18

 100  0

Trīs video par RAF busikiem, trešais video par plašā razošanā nenonākošo busiku.

******

Rīgas autobusu fabrika (saīsināti RAF) bija autobūves rūpnīca Latvijā, kas ražoja mikroautobusus. No sākuma tā atradās Rīgā (1954—1975), pēc tam tai uzbūvēti jauni korpusi Jelgavā, un rūpnīca tika pārcelta uz turieni (1975—1998).

Viena no lielākajām mikroautobusu rūpnīcām bijušajā PSRS, tās produkcija tika eksportēta uz daudzām jaunattīstības valstīm.

1949. gadā Rīgas 2. autoremontrūpnīcā tika izveidota autobusu virsbūvju rūpnīca, kuru 1955. gadā pārsauca par Rīgas eksperimentālo autobusu fabriku, saīsinājumā — RAF.

Pirmais 22 vietīgs autobuss RAF-251 tika izveidots uz kravas automašīnas GAZ-51 bāzes. 1957. gadā Jaunatnes un studentu festivāla Maskavā vajadzībām tika izveidoti daži autobusi RAF-10 "Festivāls", kuru konstrukcija bija radoša pirmo Volkswagen Transporter sēriju adaptācija. 1958. gada 20. novembrī RAF uzsāka šo autobusu sērijveida ražošanu, bet nākamajā gadā to pārtrauca.

No 1958. gada fabrika sāka ražot mikroautobusus RAF-977 "Latvija" (sērijveidā no 1959. gada), izveidotus ar vieglās automašīnas GAZ-21 "Volga" agregātiem. Turpmāk tie tika piedāvāti specializētās, kravas-pasažieru un kravas modifikācijās. Pirmā vientonnīgo kravas mikroautobusu partija RAF-977К tika izgatavota jau 1962. gadā uz modernizētā mikroautobusa 977D bāzes. Ierobežotā RAF ražošanas jauda neļāva sākt to sērijveida ražošanu, un modeli nodeva Erevānas automašīnu rūpnīcai (ErAZ).

1975. gadā Jelgavā darbu uzsāka jaunā fabrika, kur tika plānots saražot 17 tūkstošus mikroautobusu gadā. Šeit sāka ražot 11 vietīgus mikroautobusus RAF-2203 "Latvija" ar GAZ-24 "Volga" agregātiem. Uz šīs bāzes tika izlaistas daudzas modifikācijas, bet somu kompānija Tamro izveidoja reanimācijas automašīnu. 1980. gados izveidoja ekskursiju autovilcienus uz RAF-2203 bāzes, kas kursēja Mežaparkā un Maskavā (Tautas saimniecības sasniegumu izstādē VDNH).

Uz 1990. gadu sākumu modelis RAF-2203 "Latvija" jau bija novecojis, un fabrika gatavoja jaunu modeli. Iesākumā tika piedāvāts sākt ražot jauno modeli RAF M1 Roksana, uzprojektētu sadarbībā ar angļu dizaina uzņēmumu IAD. Bet tālāk par maketu šī iecere netika. Tāds pats liktenis gaidīja arī nākamo projektu, priekšpiedziņas mikroautobusu RAF M2 Stils. Sakarā ar PSRS sabrukumu fabrika nonāca grūtā situācijā.

Produkcijas pieprasījums pamazām samazinājās, un 1997. gadā rūpniecību apstādināja pilnībā. Pēdējie RAF modeļi bija 13 vietīgie maršruta taksometri — RAF-22039 un Maskavas pilsētas pasūtījums automašīna katafalks četru līķu vienlaicīgai nogādāšanai morgā uz vientonnīgas kravas automašīnas RAF-3311 bāzes. Likteņa ironija, bet tieši katafalks bija pēdējā automašīna fabrikas vēsturē. Rūpnīca pārtrauca savu darbu 1998. gadā.

Pievienotie video

Komentāri 18

0/2000

Biju redzējis, manuprāt, M2 pat pēc šodienas standartiem izskatās mūsdienīgi, nemaz nerunājot par 90tajiem. Domāju, ja savienība nebūtu izjukusi, būtu atkārtojies parastais scenārijs - vai nu izbrāķētu, vai saražotu atkal ar volgas motoriem.

 13  0 atbildēt

Bravo ! Paldies ! 

Žel tikai ka pašiem Latviešiem sava vesture neinterese ! 

 12  0 atbildēt

Atceros ātrās palīdzības, maršruta taksometrus un vēl daudzus pielietojumus. Rafiņi bija ļoti populāri visā padomijā.

 7  0 atbildēt

Savam laikam cienīgs izskats!

 6  0 atbildēt
Priekš PSRS laika dizains pavisam moderns, nav slikti. Atceros, ka lasīju par šo 90’ sākumā žurnālā. Ja nemaldos, tad Rīgas motormuzejā ir apskatāms viens eksemplārs. Bet uz lietām ir jāskatās reāli, bez sentimenta un jāsaprot, ka tie busiņi - gan saražotie, gan prototipi, pasaules mērogā nekad nebija un nekad nebūtu konkurētspējīgi. Mums ir sentiments vairāk par to, ka bija nosaukums Latvijā un ražoja pie mums, kaut arī tie bija arhaiski atkritumu gabali, kurus bija iespējams realizēt tikai padumjā savienībā, kur nekādas lielās izvēles iespējas pircējiem nebija.
 6  0 atbildēt

Interesnats.

 3  0 atbildēt

  

 3  0 atbildēt

Labs raksts!+Tu esi kruts!

 3  0 atbildēt

  

 3  0 atbildēt

  

 2  0 atbildēt