MASERATI
MASERATI
Maserati S.p.A. – itāļu kompānija, kas specializējās ekskluzīvu sporta auto ražošanā. Galvenā kompānijas mītne atrodas Itālijas pilsētā Modenā. Šobrīd kompāniju pārvalda itāļu autobūves koncerns FIAT.
Vēsture
Savu nosaukumu Maserati ieguva no savu dibinātāju uzvārda – brāļiem Maserati. Viņi bija seši – Alfieri, Bindo, Mario, Ernesto, Ettore un Karlo. Visi viņi dzīvoja Itālijas pilsētā Boloņā. Visi brāļi, izņemot Mario, bija kaislīgi tehnikas mīļotāji, kas tā vai citādi bija saistīti ar automobiļu konstruēšanu. Tomēr arī mākslinieks Mario ieguldīja kompānijā savus spēkus un radīja slaveno trīsžubura logotipu.
Par katra brāļa likteni var uzrakstīt veselu grāmatu. Visi viņi deva milzīgu ieguldījumu automobiļu ražošanas attīstībā, strādājot augstos amatos pazīstamās tā laika autobūves rūpnīcās. Veiksmīgi bija arī starti autosacīkstēs. Diemžēl viens no brāļiem – Karlo nenodzīvoja līdz kompānijas Maserati dibināšanai. 1910. gadā viņš nomira no tuberkolozes.
1914. gadā Alfieri dibina nelielu kompāniju Società Anonima Officine Alfieri Maserati, kas nodarbojās ar automobiļu dzinēju ražošanu. Tieši šī kompānija kalpoja par pamatu leģendārā Maserati dzimšanā.
Par oficiālo Maserati “dzimšanas” datumu uzskata 1926. gada 25. aprīli, kad auto sacīkstēs Targa Florio piedalijās brāļu ražotais auto Tipo 26 ar trīsžubura logotipu. Pie stūres sēdās pats Alfieri. Turpmākie veiksmīgie starti sacīkstēs mudināja brāļus uz domu koncentrēt uzmanību uz sporta automobiļu ražošanu. Maserati automobiļi “spīdēja” auto sacīkstēs, kurās uzstādija dažādus ātruma rekordus un tad automašīnai sāka parādīties arī pirmie pielūdzēji.
1937. gadā kompāniju izpērk Orsi ģimene. Kompānija pārvācas uz citu pilsētu – Modenu, kur atrodas arī šobrīd. Brāļi Maserati palika Bologņas pilsētā un līdz 1948. gadam kompānijā strādāja kā galvenie inženieri. Vēlāk viņi dibināja jaunu kompāniju – O.S.C.A., kas nodarbojās ar sacīkšu automobiļu ražošanu, tomēr tādus panākumus kā Maserati šī kompānija neguva.
Maserati automobiļi bija vienīgie, kas sacīkšu trasē spēja mest izaicinājumu Mersedes, kurus tajos gados sponsorēja nacistiskā valdība, kas alka pēc uzvarām un līdz ar to neskopojās ar līdzekļiem.
1968. gadā kompāniju Maserati nopirka Citroen. Pie tam Orsi ģimenes locekļi palika valdē. Francūžus pirmām kārtām interesēja itāļu tehniskie risinājumi. Tomēr Maserati netika aizmirsts. Kompānija attīstījās, kamēr 1973. gadā sākās naftas krīze, kas pilnībā sabojāja Maserati nākotnes plānus. “Rijīgie” sporta auto sajuta krīzi pirmie un cieta visvairāk. 1975. gadā Maserati tiek pasludināta par bankrotējušu. Tajā laikā Citroen jau nonāca PSA Peugeot Citroen sastāvā, un jaunā vadība izlēma likvidēt itāļu kompāniju. Maserati izdevās glābt pateicoties valdības spiedienam. Kompānijas glābšanas mērķis bija saglabāt darba vietas. 1975. gadā Maserati izpērk slavens argentīniešu izcelsmes sacīkšu braucējs Alejandro de Tomaso, kas pazīstams arī kā De Tomaso Modena SpA. dibinātājs. Viņš turpināja sporta automobiļu ražošanu. Bet tie vairs nebija “monstri”, kas patērē desmitiem litru degvielas uz katriem 100 km, bet gan nelieli modeļi, kas arī spējīgi attīstīt lielus ātrumus.
1993. gadā kompānija atkal nomaina savu īpašnieku. Šoreiz to iegādājās itāļu koncerns Fiat Auto. Jaunais īpašnieks ieguldīja lielus līdzekļus Maserati attīstībā, kas aizsāka kompānijas atdzimšanas laikmetu.
Bet arī ar to īpašnieku maiņa nebeidzās – 1997. gada jūlijā Fiat pārdeva 50% akcijas Maserati konkurentam Ferrari, kas ietilpa Fiat Group sastāvā. Kopš 1999. gada Ferrari pilnībā kļūst par Maserati īpašnieku, un atkal gandrīz noveda kompāniju līdz bankrotam.
2005. gadā kārtējo reizi mainās kompānijas īpašnieks. Šoreiz to iegādājās Alfa Romeo, kas arī ietilpst Fiat Group sastāvā. Zem jaunās vadības Maserati attīstijās veiksmīgāk – pirmo reizi vairāku gadu laikā kompānija sāka nest peļņu.
Logotips
Brāļi Maserati sava logotipa radīšanā smēlās iedvesmu no Neptuna statujas, kas atradās Bolognas pilsētas centrālajā parkā, kur atrdās arī galvenā Maserati mītne. Trīsžuburu emblēmu ar zem tā novietotu Maserati uzrakstu radīja Mario Maserati, kas vienīgais no brāļiem pirms tam nekad nebija interesējies un nodarbojies ar automobiļu ražošanu.
Vien retais zina, ka bija periods, kad Maserati mēģināja iekarot motociklu tirgu. 50-to gadu sākumā tika prezentēts Maserati motocikls T2, kas neguva īpašus panākumus, tāpat kā visi nākamie modeļi. Izrādijās, ka nemaz nav tik viegli ņemt un uzsākt labu motociklu ražošanu, pat ja aiz muguras ir milzīga pieredze sporta automobiļu ražošanā. Arī konkurence nospēlēja negatīvu lomu motociklu liktenī. 1960. gadā Maserati atteicās no motociklu ražošanas. Modeļi, kas saglabājušies līdz mūsdienām ir īsta kolekcionāru vērtība.