Limuzīnu Būves sākums3
5
1
Mūsdienās
vairs nevienu neizbrīna uz ielām redzamie, dažkārt līdz nejēdzībai,
pagarināti limuzīni. Taču retais zina, kurš bija šādu auto pārbūves
iesācējs un konstrukciju pamatlicējs. Roberts Petersons bija
automehāniķis un gatavoja speciālos automobiļus daudzdienu sacensībām.
Džordžs Lemāns bija fanātisks sacīkšu braucējs, kurš bija saņēmis
iespaidīgu mantojumu no tēva un viņa galva bija pilna ar idejām, kā
izmantot šo mantojumu. Sagadījās, ka 1962. gadā Lemāns pamatīgi sasita
savu sacīkšu automašīnu, bet Petersons to no vairākiem fragmentiem
samontēja sākotnējā izskatā. Tad arī Lemānam radās doma par speciālu,
pagarinātu limuzīnu ražošanu pēc individuāla pasūtījuma.
Par
pamatu tika paņemts 1963. gada Lincoln Continental, jo GM ražošanas
programmā jau bija daži limuzīnu modeļi, taču tie tika montēti jau uz
konveijera un bāzējās uz speciālajā šasijām, kuras tika izmantotas ātro
palīdzību un katafalku montāžai. Nelielā Čikāgas garāžā tika pārzāģēts
standarta Lincoln Continental un ielikta papildu sekcija
34 collu
garumā. Lai iegūtu papildu stingrību visai konstrukcijai, tika
pastiprināta jumta konstrukcija un nesošā sliekšņu kārba ar 2,5 mm
tērauda profilu visā garumā un papildus aiz vadītāja sēdekļa izveidota
papildu siena. Jumtam tika uzlikts jauns pārklājums no biezāka metāla
un tas papildus apšūts ar ādu. Aizmugures logs tika samazināts (tikai
28 eksemp-lāri no vairāk nekā 600 izgatavotiem saglabāja oriģinālo loga
izmēru). Gatavo eksemplāru aizveda uz Detroitu un parādīja Ford
koncerna vadībai. Neskatoties uz sākotnējo skeptisko attieksmi, Ford
ieinteresējās par šo konstrukciju un paņēma uz testa pārbaudēm.
Izrādījās, ka pagarinātā versija ir pat krietni stingrāka uz vērpes
slodzēm, nekā standarta modelis. Testa braucienos tika izmēģināts viss
iespējamais un neiespējamais, un beidzot līgums par sadarbību tika
noslēgts. Tika ņemti vērā Ford inženieru ieteikumi attiecībā uz
stingrāku atsperojumu un amortizatoriem, kā arī, bet tikai drošības
nolūkos, tika izmantotas stingrākas konstrukcijas riepas. Neskatoties
uz it kā iespaidīgu pagarinājumu, automobiļa svars pieauga tikai par
nepilniem 300 kilogramiem, tādēļ motora jaudas palielinājums nebija
nepieciešams – pietika ar to pašu standarta
7,0 litru
V8 motoru, kurš attīstīja 348 ZS jaudu. Ja neskaita pagarinātās bremžu
maģistrāles, speciāli izgatavotu kardānpievadu, vienīgais
konstruktīvais uzlabojums bija krietni lielāks radiators, lai
nodrošinātu pietiekamu dzesēšanu, ilgstoši stāvot un gaidot pasažierus.
Līgums
ar Ford koncernu paredzēja izplatīšanas tiesības caur dīleru tīklu, un
katrs limuzīns tika izgatavots pēc speciāla pasūtījuma. Tika piedāvāts
standarta aprīkojums un vēl daudz visādu papildu opciju. Standarta
Lincoln Continental cena sākās no 6000 dolāriem, bet pagarinātā versija
maksāja aptuveni 10 000 dolāru. Atkarībā no aprīkojuma cena varēja
pieaugt līdz pat 20 000 dolāru. Pasūtījuma izpildes termiņš bija 27
darba dienas. Kā papildu aprīkojums bija pieejama dubulta gaisa
kondicionēšanas sistēma, atdalošais logs starp saloniem, iekšējā sarunu
iekārta, telefons, ārējā rācija sakariem starp šoferi un pārvadājamo
personu,
12 collu
melnbaltais televizors, AM–FM radio pasažieru salonā, riekstkoka
skapītis-bārs ar kristāla glāzēm uz kurām bija iegravēts
Lehmann&Peterson logotips, augstvērtīgas ādas salons pasažieru
nodalījumā un dārgi paklāji (standarta komplektācijā sēd-vietu
materiāls bija dažādu krāsu augstas kvalitātes samts), individuālais
apgaismojums katrai sēdvietai, ieskaitot vadītāju. Viens eksemplārs pat
tika izgatavots ar apzeltītām dekoratīvām detaļām hromēto vietā.
Visi pārbūves darbi tika veikti pēc stingri noteikta grafika, un darbnīcā vienlaikus strādāja līdz pat 40 cilvēku.
2,5 dienas – standarta sedana izjaukšana, sazāģēšana, lieko elementu demontāža un novietošana uz stenda.
2,5 dienas – papildu sekcija montāža, metināšanas darbi, kondtrukcijas pastiprināšana.
2,5 dienas – degvielas un bremžu maģistrāļu pagarināšana, kardānpievada montāža, elektrosistēmas montāža, jumta stiprināšana.
2,5 dienas – papildu sekcijas ārējā apdare, metinājuma šuvju līdzināšana un pastiprināšana.
2,5 dienas – papildu sekcijas krāsošana.
5,0 dienas – apkures un kondicionēšanas iekārtu montāža, sakaru sistēmas montāža.
2,5 dienas – jumta ārējā pārseguma montāža, iekšējie griestu apdares darbi.
5,0 dienas – aizmugures salona apdares darbi, sēdvietu montāža, visu veikto darbu papildus pārbaude.
2,5 dienas – pārbaudes braucieni un virsbūves pulēšana.
27,0 dienas – pasūtījuma nodošana.
Lehmann&Peterson
izgatavoja arī speciālu limuzīnu Romas pāvestam, kad viņš 1965. gadā
apmeklēja ASV. Darbi tika izpildīti trīs nedēļu laikā par kopējo summu
aptuveni 25 000 dolāru, un tos apmaksāja Katoļu baznīcas kopiena. Tika
izgatavoti arī Baltā nama specpasūtījumi, bet tikai divi ar speciālu
bruņojumu. Zīmīgi, ka Lehmann& Peterson limuzīnā, kabrioleta
versijā, tika nogalināts toreizējais ASV prezidents Dž. F. Kenedijs.
Kopš tās reizes, neviens no ASV prezidentiem vairs neizmantoja vaļējus
automobiļus. Prezidentam Niksonam, pēc speciāla pasūtījuma, tika
izgatavots limuzīns ar bruņustikla jumtu un sāniem, speciāliem kāpšļiem
sānos un aizmugurē, uz kuriem braucot stāvēja drošībnieku aģenti.
Bagāžas nodalījuma konstrukcija šim auto ļāva to operatīvi atvērt un
zem vāka, speciālās nišās atradās vesels arsenāls visdažādāko ieroču.
Lehman&Peterson limuzīnu pircēju vidū bija tādas slavenības kā
Elviss Preslijs, Rolling Stones, Sofija Lorēna, Džerijs Luiss, Roberts
Vongs, Londons B. Džonsons, Ronalds Reigans, Roberts Kenedijs un citi.
1970.
gadā ekonomiskā krīze skāra arī Ford koncernu un sadarbība ar
Lehmann&Peterson izjuka. Džordžs Lemāns mira 1972. gadā no smaga
smadzeņu audzēja, bet Roberts Petersons pārgāja strādāt par konsultantu
GM sīksēriju virsbūvju nodaļā, kur līdz savai nāvei 1995. gadā būvēja
specpasūtījuma virsbūves Cadillac korporācijai. Dažādu apstākļu dēļ nav
saglabājusies precīza visu saražoto limuzīnu statistika.
Raksta
autora īpašumā atrodas Lehmann&Peterson 1965. gada modelis, kuru
savulaik, pēc Maskavas rīkojuma nopirka PSRS sūtnis ASV Dobriņins un kā
slepenu militāro kravu nogādāja ZIL rūpnīcā. Tur šo eksemplāru testēja
poligonos, izjauca, salika, lai pēc tā tehnoloģijām sāktu padomju
augstākās klases limuzīna ZIL–114 ražošanu. 1984. gadā auto tika nodots
topošā Rīgas Motormuzeja īpašumā, taču 1987. gadā cieta smagā satiksmes
negadījumā, saduroties ar kravas auto ZIL–130. Līdz 1995. gadam tas
nostāvēja muzeja noliktavā un tad pārgāja raksta autora īpašumā.
Sadursmē pilnīgi iznīcināta visa kreisā puse un daļa priekšas. Beidzot
šis retais eksemplārs ir sagaidījis savu atdzimšanu – janvārī Amerikā
tika iegādāts parastais standarta Lincoln Continental, no kura tiks
nomontēti nepieciešamie virsbūves paneļi un restaurācijas process varēs
iesākties.