīcai (ErAZ).

1975. gadā Jelgavā darbu uzsāka jaunā fabrika, kur tika plānots saražot 17 tūkstošus mikroautobusu gadā. Šeit sāka ražot 11 vietīgus mikroautobusus RAF-2203 "Latvija" ar GAZ-24 "Volga" agregātiem. Uz šīs bāzes tika izlaistas daudzas modifikācijas, bet somu kompānija Tamro izveidoja reanimācijas automašīnu. 1980. gados izveidoja ekskursiju autovilcienus uz RAF-2203 bāzes, kas kursēja Mežaparkā un Maskavā (Tautas saimniecības sasniegumu izstādē VDNH).

Uz 1990. gadu sākumu modelis RAF-2203 "Latvija" jau bija novecojis, un fabrika gatavoja jaunu modeli. Iesākumā tika piedāvāts sākt ražot jauno modeli RAF M1 Roksana, uzprojektētu sadarbībā ar angļu dizaina uzņēmumu IAD. Bet tālāk par maketu šī iecere netika. Tāds pats liktenis gaidīja arī nākamo projektu, priekšpiedziņas mikroautobusu RAF M2 Stils. Sakarā ar PSRS sabrukumu fabrika nonāca grūtā situācijā.

Produkcijas pieprasījums pamazām samazinājās, un 1997. gadā rūpniecību apstādināja pilnībā. Pēdējie RAF modeļi bija 13 vietīgie maršruta taksometri — RAF-22039 un Maskavas pilsētas pasūtījums automašīna katafalks četru līķu vienlaicīgai nogādāšanai morgā uz vientonnīgas kravas automašīnas RAF-3311 bāzes. Likteņa ironija, bet tieši katafalks bija pēdējā automašīna fabrikas vēsturē. Rūpnīca pārtrauca savu darbu 1998. gadā.

 Autors: es tēvocis Neliels ieskats RAF vēsturē
1.
Attēls no: wroom.ru
 Autors: es tēvocis Neliels ieskats RAF vēsturē
2.
Attēls no: sergalaktion.com

Pievienotie video

1.
2.
3.
0
98
Citi šī autora raksti:
Lasi vēl labākos rakstus:
komentāri [18]

Lai komentētu, Tev jāreģistrējas!

Reģistrēties
vai ienāc ar:
Kārtot komentārus: populārākie | jaunākie | vecākie
Rādīt bildes
Han Solo avatars
Medaļa RainisMedaļa 1/13 kūciņasMedaļa Dienas doma
  Han Solo 30.06.19 10:11
13
0

Biju redzējis, manuprāt, M2 pat pēc šodienas standartiem izskatās mūsdienīgi, nemaz nerunājot par 90tajiem. Domāju, ja savienība nebūtu izjukusi, būtu atkārtojies parastais scenārijs - vai nu izbrāķētu, vai saražotu atkal ar volgas motoriem.

mazais muks avatars
Medaļa TrumpeMedaļa Vilkaču klana biedrsMedaļa Dienas joks
  mazais muks 30.06.19 09:47  
12
0

Bravo ! Paldies ! 

Žel tikai ka pašiem Latviešiem sava vesture neinterese ! 

Grey Wolf avatars
Medaļa Dienas domaMedaļa Dienas domaMedaļa Dienas doma
  Grey Wolf 30.06.19 20:53
8
0

atbildot uz Han Solo komentāru " Piekrītu 100%, kur atslēgas vārds - nav (neb... "

stipri nosacīti,  daži RRR ražojumi bija stipri priekšā Japānu ražojumiem - tas ka nebija kvalitātes- tas jau cits stāsts...  Teiksim Akustiskās kameras- pasaulē savulaik bija tikai divas, nepateikšu kur otra, bet viena RRR - attiecīgi akustiskās sitēmas, varēja uzbūvēt ļoti labas- pat priekš mūsdienām .. S-30/50/75/90 - pēc raksturlielumiem, liela daļa Japānu ražojumi pat tuvu nestāv.. 

rasiks avatars
Medaļa RudzupuķeMedaļa Patīk rakstsMedaļa Redaktors iesaka
  rasiks 02.07.19 09:20
7
0

Atceros ātrās palīdzības, maršruta taksometrus un vēl daudzus pielietojumus. Rafiņi bija ļoti populāri visā padomijā.

Grey Wolf avatars
Medaļa Dienas domaMedaļa Dienas domaMedaļa Dienas doma
  Grey Wolf 30.06.19 20:49
7
0

atbildot uz JavascriptPilots komentāru " Priekš PSRS laika dizains pavisam moder... "

Jātcerās arī ka RAF bija viena no pirmajām pasaulē, kas sēriveidā ražoja mikroautobusus, paša ideja gan tika nozagta no WW, bet WW mikriņus sērjveidā sāka ražot vēlāk .. 

WW, kaut kādā starptautiskā izstādē, bija izlikuši konceptu- vēlāk plaši pazīstamo ww- busiņu.. Latviešu delegācija to bija safočējuši, un ar samērā nelielām, (no dizaina viedokļa) ,izmaiņām palaiduši ražošanā - realitātē pat gadu ātrāk kā WW... tā kā  - intresanti / RAF- 1959 / WW-1960 /

Protams- volgas motors, un tā stipri augstais izvietojums, RAFiņus padarija nestabīlus.. bet pati būtiba- bijām pirmie, kas sāka mikriņus ražot.. 

Han Solo avatars
Medaļa RainisMedaļa 1/13 kūciņasMedaļa Dienas doma
  Han Solo 30.06.19 15:08
7
0

atbildot uz JavascriptPilots komentāru " Priekš PSRS laika dizains pavisam moder... "

Piekrītu 100%, kur atslēgas vārds - nav (nebija un nebūtu) konkurētspējīgi.

Atceros J.Lapinska (slavens audiopirāts, ja kāds nezin) stāstīto par japāņu delegāciju mūsu Radiotehnikā, kur šiem esot uzmākušies ar jautājumu (caur tulku, protams, krieviski) - par cik esam atpalikuši. Uz ko japāņi beigās esot atbildējuši - na vsegda   

JavascriptPilots avatars
Medaļa SpoksMedaļa Bērndārznieks
  JavascriptPilots 30.06.19 14:50  
6
0
Priekš PSRS laika dizains pavisam moderns, nav slikti. Atceros, ka lasīju par šo 90’ sākumā žurnālā. Ja nemaldos, tad Rīgas motormuzejā ir apskatāms viens eksemplārs. Bet uz lietām ir jāskatās reāli, bez sentimenta un jāsaprot, ka tie busiņi - gan saražotie, gan prototipi, pasaules mērogā nekad nebija un nekad nebūtu konkurētspējīgi. Mums ir sentiments vairāk par to, ka bija nosaukums Latvijā un ražoja pie mums, kaut arī tie bija arhaiski atkritumu gabali, kurus bija iespējams realizēt tikai padumjā savienībā, kur nekādas lielās izvēles iespējas pircējiem nebija.
norlatvija avatars
Medaļa RecidīvistsMedaļa RecidīvistsMedaļa Recidīvists
  norlatvija 30.06.19 11:49
6
0

Savam laikam cienīgs izskats!

es tēvocis avatars
Medaļa SensejsMedaļa SuperautorsMedaļa Tēvocis Sems
  es tēvocis 30.06.19 09:48
6
0

atbildot uz mazais muks komentāru " Bravo ! Paldies !  Žel tikai ka p... "

Bēdīgi, bat tā nu tas ir.

 

Grey Wolf avatars
Medaļa Dienas domaMedaļa Dienas domaMedaļa Dienas doma
  Grey Wolf 30.06.19 21:58
4
0

atbildot uz Han Solo komentāru " Ļoti iespējams, ka tumbas arī bija līmenī - ... "

Jau minēju, ka ražošanas kvalitāte, ka visiem psrs ražojumiem, bija slikta..

Krieviem, starp citu tas ir joprojām - pat kosmosa industrijā, var pieskrūvēt detaļas otrādi, vai pielabot ar āmuru - (daži no pēdējo avāriju iemesliem)..

Pārsvarā konstruktori bija ļoti augsti kvalificēti, un visu izstrādāju vislabākajā līmenī ...

Par detaļām - izstrādāja parimeetriem atbilstošam detaļām, ražoja - kā sanāca - raktumlielumi atšķīrās būtiski.. 

Tavējam pastūzima viekārši apakšā izolāciju neuzlika- gan jau paredzēta bija (vismaz nēsmu redzējis bez izolācijas)...

 

Un jā  dārgākā gala tumbas, salīdzināt ar "širpatrebu", ir ļoti nekorekti.. , un ar to modificēšanu - nu tā, eho kamerā pārbaudītu mantu - var jau modificēt, bet diez vai sanāks labāk.. 

Brenciss avatars
Medaļa SpoksMedaļa Sertificēts spoksMedaļa Spoks
  Brenciss 02.07.19 10:16
3
0

  

Black Devil avatars
Medaļa PalaidnisMedaļa Erudīts SpoksMedaļa Transoformeris
  Black Devil 30.06.19 23:13
3
0

Labs raksts!+Tu esi kruts!

SAMSS avatars
Medaļa AutoklikerisMedaļa Vilkaču klana biedrsMedaļa Autoklikeris
  SAMSS 30.06.19 16:24
3
0

  

Tarakāns69 avatars
Medaļa ZebraMedaļa PandaSpēja Mana Latvija!
  Tarakāns69 30.06.19 10:53
3
0

Interesnats.

rasiks avatars
Medaļa RudzupuķeMedaļa Patīk rakstsMedaļa Redaktors iesaka
  rasiks 06.07.19 13:30
2
0

atbildot uz marlboro komentāru " Zirgu tramvaju arī droši vien vēl labi atceri... "

Zirgu tramvaju gan neatceros, bet atceros kā pirmo reizi iebraucu ar vilcienu Rīgas stacijā un tad ar ormani (ar zirgu) braucu uz Pārdaugavu. Tas jau bija kādā 1947. gadā. 

197403 avatars
Medaļa ZeltrocisMedaļa ZeltrocisMedaļa Patīk komentārs
  197403 01.07.19 07:37
2
0

  

Han Solo avatars
Medaļa RainisMedaļa 1/13 kūciņasMedaļa Dienas doma
  Han Solo 30.06.19 21:36
2
0

atbildot uz Grey Wolf komentāru " stipri nosacīti,  daži RRR ražojumi bija... "

Ļoti iespējams, ka tumbas arī bija līmenī - attiecībā cena/kvalitāte varbūt pat ārpus konkurences. Nezinu. Bet viss pārējais diez vai. Divi stāsti - viens ar mani - '90 gadu sākumā nopirku RRR pastūzi - mainīju 2x, jo neskanēja viens kanāls un beigās, kamēr aizbraucu līdz mājai, neskanēja arī nopirktajam. Remontā džeks parādīja iemeslu- viss salikts tik kompakti, ka skārās kontakti klāt apakšas vākam, uz kura pat nebija uzlīmēta izolācija.

Un otrs stāsts - pazīstamā pazīstamais strādāja RRR, bija pats iepircis S90, modificējis un uzlabojis un, kā teica mans paziņa - skanēja labi. Tad nu šie abi bija ieklīduši vienā aparatūras veicī un klausījušies tumbas pa štuku (ap 2000. gadu) - jā, skan labi. Tad nu S90 īpašniekam ienākusi prātā doma, ka viņa tumbas skan labāk un sarunājis ar pārdevēju, ka atvedīs savas tumbas un pastūzi uz veici, lai salīdzinātu. Labi, no problemo. Atveduši, pieslēguši, paklausījušies. Es prasu savam paziņam, nu kā? Šis tā arī atbildēja - kā, kā- aptaisījās pēc pilnas programmas. Es saprotu, ka nav korekti salīdzināt S90 un tumbas pa štuku, vienkārši atstāstīju. Protams, ne vienmēr rietumu prece ir tā labākā, arī krāpjās pat dārgajā galā ar lētajām iekšām un dārgu korpusu, bet tas, ka mēs bijām atpalikuši, fakts. Cits stāsts, ja būtu pieejamas japāņu detaļas, bet nu - bija tā kā bija. Diemžēl.

marlboro avatars
Medaļa DoktorantsMedaļa Reāls pacansMedaļa Spēlmanis
  marlboro 06.07.19 12:10
2
1

atbildot uz rasiks komentāru " Atceros ātrās palīdzības, maršruta taks... "

Zirgu tramvaju arī droši vien vēl labi atceries