Harley Davidson ir Amerikāņu motociklu ražotājs. Līdz pat mūsdienām šī motociklu marka ir noturējusi
konkurenci ar japāņu motociklu ražotājiem un ir atpazīstama visā pasaulē.
vēsture
1901. gadā 21 gada vecumā Viljams S. Hārlijs izstrādāja plānu mazam dzinējam ar 116 kubikcentimetru tilpumu un 102 mm
diametrā spararatu. dzinēju bija paredzēts ielikt vienkāršā divriteņa rāmī, kuram ir pedāļi.
Nākamos 2 gadus Hārlijs un viņa bērnības draugs Artūrs Deividsons strādāja pie šī primitīvā motocikla.
1903. gadā mocītis bija pabeigts ar Artūra brāļa Valtera palīdzību.Tad viņi kādu laiku pabraukājās un saprata,
ka mocītim ir par maz jaudas, lai tas tiktu galā ar Milvokī pieticīgajiem kalniem bez pedāļu
palīdzības. Tad Viljams ātri norakstīja savu pirmo mocīti kā vērtīgu mācību eksperimentu.
Šie nekavējoties sāka darbu pie nu jau otrās paaudzes moča, kuram nu bija daudz jaudīgāks motors,
proti, 405 cm3 un 25 cm spararatu, kas svēra 13 kg. Rāmis bija gandrīz tāds pats, kā 1903. gadā izlaistā Džozefa Merkela moča rāmis.
Lielais motors un jaunā tipa rāmis ļāva mocim izkļūt no velosipēdu-mopēdu kategorijas un iekļūt motociklu kategorijā.
Viņiem pie motora veidošanas piepalīdzēja arī Ouls Evinruds - motoru inženieris.
Tad nu 1906 gadā Hārlijs un Deividsonu brāļi atvēra rūpnīcu. Tajā gadā viņi uztaisīja aptuveni 50 motociklus.
1907. gadā viņi paplašīnāja telpas un nu gadā viņi spēja saražot līdz 150 močiem.
1905/6 gadā viņi rāžoja motociklus ar 1 cilindru motoriem, kuriem bija 439 cm3 tilpums.
1907. gadā viņi ievies V-veida 2 cilindru motoru, taču tikai dažī tādi tika izražoti.
1911. gadā jau viņi lietoja 2 cilindru V-veida motorus ar 810. ccm tilpumu.
1917. gadā ASV iesaistījās 1.PK un ASV armija pieprasīja 15 K moču.
Divdesmitajos H-D bija nu jau lielākie moču ražotāji pasaulē. Viņu moči tika pārdoti 67 pasaules valstīs.
1921. gadā H-D mocis uzvarēja sacensības, kur tas attīstīja vidēji 160 km/h lielu ātrumu.
LIELĀ DEPRESIJA
Lielā depresija sākās tikai pāris mēnešus pēc viņu jaunā modeļa iznākšanas, viņu pārdošanas apjomi strauji kritās no 21 K
līdz 3K gadā. Taču par spīti tam viņi nāca klajā ar savu jauno Flathead tipa modeli, kurš sevī ietvēra art deco stilu.
Lai izdzīvotu krīzi, viņi pircēju uzticību iekaroja ar saviem kvalitatīvajiem motoriem. Viņi arī sāka ražot piegādēm domātu moci,
kuram bija 3 riteņi, kas ražosānā palika līdz 1973. gadam.
30to gadu vidū tika atvērts VL modeļa konveijers Japānā.
2.PK
Lai veiksmīgāk tiktu pāri krīzei, viņi atkal ražoja lielu daudzumu motociklu ASV armijai
un arī motociklus sacīkstēm un privātajām vajadzībām. Armija prasīja, lai H-D izveido līdzīgu motoru BMW motoram, un tā arī tika darīts.
SLIKTAIS IMIDŽS
1952. gadā rūpnīca pierasīja 40% lielu nodokli par importējamajiem močiem un tādēļ tie tika apsūdzēti par ierobežojošu darbību.
Arī Holivudas filmas ar bandītiem un H-D moča šo imidžu nomelnoja.
Pārstrukturēšana un atdzimšana
1981. gadā firma tika pārdota citiem investoriem par 80 milj. $. Tika izmantotas tikai tā laika modernākās detaļas.
No šī brīža viņiem sākās grūti laiki, jo japāņu motociklu rāžotāji importēja savu preci asv lielā daudzumā. Viņi sāka iegādāties detaļas no citiem
ražotājiem un tādējādi uzlaboja kvalitāti, kas piesaistīja atpakaļ pircējus.
1990. gadā viņi nāca klajā ar savu FAT BOY modeli, kurš bija absolūts līderis savā smagsvara grupā ar vairāk kā 750 ccm motoru.
Par to ātri sāka izplatīties ziņas, ka tā dizains un citi sīkumi ir ņemti no lidmašīnas B-29, un ka tā nosaukums ir radīts no atombumbām FAT MAN
un LITTLE BOY.
MODEĻU PAAUDZES
TOURING
zināmi arī kā DRESSERS. tie ir atpazīstami pēc to lielajiem sēdekļiem, vējstikliem un tie ir vienīgie modeļi, kuros ir radio un cd.
visiem ir viens rāmis.
SOFTAIL
šie motocikli visvairāk parāda H-D imidžu. tajā ir dažādas pazīmes no visas H-D dizainu vēstures.
DYNA
Šo motociklu iezīme ir lielie motori un tradicionālais stils, taču tie atšķiras
no SOFTAIL ar tradicionalo amortizacijas sistemu, kas savieno balstus ar rāmi, un no SPORTSTER tie
atšķiras ar saviem lielajiem dzinējiem.
SPORTSTER
tiem ir mazāks dzinējs kā DYNA un ne tik klasisks dizians. tiem ir dažas iezīmes no japāņu močiem. jaudīgi dzinēji.
VRSC
ieviesta 2001.
tie ļoti maz līdzinās tradicionālajai H-D saimei. Tie ir konkurenti japāņu un citu ASV jaudīgajiem močiem.
tas vairāk domāts sacensībām un entuziastiem. tam ir pretbuksēšanas sistēm un vizuāli tas atšķiras ar savu rāmja izliekumu un citiem sīkumiem.
VRXSE
Šis ir dragreisa motocikls, kurš nav domāts pārvietoties pa ielu. Tas ir taisīts, lai 1/4 jūdzes pieveiktu mazāk kā 10 sekundēs.
Šī mežoņa motors ir balstīts uz tā paša VRSC motora, taču šim ir ļoti daudz uzlabojumu, kuri tā jaudu ir palielinājuši daudzkārt.