local-stats-pixel

Kloķa klana mehānisms6

65 6

KLOĶA-KLAŅA MEHĀNISMS

Dzīve ir kompromisu kopums. Šis princips attiecas arī uz iekšdedzes motoru: tā lielākā problēma ir nepilnības konstrukcijā, kas nav novērstas pēdējo 145 gadu laikā.

Kopš 1861. gada, kad Nikolauss Otto izgudroja viņa vārdā nosaukto motoru, virzuļi vēl aizvien kustas augšā lejā vai turp un atpakaļ. Izņēmums ir Vaņķela dzinējs, kas tika izgudrots vēlāk. Taču riteņi griežas. Tātad tā sauktā virzuļa oscilējošā kustība jāpārvērš rotējošā.

Tieši tas ir kloķa-klaņa mehānisma uzdevums. Tā galvenā daļa ir kloķvārpsta, kas ar klaņa palīdzību ir savienota ar virzuli. Vislabāk to var saprast, ja salīdzina ar velosipēda darbības principu: kājas ir virzuļi, pedāļi ir klaņi, un velosipēda zobrats ar pedāļu kājām ir kloķvārpsta.

Ja spēcīgi min uz augšējā pedāļa, tas kustas uz leju un velosipēds sāk braukt. Tieši tāpat darbojas motors: vienu virzuli dzen uz leju sadegšanas process cilindrā, tas ar klaņa palīdzību spiež kloķvārpstu, tā pagriežas par pusapgriezienu. Lai tā atkal neapstātos, tai ir atsvars un vienā tās galā piestiprināts spararats. Reiz iegriezts, tas rūpēsies, lai kloķvārpsta neapstātos.

Ar vienu virzuli tomēr motors darbotos raustīdamies, tāpēc lielākajai daļai automobiļu ir četri virzuļi. Mazajiem automobiļiem, piemēram, Smart ForTwo, jāiztiek tikai ar trim, savukārt tādām luksusa klases automašīnām kā BMW 760i vai Mercedes S600 ir pat veseli divpadsmit. Taču motoru aprakstos netiek runāts par virzuļu skaitu, bet gan nenosakāmu iemeslu dēļ tam identisku cilindru skaitu. Tātad nesakām: 12 virzuļu motors, bet gan - 12 cilindru motors. Vislielākais cilindru skaits pašlaik ir Bugatti Veyron - 16 cilindri. Tomēr arī šis motors ir kompromiss, jo sastāv no diviem astoņcilindru dzinējiem.

Attēli:

Augšā pulksteņa rādītāja kustības virzienā no kreisās puses

PUSHROD - BĪDSTIENIS

LIFTER - HIDRAULISKIE VĀRSTU KOMPENSĀTORI

CAMSHAFT - SADALES VĀRPSTA

CRANKSHAFT - KLOĶVĀRPSTA

TIMING CHAIN - SADALES ĶĒDE

VALVES - VĀRSTI

ROCKER ARM - ROKERI

65 6 6 Ziņot!
Ieteikt: 000
Izmantotie avoti:
http://AutoBild
Spoki.lv logo
Spoki.lv
Reklāma

Komentāri 6

0/2000

Nu Tuvredzīgā sapņu raksts... :D :D

4 0 atbildēt

gadijumā nav nevis ROKERI bet DIVPLECU SVIRA ? par rakstu + :)

2 0 atbildēt

Labs raksts, tieši tas ko gribēju zināt....

p.s dadzītim forša bilde... :D

1 0 atbildēt
grd avatarsgrd

mjā es arī esmu domājusi, kāpec cilindru nevis virzuļu!

1 0 atbildēt

man ir 4 taktu mopeedinjsh, nekas tur neraustaas, zinu tikai to ka ar suuda 49 kubikiem minsku salieku :D, otrs kas ir arii honda ar 645 kubiem arii viencilindra, 4 taktu zveers, un arii nekas tur neraustaas... vienkaarshi 4 taktu motoriem vjg buut kkam smagam kas inerces peec apgrieziis klokjeni liidz nakoshajai darba taktij, repsektiivi smagaaks spararats un citi risinaajumi....

1 0 atbildēt

Man visu sito sklolaa maaca.....tas viss ir baigi sarezgiiti!!

1 0 atbildēt